Miksi et opeta lapsellesi näitä asioita
- R- kirjain. Saadaan 5-vuotisnevolassa lähete puheterapiaan kun r- kirjain ei vielä tule. Terapiassa käydään kerran- pari kuussa ja tässä ajassa ammattilaisen pitäisi hoitaa asia vanhemman puolesta. Kotiharjoituksia ei tehdä.
- Uiminen. Odotetaan, että koulun 2uimavuoroa/vuosi riittää. Tosi mukava lapsella olla siellä ehkä ainoana joka ei osaa uida.
- Kiittäminen. Odotetaan, että tajuaa itsestään.
- Luisteleminen ja luistimien solmiminen. Odotetaan, että ope hoitaa asian. Luokassa 20 oppilasta, hyvinhän siinä ehtii.
- Perunan kuoriminen. Lapsi syö potut koulussa kuorineen.
Tätä listaa voisi jatkaa loputtomiin.
Kommentit (15)
No meillä ainakin 4- vuotias osaa noista kaikki muut paitsi luistinten solmimisen ja perunoiden kuorimisen...raakoja on jo kyllä kuorinut muttei kypsiä.
Täällä myös on perunat syöty aina kuorineen. Miksi heittää ravinteikkain osa pois?
Onhan sitä R:ää yritetty opettaa, mutta ei 4-vuotiaamme vain kerta kaikkiaan osaa sitä vielä. 4-vuotistarkastuksessa sanottiin, ettei sen osaamattomuus haittaa vielä. Miten sen sitten väkisin opetat, jos lapsi ei vain tajua kuinka se pitäisi sanoa, että tulisi oikein?
Uiminen, joo varmaan ihan totta.
Luistelu ja luistinten sitominen. Luistella on tietysti ihan hyvä osata jo vaikka esikouluun mennessäkin, mutta kyllä ihan lusiteluseuroissakin oletetaan, että lapsi ei vielä sido luistimiaan ihan oikein jos ikää on vielä reilusti alle 10 vuotta.
Perunat. No mitäs sitten. Jos joku tykkää syödä kuorineen niin kai niistäkin jotain ravinteita saa.
t. luisteluope
Minäkin syön perunat kuorineen. Nehän on hyviä. Munkin on vaikea saada uusien hokkareiden nauhoja kiinni, miten sen osaa 7-8 v? Kun autoin lastani luistinkentän reunalla sitomaan ne, niin pian oli kaikki lapsen kaverit pyytämäsdä sitoisinko heidänkin, kun eivät itse saaneet tiukalle,
meillä kaikki kiittävät ja kohtelevat toisia hyvien tapojen mukisesti, niin lapsi on oppinut matkimalla tavoille. Lapsemme aloitti kyllä puheterapian jo tasan 3 v, ja lopetti 5 v. Syitä voi olla monta.
[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 20:52"]
- R- kirjain. Saadaan 5-vuotisnevolassa lähete puheterapiaan kun r- kirjain ei vielä tule. Terapiassa käydään kerran- pari kuussa ja tässä ajassa ammattilaisen pitäisi hoitaa asia vanhemman puolesta. Kotiharjoituksia ei tehdä. - Uiminen. Odotetaan, että koulun 2uimavuoroa/vuosi riittää. Tosi mukava lapsella olla siellä ehkä ainoana joka ei osaa uida. - Kiittäminen. Odotetaan, että tajuaa itsestään. - Luisteleminen ja luistimien solmiminen. Odotetaan, että ope hoitaa asian. Luokassa 20 oppilasta, hyvinhän siinä ehtii. - Perunan kuoriminen. Lapsi syö potut koulussa kuorineen. Tätä listaa voisi jatkaa loputtomiin.
[/quote]
En jaksa. Miehen, joka lapsista on vastuussa masinoiminen noiden tekoon on kuin tervaa juottaisi :)
Veikkaan, että lapsi osaa nuo kun aikuiseksi pääsee.
Poikkeuksena lapsi osaa kiittää vaikkei ole edes opetettu.
[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 20:52"]
- R- kirjain. Saadaan 5-vuotisnevolassa lähete puheterapiaan kun r- kirjain ei vielä tule. Terapiassa käydään kerran- pari kuussa ja tässä ajassa ammattilaisen pitäisi hoitaa asia vanhemman puolesta. Kotiharjoituksia ei tehdä. - Uiminen. Odotetaan, että koulun 2uimavuoroa/vuosi riittää. Tosi mukava lapsella olla siellä ehkä ainoana joka ei osaa uida. - Kiittäminen. Odotetaan, että tajuaa itsestään. - Luisteleminen ja luistimien solmiminen. Odotetaan, että ope hoitaa asian. Luokassa 20 oppilasta, hyvinhän siinä ehtii. - Perunan kuoriminen. Lapsi syö potut koulussa kuorineen. Tätä listaa voisi jatkaa loputtomiin.
[/quote]
Lisäksi 3-vuotiaat lapset kannattaa mielummin viedä tutti suussa ja vaipat jalassa päiväkotiin, kun alkaa itse taistelemaan kummankaan kanssa. Sielä kyllä koulutetut ihmiset opettaa lapsen kuivaksi ;)
Mulla kesti uimisen ja luistelun kohdalla kauan oppia, vaikka uitiin aina koko kesä kesämökillä ja mentiin talvisin usein luistelemaan. Inhosin luistelua. Pyöräilysssä myös meni kauan oppia, vaikka kuinka vanhemmat yritti. Toiset lapset vaan oppii hitaammin. Mä oon muutenkin fyysisesti kömpelö, niin ei siinä vanhemmat paljon voinut muuta tehdä kuin lausua taikasanoja. Opin uimaan kai 9-vuotiaana, luistelemaan ehkä samassa iässä (ja unohdin sen taidon aina seuraavana talvena), ja pyöräilemään opin jotenkuten 11-vuotiaana, kunnolla vasta pari vuotta myöhemmin.
Kaikki muut menee hienosti paitsi se r kirjain. Sitä vaan ei opita millään ja poika jo 8.
Kyl mää yritän, mutta kun viikossa on rajallinen määrä aikaa. Kaupassa täytyy käydä, siivota, pyykätä, tehdä läksyjä ja huilatakin. Ei me viikonloppuisinkaan aina keretä uima- ja luistelutreeneihin. Pyörälläkin pitää oppia ajamaan, ja joku itse valittu harrastuskin on kiva. Retkeillä pitää, leipoa, opetella kädentaitoja. Kaverisuhteetkin on kovasti tärkeitä.
Ärrää käytiin puheterapiassa harjoittelemassa kaksi kertaa. Sen jälkeen homma jäi kotiin. Toinen kaksosista oppi, toinen ei millään, vaikka kaikki automatkat dyndyndyndytellään.
Kiittää nuo osaa, ja perunat saa syödä kuorittuna tai kuorineen, jos huvittaa.
Vanhemmuus on silkkaa suorittamista, mut parhaamme me yritetään.
Hei. Olen viemässä 2,5 v vaipassa ja tutissa hoitoon. Eikä edes hävetä.
Mulle tuli huono omatunto D: Osaa ne kiittää ja uida ja luistelua ollaan vähän harjoiteltu. Ehkä sitä vaan ei tuu edes ajatelleeksi miten paljon joka päivä vois opettaa lapsille arkisia asioita.
No aika harvalla eka-tokaluokkalaisella on niin paljon voimaa ranteissa että saa ne luistimet tarpeeksi kireälle. Ja todellakin, miksi perunoiden terveellisin osa pitäisi kuoria pois?
Täh? Syytät vanhempia siitä ettei opeteta lasta uimaan mutta sitten toteat, että lapsella on varmaan kivaa kun on suunnilleen ainoa joka ei osaa uida... Eli kyllähän vanhemmat näköjään opettaa lapset mm. uimaan.
Kenelle osoitat kysymyksesi, ap? Luin koko listasi läpi, ja kaiken tuon olemme opettaneet kotona, paitsi uimisen ja luistelun - ne hoidettiin harrastusryhmissä. Ja nimenomaan ennen kouluikää, aivan tarkoituksella, jotta koululiikunta sujuisi ongelmitta.
Opetan muuten nuo kaikki, mutta minäkin syön perunat kuorineen, koska se yksinkertaisesti on terveellisempää niin.