**Kysymyksiä lapsettomille**
Kysymykset
1. Miksi et ole hankkinut lapsia?
2. Kadutko päätöstäsi?
3. Mitä ajattelet lapsista yleensä?
4. Millaiset elämänarvot ja harrastukset omistat?
5. Oletko joutunut puolustelemaan päätöstäsi?
6. Onko sinulle sanottu lapsettomuudestasi jotain negatiivista, jos on niin mitä?
7. Minkä ikäinen olet? Ja milloin päätit ettei lapsia tule?
Kommentit (99)
Missä maassa se palkallinen lastenteko päivä oli? Jostakin luin noin vuosi sitten sellaisen. Sama pitäisi suomeenkin saada, jotta syntyvyys saataisiin nousuun, tosin muitakin asioita pitäisi fiksata.
En ole koskaan haaveillut lapsista. Siinä missä moni kaveri on todella nuoresta asti kuvitellut millainen äiti aikoo olla, mitkä nimet lapsilleen antaa jne. minulla ei koskaan ole ollut tällaisia ajatuksia. Minulla ei ole mitään lapsia vastaan, pidän lähipiirini lapsista kovastikin ja jaksan leikkiä heidän kanssaan loputtomiin, mutta olen silti aina tyytyväinen tullessani omaan rauhalliseen kotiini. En kaipaa omia lapsia samoin kuin en kaipaa koiraakaan, vaikka tuttavieni koiria mielelläni hoidan ja lenkitänkin.
2. Kadutko päätöstäsi?
En. Tietenkin olen vielä sen verran "nuori" (alle 30) että ehtisin vielä muuttaa mieleni, en kuitenkaan löisi vetoa sen puolesta.
Tykkään, mutta en halua omia.
Arvostan rauhallista ja vakaata elämää. Pyrin olemaan tiedostava esim. ympäristöasioista ja haluan tehdä elämälläni jotain hyvää. Harrastan käsitöitä, luovaa tekemistä ja avoimen yliopiston kurssien suorittelua ihan vaan yleissivistyksen vuoksi. Liikun ja nautin matkustelusta sekä hyvästä ruoasta ja juomasta. Elän melko säännöllistä elämää.
En. Kun menimme mieheni kanssa naimisiin, olen ollut havaitsevinani raskausuutisten odottelua ja painokasta "sittenkun teillä on lapsia..." - puheita. Jos on suoraan kysytty, olemme mieheni kanssa sanoneet, ettei meidän taholta lapsia kannata kovin odotella ainakaan lähivuosina, ehkä ei koskaan.
6. Onko sinulle sanottu lapsettomuudestasi jotain negatiivista, jos on niin mitä?
Ei. Äiti on joskus vähän pisteliäästi sanonut että kyllä se mieli vielä muuttuu. Olen vastannut että muuttuu jos muuttuu, nyt on hyvä näin enkä ala lisääntymään "varmuuden vuoksi". Voi myös olla, että mieli ei muutu.
Olen nyt 28. Olen aina "tiennyt" ettei minulle tule lapsia. Toki voi olla, että biologia hoitaa minulle ylitsepääsemättömän vauvakuumeen kun 30 menee rikki, mutta en osaa kuvitella sitä. Ehkä, ehkä ei. Todennäköisemmin ei. Olen erittäin tyytyväinen elämääni näin.
Siinähän sitten velat hoitelevat itse itseään vanhuksina ilman eläkkeitä tai muitakaan palveluja tai sitten hoitelette 80-kymppisinä toisianne, kai se niinkin käy.
[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 19:52"]
Siinähän sitten velat hoitelevat itse itseään vanhuksina ilman eläkkeitä tai muitakaan palveluja tai sitten hoitelette 80-kymppisinä toisianne, kai se niinkin käy.
[/quote]
ai lapsiko pitäisi vaan tehdä perseenpyyhkijäksi! mitä jos elää terveellisesti ja pitää huolen itsestään että saa kuolla kotona rauhassa:)
[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 19:05"]
Kysymykset
1. Miksi et ole hankkinut lapsia? Niitä ei ole vain tullut.
2. Kadutko päätöstäsi? Mitä päätöstä?
3. Mitä ajattelet lapsista yleensä? Pidän lapsista, haluaisin omiakin.
5. Oletko joutunut puolustelemaan päätöstäsi? Mitä päätöstä?
6. Onko sinulle sanottu lapsettomuudestasi jotain negatiivista, jos on niin mitä? Kysellään aina, koska niitä lapsia tulee.
7. Minkä ikäinen olet? Ja milloin päätit ettei lapsia tule? Olen 37 v, 10 vuotta sitten alettiin yrittämään lasta.
Ensisijainen syy on se, että olen vielä nuori. Teoriassa ehdin vielä muuttaa mieleni seuraavat 10, jopa 12 vuotta. Toissijainen syy on se, etten halua olla äiti, josta todennäköisesti tulee ensisijainen syy ajan kuluessa.
2. Kadutko päätöstäsi?
En todellakaan. Lapsen saaminen olisi katastrofi. Mutta kuten jo sanoin, mitään päätöstä ei ole kirjoitettu kiveen. Olen päättänyt olla hankkimatta lapsia niin kauan kuin en halua niitä hankkia.
Suurimpana osana ajasta en oikeastaan ajattele niistä mitään. Lähipiirissäni ei ole lapsia, en törmää lapsiin missään, ja koska en halua lapsia, ei minulla ole mitään syytä ajatella niitä.
Ihan normaalit ja terveet elämänarvot. Todella outo kysymys. Harrastan monia asioita, mm. lukemista, kirjoittamista, piirtämistä, puutarhanhoitoa, sienestystä ja valokuvaamista.
En toistaiseksi. Olen vielä niin nuori, ettei minulle ole asetettu paineita perheeni tai sukuni puolesta. Olen kyllä hiljattain mennyt naimisiin eikä anoppi ole tietoinen siitä, etten halua lapsia, joten "meille ei tule vauvaa" -keskustelu lienee jossain vaiheessa edessä.
Kukaan ei ole ikinä sanonut mitään negatiivista. Lähipiirissäni ei ole kenelläkään lapsia, joten en erotu joukosta millään tavalla.
Olen 28-vuotias. Päätin olla tekemättä asioita ns. normin mukaan ollessani 24. Olin pitkään ahdistunut siitä, että yhteiskunta odottaa minusta äitiä, ja ajattelin, että pitkässä suhteessa on varmaan "pakko" tehdä niinkuin yleensä tehdään. Sitten tajusin, että saan olla hankkimatta lapsia, eikä se tee minusta millään tavalla huonoa tai edes kovin erilaista ihmistä. Valtava paino putosi pois harteiltani! Olen ihan jees, vaikka en olekaan äiti!
1. Miksi et ole hankkinut lapsia? En ole halunnut tai tarvinnut niitä.
2. Kadutko päätöstäsi? En. Ja eihän lasten tekemättä jättäminen ole samalla tavoin päätös, kun päättää tehdä niitä. Tekeminen vaatii aktin, tekemättä jättäminen ei.
3. Mitä ajattelet lapsista yleensä? En juurikaan ajattele lapsia. Miksi ajattelisin?
4. Millaiset elämänarvot ja harrastukset omistat? En kuulu mihinkään uskontokuntaan. Olen vegaani. Harrastan urheilua, musiikkia, kotoilua, matkustelua, vaelluksia jne.
5. Oletko joutunut puolustelemaan päätöstäsi? Joskus.
6. Onko sinulle sanottu lapsettomuudestasi jotain negatiivista, jos on niin mitä? Olen kylmä, luonnoton epäihminen. Kaikkihan lapsia haluavat ;)
7. Minkä ikäinen olet? Ja milloin päätit ettei lapsia tule? 41. Olen tiennyt jo alle kouluikäisenä, etten halua lapsia. Varsinainen päätös konkretisoitui 18-vuotiaana pillerit hakiessani.
1. En yksinkertaisesti vain halua lapsia.
2. En. Reflektoin kyllä asiaa silloin tällöin.
3. Suhtaudun lapsiin aika neutraalisti, en vihaa enkä rakasta.
4. Minusta kaikilla on oikeus uskoa ja tehdä mitä haluavat niin kauan kuin se ei satuta muita eikä sitä väkisin tyrkytetä muille. Rakkaimmat harrastukseni ovat taiteellisia.
5. En varsinaisesti. Varsinkin omat vanhempani ovat olleet uskomattoman ymmärtäväisiä, mistä olen todella kiitollinen. He ovat tehneet selväksi, etten ole heille lapsenlapsia velkaa.
6. Ei oikeastaan. Tietysti jotkut ovat alentuvaan sävyyn tiedottaneet minulle, että muutan vielä mieleni. Tätä tosin kuuli enemmän nuorempana kuin nykyään.
7. Kohta 30. Olen tavallaan tiennyt pikkutytöstä asti, ennemminkin olen yrittänyt nuorempana "päättää" haluavani joku päivä lapsia siinä kuitenkaan onnistumatta. Tunne siitä, että lapset eivät ole minua varten, on vahvistunut vuosi vuodelta.
[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 19:48"]
[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 19:43"]
Nostan hattua teille, jotka vahvasti elätte elämäänne omien valintojenne mukaan, ettekä sorru yleisen paineen ja normien alle.
t. Yhden lapsen äiti, joka olisi tarvinnut enemmän rohkeutta olla hankkimatta lasta. Menee tämä elämä näinkin, mutta lapseton elämä oli enemmän minun juttuni.
[/quote] miten nykyinen elämä eroaA?
[/quote]
Kaikki menee lapsen ehdoilla. Töiden jälkeen on mentävä hakemaan lapsi päiväkodista, enää ei voi jäädä oman mielensä mukaan tekemään mitä haluaa ilman, että asia on etukäteen sovittu. Meillä ei miehen kanssa voi enää olla samana iltana menoa, kaikki pitää junaille ja sovitella. Kalenterisulkeiset ovat joka viikkoinen juttu. Pitkään nukutut aamut ovat historiaa.
He jotka eivät ole mielestänsä sopivia äideiksi, pidättekö sitten hirviönä itseänne?
[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 19:32"]
mutta tunnetteko olevanne jotenkin epäarvokkaampia
[/quote]
En todellakaan. Ei ole mitään syytä tuntea sellaista.
[/quote]
Eipäs kun teidän kullannuput hoitaa mua kun olen vanha.
[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 19:05"]Kysymykset
2. Kadutko päätöstäsi?
[/quote]
1. Emme poteneet koskaan vauvakuumetta.
.
2. En.
.
3. Samaa kuin aikuisistakin yleensä - eli mahdotonta yleistää.
.
4.Olen sekulaarinen humanisti, harrastan purjehdusta ja matkustamista. Rakastan työtäni, joten sekin käy harrastuksesta.
.
5. En. Kukaan ei ole siitä kysynyt.
.
6. Ei.
.
7. 38v. Varsinaista päätöstä emme ole tehneet. Jatkamme vain ehkäisyn käyttöä.
[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 20:00"]
He jotka eivät ole mielestänsä sopivia äideiksi, pidättekö sitten hirviönä itseänne?
[/quote]
En tietenkään pidä, ihan järjetön kysymys! Minussa ei ole mitään vikaa, en vaan olisi mitenkään erityisen hyvä äiti. Enkä ole ainoa, monet kaltaiseni kuitenkin hankkivat lapsia silti.
Kyllä on lapsi vihamielistä porukkaa täällä.. mitä te näillä sivuilla sitten teette?
[/quote]
Korvamerkitäänkö meidän veroeurot pois lapsilisistä, päivähoidosta, julkisesta neuvolapalvelusta, peruskouluista ilmaisina ruokineen jne lastenne eteen tehtävistä asioista? Siinähän kotiäidit loisitte toisiltanne ;)
[/quote]
Saattaisin olla vaikka kuinka hyvä äiti, olenhan aivan mainio tyyppi muutenkin. Vitsi piileekin siinä, etten halua olla äiti ja siksi en tietenkään ole sellaiseksi sopiva.
Oletko muuten itse äiti?
[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 20:05"]
Kyllä on lapsi vihamielistä porukkaa täällä.. mitä te näillä sivuilla sitten teette?
[/quote]
Kuten on noin miljoona kertaa jo sanottu, tällä palstalla keskustellaan kaikesta maan ja taivaan välillä. Onhan sivun nimi AIHE VAPAA.
[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 20:08"]
[/quote]
Saattaisin olla vaikka kuinka hyvä äiti, olenhan aivan mainio tyyppi muutenkin. Vitsi piileekin siinä, etten halua olla äiti ja siksi en tietenkään ole sellaiseksi sopiva.
Oletko muuten itse äiti?
[/quote]
Sama. Voisinhan olla vaikka kuinka loistava käärmeenlumoojakin. En ole koskaan edes kokeillut, kun en ole halunnut.
[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 19:43"]
Nostan hattua teille, jotka vahvasti elätte elämäänne omien valintojenne mukaan, ettekä sorru yleisen paineen ja normien alle.
t. Yhden lapsen äiti, joka olisi tarvinnut enemmän rohkeutta olla hankkimatta lasta. Menee tämä elämä näinkin, mutta lapseton elämä oli enemmän minun juttuni.
[/quote] miten nykyinen elämä eroaA?