Mitä ihme punareunaista ihottumaa rinnoissa/rintojen alla?!
Mulle tuli toissapäivänä toiseen rintaan/rinnan alapuolelle halkaisijaltaan n. 1 cm kokoinen punareunainen, kutiseva läntti. Reunat siis epätarkat mutta punarajaiset ja sisältä tämä läntti normaalin ihon värinen ja oloinen (ei hilseile tms.).
Muistan, että joskus viime syksynä mulle tuli yhtäkkiä tällaisia pyöreähkön muotoisia (ei ihan säännöllisen pyöreitä) eri kokoisia länttejä useampikin rintojen alapuolelle, ja kutisivat ihan hirveästi. Muistan että sitten kerran töissä ollessani tuskastuin niin siihen kutinaan niin että kun en muuta keksinyt, voitelin ihottuma-alueen muutamaan otteeseen käsidesillä. Ja läiskät hävisivät sitten päivän-parin sisällä!
Mitä voisi olla, ideoita? Kokeilin googlata jotain sieni-ihottumia, mutta ei ainakaan kuvahaulla näkynyt samanlaisia...
(ja joo, laitoin taas desinfiointiainetta näihin kohtiin, mutta tottakai menen sitten lääkäriin jos eivät häviä tällä kertaa)
Kommentit (14)
sieni se on tai allergia kaarituesta.
En oikein usko tuohon hiivaan.. kun hiivaläikäthän ovat yleensä tasaisesti punaisia? Ainakin googlen kuvahaulla haettuna ihan erilaista kuin mulla. Mulla siis punareunainen läikkä, joka vaalea sisältä... Siis ikäänkuin punainen rengas iholla.
ap
Mulla sama juttu! Johtuu varmaan nikkelistä tai sitten huuhteluaineesta tullut ihottuma.
Seborrea?
Seborrea voi esiintyä päänahan lisäksi mm. kasvoissa ja rinnan alueella.
Mulla tuli just tollanen kohtaan jossa on kaarituen pää, eli kangas on siitä kohtaa kulunut. Nikkeliallergia siis. Lähti pois hydrokortisonilla. Ja liivit roskiin.
Vyöruusun esiaste?
Tää on aina yhtä ihanaa arvailla toisten tauteja :)
Mun rintaliivit on kyllä ihan ehjät, enkä ole nikkelille allerginen.. en usko siis nikkeliallergiaan.. :/
Lisää arvauksia? :D ..ja kiitos jo tulleista...
ap
Renkaista tulee mieleen borrelioosi. Luultavasti kuitenkin rintsikoissasi muhii jotain kasvustoa, pesetkö niitä koskaan kuudessakympissä?
[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 12:45"]
Renkaista tulee mieleen borrelioosi. Luultavasti kuitenkin rintsikoissasi muhii jotain kasvustoa, pesetkö niitä koskaan kuudessakympissä?
[/quote]
No mistä mulle nyt yhtäkkiä talvella olisi tullut borrelioosi.. :) Ja joo, pesen liivini 60 asteessa, ainakin toisinaan.
ap
Just reuna-alueet on aktiivisia sienessä.
[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 12:54"]
Just reuna-alueet on aktiivisia sienessä.
http://www.terveyskirjasto.fi/xmedia/ldk/ldk00615.jpg
[/quote]
Niin no, mutta oma rengasmainen ihottumani ei näytä yhtään tuolta.. tuossahan se sisustakin on punertavaa/lievästi ihottumaista, ja reunoilla lisäksi jotain hilseilyä ja ruven näköistä. Mulla siis pelkkä rengasmainen, siis punainen rinkula, jonka sisällä iho ihan vaaleaa ja tervettä.
Mutta noh, kuten sanottu, jos tämä nyt ei parissa päivässä tästä häviä, niin käyn näyttämässä sitten lekurille.
ap
Hiiva?