Tahtoisin muuttaa kaupungista maalle...
Tekisi mieli myydä talo, muuttaa jonnekkin pikku paikkakunnalle, jossa meno ei olisi tällaista kuin kaupungissa. Asunnot ovat niin paljon halvempia siellä ja muutenkin mm. alkaa kyllästyttää moni kaupunkien ongelma. Tosin onko se sitten sen mukavempaa maalla/pikku paikkakunnalla? Onko joku tehnyt näin? Miten lapset ovat reagoineet asiaan? Ja tokihan sekin vaikuttaa, että työllisyystilanne lienee heikompi. Molemmilla meillä kumminkin oman alamme vakityöpaikat täällä, ehkäpä semmoistenkaan hankkiminen ei ole itsestäänselvyys vieraalla paikkakunnalla. Onkohan ihan hullu idea?? Kokemuksia? Mielipiteitä?
Kommentit (6)
Kuules nyt, Suomessa ei sellaista paikkaa ole mistä ei voisi muuttaa helposti "maalle". Vaikka Helsingissä työpaikat, sitten omakotitalo vaikka nurmijärveltä ja autot molemmille. Ei ole ollenkaan harvinaista.
Älä ainakaan yksityisyyden takia muuta. Syrjässä kaikki tuntevat kaikki ja sana kiertää vilkkaasti ja kaikki tietävät ostoksesikin.
Kaupunkielämän (TRE, TKU, HKI) jälkeen muutin aidolle haja-asutusalueelle. Tiesin kuuluvani maaseudulle. Elämä on parempaa kuin koskaan. Suosittelen tarttumaan toimeen ja suuntaamaan unelmia kohti. Rohkeasti ja ennakkoluulottomasti. <3
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 21:40"]
Älä ainakaan yksityisyyden takia muuta. Syrjässä kaikki tuntevat kaikki ja sana kiertää vilkkaasti ja kaikki tietävät ostoksesikin.
[/quote]
Höpöhöpö. Itse olen asunut maalla jo liki parikymmentä vuotta ja minut tuntee ainoastaan ne, kenet minä itse haluan tuntea. Ei täällä maalla ole pakko olla kyläläisten kanssa missään tekemisessä, jos ei halua. Minä asun pienen kylän laitamilla ja täällä ei ole mitään palveluja, joten kukaan ei tällä kylällä tiedä ostoksistani yhtään mitään, kun kaikki ostokseni ostan kaupungista.
Kuten jo joku totesikin, ei maalla asuminen sitä tarkoita, että on eristettynä periferiassa, eikä ole mahdollista käydä töissä. Minä asun reilun 30 kilometrin päässä yhdestä Suomen suurimmista kaupungeista, jossa käyn töissä ja töihin minulla on ajallisesti matkaa 20 minuuttia, eli vähemmän, kuin monella pääkaupunkiseudulla asuvalla.
Minulla on pieni punainen mökki ja ryytimaa. Muutin maalle nimenomaan rauhan ja hiljaisuuden takia, enkä totisesti ole katunut. Etsi aloittaja potentiaalisia paikkoja kohtuullisen välimatkan päästä työpaikastasi ja vertaile eri reittien nopeutta. Mitä nopeampi reitti, sen pidemmältä voit asuntoa etsiä. Oman työmatkani nopeuden takeena on se, että lähes koko matka on moottoritietä.
Olen sinkkunainen ja haaveeni on sama. Haluaisin unelmieni pienen punaisen mökin maaseudun rauhasta, jossa voisin kasvattaa kukkia ja viljellä vihanneksia. Mutta työpaikat ovat kiven alla ja asuntolainaakin jäljellä vielä 10v. Ehkä joskus? Saa kai haaveilla? Onnea teille unelmienne toteuttamiseen!