Kuinka vanha olit kun sait esikoisen?
Ja oliko se mielestäsi hyvä ikä, nyt jälkeenpäin ajateltuna?
T. 20v joka virpoo keskeytyksen kanssa.
Kommentit (69)
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 17:55"]
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 17:51"]39-vuotiaana sain esikoisen. Mielestäni 20-v on hyvä ikä saada lapsi. Ei sillä ettenkö jaksaisi lapsen kanssa tai olisi muuta ongelmaa, mutta itselleni ainakin iski vasten kasvoja se, että ollaan 60v kun lapsi on parikymppinen. Omat ja miehen vanhemmat ovat kaikki suurin piirtein 65 tällä hetkellä. Äitini on diabeetikko ja verenpainetautinen sekä vakavasti ylipainoinen, isällä alkaa olla jo muistiongelmaa. Mieheni äiti on vielä hyvässä kuosissa mutta isä vuodepotilas (monta infarktia, diabetes, als). Mielestäni 20-v tarvitsee vielä vanhemmat ja haluaisin olla paremmassa kunnossa kuin lapseni isovanhemmat. Olen kyllä normaalipainoinen, en tupakoi ja alkoholia menee muutama annos kuussa jos sitäkään. Mutta perintötekijöille en voi mitään. [/quote] Toki eliniänodote nousee ja moni 60v ei 20 vuoden päästä ole enää yhtä "vanha" kuin nyt.
[/quote]
Tuskin kahdessa kymmenessä vuodessa tapahtuu merkittävää muutosta jolloin itse olen n 60v. Mulla on perinnöllinen verenpainetauti ja olen ollut lääkityksellä lähes 10v. Lisäksi on melkein varmaa että mulle tulee alzheimer, koska toisellä äidin isällä ja isän äidillä on se ollut. Isän isä oli täysin terve kunnes noin 70-vuotiaana kuoli "suorilta jaloilta" mökin pihaan aivoverenvuotoon. On varsin epätodennäköistä että tapaisin lapsenlapsiani jos tapaan en välttämättä tajua sitä.
Todellakin suosittelen lasten hankkimista nuorena jos suinkin pystyy. Ihan järkisyistäkin.
Olin 19v kun esikoinen syntyi ja 25 neljännen kohdalla. :)
Halusimme miehen kanssa lapset kerralla.
Saman miehen kanssa edelleen, molemmat töissä ja lapset kotihoidossa. Hyvin olemme saaneet asiat järjestettyä.
Minkäs tekee kun se täydellinen mies löytyy heti :)
29 olin. Oli hyvä ikä. Olin 37, kun kuopus syntyi. Viimeisinkin oli helppo raskaus ja synnytys. Ei väsytä, vaikka muka pitäs olla väsynyt ja huono äiti, joka ei jaksa puuhata lasten kanssa enää tämän ikäisenä. Tuolla hyppelen lumihangessa, uimahallissa ja muuallaki lasten kanssa edelleen.
Kyllä joskun käy mielessä, että omat vanhempani jäivät kaksin vähän yli 40 -vuotiaina. Toisaalta itse olin aika vauhdissa 20-30 vuotiaana ja sitä riekkumista ei enää jaksaisi, eikä kyllä kiinnostakaan.
Mut kukin kulkee oman taipaleensa ja niillä korteilla on pelattava, jotka saa. Elämää nyt voi rakentaa niin monella tavalla.
Olin 30v, nyt 32 v kahden äiti. Vaikka kummassakaan raskaudessa ei ollut erityistä, valvominen on rankkaa, joten suosittelen hankkimaan lapset nuorena, opiskella ehtii kolmekymppisenäkin ja töitä tehdä tappiin saakka.
20 juuri täyttänyt. Olin naimisissa ja elämäntilanne vakaa, lapsi täysin suunniteltu joten oli hyvä ikä. Nyt 26 ja lapsia 3.
16-vuotiaana ja oli typerää. Nyt kymmenen vuotta myöhemmin olen kakkoselle paljon parempi äiti ja harmittaa, etten osannut olla ihanalle esikoiselle hyvä äiti pienestä pitäen :/
Onpa paljon nuoria äitejä täällä! Mun lähipiiriin kuuluu paljon vasta kolmekymppisenä ekansa saaneita, on toki osa nuorempiakin.
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 18:22"]Onpa paljon nuoria äitejä täällä! Mun lähipiiriin kuuluu paljon vasta kolmekymppisenä ekansa saaneita, on toki osa nuorempiakin.
[/quote]
Samaa mieltä!
Täytin n. kk esikoisen syntymän jälkeen 26. Se oli ihan hyvä ikä saada lapsi, olin ollut vakituisessa työssä viisi vuotta, asuntoasiat jne. oli kunnossa.