Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tekisittekö kermavaahtoa kuohukermasta jonka parasta ennen -päiväys ollut 2.2.?

Vierailija
17.02.2015 |

Uskallanko tehdä vai saanko jonkun kuolemantaudin?

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ajatellut, että kermavaahto pilaantuu nopeammin kuin kerma purkissa, koska vaahdossa on niin paljon pinta-alaa reagoimaan ilman kanssa. Kai se kermakin pilaantuu helpommin ilman kanssa tekemisissä ollessaan? Viisaammat saa korjata! Jos siis 2 viikkoa vanha kerma ei vaikuta hapantuneelta, niin kaipa siitä voi vaahtoa tehdä, mutta sitä vaahtoa en enää säilyttäisi edes huomiseen. Mieluummin käyttäisin vanhan kerman johonkin kuumennettavaan ruokaa, sitäkään en säilyttelisi.

Oikeasti minulta saattaisi mennä 2 viikkoa vanha kuohukerma avaamattomana roskiin, vai saako kuohukermaa iskukuumennettuna pitkään säilyvänä versiona? Jos alunperin on kuukausien säilyvyys, en vielä parista lisäviikosta pahemmin huolestu - vaan haistan ja maistan ja hyväksi todetun käytän (mieluiten kuumennettuna).

Vierailija
2/20 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerma ei pilaannu mitenkään salakavalasti, sen kyllä huomaa jos pilalla on! Itse arvioin hajun ja maun ja jos ne ovat normaalit niin kaikki ok. Kerma säilyy yllättävän kauan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäisi, jos haisee ja maistuu normaalille. Kyllä sen huomaa, jos on pilalla.

Vierailija
4/20 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

en kehtais.

Vierailija
5/20 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei taida tulla purkista ulos enää.

Vierailija
6/20 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli 13.2. päivätty kuohukerma ja oli jo hiukan paakkuuntunut 15.2., vaikka meillä on jääkaappi niin kylmällä että esim maitoa pystynyt vielä hyvin juomaan pari päivää ylikin. En tiedä sitten onko jossain vaiheessa joku kylmäketjun katkeama käynyt aiemmin mutta ei ainakaan meidän taholta. Minäkin sanon että haista ja katso.

Vierailija
7/20 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

EN tekisi. Kyllä se on auttamattomasti liian vanhaa. Muutama päivä vanhasta avaamattomasta purkillisesta toki, mutta tuostahan on jo 2 viikkoa.

Vierailija
8/20 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taviskermaa en käyttäisi, ja se todennäköisesti olisi jo purkissa aika paakkuiseksi mennyt. Vähälaktoosista versiota käyttäisin aika lailla huoletta, jos siinä ei mitään muutoksia hajussa tai ulkonäössä olisi.

Vierailija
9/20 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettekö te ihan oikeesti osaa käyttää omaa maalaisjärkeä mihinkään? Ite oon 14v, ja mun ei tarvii kysyä jokasta asiaa täällä netissä. Käytän omia aivoja. Paitsi pakko kyl sanoo et hyvät naurut saa näitä naurettavuuksia lukemalla.

Vierailija
10/20 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi olla, ettei siitä tuu hyvää vaahtoa. käytä pannukakkuun tai leipomiseen.

Vierailija
11/20 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 15:53"]

Mulla oli 13.2. päivätty kuohukerma ja oli jo hiukan paakkuuntunut 15.2., vaikka meillä on jääkaappi niin kylmällä että esim maitoa pystynyt vielä hyvin juomaan pari päivää ylikin. En tiedä sitten onko jossain vaiheessa joku kylmäketjun katkeama käynyt aiemmin mutta ei ainakaan meidän taholta. Minäkin sanon että haista ja katso.

[/quote]

Kerma välillä paakkuuntuu vaikka olis ihan tuoretta ja hyvää. Se kun on rasvaa. Pelkkä paakkuuntuminen ei kerro vielä mitään pilaantumisesta.

Vierailija
12/20 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuu ap sit kertomaan miten kävi!!!!

Vierailija
13/20 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai käyttäisin!

Vierailija
14/20 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siitä mitään kuolemantautia saa, mutta maku voi olla jo vähän erikoinen. Meillä on noin vanhaa kermaa aika usein, kun on ostettu varalta kun kauppaan on niin pitkä matka eikä ole tullut käytettyä.

Laittaisin sen johon keitettävään tai paistettavaan, tai tekisin vaikka kinuskia.

Vierailija
15/20 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap täällä, lopulta päädyin tekemään siitä kermavaahtoa ja vielä ainakin ollaan hengissä :D Oli ihan normaalin hajuista ja makuista, ja koostumuskin vaikutti ihan tavalliselta.

Vierailija
16/20 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos avaamaton purkki ja olet kylmässä säilyttänyt, niin tekisin.

Vierailija
17/20 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En missään nimessä. 2 viikkoa vanhaa kamaa jo.

Vierailija
18/20 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti. Ensin haistan ja maistan ja jos ei vikaa ole niin eikun vatkaamaan.

Vierailija
19/20 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeileppa huvikses, luulen että tulee purkista yhtenä könttinä tai muuttuu voiksi viimeistään vatkatessa.

Vierailija
20/20 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko haistanut/maistanut? En tiedä miten noin vanha kerma vaahtoutuu. Ennen hapan kerma käytettiin pikkuleipiin. Tee siitä vaikka hanna-tädin kakkuja tms.