Pelottaa vauvan iso koko! :(
Viikolla 39 mennään joten vauvan tulo on väistämättä lähellä. Mitään ennakoivia tuntemuksia ei tosin ole joten asennoitunut olen että yli mennään :/ Ahdistaa vaan suunnattomasti vauvan koko! Tuntuu erityisesti viimeisen parin viikon aikana että maha on paisunut jäätävän kokoiseksi. Arpia on tullut vasta ihan viime aikoina ja nahka on kipeä venymisestä. Sf mitta mennyt keski ja yläkäyrän välissä ja kasvanut edelleen vaikka vauva kai laskeutunutkin.
Nyt olo on jo tosi raskas ja tuntuu että tämä valtava pallo on aivan ääriään myöten täynnä vauvaa! joka kohtaa painellessa tuntuu kovaa ja liikkeetkin on lähinnä vauvan punkeamista joka suuntaa, ei mahdu enää potkaisemaan. Tuntuu että vauva on samaan aikaan todella alhaalla, häpyluuta jomottaa sietämättömästi! mutta samalla myös hänen peppu on ihan kiinni kylkiluissani. En saa edes sormia kylkiluiden ja vauvan pehvan väliin ja närästys on sietämätön. Pakkohan tuon on olla ihan jätti että voi murskata sekä lantioluuni että kylkiluuni samaan aikaan!?
Maha on oudon kulmikkaan mallinen ylhäältä, vähän kuin neliskulmainen ja työntyy eteenpäin siten etten näe edes varpaitani. Mahan yläosa kulmikkaana muodostaa tuohon "kivan" tason jossa voisi vaikka lautasta pitää syödessään! Välillä vauva punkeaa peppuaan niin että tuohon ylös tulee ihan mieletön möykky ja tuntuu että nahka repeää. Puhumattakaan miten raskaalta tuo pötsi tuntuu. Sängystä ylösnouseminen on kuin nousisi halkokasa sylissä ja luita särkee vauvan painosta.
Auttakaa nyt hyvänen aika, voiko tämä olla normaalia?? :( Neuvolan täti on mulla vähän semmonen "hällä väliä" tyylinen, mistään ei ikinä ole huolissaan eikä ole koskaan kommentoinut mitään oikein mitenkään vaikka olen kysynytkin. Kaikki on aina hänestä ihan ok. Mitään arviota koosta ei viime kerralla osannut sanoa, sanoi vaan että katsovat sitten sairaalassa jos yliaikakontrolliin asti menee. Vikassa neuvolalääkärissäkään ei kummempia tullut ilmi, lääkäri sanoi että tiivis paketti on ja eiköhän tuo paina syntyessään noin 3-4kg. Eli mitään kunnollista arviota ei koosta ole ja siksi ahdistaa ja pelottaa. Onko muista tuntunut näin täydeltä viimeisillä viikoilla vai ihanko oikeasti synnytän jonkun 5kg mörssärin! :(
Kommentit (42)
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 14:00"]
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 13:42"]
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 13:32"]
On se normaalia... Itselläni oli ihan yhtä tukalaa molempien raskausiakojen viimeiset viikot. Olen ihan keskimittainen nainen, mutta minulla on todella lyhyt keskivartalo, eli siillä vatsalla oli tilaa kasvaa vain "eteenpäin" loppuaika. Ja joo, vauva painoi sietämättömästi yhtä aikaa virtsarakkoa, lantioluita ja palleaakin puristi niin että hengittäminenkin tuntui kauhean raskaalta. Pallea ei vaan mahtunut laajentumaan kunnolla kuten hengittäessä pitäisi, kun vauvan paine litisti sen kasaan.
Täytyy sanoa että kyllä on synnytyspelot kadonneet noita viimeisinä viikkoina aina, sitä on toivonut ja rukoillut että synnytys alkaisi jo, että pääsisi siitä kamalasta tukalasta olosta. Ja minun vauvani ei ole olleet edes isoja, eka tytär 2800 g ja toinen poika 3500 grammaa, ja silti tuollaiset oireet.
[/quote]
Jooh tässä kieltämättä olisi valmis tekemään mitä vaan että lähtis synnytys käyntiin ja pääsis tästä olosta! Oliko sulla noista pienehköstä ja normaalikokoisesta vauvasta huolimatta kuvailemani kaltainen vauvaa täynnä oleva olo? erottuiko vauvan peppu/kroppa selvänä möykkynä?
Tuntuu että oksennan kohta kun vauva puskee niin ylös että närästää niin että hapot nousee kurkkuun. Samalla meinaa pissa tulla housuun kun puskee myös alaspäin. Järkyttävää!
ap
[/quote]
Samanlaista oli mullakin, ja lisänä tuo hengitysvaikeus, kun sai vain hyvin pinnallisesti hengitettyä pallean laajenemisongelman takia. Oli tosiaan myös vauvaa täynnä oleva olo ja varsin hyvin erottui vauva äärimmilleen pinkeytyneen mahan päältäkin. Usein tuntui siltä että sitä voisi vaan PLOPS revetä jostain kohtaa vatsaa kun oli niin kiristävä olo. Minulle tuli myös ihan valtavasti raskausarpia eli vaikka ei esim. kohtu revennytkään niin iho ei kyllä oikein kestänyt sitä venymistä.
[/quote]
Ok, no ei voi varsinaisesti sanoa että kiva kuulla että muillakin ollut samaa kärsimystä, mutta helpottavaa itselleni että tämä olo ei automaattisesti tarkoita että kasvatan 5kg möykkyä sisuksissani :) Mullakin nahka on niin pinkeä että sattuu. Verisuonet näkyy ällösti läpi ja noi arvet...:(
ap
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 13:57"]
Mä olen 157cm ja 54kg, vauva syntyi rv41+1, syntymämitat 4120g ja 52cm. Vaikea synnytys, vauvalta murtui solisluu kun oli niin ahdas ulostulo, imukuppisynnytykseen päädyttiin yli tunnin ponnistaminen jälkeen. Repesin melko pahasti. Mulle tehtiin kokoarvio rv37, painoarvio sillon 3400g. Silloin sanottiin vain että on ihan normaalikokoinen, ei syytä huoleen. Sairaalassa sitten syntymän jälkeen vauvaa tutkittaessa sanottiin että seuraavan lapsen kohdalla täytyy seurata vauvan kokoa. Jos tältä vauvalta ei olisi napsahtanut solisluu poikki, olisi mahdollisesti tullut olkahermopunosvaurio, josta voi jäädä pysyvä haitta. Solisluun murtuminen suojasi siltä.
Vauva nyt 1kk ja molemmat voimme hyvin, mutta kyllä se synnytys oli aivan infernaalisen kamala kokemus!
[/quote]
Ou nou kuulostaa ikävältä :( hyvä että voitte nyt hyvin. Tässä kyllä taas tuli lisää syitä ahdistua tän mahdollisen isokokoisuuden vuoksi. Tuntuiko sulla vauva erityisen isolta mahassa ollessaan?