Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pelottaa vauvan iso koko! :(

Vierailija
17.02.2015 |

Viikolla 39 mennään joten vauvan tulo on väistämättä lähellä. Mitään ennakoivia tuntemuksia ei tosin ole joten asennoitunut olen että yli mennään :/ Ahdistaa vaan suunnattomasti vauvan koko! Tuntuu erityisesti viimeisen parin viikon aikana että maha on paisunut jäätävän kokoiseksi. Arpia on tullut vasta ihan viime aikoina ja nahka on kipeä venymisestä. Sf mitta mennyt keski ja yläkäyrän välissä ja kasvanut edelleen vaikka vauva kai laskeutunutkin.

Nyt olo on jo tosi raskas ja tuntuu että tämä valtava pallo on aivan ääriään myöten täynnä vauvaa! joka kohtaa painellessa tuntuu kovaa ja liikkeetkin on lähinnä vauvan punkeamista joka suuntaa, ei mahdu enää potkaisemaan. Tuntuu että vauva on samaan aikaan todella alhaalla, häpyluuta jomottaa sietämättömästi! mutta samalla myös hänen peppu on ihan kiinni kylkiluissani. En saa edes sormia kylkiluiden ja vauvan pehvan väliin ja närästys on sietämätön. Pakkohan tuon on olla ihan jätti että voi murskata sekä lantioluuni että kylkiluuni samaan aikaan!?

Maha on oudon kulmikkaan mallinen ylhäältä, vähän kuin neliskulmainen ja työntyy eteenpäin siten etten näe edes varpaitani. Mahan yläosa kulmikkaana muodostaa tuohon "kivan" tason jossa voisi vaikka lautasta pitää syödessään! Välillä vauva punkeaa peppuaan niin että tuohon ylös tulee ihan mieletön möykky ja tuntuu että nahka repeää. Puhumattakaan miten raskaalta tuo pötsi tuntuu. Sängystä ylösnouseminen on kuin nousisi halkokasa sylissä ja luita särkee vauvan painosta.

Auttakaa nyt hyvänen aika, voiko tämä olla normaalia?? :( Neuvolan täti on mulla vähän semmonen "hällä väliä" tyylinen, mistään ei ikinä ole huolissaan eikä ole koskaan kommentoinut mitään oikein mitenkään vaikka olen kysynytkin. Kaikki on aina hänestä ihan ok. Mitään arviota koosta ei viime kerralla osannut sanoa, sanoi vaan että katsovat sitten sairaalassa jos yliaikakontrolliin asti menee. Vikassa neuvolalääkärissäkään ei kummempia tullut ilmi, lääkäri sanoi että tiivis paketti on ja eiköhän tuo paina syntyessään noin 3-4kg. Eli mitään kunnollista arviota ei koosta ole ja siksi ahdistaa ja pelottaa. Onko muista tuntunut näin täydeltä viimeisillä viikoilla vai ihanko oikeasti synnytän jonkun 5kg mörssärin! :(

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaadi kokoarviota! Mulla väitettiin, että on max 3kg eikä suostuttu sen enempää arvioimaan. Sieltä tuli reilusti yli 4kg ja kätilöt sanoi, että seuraavalla kerralla pitää vaatia arvio. 

Vierailija
22/42 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 13:32"]

Varmaan kaikilla on jossain määrin tukala olo tuossa vaiheessa raskautta :) Minkä kokoinen itse olet ja onko tullut minkä verran painoa raskauden aikana?

[/quote]

Mulla on pituutta 165cm ja ennen raskautta painoin 55kg eli bmi oli noin 20. Nyt painan 62-63kg, vähän vaihtelee päivittäin ja syömisten mukaan. Eli kuitenkin noin 8kg on tullut. Tosin nyt viimeisen parin viikon aikana ei oikeastaan ole tullut painoa vaan paino seilannut noiden kilomäärien välillä. Turvotusta ei tunnu olevan.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt vauva laihdutuskuurille heti! Suosittelen vähähiilijydraattista ruokavaliota.
synnytät sitten ihanan mallivauvan, jonka voit viedä vaikka suoraan mallilavoille kävelemään.

Vierailija
24/42 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se normaalia... Itselläni oli ihan yhtä tukalaa molempien raskausiakojen viimeiset viikot. Olen ihan keskimittainen nainen, mutta minulla on todella lyhyt keskivartalo, eli siillä vatsalla oli tilaa kasvaa vain "eteenpäin" loppuaika. Ja joo, vauva painoi sietämättömästi yhtä aikaa virtsarakkoa, lantioluita ja palleaakin puristi niin että hengittäminenkin tuntui kauhean raskaalta. Pallea ei vaan mahtunut laajentumaan kunnolla kuten hengittäessä pitäisi, kun vauvan paine litisti sen kasaan. 

Täytyy sanoa että kyllä on synnytyspelot kadonneet noita viimeisinä viikkoina aina, sitä on toivonut ja rukoillut että synnytys alkaisi jo, että pääsisi siitä kamalasta tukalasta olosta. Ja minun vauvani ei ole olleet edes isoja, eka tytär 2800 g ja toinen poika 3500 grammaa, ja silti tuollaiset oireet. 

[/quote]

Jooh tässä kieltämättä olisi valmis tekemään mitä vaan että lähtis synnytys käyntiin ja pääsis tästä olosta! Oliko sulla noista pienehköstä ja normaalikokoisesta vauvasta huolimatta kuvailemani kaltainen vauvaa täynnä oleva olo? erottuiko vauvan peppu/kroppa selvänä möykkynä?

Tuntuu että oksennan kohta kun vauva puskee niin ylös että närästää niin että hapot nousee kurkkuun. Samalla meinaa pissa tulla housuun kun puskee myös alaspäin. Järkyttävää!

ap

Vierailija
25/42 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 13:35"]Vaadi kokoarviota! Mulla väitettiin, että on max 3kg eikä suostuttu sen enempää arvioimaan. Sieltä tuli reilusti yli 4kg ja kätilöt sanoi, että seuraavalla kerralla pitää vaatia arvio. 
[/quote]

Ei sen kummempaa kokoarviota tehdä ellei ole syytä, esim. raskausdiabetes. Johan koko on arvioitu, vaadi siinä sitten...

Vierailija
26/42 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 13:41"]

Nyt vauva laihdutuskuurille heti! Suosittelen vähähiilijydraattista ruokavaliota. synnytät sitten ihanan mallivauvan, jonka voit viedä vaikka suoraan mallilavoille kävelemään.

[/quote]

Ei taida enää ehtiä dieetti tehota kun vauva voi syntyä hetkellä millä hyvänsä ;)

Kieltämättä pelottaa kyllä että omalla herkuttelulla olisi vaikutusta tuohon kokoon vaikka toisaalta en nyt ihan ylettömästi ole syönyt ja paino pysynyt itselläni normaalin painonnousun rajoissa.

ap

Vierailija
27/42 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekaa kertaa raskaana? Sellaista se on, ilman että vauva on mikään erityisen iso. Ja ei ne ultran kokoarviotkaan pidä välttämättä paikkaansa, virhemarginaali on 15%, eli kyse voi olla puolenkin kilon heitosta.

Vierailija
28/42 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

testi...

Vierailija
29/42 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 13:43"]

[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 13:35"]Vaadi kokoarviota! Mulla väitettiin, että on max 3kg eikä suostuttu sen enempää arvioimaan. Sieltä tuli reilusti yli 4kg ja kätilöt sanoi, että seuraavalla kerralla pitää vaatia arvio.  [/quote] Ei sen kummempaa kokoarviota tehdä ellei ole syytä, esim. raskausdiabetes. Johan koko on arvioitu, vaadi siinä sitten...

[/quote]

Joo yritin viime neuvolassa tätä kysellä terkalta mutta ei osannut juuta eikä jaata sanoa painoon ja totesi vaan että yliaikakontrollissa ultrataan jos sinne asti menee. Neuvolalääkärikään ei nähnyt kuukausi sitten tarvetta millekään lisäseurannalle kun kaikki vaikutti olevan normaalisti. Itse en tällöin vielä ollut niin huolissani vuavan koosta joten en tullut edes vaatineeksi tarkempaa arviota :/ Ihan viimeisen kahden viikon aikana tuntuu tämä äärimmäinen tukaluus iskeneen ja huoli tuosta koosta.

ap

Vierailija
30/42 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 13:45"]testi...
[/quote]
Testasin vaan että mobiili antaa lähettää viestin, kun aiemmin tuli teksti että viesti on pakollinen, eikä lähettänyt.
Asiaan. Täällä kanssa odottelen että synnytys saisi jo käynnistyä. Sf-mitta kasvaa vaan. Yliaikais kontrolli viikolla 41+5, mutta mitä se hyödyttää kun siinä vaiheessa vauva on jo iso. Aiempi poika painoi 4,400, eikä tämäkään varmaan sen pienempi ole. Mitään kokoarviota ei ole edes tehty. Sanotaan vaan ihan hyvän kokonen (siis iso). Yläkäyrillä mennään.

Vierailija
31/42 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 13:44"]

Ekaa kertaa raskaana? Sellaista se on, ilman että vauva on mikään erityisen iso. Ja ei ne ultran kokoarviotkaan pidä välttämättä paikkaansa, virhemarginaali on 15%, eli kyse voi olla puolenkin kilon heitosta.

[/quote]

Joo eka on. Ystävillä on vauvoja ja kukaan ei kyllä viimeisillään ole omistanut tämmöstä kulmikasta apupöytä mahaa kun mä :( ja ihan on vauvoja tullut 3kg --> 4kg välillä. Tiedän että painoarvioissa on virheen mahdollisuus mutta eipä tätä ole ultralla arvioitukaan sitten rakenneultran! tällöin oli ihan keskikäyrällä mutta eipä tuo taida mitään kertoa syntymäpainosta.

Vierailija
32/42 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö voisi neuvolassa sanoa että pelottaa niin kovasti ettet pysty enää edes nukkumaan, että eikö voisi laittaa lähetettä ultraan ja kokoarvioon? Minulla pelotti vauvan koko radin takia, ja vaikka kokenut kätilö/terkka joka kerta käsikopelolta kokeili että mieluummin pieneltä vaikuttaa, niin otti pelkoni vakavasti ja laittoi lähetteen synnytystapa-arvioon.

Tämä olikin tarkempi arvio mitä ultralla saatu; vauva painoi himpun alle kolme kiloa. Jos en olisi lähetettä saanut niin olisin mennyt yksityiselle ultraan ja arvioon. Olisiko se sinulle mahdollista että saisit mielenrauhan? Minusta olisi ollut tosi pelottavaa mennä synnyttymään ilman näitä kaikkia tutkimuksia, ensimmäisestä lapsesta kun oli vielä kyse.

Vierailija
33/42 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene yksityiselle, jos niin pelottaa. Ei luulisi rahalla olevan tuossa vaiheessa väliä..

Vierailija
34/42 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen 157cm ja 54kg, vauva syntyi rv41+1, syntymämitat 4120g ja 52cm. Vaikea synnytys, vauvalta murtui solisluu kun oli niin ahdas ulostulo, imukuppisynnytykseen päädyttiin yli tunnin ponnistaminen jälkeen. Repesin melko pahasti. Mulle tehtiin kokoarvio rv37, painoarvio sillon 3400g. Silloin sanottiin vain että on ihan normaalikokoinen, ei syytä huoleen. Sairaalassa sitten syntymän jälkeen vauvaa tutkittaessa sanottiin että seuraavan lapsen kohdalla täytyy seurata vauvan kokoa. Jos tältä vauvalta ei olisi napsahtanut solisluu poikki, olisi mahdollisesti tullut olkahermopunosvaurio, josta voi jäädä pysyvä haitta. Solisluun murtuminen suojasi siltä.

Vauva nyt 1kk ja molemmat voimme hyvin, mutta kyllä se synnytys oli aivan infernaalisen kamala kokemus!

Vierailija
35/42 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 13:49"]

[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 13:45"]testi... [/quote] Testasin vaan että mobiili antaa lähettää viestin, kun aiemmin tuli teksti että viesti on pakollinen, eikä lähettänyt. Asiaan. Täällä kanssa odottelen että synnytys saisi jo käynnistyä. Sf-mitta kasvaa vaan. Yliaikais kontrolli viikolla 41+5, mutta mitä se hyödyttää kun siinä vaiheessa vauva on jo iso. Aiempi poika painoi 4,400, eikä tämäkään varmaan sen pienempi ole. Mitään kokoarviota ei ole edes tehty. Sanotaan vaan ihan hyvän kokonen (siis iso). Yläkäyrillä mennään.

[/quote]

Tsemppiä sinnekin! :) Tuntuiko sulla tuo esikoinen isolta jo mahassa vai oliko ylläri kun tuli isompi kaveri?

Mäkin aattelin tuosta sf mitasta että eikö sen usein loppua kohden pitäisi just laskea tai pysyä edes ennallaan kun vauvakin laskeutuu! mullakin sf vaan kasvaa vaikka vauva jo niin alhaalla ettei alemmas pääse! Neuvolassa ei oltu yllättäen huolisaan tästäkään koska sf ei kuitenkaan ole yli yläkäyrän. Voi tätä tuskaa....:(

Vierailija
36/42 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 13:42"]

On se normaalia... Itselläni oli ihan yhtä tukalaa molempien raskausiakojen viimeiset viikot. Olen ihan keskimittainen nainen, mutta minulla on todella lyhyt keskivartalo, eli siillä vatsalla oli tilaa kasvaa vain "eteenpäin" loppuaika. Ja joo, vauva painoi sietämättömästi yhtä aikaa virtsarakkoa, lantioluita ja palleaakin puristi niin että hengittäminenkin tuntui kauhean raskaalta. Pallea ei vaan mahtunut laajentumaan kunnolla kuten hengittäessä pitäisi, kun vauvan paine litisti sen kasaan. 

Täytyy sanoa että kyllä on synnytyspelot kadonneet noita viimeisinä viikkoina aina, sitä on toivonut ja rukoillut että synnytys alkaisi jo, että pääsisi siitä kamalasta tukalasta olosta. Ja minun vauvani ei ole olleet edes isoja, eka tytär 2800 g ja toinen poika 3500 grammaa, ja silti tuollaiset oireet. 

[/quote]

Jooh tässä kieltämättä olisi valmis tekemään mitä vaan että lähtis synnytys käyntiin ja pääsis tästä olosta! Oliko sulla noista pienehköstä ja normaalikokoisesta vauvasta huolimatta kuvailemani kaltainen vauvaa täynnä oleva olo? erottuiko vauvan peppu/kroppa selvänä möykkynä?

Tuntuu että oksennan kohta kun vauva puskee niin ylös että närästää niin että hapot nousee kurkkuun. Samalla meinaa pissa tulla housuun kun puskee myös alaspäin. Järkyttävää!

ap

[/quote]

Samanlaista oli mullakin, ja lisänä tuo hengitysvaikeus, kun sai vain hyvin pinnallisesti hengitettyä pallean laajenemisongelman takia. Oli tosiaan myös vauvaa täynnä oleva olo ja varsin hyvin erottui vauva äärimmilleen pinkeytyneen mahan päältäkin. Usein tuntui siltä että sitä voisi vaan PLOPS revetä jostain kohtaa vatsaa kun oli niin kiristävä olo. Minulle tuli myös ihan valtavasti raskausarpia eli vaikka ei esim. kohtu revennytkään niin iho ei kyllä oikein kestänyt sitä venymistä. 

Vierailija
37/42 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 13:57"][quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 13:49"]

[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 13:45"]testi... [/quote] Testasin vaan että mobiili antaa lähettää viestin, kun aiemmin tuli teksti että viesti on pakollinen, eikä lähettänyt. Asiaan. Täällä kanssa odottelen että synnytys saisi jo käynnistyä. Sf-mitta kasvaa vaan. Yliaikais kontrolli viikolla 41+5, mutta mitä se hyödyttää kun siinä vaiheessa vauva on jo iso. Aiempi poika painoi 4,400, eikä tämäkään varmaan sen pienempi ole. Mitään kokoarviota ei ole edes tehty. Sanotaan vaan ihan hyvän kokonen (siis iso). Yläkäyrillä mennään.

[/quote]

Tsemppiä sinnekin! :) Tuntuiko sulla tuo esikoinen isolta jo mahassa vai oliko ylläri kun tuli isompi kaveri?

Mäkin aattelin tuosta sf mitasta että eikö sen usein loppua kohden pitäisi just laskea tai pysyä edes ennallaan kun vauvakin laskeutuu! mullakin sf vaan kasvaa vaikka vauva jo niin alhaalla ettei alemmas pääse! Neuvolassa ei oltu yllättäen huolisaan tästäkään koska sf ei kuitenkaan ole yli yläkäyrän. Voi tätä tuskaa....:(
[/quote]
Kokoarvio tehtiin sillon, en muista paljonko se oli, mutta reilusti alle neljän kilon, mikä ei sitten osunu lähellekkään. Synnytyksestä ei meinannut tulla mitään. Lopulta itkin auttamaan vauvan ulos, mutta ei. No tulihan se sieltä sitten, mutta joutui tehohoitoon kun sai tulehduksen ja hengitys oli heikkoa.

Vierailija
38/42 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 13:53"]

Etkö voisi neuvolassa sanoa että pelottaa niin kovasti ettet pysty enää edes nukkumaan, että eikö voisi laittaa lähetettä ultraan ja kokoarvioon? Minulla pelotti vauvan koko radin takia, ja vaikka kokenut kätilö/terkka joka kerta käsikopelolta kokeili että mieluummin pieneltä vaikuttaa, niin otti pelkoni vakavasti ja laittoi lähetteen synnytystapa-arvioon.

Tämä olikin tarkempi arvio mitä ultralla saatu; vauva painoi himpun alle kolme kiloa. Jos en olisi lähetettä saanut niin olisin mennyt yksityiselle ultraan ja arvioon. Olisiko se sinulle mahdollista että saisit mielenrauhan? Minusta olisi ollut tosi pelottavaa mennä synnyttymään ilman näitä kaikkia tutkimuksia, ensimmäisestä lapsesta kun oli vielä kyse.

[/quote]

No alkaa kyllä tuntua että teen näin :( neuvola on torstaina joten taidankin ottaa asian ihan tosissaa puheeksi. Ärsyttää vaan tuo flegmaattinen terkka kun ei ota mihinkään kantaa tai vastailee niin ympäri pyöreästi ettei juuri apua ole. Kerran mulla oli alapaine selvästi koholla mutta terkka kuittasi asian niin että tuskin merkki mistään kun aikaisemmin ollut normaali ja voihan noi arvot heitellä. Ei esim. mitattu uudestaan saman käynnin aikana varmuuden vuoksi, joka ei olisi ollut suuri vaiva varmaan. No toki se oli sitten ihan ohi menevä juttu koska seuraavalla kerralla oli ihan normaalit taas, mutta kuitenkin tuntuu että sinne sais mennä varmaan silleen että vauvan pää roikkuis jo ulkona ennen kun neuvolantätiin tulis vähääkään eloa!

Mutta joo taidan kovistella nyt ensi kerralla tuolla painoarviolla. Yksityiselle menoakin tietty voisi miettiä vaikka matkaa lähimpään on reilu 100km, kuten sairaalaankin.

ap

Vierailija
39/42 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 13:45"]

testi...

[/quote]

Vierailija
40/42 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 13:44"]

[/quote]

http://www.vauva.fi/keskustelu/4345931/ketju/yritys_paalla_2015

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi yhdeksän