Onko ketään muuta koskaan kummastuttanut täällä kirjoittavien hyvät palkat?
Aina kun täällä tulee palkoista puhetta, niin tuntuu olevan vain hyvin tienaavia ihmisiä. Itse olen ollut useammalla eri alalla hommissa (kiintöistöhuoltoala, teknologiateollisuuden hommat ym) ja aina on ollut palkka bruttona keskimäärin alle 2500€/kk. Yli kahteen tonniin on pitänyt aina saada vuorolisiä. Enkä minä ole yleisesti ottaen ollut koskaan edes se firman kaikkein matalapalkkaisin.
Täällä tuntuu alle kolmen tonnin tulot olevan harvassa ja usein ilmoitetaan palkan olevan noin 3000-5000€/kk. Ajattelin vain, että onkohan täällä kaikki jotain erikoisosaajia, kun itse en "normitöistä" ole koskaan tiennut lähellekään moisia summia.
Kommentit (54)
Ei yhtään. Olen ihan hyväpalkkainen toimistotyöntekijä, jolla on aikaa myös suffailla av-palstalla. En varmaan ole ainut.
Isotuloisemmat ihmiset haluavat päästä keulimaan, ei pienipalkkaiset viitsi osallistua mihinkään palstan palkkakyselyihin eikä heillä ole samanlaista syytä kehuskella.
Ei ole. Itsehän tienaan 100 miljoonaa euroa joka kuukausi. Sen sijaan kummastelen ihmisten köyhyyttä täällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisten yleisin palkka on 2500e. Naisvaltainen palsta ja esim lähihoitajan palkka on 2700e.
No näin minäkin voisin kuvitella. Myöskään puolisoni, joka tekee toimistohommia ja on kuukausipalkalla, niin ei tienaa bruttona kuin 2200 €/kk. En tiedä sitten, että maksetaanko esim pk-seudulla tonni kuussa enemmän vastaavanlaisista töistä kuin jossain Kainuussa tai pohjoisemmassa Suomea.
ap
Mitähän nänä toimistohommat on? Nykymaailmassa aika moni asia tehdään "toimistossa" asikasneuvonnasta tekoälysuunnitteluun, joten se, että istuu tuolilla tietokoneen edessä ole mikään palkkauksen perusta.
Vierailija kirjoitti:
Onhan tässä vähän sekin että aika monet valehtelevat täällä. Jotkut ei pientä pyöristämistä edes miellä valheeksi vaikka kaikki mikä ei ole totta on valehtelua.
Miksi valehtelisin, kun en tunne ketään eikä kukaan tunne minua.
Syitä moiseen kirjoitti:
Asiantuntijan etätöistä on helpompi kirjoitella AV:lle kuin kaupankassalta tai sairaalan potilashuoneesta. Lisäksi aihe kiinnostaa keskimäärin enemmän parempituloisia.
Tämä on hyvä pointti. Myös hyväpalkkaiset ovat yleensä verbaalisesti kyvykkäämpiä ja siten heidän on helpompi kirjoittaa tietojaan ja kommenttejaan palstoille.
Hankinta-asiantuntijan töitä, palkka 3800 euroa/kk. Kuuntelen just tylsää semppaa, niin on aikaa kirjoittaa tänne.
Et sä kyllä mistään raksalta tms. hommista mitään vauva-palstaa iltasella aukaise....
Tämä on hieman sama kuin netissä miesten peniskeskustelut. Kenellekään ei ole alle keskimittaista ja jos jollain on, niin se on yksi kymmenestä ja sekin on vain ehkä pari senttiä alle keskimitan.
Perusduunarit eivät kirjoittele tällä päivisin kuten tietokoneella roikkuvat asiantuntijat sekä muut hyväpalkkaiset paperinpyörittäjät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisten yleisin palkka on 2500e. Naisvaltainen palsta ja esim lähihoitajan palkka on 2700e.
No näin minäkin voisin kuvitella. Myöskään puolisoni, joka tekee toimistohommia ja on kuukausipalkalla, niin ei tienaa bruttona kuin 2200 €/kk. En tiedä sitten, että maksetaanko esim pk-seudulla tonni kuussa enemmän vastaavanlaisista töistä kuin jossain Kainuussa tai pohjoisemmassa Suomea.
ap
Maksetaan, jollei nyt tonnia enemmän niin enemmän kuitenkin. Heikoimmat palkat on kunnalla ja kaupungilla. Pienissä yrityksissä palkka vaihtelee aloittain. Valtiolla ja suuryrityksissä hyvät palkat. Globaaleissa yrityksissä palkat saattavat olla vieläkin paremmat. Kainuussa ei välttämättä ole näitä kaikkia erilaisia työnantajajia, toisin kuin ruuhka-Suomessa.
Toisaalta palkka ei kerto elintasosta kaikkea:asuminen, harrastaminen ja vapaa-aika Kainuussa lienee edullisempaa kuin ruuhka-Suomessa.
Palkkakeskustelut kuolee aina iltaa kohden, eli toimistotyöläisiä kiinnostava aihepiiri.
Vierailija kirjoitti:
Palkansaajien mediaanitulo on Suomessa 3200€/kk ja tästä palkasta käteen jäävillä roposilla perheellisen elämä pk-seudulla ja suurissa kasvukeskuksissa keikku jossain köyhyysrajan ja keskiluokan välimaissa.
Edes jotenkin hyvätuloisesta perheellisestä on Suomen verotuksella ja kustannustasolla turha puhua alle 5000€ bruttotuloilla joilla voi jotenkin yltää länsi-Euroopan mittapuulla alimman keskiluokan elintasoon ja ostovoimaan.
Yli 60 prosenttia palkansaajista saa pienempää palkkaa kuin keskimääräinen kuukausiansio.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Riippuu ihan alasta. Esim. itse työskentelen Helsingissä kirjanpitäjänä, ja bruttopalkkani on huikeat 2350 e/kk.
Jep, minäkin pyörin täällä kuuden tonnin nettotuloilla eikä muuten ole vale. En tosin ääneen kehtaa sanoa tätä kellekään.
Ei tietenkään kummastuta, täällähän pyörii porukkaa harvinaisen korkealla älykkyysosamäärällä :D
Mulla on sellainen tapa, että kun joku oikein leuhkii rahoillaan keksin vielä isommat summat ja vähättelen sitä leuhkijaa. Mikään ei ärsytä enempää rahoillaan leuhkijaa kuin se että jollain on enemmän rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Jep, minäkin pyörin täällä kuuden tonnin nettotuloilla eikä muuten ole vale. En tosin ääneen kehtaa sanoa tätä kellekään.
Hitto, just pääsen kuuteen tonniin bruttona, päälle bonarit ja lomarahat niin jää silti toki nettona alle tuon. Olisi keinoja nostaa tulotasoa mutta luultavasti vastuut kasvaisi niin paljon että juuri nyt tässä elämänvaiheessa vene keikahtaa liian voimakkaasti. Pistää kyllä miettimään, sillä tonnin nousu palkassa ei näkyisi näillä veroprosenteilla mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on sellainen tapa, että kun joku oikein leuhkii rahoillaan keksin vielä isommat summat ja vähättelen sitä leuhkijaa. Mikään ei ärsytä enempää rahoillaan leuhkijaa kuin se että jollain on enemmän rahaa.
No ei ärsytä yhtään vaan luulet niin. Jos on tarpeeksi hyvä tulot, niin ei toisten tulot enää kiinnosta.
Minun vuosipalkkani on jo pitkään ollut yli 100 tuhatta. Ja olen kaveripiirini pienituloisimmasta päästä.
Kun yli 15 vuotta sitten aloitin täällä pyörimisen, olin pienituloinen äitiyslomalainen, mutta vuodet ovat vierineet ja kokemusta sekä osaamista on karttunut, ja sen myötä ansiotasokin on noussut. Palkkakehityksestä on auttanut myös maisterin tutkinto arvostetusta oppilaitoksesta sekä pitkä katkeamaton työura isoissa yrityksissä.
Jos suomalaisten mediaanitulo on kolmisen tonnia kuussa, täällä pyörinee keskimäärin aika paljon 1500-4500 euroa kuussa tienaavia - ja toki sitten myös ko. haarukan molempien ääripäiden ulkopuolelle kuuluvia.
Onhan tässä vähän sekin että aika monet valehtelevat täällä. Jotkut ei pientä pyöristämistä edes miellä valheeksi vaikka kaikki mikä ei ole totta on valehtelua.