Onko ketään muuta koskaan kummastuttanut täällä kirjoittavien hyvät palkat?
Aina kun täällä tulee palkoista puhetta, niin tuntuu olevan vain hyvin tienaavia ihmisiä. Itse olen ollut useammalla eri alalla hommissa (kiintöistöhuoltoala, teknologiateollisuuden hommat ym) ja aina on ollut palkka bruttona keskimäärin alle 2500€/kk. Yli kahteen tonniin on pitänyt aina saada vuorolisiä. Enkä minä ole yleisesti ottaen ollut koskaan edes se firman kaikkein matalapalkkaisin.
Täällä tuntuu alle kolmen tonnin tulot olevan harvassa ja usein ilmoitetaan palkan olevan noin 3000-5000€/kk. Ajattelin vain, että onkohan täällä kaikki jotain erikoisosaajia, kun itse en "normitöistä" ole koskaan tiennut lähellekään moisia summia.
Kommentit (54)
Ehkä tulojaan tuovat enemmän esiin enemmän tienaavat?
Palkoistahan on ihan virallisia tilastoja mikä mediaanipalkka on jne. täällä vain osa kertoo, +nekin jotka kertovat voivat puhua omiaan.
Osa varmaankin huuhaata mutta olen tk eläkkeellä ja brutto yli kaks tonnia. Päättele siitä paljonko palkkani oli.
57v.
Minun lähipiirissäni taas ei ole ketään 100 % töitä tekevää, jonka palkka olisi alle 3000e/kk. Valtaosalla on suurempi palkka kuin ap:lla.
Asiantuntijan etätöistä on helpompi kirjoitella AV:lle kuin kaupankassalta tai sairaalan potilashuoneesta. Lisäksi aihe kiinnostaa keskimäärin enemmän parempituloisia.
Mietin aiemmin ihan samaa, sain raskaasta ulkotyöstä 1700€/kk. Sittemmin kouluttauduin ja nyt maisterin jälkeen ensimmäisen työpaikkani aloituspalkka (it-konsultti) on 3400€ +bonukset ja tulospalkkiot. Totean kyllä senkin, että tämän rahan eteen saa laittaa itsensä ihan eri tavalla likoon ja vastuu on ihan eri tasolla, eikä työtä voi koskaan oppia täysin, vaan koko ajan pitää olla skarppina ja omaksua uutta.
No ei 3000 € nyt mikään erikoisosaaja tarvitse olla, mutta toisaalta kyllä täällä aika paljon kirjoittelee pienituloisia sekä pitkiä ketjuja, joissa kerrotaan, ettei kukaan koskaan pääse töihin mihinkään ja siivojan paikatkin menee vain suhteella eli aika laidasta laitaan on kirjoituksia.
Sinulle taitaa vain jäädä isot palkat mieleen.
No mä saan työmarkkinatukea.
Nettona 600 € ja risat.
Minä saan palkkaa n. 400 e kuussa ja sit työmarkkinatukea siihen päälle. Ihan hiton rikas oon 🙄
Itse kerron kymmellä palkkani näissä keskusteluissa. Oikein hämmästyn kuinka korkea palkkani näyttää olevan.
Suomalaisten yleisin palkka on 2500e. Naisvaltainen palsta ja esim lähihoitajan palkka on 2700e.
Jostain syystä täällä palstalla ylikorostuu kaikenlaiset ääripäät
Täällähän kaikki puhuvat kaikesta totta.
Osa trolleja, osa hyvätuloisia, pieni- ja keskituloisten enemmistö vaikenee. Ei kannata ottaa tosissaan mitään nettiäänestyksiä. Rikkammat ja suurempituloiset ihmiset tykkäävät lytätä köyhiä ja korostavat, että ovat itse ihan "normaaleja". Tämä on luonnollinen psykologinen reaktio, jos on heikolla itsetunnolla varustettu ihminen, joka on peräisin vähälahjaisin geenein ja matalalaotsaisen kallonmuodon (joka kertoo kognitiivisten kykyjen vajaatoiminnasta) varustetusta perheestä mutta on hiukan sattunut työelämässä lykästämään tai saanut jonkun turhakepaikan perhefirmasta. Ja näitähän perheitä täällä juntti-Suomessa piisaa.
Kai on ihan loogista, että jos perustetaan esim. Juoksuketju, ei sinne mikään virtahevon näköinen av-mamma ekana ryntää kertomaan saavutuksiaan, vaan maratoonarit?
Katsos, konttorihommissa esimiesasemassa olevana voin ajankuluksi kirjoitella. Naiset tuolla osastolla ne työt tekevät. Ja nyt loppupäiväksi lounaalle asiakkaan kanssa.
Anonyymikeskusteluissa tietenkin valehdellaan jotta saisi provoiltua keskustelua aikaan. Ei siis syytä ihmettelyyn.
Onhan täällä kieltämättä huomattavan paljon porukkaa joilla on velaton (ei kuitenkaan peritty) omistusasunto Etelä-Helsingissä 🤔
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisten yleisin palkka on 2500e. Naisvaltainen palsta ja esim lähihoitajan palkka on 2700e.
No näin minäkin voisin kuvitella. Myöskään puolisoni, joka tekee toimistohommia ja on kuukausipalkalla, niin ei tienaa bruttona kuin 2200 €/kk. En tiedä sitten, että maksetaanko esim pk-seudulla tonni kuussa enemmän vastaavanlaisista töistä kuin jossain Kainuussa tai pohjoisemmassa Suomea.
ap
Ei sillä rekkakuskilla ja kauppakeskuksen vartijalle ja siivoojalla ole koko päivää aikaa tänne kirjoitella.
Palkansaajien mediaanitulo on Suomessa 3200€/kk ja tästä palkasta käteen jäävillä roposilla perheellisen elämä pk-seudulla ja suurissa kasvukeskuksissa keikku jossain köyhyysrajan ja keskiluokan välimaissa.
Edes jotenkin hyvätuloisesta perheellisestä on Suomen verotuksella ja kustannustasolla turha puhua alle 5000€ bruttotuloilla joilla voi jotenkin yltää länsi-Euroopan mittapuulla alimman keskiluokan elintasoon ja ostovoimaan.
Ei liukuhihnan ääreltä AV:lle kirjoitella.