Miten eroon narsistista?!
Olen joskus kuukausia sitten ihmetellyt täälläkin mieheni outoa käytöstä. Olen etsinyt paljon tietoa narsismista ja muista häiriöistä ja alkaa yhä enemmän vaikuttaa siltä, että olen päätynyt naimisiin narsistin kanssa. Lapsia ei onneksi ole. Miten pääsen narsistista eroon niin, ettei tarvitse pelätä seurauksia? Henkisen väkivallan lisäksi ei ole ollut kuin lievää fyysistä väkivaltaa pari kertaa, mutta pelottaa ajatella, miten hän suhtautuisi, jos kertoisin eroaikeistani.
Kommentit (33)
Asutteko samassa kämpässä? Etsi uusi kämppä tai laita mies pihalle. Ero vaan vireille, ei tarvitse pelätä. Jos alkaa häiriköimään niin lähestymis kielto.
Olen jo pitkään yrittänyt etsiä omaa kohtuuhintaista vuokra-asuntoa, mutta en työttömänä koiran omistajana saa mitään, kun aina joku muu menee edelle. Asun tällä hetkellä miehen vuokra-asunnossa. Hän asuu muualla töiden takia. Hän pistää minut heti pihalle, jos saa kuulla, että suunnittelen eroa.
Etkö voi mennä kenenkään tutun luokse aluksi? Jos päätät erota, niin katkaise yhteys kokonaan, että saat tilaa ja aikaa irroittautua.
Ei ole sukulaisia eikä tuttuja, kenen luokse mennä. Ehkä siinä yksi syy, miksi narsisti valitsi juuri minut uhrikseen. En voi katkaista välejä niin kauan kuin asun hänen asunnossaan. Ja pakko olla vielä väleissä, kunnes eropaperit on hoidettu.
Sun täytyy tehdä kuten Katie Holmes teki, eli salaa narskun selän takana järjestellä asiat. Googlaa no contact narcissist niin tulee ohjeita ei-kontaktia periaatteesta narsistin kanssa. Eli välit on katkaistava kokonaan ja lopullisesti.
Todellakaan et saa antaa syytä epäillä, että olet jättämässä hänet. Sun täytyy olla todella ovela. Ala kaikin keinoin selvittämään mahdollisia käytännön asioita, mitkä pitää ottaa huomioon että pääset tyypistä kokonaan eroon eikä hän millään verukkeella pääse tunteutumaan eron jälkeen elämääsi. Onko yhteisiä vakuutuksia? Miten laskut hoidetaan suhteessanne? Onko mitään paperihommia tms mitä pitää hoitaa? Yhteistä omaisuutta?
Hankin erillinen puhelin uudella numerolla. Tämä on uuden elämäsi puhelinnumero. Koiran viet ehdottomasti mukanasi, ei koskaan, ei ikinä saa jättää lemmkkieläimiä kuten ei lapsiakaan narsistin hoiteisiin!!!!!!!
Ota vaikka yhteys sosiaalityöntekijään tai johonkuhun, jolle selität tilanteen ja tarvitset etsiä asunnon. Hanki asunto salaa puolisoltasi ja päätäpäivämäärä, jolloin teet muuton. Katkaise välit yhteisiin tuttaviin. Hylkäät aiemmin käyttämäsi puhelinnumeron, vaihdat sähköpostiosoitteet, bloggaat sosiaalisessa mediassa tai poistat tilit. Teet kaiken niin, ettei hän pääse ottamaan sinuun enää yhteyttä eikä saa selville uutta asuntoasi.
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 17:06"]
Asutteko samassa kämpässä? Etsi uusi kämppä tai laita mies pihalle. Ero vaan vireille, ei tarvitse pelätä. Jos alkaa häiriköimään niin lähestymis kielto.
[/quote]
Et ole tainnut koskaan tuntea narsistia...
Etsit uuden kämpän, muutat kun mies ei ole kotona, tiedot salaisiksi etkä kerro uutta osoitetta tai numeroa.
Miten voi olla, että siinä kaupungissa jossa on koko elämäsi, sulla ei ole yhtään tuttua eikä sukulaista? Sulla ei ole edes työpaikkaa joten mikä sua siellä pidättelee niin ettet voi muuttaa kauas?
Muuttoon otat kaveriksi jonkun, et muuta yksin, jos on riski, että puoliso saattaisi tulla yllättäen paikalle. Apua voi pyytää sosiaalitoimeen kautta tai seurakunnan diakoniatyöstä ja kun puoliso on väkivaltainen, poliisikin auttaa.
hei sinulle ap joka aloitit ketjun..mikä on tilanne??
itse olen samassa tilanteessa..
[quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 02:38"]
Kiitos tuestanne! En ole vielä lähtenyt. Nyt ei pitäisi olla akuuttia vaaraa, koska mies asuu tällä hetkellä töiden takia hyvin kaukana. Lähden tosiaan heti, kun saan asunnon. Yritän koko ajan etsiä ja olen laittanut jo paljon asuntohakemuksia. Tilanne on silti henkisesti raskas, koska olemme yhteyksissä päivittäin. Olen aika itkuinen ja yöunet ovat menneet, ja siksi olen nytkin täällä (klo puoli kolme yöllä.)
En voi lähteä turvakotiin, koska sinne ei varmaan voi ottaa koiraa, eikä tilanne tosiaan ole akuutti nyt. Meillä on sen verran tuore suhde, ettei pahaa fyysistä väkivaltaa ole (vielä) ollut. Ei lyömistä tai mitään, mistä olisi jäänyt jälkiä. Vasta pari kertaa käynyt käsiksi ja edellisestäkin on pitkä aika. Enemmän se on sitä henkistä kontrollointia, rahalla manipulointia, mököttämistä ja karjumista. Mutta tiedostan kyllä, että se voi vähitellen mennä pahemmaksi ja siksi yritänkin koko ajan etsiä asuntoa.
[/quote]
Onhan noi jo tosi huonoja juttuja. Pidä ajatuksesi kirkkaana ja hoida itsesi pois suhteesta. Ja muista, ettet anna hänen nujertaa itsetuntoasi. Sinä olet arvokas omana itsenäsi. Iso halaus ja rohkeutta sinulle, urhea nainen!
Toivottaa yksi aikanaan saman ratkaisun tehnyt ja siitä itseään monesti jälkeenpäin kiitellyt. Osa suhteen tuhoisuudesta tuli minulle "näkyväksi" vasta jälkeenpäin.
Te ja ap, kiinnostaisi kuulla millainen suhde ollut tämän puolison kanssa.
Itse olin 5v yhdessä miehen kanssa jolla oli paljon narsistisia piirteitä, entiedä oliko sitten ihan oikea narsisti vai muuten epätasapainoinen.
Suhteen alku oli lupaava ja huumaisa, tuntui että tässä on minulle se oikea mies. Mies myös antoi paljon lahjoja ja aina kun kuukausia tuli lisää myös ruusuja.
Kun olimme olleet yhdessä jonkin aikaa mies alkoi muuttua, alkoi runsas alkoholinkäyttö ja mustasukkaisuus. Oli mustasukkainen entisistä mies ystävistäni, miespuolisista kavereista ja sain kokoajan pyydellä anteeksi.
Myös muuta henkistä väkivaltaa alkoi tulemaan, sai minut uskomaan olevani huono ja en lähtenyt kun luulin että minun pitäisi olla onnellinen että joku minut huolii.
Meille syntyi lapsi jota mies ei paljoa jaksanut hoitaa ja jonka itku sai tämän raivon valtaan. Kotitöitä mie ei tehnyt j tuhlasi rahaa viinaan. Melkein joka viikonloppu haastoi kännipäissään riitaa yms.
Aina vika oli minussa ja minun piti katsoa peiliin. Kun aloin lopen kyllästyneenä pistämään vastaan tuli kuvioon töniminen ja mies yritti estää minua pääsemästä lapsen luokse ja muuta kamalaa. Seksiä myös olisi pitäny olla, suuttui siitäkin kun minä en väsyneenä halunnut.
Onneksi tajusin erota kun mies kävi taas krapulassa tönimään. Mutta varoitan niitä keillä on tuo tilanne ja lapsia. Eron jälkeen hän yritti sabotoida asioitani ja esittää maailman parasta isää.
Voimia ap, hyvä että lähdet nyt sillä sinun ei tarvitse häntä enää nähdä. Itse en pääse tuosta koskaan eroon lopullisesti, oli narsisti tai ei.
Eikö kellään ole kokemuksia tai vinkkejä?