Marja Sannikka koki olonsa turvattomaksi ja joutui pelkäämään Valtaojaa
Sannikan keskusteluohjelmassa oli järjestetty teemakeskustelu heräämisestä, sulkemisesta ja nyjyvaikuttamisesta. Ilta kääntyi kuitenki sekä Sannikalle että illan toisena vieraana olleelle Ebrahimille järkytykseksi. Itseään suurena avaruusoliona pitävä Valtaoja kävi yllättäen aggressiiviseksi ja hyökkäsi sanoilla molempien naistoimittajien kimppuun.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/27b0cfe1-6691-4b0c-91a2-6107b362571b
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä Ebraahan tuo näytti pelkäävän ja paljon.
Esko valtaoja näytti hyvin pelästyneenä ja ihmetteli tuon naisen kauheaa käytöstä. Oli silminnähden hämmentynyt. Ei ihme ollenkaan mitä mieltä hän on tuosta naisesta.
Hämmentyi kun ensimmäistä kertaa 50 vuoteen joku sanoi hänelle vastaan.
Itsekin ajattelin ihan samaa. Olin tunnistavinani sellaisen ilmeen, joka on tullut suunnilleen Renazin ikäisenä naisena tutuksi. Vanhemman miehen järkyttyneen ällistynyt katse, kun nuori nainen sanookin suoraan ja kaunistelematta oman eriävän mielipiteensä.
Jos on ollut vuosia kansan rakastama humaani ja viisas tiedemies, joka on saanut aika vapaasti puhua ja lähinnä ihailua osakseen, niin voi tulla järkytyksenä, kun joku tuokin esiin jonkun epäkohdan.Kun Eskon suoritukselle juuri tässä keskustelussa on niin paljon puolustajia, niin kertoisitteko oliko hän nyt oikeasti niin hyvä. Renaz argumentoi perusteellisesti ja kävi aika selkeästi ilmi, että tietää mitä puhuu, oli sitten samaa mieltä hänen kanssaan tai ei. Eskon anti taas oli pyöritellä päätä "naurettaville" kohuille, puhua "kyttäämisestä" ja "herneen nenään vetämisestä" ja sitten levitellä käsiä, että ei voi mitään, jos mikään ei riitä. Myös esim. Nenäpäivään osallistumisen nostaminen omaksi panokseksi asioissa kuulostaa sellaiselta hyvesignaloinnilta, josta wokeja kritisoidaan. Silti aika huono veto Renazilta kritisoida sitä, kun nenäpäivä tekee kiistatta myös hyvää.
Kuinkas sinä olet rakentanut parempaa maailmaa? Kerro nyt, niin minä diskreditoin sen välittömästi jollain hataralla argumentilla, tarkoituksenani tietysti johtaa keskustelu pois aiheesta ennen kuin joutuisin itse vastaamaan mitä minun omat konkreettiset tekoni ovat.
Minä puhuin tästä keskustelusta ja sen annista. Arvostan Eskon työtä tasa-arvon eteen ja toivon ettei sitä mitätöidä ja että se saa jatkua. En pitänyt Renazin tekemästä Eskon henkilökohtaisten saavutusten vähättelystä. Toisaalta Esko itse vähätteli näitä ns. wokeihmisiä. Molemmilla olisi ollut parantamisen varaa, eikä kumpikaan ansaitse työnsä mitätöimistä. Mutta ne Eskon argumentit. Oliko ne oikeasti hyviä ja tunsiko hän oikeasti asiaa, josta oli keskustelemassa?
Sama
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esko valtaoja näytti hyvin pelästyneenä ja ihmetteli tuon naisen kauheaa käytöstä. Oli silminnähden hämmentynyt. Ei ihme ollenkaan mitä mieltä hän on tuosta naisesta.
Itsekin ajattelin ihan samaa. Olin tunnistavinani sellaisen ilmeen, joka on tullut suunnilleen Renazin ikäisenä naisena tutuksi. Vanhemman miehen järkyttyneen ällistynyt katse, kun nuori nainen sanookin suoraan ja kaunistelematta oman eriävän mielipiteensä.
Jos on ollut vuosia kansan rakastama humaani ja viisas tiedemies, joka on saanut aika vapaasti puhua ja lähinnä ihailua osakseen, niin voi tulla järkytyksenä, kun joku tuokin esiin jonkun epäkohdan.Kun Eskon suoritukselle juuri tässä keskustelussa on niin paljon puolustajia, niin kertoisitteko oliko hän nyt oikeasti niin hyvä. Renaz argumentoi perusteellisesti ja kävi aika selkeästi ilmi, että tietää mitä puhuu, oli sitten samaa mieltä hänen kanssaan tai ei. Eskon anti taas oli pyöritellä päätä "naurettaville" kohuille, puhua "kyttäämisestä" ja "herneen nenään vetämisestä" ja sitten levitellä käsiä, että ei voi mitään, jos mikään ei riitä. Myös esim. Nenäpäivään osallistumisen nostaminen omaksi panokseksi asioissa kuulostaa sellaiselta hyvesignaloinnilta, josta wokeja kritisoidaan. Silti aika huono veto Renazilta kritisoida sitä, kun nenäpäivä tekee kiistatta myös hyvää.
Kuinkas sinä olet rakentanut parempaa maailmaa? Kerro nyt, niin minä diskreditoin sen välittömästi jollain hataralla argumentilla, tarkoituksenani tietysti johtaa keskustelu pois aiheesta ennen kuin joutuisin itse vastaamaan mitä minun omat konkreettiset tekoni ovat.
Minä puhuin tästä keskustelusta ja sen annista. Arvostan Eskon työtä tasa-arvon eteen ja toivon ettei sitä mitätöidä ja että se saa jatkua. En pitänyt Renazin tekemästä Eskon henkilökohtaisten saavutusten vähättelystä. Toisaalta Esko itse vähätteli näitä ns. wokeihmisiä. Molemmilla olisi ollut parantamisen varaa, eikä kumpikaan ansaitse työnsä mitätöimistä. Mutta ne Eskon argumentit. Oliko ne oikeasti hyviä ja tunsiko hän oikeasti asiaa, josta oli keskustelemassa?
Sama
Olivat ne hyviä.
Valtaoja korosti kuinka parempaa maailmaa luodaan yhteistyöllä, eikä Woke yhteisön tapaan jakamalla ihmisiä ihonvärin mukaan eri kategorioihin, mikä muistuttaa tapaa, millä aikoinaan puolusteltiin rotusortoa.
Jos olen oikein ymmärtänyt wokessa ajattelussa ihonväri tuodaan esiin, koska sillä on edelleen vaikutusta ihmisten elämissä. Se, että joku "hyvä" valkoihoinen ihminen on "värisokea" ei poista rasismia. Pahimmillaan värisokeus siis jättää rasismin huomiotta ikään kuin sitä ei olisi, koska "ei katsota ihmisten ihonväriä". Värisokeiksi voidaan alkaa sitten, kun rasismi on kitketty. Vielä ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhojen ihmisten kunnioittaminen on tosiaan kadonnut länsimaista ja olisin kyllä itse pöyristynyt jos joutuisin todistamaan täysissä ruumiin, joskaan ei sielunvoimissa olevan naisen uhkailevan vanhaa miestä lyömisellä, ellei mies käyttää sanastoa joka nuorta naista ei miellytä.
Todennäköisesti menisin puolustamaan miestä ja kehottaisin naista kääntymään mielenterveyspalveluiden puoleen.
Olen istunut lukemattomat kerrat kahvipöydissä vanhempien ihmisten seurassa, jotka käyttävät n-sanaa. En ole varmaan edes kulmaani kohauttanut, vaan ymmärtänyt, että he eivät tarkoita pahaa ja että heidän "ojentamisensa" siinä tilanteessa olisi huonoa käytöstä. Jollain paremmalla hetkellä olen sitten sanonut sanasta ihan ystävällisesti.
Esko Valtaoja oli kuitenkin valtakunnallisessa mediassa esiintymässä. Vähän eri asia.
Tuot lyömisesimerkin aika vääristelevästi esiin. Se meni seuraavasti:
Jos mä nyt löisin sua ja sä sanoisit, että suhun sattuu, niin enhän mä voi sanoa ettei suhun satu. Niinkin "järkyttävä" esimerkki, että sen voisi antaa vaikka alakouluikäiselle ja on varmaan jossain tilanteessa annetukin.
Mun mielestä tää Renaz käyttäytyi todella huonosti ja lapsellisesti. En hyväksyisi tollasta käytöstä keneltäkään ihonväriin katsomatta. On aivan uskomatonta, että ihmiset menevät tässä Renasin puolelle. Myönnän että Esko olisi voinut esimerkkinsä valita paremmin, mutta siitä huolimatta Renazin käytös ei ole hyväksyttävää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama
Olivat ne hyviä.
Valtaoja korosti kuinka parempaa maailmaa luodaan yhteistyöllä, eikä Woke yhteisön tapaan jakamalla ihmisiä ihonvärin mukaan eri kategorioihin, mikä muistuttaa tapaa, millä aikoinaan puolusteltiin rotusortoa.
Jos olen oikein ymmärtänyt wokessa ajattelussa ihonväri tuodaan esiin, koska sillä on edelleen vaikutusta ihmisten elämissä. Se, että joku "hyvä" valkoihoinen ihminen on "värisokea" ei poista rasismia. Pahimmillaan värisokeus siis jättää rasismin huomiotta ikään kuin sitä ei olisi, koska "ei katsota ihmisten ihonväriä". Värisokeiksi voidaan alkaa sitten, kun rasismi on kitketty. Vielä ei ole.
Oikea tapa päästä eroon rasismista olisi kohdella kaikkia muita ihmisiä kuin vertaisiaan riippumatta ihonväristä yms.
Mutta tämä logiikka että "rasismi poistuu kunhan tehdään iso numero ihonväristä" ja "olet oikeasti kyllä rasisti jos et huomioi ihonväriä" on juuri tätä yhdysvaltalaista kaksinaismoralismia.
Muistan lukeneeni että Yhdysvaltalaisten yliopistojen tutkimusten mukaan juuri tämä USA:ssa jokapäiväinen jako "mustiin", "valkoisiin" yms. sellaisissakin tilanteissa joilla ei ole mitään tekemistä ihonvärin kanssa, vain pitää yllä ajatusta ihmisryhmien erilaisuudesta ja luo toiseutta. Mutta kai tämä on vain nykyaikainen nätti oikeutus tälle jaolle josta ei enää edes pyritä/haluta pääsemään eroon.
Sannikalta karkasi keskustelu täysin hallinnasta... Tai sitten antoi oman kantansa tulla esiin. 🤔
Ilmoitettu rasistiset kirjoitukset.
Sannikka menestyy urallaan. Renaz ei.
Eikö tää oo vähän vanha juttu jo?
Vierailija kirjoitti:
Renazin misogyniää on vaikea unohtaa.
Minä tuntisin oloni turvattomaksi Sannikan seurassa vaikka olen nainen.
Sulla on kyllä halpa tapa lypsää Sannikalta asioita.
Se on helppoa joillekin kun vaan trollaus riittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Renazin misogyniää on vaikea unohtaa.
Onkohan hän mitenkä selvinnyt tästä? Hänhän jäi uutisten mukaan heti sairaslomalle, koska tilanne oli niin traumaattinen. Onkohan vielä sairaslomalla? Pystyykö koskaan enää palaamaan normaaliin elämään?
Sitä voi tietenkin kysyä hänen maanmiehiltään, jotka oikeasti ovat joutuneet kärsimään.
Vanhan jutun tarkotushakusen tuntuista nostatusta.
Vierailija kirjoitti:
Ai niin, vain yksi totuus on oikein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai niin, vain yksi totuus on oikein.
Woke.
Lupaan tulitukeni Esko Valtaojalle.