Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tuttava HAISEE - miten toimia?

Vierailija
16.02.2015 |

Uusi tuttavani haisee kammottavan pahalle. Haju on sekoitus pistävää hien löyhkää ja jotain muuta, kenties pikään pesemättä olleiden vaatteiden ummehtuneisuutta. Hygieniassa siis selvästi mättää. Haju on niin paha, että viimeksi tavatessamme jouduin oikeasti miettimään, pystynkö istumaan tämän henkilön läheisyydessä oksentamatta. Hetken pystyin, suun kautta hengitellen, mutta sitten oli saatava raitista ilmaa. Oli myös pakko käydä vessassa lisäämässä hajuvettä, koska tuntui että haju oli tarttunut vaatteisiini ja nenääni. Loppuajan välttelin kyseistä tyyppiä.

Kyse ei siis ole mistään tavanomaisesta deodorantin pettämisestä, johon silloin tällöin törmää ja jota pystyy sietämään, vaikka se hieman epämiellyttävää onkin. Tämä haju on kerta kaikkiaan kuvottava.

Tulen pakosti törmäämään tähän henkilöön tulevaisuudessakin, totaalinen välttely ei ole mahdollista. Nyt mietinkin, että miten asiasta voisi vihjata hienovaraisesti? En missään nimessä halua loukata, mutta jotenkin tätä ihmistä kai olisi heräteltävä, jos ei itse tilannetta tajua.

Kommentit (54)

Vierailija
41/54 |
16.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 19:35"]Mä tein ennen töitä tällaisen tyypin kanssa. Hänellä tosin oli samat vaatteet monta viikkoa putkeen ja usein likainen tukka. Haju oli sanoinkuvailemattoman paha..imelä, pistävä, ummehtunut. Kaikkea sitä yhtäaikaa. töissäkään ei kehdattu puuttua ja lopulta vaihdoin työpaikkaa, joten en tiedä miten tarina päättyy. Kyseessä oli nainen.
[/quote]

Lyön vetoa että ollaan oltu samassa työpaikassa!

Nrot 3, 14 ja 23

Vierailija
42/54 |
16.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun luokalla oli joskus tällainen tapaus, ei käyttänyt pesuaineita koska tekevät kuulemma pahaa iholle ja hiuksille. Ja hiukset "pesi" tosiaan jollain kookosrasvalla. Ja oikein mainosti että käy kerran kuussa pesulla. Haju oli niin kamala ettei ruoka mennyt alas kunnolla jos tuo tapaus istui lähellä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/54 |
16.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 20:10"]

Mun luokalla oli joskus tällainen tapaus, ei käyttänyt pesuaineita koska tekevät kuulemma pahaa iholle ja hiuksille. Ja hiukset "pesi" tosiaan jollain kookosrasvalla. Ja oikein mainosti että käy kerran kuussa pesulla. Haju oli niin kamala ettei ruoka mennyt alas kunnolla jos tuo tapaus istui lähellä.

[/quote]Suhtautuminen omaan hajuun oli arvatenkin sama kuin näillä löyhkälleen immuuneiksi tulleilla valkosipulifanaatikoilla, eli mitä ei itse huomaa, ei ole olemassakaan, huolimatta siitä miten muut asiasta kärsivät...? 

Vierailija
44/54 |
16.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 20:18"][quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 20:10"]

[/quote]Suhtautuminen omaan hajuun oli arvatenkin sama kuin näillä löyhkälleen immuuneiksi tulleilla valkosipulifanaatikoilla, eli mitä ei itse huomaa, ei ole olemassakaan, huolimatta siitä miten muut asiasta kärsivät...? 
[/quote]

Juurkin näin!

-32

Vierailija
45/54 |
16.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

32: Lyhyen tuntemisen perusteella epäilen, että tässä on taustalla samanlaista "ideologiaa". Eli pesuaineiden ja deodorantin välttelyä, lämpimän veden säästämistä, "luonnollisuuden" tavoittelua... Ei vaan oikein toimi, kun peseytyvien kanssaihmisten nenään se tuntuu kuvottavana hajuna.

Ja kun joku ihmetteli miksi lisäsin itselleni hajuvettä. Kuten sanoin, haju on niin voimakas että se tuntuu tarttuvan omiinkin vaatteisiin, joten ainoa tapa päästä sen aistimisesta ja turruttaa nenänsä jollain muulla :/

AP

Vierailija
46/54 |
16.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 19:02"]

AP, mua alkoi kiinnostaa että onko sama tyyppi kyseessä. Kerro lisää tuntomerkkejä! Munkaan tuntema tyyppi ei ole lihava. Tämä mun tuttavani ei myöskään esim koe tarpeelliseksi käydä urheilun jälkeen suihkussa, olen todistanut tätä monta kertaa. Ei myöskään käy joka ilta pesulla (olen tätäkin todistanut). Tukka on usein selvästi rasvainen, joten kyllä on hygienian kanssa ongelmia. Nro 3

[/quote]

On vähän erikoista, ettei urheilun jälkeen käy pesulla...

Vierailija
47/54 |
16.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös minulla on ollut haiseva työkaveri. Ruokahalu lähti kokonaan lounaalla ja esim. työtilat haisivat pitkään, vaikka hän olisi ollut muutaman tunnin samassa tilassa. Lisäksi hänen työvälineensä haisivat vielä pitkään hänen työsuhteensa päättymisen jälkeen. Mikä ihme voi aiheuttaa niin vahvan hajun?

Vierailija
48/54 |
16.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 20:50"]

Myös minulla on ollut haiseva työkaveri. Ruokahalu lähti kokonaan lounaalla ja esim. työtilat haisivat pitkään, vaikka hän olisi ollut muutaman tunnin samassa tilassa. Lisäksi hänen työvälineensä haisivat vielä pitkään hänen työsuhteensa päättymisen jälkeen. Mikä ihme voi aiheuttaa niin vahvan hajun?

[/quote]No hygienian laiminlyönti.

Vierailija
49/54 |
16.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi sentään, kun te olette niin tarkkanenäisiä.

Vierailija
50/54 |
16.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei liity ihan samanlaiseen tapaukseen, mutta eräs läheiseni alkoi yhtäkkiä haista aivan kuvottavasti hielle. Kyseessä oli paljon urheileva ja säännöllisesti suihkussa käyvä nuorehko mies. Hän myös itse kärsi tilanteesta.

Hajuun ei auttanut kunnon kainalopesut voimakkailla aineilla suihkussa eikä apteekin antiperspirantit. Vasta kainalokarvojen ajelu ja kaikkien paitojen pesu 60 asteessa näiden lisäksi auttoi. Kaikki urheilupaidat myös ja eniten käytetyt roskikseen.

Tällä perusteella väitän, että dödölahjoitukset ja suihku useammin ei taida enää auttaa ap:n tuttua. Hänen kanssaan tulisi keskustella avoimesti ja kertoa, ettei hänen seurassaan enää voi olla, että hän tekisi jotain.

Vierailija
51/54 |
16.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorena olin puhelinvaihteenhoitajana kesätöissä eräässä yrityksessä. Ruokatuntini ajaksi tuuraamaan tuli nainen, joka haisi kammottavalle. Haju oli pistävä hien, lian ja rasvaisten hiusten yhdistelmä ja koko puhelinluuri oli haiseva ja rasvainen tämän ihmisen jäljiltä. Muistan, että desinfioin hänen jälkeensä koko puhelin vaihteen joka päivä ja avasin ikkunan ja pelkäsin, että joku satunnainen tulija luulee vielä minun olevan hajun lähde.

Vierailija
52/54 |
16.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ratkaisuna ei missään nimessä ole hajusteiden tyrkyttäminen, vaan puhtaus.

Peseytyminen kunnolla vähintään kerran päivässä on erittäin tärkeää. Samoin vaatteiden usein toistuva vaihtaminen ja säännöllinen pesu.

Hiukset pestään riittävän usein. Söin kerran lounasta entisen luokkakaverini kanssa. Haistoin koko aterian ajan hänen rasvaisten hiustensa katkun. Hyi. 

Kävin vuosia sitten yrityksen kuntosalilla. Kaameimmat miehet laittoivat märät liikuntavaatteensa kaappeihin ja lähtivät peseytymättä pois salilta. Haisevat hikivaatteet laitettiin päälle seuraavalla liikuntakerralla. Löyhkä oli kammottava.

Vanhassa puutalossa asuvat haisevat usein pahalle. Kyse ei välttämättä ole homeen hajusta. Tunkkaisuus haisee epämiellyttävästi.

Monet ihmiset haisevat alkoholille tai tupakalle.

Turhan monet eivät käy hammaslääkärissä, joten heidän hengityksensä haisee pahalle ientulehdusten ja reikien vuoksi.

Mielenterveysongelmaiset haisevat valitettavan usein, koska he eivät jaksa tai välitä peseytyä. Olen kiinnittänyt huomiota palstalla kirjoittaviin lukemattomiin masentuneisiin. Toivon, ettei sairaus vaikuta heillä hygieniaan tai lasten hygieniaan. Haisevia lapsia kiusataan helposti.

Vierailija
53/54 |
16.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän. Eräs mieheni kaveri haisee todella kuvottavalle aina (hiki plus jokin ihmeellinen lemu). Vaikka kävisikin meillä vieraillessaan saunassa, niin sohva (ja koko kämppä) haisee useita päiviä tämän herran jäjiltä. Muutaman kerran on tosiaan yökyläillyt, mutta tein selväksi miehelleni etten halua enää tänne yöksi tuon hajuhaitan vuoksi. Ja lihava henkilö on kyseessä. En yökyläilyä edes oikein ymmärrä, kun kerta asutaan samassa kaupungissa ja aikuisia ollaan. Mies menköön jatkossa hänen luokseen yöksi, jos on pakko.

Vierailija
54/54 |
16.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on vanha ystävä, joka haisee niin pahalle, etten voi esim. ravintolassa istua vieressään, koska en halua käyttää inhalaattoria kuin pakottavista syistä.

Hän on ollut lapsesta saakka hieman omituinen. Yhteinen erityislapsiin ammatissaan perehtynyt ystävämme ennusti jo noin kolme vuosikymmentä sitten, että vuosien varrella oireet vain pahenevat. Se oli totta. Maalla eläinten kanssa touhuava ihminen voi olla viikon pesemättä käsiään edes ulkohuussireissujen jälkeen. Vaatteet ovat niin likaiset, että kolmen pesukonepyörityksen ne ovat edelleen likaisempia kuin likapyykkimme; lika on niin pinttynyt. Kotona hella on niin täynnä ruuan roiskeita, että ne ovat samalla tasolla levyjen kanssa ja ihmettelen miksei tule tulipaloa. Jääkaappi haisee aivan kammottavalle. Kaikki tekstiilit ovat kuin vaseliinilla päällystettyjä. Pölynimuri on yli 30 vuotta vanha.

Ystäväni on yksi omahyväisimmistä ihmisistä joita tunnen. Häntä on turha neuvoa tai pyytää yleisen hyvän vuoksi näkemään vaivaa. Jos jotakuta häiritsee vaikka tahmainen astia, niin saa mennä itse tiskaamaan. Hän ei näe itseään kuten me muut näemme hänet. Hän kokee voivansa neuvoa meitä muita mm. kodin hoidossa tai pukeutumisessa. Jälkimmäisessä hän on sikäli oikeassa, että vaatteensa ovat olleet alunperin järjettömän kalliita merkkivaatteita, ne vaan menevät nopeasti pilalle, kun niitä ei hoideta ja pestä.