Tuttava HAISEE - miten toimia?
Uusi tuttavani haisee kammottavan pahalle. Haju on sekoitus pistävää hien löyhkää ja jotain muuta, kenties pikään pesemättä olleiden vaatteiden ummehtuneisuutta. Hygieniassa siis selvästi mättää. Haju on niin paha, että viimeksi tavatessamme jouduin oikeasti miettimään, pystynkö istumaan tämän henkilön läheisyydessä oksentamatta. Hetken pystyin, suun kautta hengitellen, mutta sitten oli saatava raitista ilmaa. Oli myös pakko käydä vessassa lisäämässä hajuvettä, koska tuntui että haju oli tarttunut vaatteisiini ja nenääni. Loppuajan välttelin kyseistä tyyppiä.
Kyse ei siis ole mistään tavanomaisesta deodorantin pettämisestä, johon silloin tällöin törmää ja jota pystyy sietämään, vaikka se hieman epämiellyttävää onkin. Tämä haju on kerta kaikkiaan kuvottava.
Tulen pakosti törmäämään tähän henkilöön tulevaisuudessakin, totaalinen välttely ei ole mahdollista. Nyt mietinkin, että miten asiasta voisi vihjata hienovaraisesti? En missään nimessä halua loukata, mutta jotenkin tätä ihmistä kai olisi heräteltävä, jos ei itse tilannetta tajua.
Kommentit (54)
Kysy siltä syökö lääkkeitä yms. Voit johdatella keskustelun siihen ja sopivassa kohdassa kysyt. Jos ei syö huomautat parinpäivän päästä ihan suoraan että haiset aika pahalta.
Kyseessä on mies. Naiselle voisikin olla helpompi "sisarellisesti", positiiviseen sävyyn vihjata asiasta, mennä tuoksushoppailemaan yhdessä tms.
AP, mua alkoi kiinnostaa että onko sama tyyppi kyseessä. Kerro lisää tuntomerkkejä! Munkaan tuntema tyyppi ei ole lihava. Tämä mun tuttavani ei myöskään esim koe tarpeelliseksi käydä urheilun jälkeen suihkussa, olen todistanut tätä monta kertaa. Ei myöskään käy joka ilta pesulla (olen tätäkin todistanut). Tukka on usein selvästi rasvainen, joten kyllä on hygienian kanssa ongelmia.
Nro 3
[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 19:02"]
Kyseessä on mies. Naiselle voisikin olla helpompi "sisarellisesti", positiiviseen sävyyn vihjata asiasta, mennä tuoksushoppailemaan yhdessä tms.
[/quote]Tee sille vuoden ympäristötekona vaikka anonyymi 15e lahjoitus, jossa 3-pack marketin halvimpia perus-t-paitoja ja joku suihkugeeli-dödösetti.
Niin, hajun taustalla voivat olla myös lääkkeet tai ihosairaus. Se ei kuitenkaan helpota tilannetta yhtään, kun haju on mikä on :(
AP
Mä pelkään välillä ihan kamalasti, että haisen tosi pahalle, ja kukaan ei sano mitään. Toisaalta se, että joku sanoisi, voisikin tuntua pahalta. Silti kyllä toivoisin, että mulle kerrottaisiin, jos haisisin.
Olen elämäni aikana tuntenut usemapia hasevia ihmisiä. Välttämättä he eivät ole haisseet pahalle, vaan itselläni on liiankin herkkä nenä välillä. Ylipäätän kuvottaa ihmisten huono hygienia.
Mutta mistä se haju oikein johtuu niillä, joilla on kaikki hygieniajutut kunnnossa? voiko ominaishaju olla paha?
Vähän ohis, mutta en usko että tuoksujen käyttö muutenkaan auttaisi. Sitä hajustetta pitäisi kuitenkin olla aika paljon, ja lopputulos olisi varmaan vielä alkuperäistä pahempi jos se haju tulisi kuitenkin hajusteen läpi.
[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 19:14"]
Niin, hajun taustalla voivat olla myös lääkkeet tai ihosairaus. Se ei kuitenkaan helpota tilannetta yhtään, kun haju on mikä on :(
AP
[/quote]Piittaamattomuus itsestä ja ympäristöstä siinä vaan on syynä, tai jopa tahallinen kiusanteko. Turha sinun on sitä hyssytellä ja pyydellä anteeksi, jos ei aikuinen ihminen syystä tai toisesta noudata tiettyjä normeja. Kuten että pitää hygieniastaan sen verran huolta, että ei haise.
3: Tää mun tuttuni on sellainen vähän eksentrinen tyyppi pääkaupunkiseudulta. Ollaan tutustuttu liikuntaharrastuksen parissa, mutta en tunne hänen peseytymistapojaan.
[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 19:02"]AP, mua alkoi kiinnostaa että onko sama tyyppi kyseessä. Kerro lisää tuntomerkkejä! Munkaan tuntema tyyppi ei ole lihava. Tämä mun tuttavani ei myöskään esim koe tarpeelliseksi käydä urheilun jälkeen suihkussa, olen todistanut tätä monta kertaa. Ei myöskään käy joka ilta pesulla (olen tätäkin todistanut). Tukka on usein selvästi rasvainen, joten kyllä on hygienian kanssa ongelmia.
Nro 3
[/quote]
Yäk!!
[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 19:18"]3: Tää mun tuttuni on sellainen vähän eksentrinen tyyppi pääkaupunkiseudulta. Ollaan tutustuttu liikuntaharrastuksen parissa, mutta en tunne hänen peseytymistapojaan.
[/quote]
Ok, no sitten on eri tyyppi. Mun tuttava on n. 50-vuotias nainen pirkanmaalta.
Nro 3
Lähetä sille nimetön kirje. Kohteliaasti selität tilanteen.
Voitko laittaa jonkun muun henkilön kertomaan asian hänelle? Esim. pyytää kuntosalin henkilökuntaa, miehen työterveyshoitajaa tms. ottamaan asia puheeksi. Näin se ei henkilöidy sinuun eikä kaada tuttavuuttanne - olettaen, että haluat sitä kuitenkin jatkaa. Tai laittaa anonyymin deodoranttilähetyksen ystävällisen saatekirjeen kera miehen postilaatikkoon.
Mä tein ennen töitä tällaisen tyypin kanssa. Hänellä tosin oli samat vaatteet monta viikkoa putkeen ja usein likainen tukka. Haju oli sanoinkuvailemattoman paha..imelä, pistävä, ummehtunut. Kaikkea sitä yhtäaikaa. töissäkään ei kehdattu puuttua ja lopulta vaihdoin työpaikkaa, joten en tiedä miten tarina päättyy. Kyseessä oli nainen.
Jos sillä on se kalaltahaisemistauti? Siis se on ihan oikea sairaus, en nyt vaan muista nimeä tähän hätään.
Onko eksentrinen kaunisteltu synonyymi näkyvästi mielenterveysongelmaiselle? Se selittää haisemisenkin.
Jos ajattelisi omalle kohdalle, niin kuulisin mieluummin päin naamaa haisevani, kuin että tulisi nimettömänä joku deodoranttilähetys ja ahdistaisi sitten kuka sen lähetti.
Just. Että kun toinen haisee pahalta, niin sinä käyt lisäämässä itsellesi hajuvetta?! Ja yhdenkään provonokka ole noussut?! ;-DDD
Mä veikkaisin että ellei tyyppi näytä likaiselta, luultavimmin kyseessä ei ole hygienian puute, vaan esim. sairaus, lääkkeet tai se home. Voi olla että tyyppi tietääkin ongelmastaan, mutta ei voi sille mitään.