Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

VEGAANIT HUOM. kysyttävää

Vierailija
16.02.2015 |

Ensin haluan sanoa, että minulle ei ole MITÄÄN vegaaneja eikä muita erikoisruokavalioita käyttäviä ihmisiä vastaan. Kiinnostaa, miksi olette juurikin vegaaneita? Kauan olette olleet vegaaneita? Onko eläinkunnan tuotteiden syöminen mielestänne syntiä (jos vaikka kaverinne näin tekevät)?

Olen myös miettinyt, että eikös esim. lehmiä helpota se, että heidät lypsetään ja näin ollen maito käytetään hyötykäyttöön. Mutta vegaanit ei maitoa juo. Tai kanat munivat jne. Vai onko kyse eläimien mahdollisista huonoista oloista, miksi ette mitään eläimestä tullutta syö? Vai mikä?

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
16.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lehmän maitohan on vasikoille tarkoitettua ravintoa ja kananmunat kanan haudottaviksi, hyvänen aika sentään.

Vierailija
22/33 |
16.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei eläinkunnan tuotteiden käyttäminen syntiä ole, jokainenhan tekee päätöksensä omatuntonsa mukaan eikä omatuntoa voi pakottaa. Se yleensä kehittyy ymmärtämisen myötä. Asioita ei tarvitse muuttaa, asioiden ymmärtäminen muutta ne, kuten eräs viisas henkilö joskus asian kiteytti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
16.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se lehmä sitä maitoa kuitenkaan ihmisille tee. Minusta mikä tahansa "orjuutus" on väärin, ja eläimet kun nyt ylipäätään ei pahemmin osaa sanoa että onko niille ok että niitä käytetään maitomasiinoina, niin tämä sotii tätä omaa periaatettani vastaan. Yritän noudattaa tätä mahdollisimman pitkälle myös muussa elämässä, ihan ihmistenkin kohdalla (tämä on huomattavasti vaikeampaa, mikä on surullista).

Vierailija
24/33 |
16.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lehmät eivät erittäisi maitoa, ellei niillä teetettäisi koko ajan vasikoita. Ja se maito on vasikoita varten.

Vierailija
25/33 |
16.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 11:07"]

Lehmän maitohan on vasikoille tarkoitettua ravintoa ja kananmunat kanan haudottaviksi, hyvänen aika sentään.

[/quote]

Kanamuna on itseasiassa kanan munasolu, joka irtoaa ilman kukkoakin. Eli näistä "kukottomista" munista ei koskaan tipua edes synny sama kuinka niitä hautoo. 

Vierailija
26/33 |
16.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 11:32"]

Lehmät eivät erittäisi maitoa, ellei niillä teetettäisi koko ajan vasikoita. Ja se maito on vasikoita varten.

[/quote]

Aivan. Ja muutenkin lehmien maidontuotanto on jalostuksella saatu niin suureksi, että utareet repeävät, jos ei käytetä niitä tukivaljaita. Se on minusta jo rääkkäystä. Lehmien "tissiliivejähän" ei vielä 20-30 vuotta sitten lehmillä näkynyt. Muutenkin mielestäni maidontuotanto orjuuttaa eläimiä enemmän, kuin lihakarjana elely.

Vierailija
27/33 |
16.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 11:34"]

[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 11:07"]

[/quote]

Kanamuna on itseasiassa kanan munasolu, joka irtoaa ilman kukkoakin. Eli näistä "kukottomista" munista ei koskaan tipua edes synny sama kuinka niitä hautoo. 

[/quote]

Niin, mutta eipä kanat luontaisesti munisi ilman kukkoa, kuten eivät muutkaan linnut ilman urosta. Kanatkin on ihminen jalostanut munimiskoneiksi munimaan päivittäin ja ilman kukkoa.

Vierailija
28/33 |
16.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin haluan sanoa, että minulle ei ole MITÄÄN vegaaneja eikä muita erikoisruokavalioita käyttäviä ihmisiä vastaan.
Kiinnostaa, miksi olette juurikin vegaaneita?
Koska mikään välimuoto ei tuntunut oikealta, veganismi on ihan yhtä helppoa ja kaikkein "hyödyllisintä" ajamilleni asioille.
Kauan olette olleet vegaaneita?
2 vuotta täysin, sitä ennen kasvissyöjä joka kuluttaa eritteitä 4 vuotta.
Onko eläinkunnan tuotteiden syöminen mielestänne syntiä (jos vaikka kaverinne näin tekevät)?

En usko synnin käsitteeseen, olen antiteisti. Pidän nykyisenkaltaista ruuminosilla ja eritteillä mässäilyä itsekkäänä ja vain kertakaikkiaan typeränä.
Olen myös miettinyt, että eikös esim. lehmiä helpota se, että heidät lypsetään ja näin ollen maito käytetään hyötykäyttöön.
Se lehmä on olemassa vain sitä hyötykäyttöä varten. Lehmä pitää siementää keinotekoisesti ja erottaa poikasestaan jotta saadaan se maito ihmisen käyttöön. Käytäntö on varsin epäeettistä, varsinkin kun maidon terveysvaikutukset aikuisella ihmisellä on varsin kyseenalaiset.
Mutta vegaanit ei maitoa juo.
Totta, emme kannata raiskaus&poikasenriistobisnestä
kanat munivat jne.
Kanat ovat ovopaarisia, ne munivat. Kanat (vapaana) harrastaa myös nokkimista, luopsuttelua ja kykenee ylsinkertaisiin laskutpimituksiin. Kanat asuisi mieluiten 30 linnun laumassa, sisältäen 1-3 kukkoa.
Vai onko kyse eläimien mahdollisista huonoista oloista,
Mikään tehotuotettu ei ole mahdollisesti huonoista oloista asuneesta peräisin vaan faktana huonoista oloista peräisin olevasta eläimestä. En söisi myöskään lihakania enkä riistaa, joten vaikka eläinten huonot olot ovatkin yksi pääsyistä vegaaniuteen en näe tarvetta syödä lemmikkinä tai vapaina eläneitäkään eläimiä. Myös ympäristövaikutukset ovat minulle tärkeitä.
miksi ette mitään eläimestä tullutta syö?
Koska se on eettisesti ja ekologisesti väärin, enkä koe sille mitään tarvetta. Pidän eläimistä.
Vai mikä?
No näin on.

Vierailija
29/33 |
16.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 11:34"][quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 11:07"]

[/quote]

[/quote] Kanan luonnolliseen kaulaan kuuluu se kukko. Myös osa kaupan munista on hedelmöittyneitä, sillä vaikka kukkotiput heitetäänkin silppuriin on eläinten tehdaskäsittely niin kovalouraista ja nopeatempoista, että aina mukaan mahtuu muutama kukko.

Vierailija
30/33 |
16.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 11:52"][quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 11:34"][quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 11:07"]

[/quote]

[/quote] Kanan luonnolliseen kaulaan kuuluu se kukko. Myös osa kaupan munista on hedelmöittyneitä, sillä vaikka kukkotiput heitetäänkin silppuriin on eläinten tehdaskäsittely niin kovalouraista ja nopeatempoista, että aina mukaan mahtuu muutama kukko.
[/quote]
laumaan/parveen* pesän teko ja hautominen ja parrella oleilu on siis nokkimisen, kuopimisen ja munille juttelun lisäksi yksiä kanan luontaisista tarpeista ja osa kanan lajityypillistä käytöstä.

Vierailija
31/33 |
16.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 11:32"]Minä olen vegaani koska olen nuori, tyhmä ja huomionkipeä ronklaaja.
[/quote] "Minä olen sekasyöjä koska olen vanha, itse itseni älykkääksi nimittänyt enkä kyseenalaista mitä syön ja mistä ruokani tulee."

Vierailija
32/33 |
16.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lehmä alkaa tuottaa maitoa kun se on synnyttänyt vasikan, joka tavanomaisimmin vieroitetaan parin päivän ikäisenä. Sonnivasikoiden kohtalo on usein johtua teuraaksi, joskus harvoin lihakarjaksi tai siitossonniksi. Lehmävasikat jatkavat maidontuotannossa. Se joutuu teurasautoon kun maidontuotanto vähenee, usein 2-3 poikimisen jälkeen (5-6-vuotiaana). Lehmän luonnollinen elinajanodote on 15-20 vuotta.

Munantuotannossa kukkopojat tapetaan heti kuoriutumisen jälkeen, kanat 1,5-vuotiaana munintakauden jälkeen. Suomessa vain muutama pienteurastamo ottaa munijakanoja (broileri on lihaa tuottaessa kannattavampaa), joten suurin osa käytetään rehuna turkistuotannossa. Vaikka virikkeettömiä häkkikanaloita ei saa suomessa enää pitää, on tilaa yleensä vähän ja lintuja samassa tilassa niin paljon, että se aiheuttaa eläimille stressiä. Kun tähän lisätään jalostuksen aiheuttama tiheä muninta (luonnovarainen kana munii 8 kertaa vuodessa, munijakana 300), on fyysinen ja psyykkinen kuormitus valtava.

Kyseessä ei siis ole mikään itsestään syntynyt tilanne/toiminta, jossa vain helpotetaan eläimen oloa tai käytetään jotain mitä eläin itse tuottaa tarpeettomasti, ja joka ei johda suoraan (tai välillisesti) eläimen kuolemaan. Ihan tavallista liiketoimintaa se on, eikä mitenkään erillinen osa lihantuotantoa.

En pidä eläinten syömistä "syntinä" koska ensinnäkin en usko syntiin käsitteenä hyvän ja pahan rajanvedosta, ja toisekseen olen kyllä sen verran itsekäs että söisin lihaa (lehmää, sikaa, kaneja, toukkia, delfiinejä, koiria...) jos terveyteni tai hyvinvointini olisi siitä kiinni. Mutta niin kauan kuin se ei ole, miksi ihmeessä hyväksikäyttäisin eläimiä? Huvin vuoksi? 12 vuotta olen pärjännyt ilman moista hupia, enkä mistään ole jäänyt paitsi.

Vierailija
33/33 |
16.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kaikki olisivat vegaaneja, mitä tapahtuisi kaikille lehmille, kanoille ym?