Kohtaaminen koiran kanssa aamulenkillä
Minulla on pieni koira. Se on hyvin koulutettu tai ainakin niin, että se tottelee minua ja kävelee kunnolla tempomatta ja kiskomatta ja pystytään kohtaamaan muut koirat lenkillä ihan tyynesti.
Tänä aamuna oli sitten kohtaaminen isokokoisen koiran kanssa.
Omistaja piti koiraansa kiinni kaulapannasta ja koira tempoili niin, että sai tuskin henkeä ja nainen melkein kaatui maahan yrittäessään pitää koirastaan kiinni. Noin parikymentä metriä jälkeemme hän päästi koiransa irti. No niinhän siinä kävi, että kun kuulin omistajan huudot, arvasin oikein. Koira tuli haukkua rähisten luoksemme. Pysähdyin ja koirani pysähtyi. Seisoimme siinä koira riehui ympärillämme. Sen omistaja juoksi hengästyneenä luoksemme ja puuskutti, ettei koira tee mitään. "Älä pelkää, ei se syö sun koiraas aamiaiseksi!" naureskellen ja jatkoi "mun koira söi jo aamupalaa, joten ei hätää!". Hän sai tovin yrittää ottaa koiraansa kiinni.
Ensin hänen oma koiransa ei tottele ja sitten minä ja esimerkillisesti totteleva koirani saamme siitä pilkat päällemme!
Eikä ollut ensimmäinen kerta ison koiran omistajan kanssa, että tilanne on mennyt näin.
Kommentit (34)
ottakaa mukaanne pari kolinapurkkia ja googlettakaa jos ette tiedä mikä se on
Niin tuttua juttua. Itselläni on Oikeiden Koiranomistajien mielestä se ehkä noloin kaikista - Pomeranian. Ja arvatkaas paljonko on saanut kuulla tuota naureskelua ja vähättelyä, josta AP ja pari muuta kirjoittivat.. Olen erinomaisen tietoinen siitä, että koirani ei voi koskaan olla yhtä hieno ja mahtava kuin teidän rottweilerinne/mastiffinne/whatever. Minä en kuitenkaan naura teidän isoille koirillenne enkä kyseenalaista rotuvalintojanne, vaikka ehkä joskus syytä olisikin. Musta on vaan yksinkertaisesti naurettavaa, kun joku ei kouluta ja/tai edes yritä hallita koiraansa, painoi se koira sitten parin maitopurkin verran tai 45 kg.
En tosiaan väitä että pienet koirat olis täydellisiä, ainakaan mun pommini ei sitä ole. Sillä niinkuin mullakin kouluttajana on heikkoutensa, eikä se aina ole mikään kultaisen käytöksen esimerkkitapaus, mutta peruskäytöstavat se hallitsee, eikä se pienuudellaan saa anteeksi puutteita koulutuksessa.
Jännästi (pieni) koko vaikuttaa myös siihen, kuinka muut ihmiset suhtautuvat koiraani. Toiset tulevat luo ihan väkisin, jopa kielloista huolimatta, koska "se on niiiiiin pieni ja lutunen ja voiettä kuinka kukaan on noin pieni". He jopa tunkevat koiriansa minun koirani eteen, "mee Musti kattomaan mikä pieni kaveri siellä on"! Pyydettäessä saa toki rapsutella, mutta em. ääliöille oon järjestelmällisesti sanonut että älä koske, se puree. Koirani ei ole koskaan purrut ketään, mutta juuri AP:n aloitusviestissään kuvailemien tilanteiden vuoksi koirani suhtautuu kovin varauksellisesti vieraisiin koiriin, eikä välttämättä käyttäydy ystävällisesti jos toinen tulee ns. luvatta iholle. En ole myöskään katsonut tarpeelliseksi rajoittaa koiran puolustavaa käytöstä tuon kaltaisissa tilanteissa, joissa minäkään en voi koiran turvallisuutta taata.
Summa summarum, koulutetaan ne koiramme - isot ja pienet. Ja vaikka joskus vielä elämäntilanteen salliessa minäkin toivottavasti liityn Uskottavien Koiranomistajien Kerhoon hankkimalla koiran jonka elopaino on yli 20 kg, aion SILTI pitää kiinni hyvistä tavoista. Koskien itseäni ja koiraani.
Jos kaupan parkkipaikalle ajaa vierekkäin mersun maasturi ja opel corsa, harvemmin se maasturikuski ihan avoimesti alkaa hymyillä ja virnuilla corsakuskille, saati että alkais sanoa jotain pikkukäyrrystä.
Toisen KOIRASTA saa näköjään sanoa mitä vaan. Jos pienen koiran omistaja on lenkillä eikä aiheuta koirineen kenellekään mitään huolta tai vaivaa, jo se pelkkä olemassaolo johtaa kommentointiin. Vaikka kommentit jäisi apua hui kun pelottaa-tasolle, onhan sekin ikävää, kun vuosia niitä kuuntelee.
hehhee, kuka kerkesi jo alapeukuttaa? :D
Niin? Tuo on arkipäivää omilla aamulenkeilläni ja pyöräillessä. Sillä erolla että minulla ei ole koiraa ja koirat jotka tulevat jalkoihin ovat isoja ja pieniä...
[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 09:31"]
Niin? Tuo on arkipäivää omilla aamulenkeilläni ja pyöräillessä. Sillä erolla että minulla ei ole koiraa ja koirat jotka tulevat jalkoihin ovat isoja ja pieniä...
[/quote]
No kiusaaminenkin on arkipäivää, joten mitäpä kiusaamisesta, kun se kerran on yleistä.
[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 09:32"]
[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 09:31"]
[/quote]
No kiusaaminenkin on arkipäivää, joten mitäpä kiusaamisesta, kun se kerran on yleistä.
[/quote]
Haukutaan mielummin kaikkia koiranomistajia (tai kiusaajia), jotka eivät osaa pitää eläimiään kurissa. Ei pelkästään isojen koirien omistajia (tai tietyn tyyppisiä kiusaajia).
Tässä oli ikävintä oli pikkukoiran dissaaminen tuolla aamiaisjutulla. Mustakin se oli asiatonta. Jokaisella on syynsä koirarotunsa valintaan, eikä minusta olisi varsinkaan toiselta koiranystävältä kiva saada kuulla jotain tuollaista. Eri asia olisi, jos pikkukoira olisi ollut se rähjääjä, mutta hyvin käyttäytyvä pieni koira ei olisi ansainnut tuota. Miksei sen ison koiran omistaja sanonut, että mun koiralla olisi sun koiralta oppimista!
Vituttaa tollaset. Minulla on isokokoinen koira ja en ikinä hyväksyisi tollasta käytöstä. Voi jättää koiran ottamatta jossei sitä osaa kouluttaa
Ison koiran omistaja koki sen nöyryyttävän, että vastaan sipsuttaa esimerkillisesti käyttytyvä pieni koira, eikä hän saa omaansa pidettyä kurissa. Toiset ihmiset reagoi omaan nöyryytykseensä yrittämällä nöyryyttää toista. Kertoo ihmisestä paljon, lähes kaiken.
[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 09:34"]
Haukutaan mielummin kaikkia koiranomistajia (tai kiusaajia), jotka eivät osaa pitää eläimiään kurissa. Ei pelkästään isojen koirien omistajia (tai tietyn tyyppisiä kiusaajia).
[/quote]
Miksi? Mä kerroin oman kokemukseni ja koen täysin oikeutetuksi kertoa, mitä meille tapahtui ja tapahtuu valitettavan usein. Minulla ei ole mitään isojen koirien omistajia vastaan, jos he kouluttavat koiransa, mutta irrallaan riehuva omistajaansa ei-totteleva iso koira voi olla kuolettavan vaarallinen pienelle, kai tajuat sen?
AP
Mulla on isokokoinen uros rottweiler ja jostain syystä aina on joku pölyhuiska viiksissä kiinni. Ettekö te saatana osaa kouluttaa niitä rottianne?
[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 09:47"]
Mulla on isokokoinen uros rottweiler ja jostain syystä aina on joku pölyhuiska viiksissä kiinni. Ettekö te saatana osaa kouluttaa niitä rottianne?
[/quote]
Voitin vedon.
AP
[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 09:47"]
[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 09:34"]
[/quote]
Miksi? Mä kerroin oman kokemukseni ja koen täysin oikeutetuksi kertoa, mitä meille tapahtui ja tapahtuu valitettavan usein. Minulla ei ole mitään isojen koirien omistajia vastaan, jos he kouluttavat koiransa, mutta irrallaan riehuva omistajaansa ei-totteleva iso koira voi olla kuolettavan vaarallinen pienelle, kai tajuat sen?
AP
[/quote]
Joo-o, en vähättele kokemustasi. Mutta mitenkäs jos se vastaantullut huonosti totteleva koira olisi ollut parikiloinen pikkukoira? Olisitko siinä tapauksessa kirjoittanut erikseen että jonkun fifii hyökkäsi? Vaikka ne housun puntissa roikuuvat pikkupiskit saa potkaisemalla poistettua niin en silti pidä niistä. Minä muuten oikeasti potkin koirat jaloistani pois jos ne tulevat vapaana kiinni.
Mun iso koira pelästytti nuorena pari kertaa pikkukoiran ja sen omistajan (onnistui rempomaan itsensä irti, äärimmäisen ylisosiaalinen tapaus) juoksemalla kohti ja yrittämällä kutsua toista leikkiin, riekkumalla siinä ympärillä.
ja ei todellakaan tullut mieleen alkaa heittää siinä tilanteessa mitään aamiaisjuttuja, muutenkin ihan helv.. noloa, kun oma koira ei tottele. Koira tuli mulle vuoden vanhana (pitovaikeuksien vuoksi) ja siihen meni hetki, että sen sai aisoihin, kun energiaa oli vaikka muille jakaa ja ei ollut saanut tarpeeksi liikuntaa.
Nykyään tilanne on ihan erilainen, koira tottelee todella hyvin. Niiden pienten koirien omistajilta pyysin anteeksi jo silloin tapahtumahetkellä ja pyydän nyt uudelleen, anteeksi ei ollut tarkoitus pelästyttää.
Minulla on ollut parhaimmillaan kolme isoa koiraa ja kaikki hyvin käyttäytyviä . Olen oppinut että jos vastaantulija käyttäytyy huonosti tai tiedän olevan pitelemätön, vaihdan suuntaa tai menen ajotien puolelle kävelemään. Ärsyttäähän tuo, mutta ne pari kertaa olen ollut koiratappelua selvittämässä , se riittää mulle. Ison koiran kanssa on myös helppo vastata kun toinen lässyttää " tää on ihan kiltti". Sanon kylmästi tämä ei ole. ( vaikka on) Kummasti tulee kiire ottaa koira kiinni.
[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 09:56"]
Joo-o, en vähättele kokemustasi. Mutta mitenkäs jos se vastaantullut huonosti totteleva koira olisi ollut parikiloinen pikkukoira? Olisitko siinä tapauksessa kirjoittanut erikseen että jonkun fifii hyökkäsi?
[/quote]
En olisi kirjoittanut, koska se kohtaaminen ei olisi koiralleni vaarallinen tilanne. Olisin vaikka potkaisemalla toista koiraa voinut puolustaa omaani, jos tilanne olisi kehkeytynyt pahaksi. Nyt pelkäsin tilannetta ei vain oman koirani vaan itseni kannalta. Iso kouluttamaton koira, johon omistaja ei saa mitään otetta ei ole mukava kohdattava. En tajua, miten omistajat voivat pitää koiriaan irti, kun tietävät, etteivät mahda niille mitään.
AP
[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 09:57"]
Mun iso koira pelästytti nuorena pari kertaa pikkukoiran ja sen omistajan (onnistui rempomaan itsensä irti, äärimmäisen ylisosiaalinen tapaus) juoksemalla kohti ja yrittämällä kutsua toista leikkiin, riekkumalla siinä ympärillä.
ja ei todellakaan tullut mieleen alkaa heittää siinä tilanteessa mitään aamiaisjuttuja, muutenkin ihan helv.. noloa, kun oma koira ei tottele. Koira tuli mulle vuoden vanhana (pitovaikeuksien vuoksi) ja siihen meni hetki, että sen sai aisoihin, kun energiaa oli vaikka muille jakaa ja ei ollut saanut tarpeeksi liikuntaa.
Nykyään tilanne on ihan erilainen, koira tottelee todella hyvin. Niiden pienten koirien omistajilta pyysin anteeksi jo silloin tapahtumahetkellä ja pyydän nyt uudelleen, anteeksi ei ollut tarkoitus pelästyttää.
[/quote]
Ihana vastaus. Olet juuri sellainen vastuullinen ja sympaattinen koiranomistaja, joita ihailen kovasti.
AP
Jospa se on tämän ajan henki? Eikö tuollaista tapahdu myös äiti-lapsipiireissä? Kato kun se meidän Nico-Petriina on niin ulospäinsuuntautunut ja sosiaalinen. Eiks toi teidän poika osaa yhtään katsoa, missä leikkii? Pitäis mennä syrjemmälle niin ei sattuis. Meidän Nico-Petriina vaan haluu nyt kiipeillä. Ja suun voi avata jos ei haluu, et teidän leluilla muutki leikkii! Ei tänne kande ottaa tollasta särkyvää mukaan!