Kohtaaminen koiran kanssa aamulenkillä
Minulla on pieni koira. Se on hyvin koulutettu tai ainakin niin, että se tottelee minua ja kävelee kunnolla tempomatta ja kiskomatta ja pystytään kohtaamaan muut koirat lenkillä ihan tyynesti.
Tänä aamuna oli sitten kohtaaminen isokokoisen koiran kanssa.
Omistaja piti koiraansa kiinni kaulapannasta ja koira tempoili niin, että sai tuskin henkeä ja nainen melkein kaatui maahan yrittäessään pitää koirastaan kiinni. Noin parikymentä metriä jälkeemme hän päästi koiransa irti. No niinhän siinä kävi, että kun kuulin omistajan huudot, arvasin oikein. Koira tuli haukkua rähisten luoksemme. Pysähdyin ja koirani pysähtyi. Seisoimme siinä koira riehui ympärillämme. Sen omistaja juoksi hengästyneenä luoksemme ja puuskutti, ettei koira tee mitään. "Älä pelkää, ei se syö sun koiraas aamiaiseksi!" naureskellen ja jatkoi "mun koira söi jo aamupalaa, joten ei hätää!". Hän sai tovin yrittää ottaa koiraansa kiinni.
Ensin hänen oma koiransa ei tottele ja sitten minä ja esimerkillisesti totteleva koirani saamme siitä pilkat päällemme!
Eikä ollut ensimmäinen kerta ison koiran omistajan kanssa, että tilanne on mennyt näin.
Kommentit (34)
[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 10:38"]
[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 09:52"]
[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 09:47"]
Mulla on isokokoinen uros rottweiler ja jostain syystä aina on joku pölyhuiska viiksissä kiinni. Ettekö te saatana osaa kouluttaa niitä rottianne?
[/quote]
Voitin vedon.
AP
[/quote]
Et voittanut vaan osoitit tyhmyytesi. Tuohan oli vain sarkastinen vastine vastaavaan aloitukseesi. Get the point?
En kirjoittanut tuota, mutta jos joku ei olisi ehtinyt, olisin kirjoittanut vastaavan. Tyhmään kysymykseen/aloitukseen tyhmä vastaus.
[/quote]
No joo joo. Voitin vedon itseni kanssa. Olin näet varma, että tämän avaukseen ainakin joku sanoo tuon rottweilerijutun. Aina. Yhtä varmasti kun täälläpäin missä asun saan kuulla tuon aamiaisjutun jossain versiossa. Määrätyt kliseet toistuvat toistumistaan. En olisi ikinä uskonut 10 vuotta sitten tämän pienen koirani hankkiessani, mitä tuleman pitää. Miten paljon olen sanaut kuulla naureskelua, jo koirakoulussa se alkoi! "Hehhee, aiotko kouluttaa koirastasi suojelukoiran? Hihhiihiiiii!" "Huiii...taistelukoira tulee! Kaikki suojautukaa!" "Apua, miten me uskalletaan tulla tänne?" Jne. Olen 10 vuotta kuullut näitä juttuja ja kohdannut niin paljon epäasiallisia ja/tai muka-vitsikkäitä koiranomistajia, että tulee väkisinkin aika sarkastikseksi. Tuo vedonlyöntijuttu tuli siitä, että arvasin jonkun vähättelevän jollain tavalla, jollain kommentilla sitä, mitä saan kokea.
Pieni koirani on niin hellyttävä, kiltti ja tottelevainen, ettei se ole todellakaan ansainnut tätä paskaa, mitä sen niskaan tulee. Itse en nimittele, huutele, väheksy kenenkään hyvinkäyttäytyvää koiraa, oli sen koko mikä tahansa. MIKSI koiralleni huudellaan?! Sen koon takia? Onko ihan ok?
AP
Ei oikea koiranystävä vähättele eikä naureskele toisen hyvinkäyttäytyvää koiraa. Varmaan se koirasi onkin ihan ok suurimman osan mielestä, mutta naureskelemalla halutaan loukata koiran omistajaa, halutaan päästä pilkkaamaan ja nauramaan toista ihmistä. Samaa tehdään jos toisen auto ei ole tarpeeksi hieno tai kallis.
Tiedän tismalleen AP miltä susta tuntuu.
Mun mielestä se on aina inhottavaa, kun koira käyttäytyy huonosti, oli se sitten iso tai pieni, oma tai toisen.
Mulla on koko aikuisiän ollut koiria ja kyllä mun kokemusten perusteella pienet on yleensä huonommin koulutettuja. Moni pikkukoira käynyt omien koirien päälle ja omistaja päivitellyt, että mikä sille nyt tuli. Mä en koskaan edes ota riskiä ja päästä koiriani vieraaseen koiraan kiinni.
Monet isojen koirien omistajat tiedostavat sen, että heidän koira käyttäytyy huonosti ja vaihtavat tien toiselle puolelle tai kääntyvät muualle. Sekin on parempi kuin vain päästää koira toisen koiran luo ja katsoa miten se nyt tällä kertaa reagoi.
Mullakin mahtunut elämään muutama negatiivinen kokemus oman koiran huonosta käytöksestä eikä ole tullut mieleenkään alkaa dissaamaan toista koiraa siinä tilanteessa. Hyvin nöyränä ja nolona olen pyytänyt anteeksi ja kiinnittänyt taas entistä enemmän huomiota siihen, ettei koira käyttäydy huonosti.
[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 11:24"]
Ei oikea koiranystävä vähättele eikä naureskele toisen hyvinkäyttäytyvää koiraa. Varmaan se koirasi onkin ihan ok suurimman osan mielestä, mutta naureskelemalla halutaan loukata koiran omistajaa, halutaan päästä pilkkaamaan ja nauramaan toista ihmistä. Samaa tehdään jos toisen auto ei ole tarpeeksi hieno tai kallis.
[/quote]
Luulen kanssa, että kyse on enemmän että halutaan tehdä pienen koiran omistaja naurettavaksi, vähäpätöiseksi, koiravalintansa typeräksi. Sellaiseksi, joka ei pysty puolustautumaan ja siksi hänet voidaan kohdata isotellen.
Tuohan on tyypillistä ihmistenvälistä valtapeliä, missä koiran koolla ei ole sinänsä väliä, mutta antaa sopivan aiheen. Kiusaaja haluaa kiusata ja kun se tulee mahdolliseksi, kiusaa.
Ihan sama miten koiranne koulutatte tai kuinka herranlutusia ovat. Mutta ne pitää silti pitää kodin ja koirapuiston ulkopuolella kiinni ketjussa!!! Jos nyt alettaisiin vaikka siitä? Kiitos.
[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 13:12"]
Ihan sama miten koiranne koulutatte tai kuinka herranlutusia ovat. Mutta ne pitää silti pitää kodin ja koirapuiston ulkopuolella kiinni ketjussa!!! Jos nyt alettaisiin vaikka siitä? Kiitos.
[/quote]
Niin just. Ap:n pieni koira oli kiinni kun taas isomman koiran omistaja päästi koiransa irti ja siinä hetkessä koira alkoi haukkuen rynnistää pientä koiraa ja sen omistajaa päin. Ison koiran omistaja vain huuteli typeryyksiään. Silti avaus sai aika monta alapeukkua. Koiran pitämiseen pitäisi olla lupakirja, jonka saamiseksi pitäisi käydä vaativat kurssit ja tutkinnot. Jäisi muutamilta koira saamatta.
Tais sitä ison koiran omistajaa vaan nolottaa kun ei ole opettanut koiraansa ja yritti vääntää vitsiä tunnelmaa keventääkseen. Sä tosin ymmärsit sen huumorin oman koirasi pilkkaamiseksi. Toisaalta mulla ei ole koiraa, joten en osaa sanoa tähän iso koira- pikkukoira vastakkainasetteluun mitään. Jotenkin mulle tuli vaan mieleen näin ulkopuolisena, että kyse oli enemmänkin epäonnistuneesta huumorista kuin varsinaisesta pilkkaamisesta.
[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 13:19"]
Tais sitä ison koiran omistajaa vaan nolottaa kun ei ole opettanut koiraansa ja yritti vääntää vitsiä tunnelmaa keventääkseen. Sä tosin ymmärsit sen huumorin oman koirasi pilkkaamiseksi. Toisaalta mulla ei ole koiraa, joten en osaa sanoa tähän iso koira- pikkukoira vastakkainasetteluun mitään. Jotenkin mulle tuli vaan mieleen näin ulkopuolisena, että kyse oli enemmänkin epäonnistuneesta huumorista kuin varsinaisesta pilkkaamisesta.
[/quote]
Saattaa olla. Pikkukoiran omistajat vain saavat vuodesta toisee kuulla noita. Ap:kin niistä kirjoitti tähän tapaan: "Määrätyt kliseet toistuvat toistumistaan. En olisi ikinä uskonut 10 vuotta sitten tämän pienen koirani hankkiessani, mitä tuleman pitää. Miten paljon olen sanaut kuulla naureskelua, jo koirakoulussa se alkoi! "Hehhee, aiotko kouluttaa koirastasi suojelukoiran? Hihhiihiiiii!" "Huiii...taistelukoira tulee! Kaikki suojautukaa!" "Apua, miten me uskalletaan tulla tänne?" Jne. Olen 10 vuotta kuullut näitä juttuja ja kohdannut niin paljon epäasiallisia ja/tai muka-vitsikkäitä koiranomistajia, että tulee väkisinkin aika sarkastikseksi."
Samoja vitsejä vuodesta toiseen, samaa "hui kauheeta, pelottaa!"-naureskelua, ihan kuin se, että ihmisellä on pienikokoinen koira, tekisi koko ihmisestä naurettavan, josta jokainen vastaantulija saa murjaista vitsejään.
[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 13:19"]
[/quote]
Ihan kaunis ajatus, mutta koiranomistajien todellisuus ei ole ihan noin ruusuinen.
Koiratkin ovat erilaisia. Mm. meillä on poliisikoirista ulos potkittu rotikka, koska tämä ei suostunut käyttäytymään uhkaavasti edes käskystä :) Ei murisemaan, ei haukkumaan, eikä puremaan. Rapsutuksia kyllä osasi kerjätä.
Ilkein koira, mihin olen törmänny, oli jokin perhoskoiramixaus, joka hyökkäsi puremaan jalkoja heti, jos joku tuli tämän omistajaa 1,5-2m lähemmäksi. Jatkuvaan sai irroittaa sitä jaloista. Itsellänikin on aiemmin ollut perhoskoiria, mutta tämä oli harvinaisen häijy tapaus.
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 21:41"]Koiratkin ovat erilaisia. Mm. meillä on poliisikoirista ulos potkittu rotikka, koska tämä ei suostunut käyttäytymään uhkaavasti edes käskystä :) Ei murisemaan, ei haukkumaan, eikä puremaan. Rapsutuksia kyllä osasi kerjätä.
Ilkein koira, mihin olen törmänny, oli jokin perhoskoiramixaus, joka hyökkäsi puremaan jalkoja heti, jos joku tuli tämän omistajaa 1,5-2m lähemmäksi. Jatkuvaan sai irroittaa sitä jaloista. Itsellänikin on aiemmin ollut perhoskoiria, mutta tämä oli harvinaisen häijy tapaus.
[/quote]
Yksi jackrussellinterrierikin meillä on ollut sijoituksessa pitovaikeuksien vuoksi. Menestyi näyttelyissä, mutta ei tullut sitten yhtään toimeen toisten koirien kanssa. Meni jonkin aikaa, mutta nukkuu nykyään jopa samalla sohvalla muiden koirien nanssa.
Jackrusselit tunnetaankin vähän ärhäkkäämpinä, mutta ainuttakaan rotikkaa, tai sakemannia ei minulle ole vielä tullut vastaan, joka olisi meidän terrieriä ärhäkkäämpi, tai jääräpäisempi. Ehkä mun kohdalle on vain sattunut poikkeuksellisen paljon "hyviä" isoja koiria.
[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 09:52"]
[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 09:47"]
Mulla on isokokoinen uros rottweiler ja jostain syystä aina on joku pölyhuiska viiksissä kiinni. Ettekö te saatana osaa kouluttaa niitä rottianne?
[/quote]
Voitin vedon.
AP
[/quote]
Et voittanut vaan osoitit tyhmyytesi. Tuohan oli vain sarkastinen vastine vastaavaan aloitukseesi. Get the point?
En kirjoittanut tuota, mutta jos joku ei olisi ehtinyt, olisin kirjoittanut vastaavan. Tyhmään kysymykseen/aloitukseen tyhmä vastaus.