Kielten opiskelu 90-luvulla koulussa
Ainakin ruotsista jäi sellainen mielikuva, että kappaleet olivat pitkiä "artikkeleita". Sellainen arkielämän perussanasto ja dialogi jäi periaatteessa oppimatta. Muistan sanoneeni kavereille aikoinaan, että miksi ei opeteta enemmän arkielämän puhetta, sanontoja kuten "haluan nyt juoda maitoa, tehdään voileivät ja katsotaan sen jälkeen leffaa" tyylisesti.
Muistan miettineeni, että osaan joo periaatteessa ruotsia, mutta enpä osaa sujuvasti puhua sellaista helppoa arkielämän kieltä, sellaisia tosi simppeleitä lauseita arjessa. Onko muilla tällaista mielikuvaa kielten opiskelusta ja onko se muuttunut nykyään?
Kommentit (29)
[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 09:03"]
Pitäisi ottaa käyttöön vanha kunnon Hej på dig-kirjasarja, josta itse olen opiskellut ruotsia v76-79.
Kuvitteellisessa Tallkullassa lapset leikkivät koiran kanssa ja kävivät kioskilla:
-Luffe, kom hit!
- Kan jag få en flaska jaffa och en påse karameller!
No sillä tasolla ruotsin taitoni onkin, vaikka rämmin päälle lukionkin. Siihen aikaan oli pakko kirjoittaa ruotsi.
[/quote]
Jokainen Hej på dig -sarjaa opiskellut tuntuu muistavan tuon "Luffe, kom hit!".
[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 08:57"]
[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 08:54"][quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 08:42"] Minua kiinnosti kyllä ruotsin opettelu, mutta opettaja oli ihan luokattoman huono. Tunneilla lävästiin joku sivu auki ja "suomennettiin" se kaverin kanssa kahdestaan ja läksynä piti opetella ulkoa/suomentaa joku toinen pätkä. Opettajaa ei pahemmin kiinnostanut osallistua. Enemmän olen aikuisiällä oppinut ruotsia mm. TV-sarjoista. [/quote] "Kumman kaa" [/quote] ?
[/quote]
No siinä sarjassa tää Sutela on just tuollainen opettaja
[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 09:33"]
[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 08:54"][quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 08:42"] Minua kiinnosti kyllä ruotsin opettelu, mutta opettaja oli ihan luokattoman huono. Tunneilla lävästiin joku sivu auki ja "suomennettiin" se kaverin kanssa kahdestaan ja läksynä piti opetella ulkoa/suomentaa joku toinen pätkä. Opettajaa ei pahemmin kiinnostanut osallistua. Enemmän olen aikuisiällä oppinut ruotsia mm. TV-sarjoista. [/quote] "Kumman kaa" [/quote] ?
[/quote]
[/quote]
Fiskaren Lind, lektor Nyberg.
Tack och adjö!
[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 09:26"]
[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 09:10"]
Opiskelin 90-luvulla kieliä yläasteella ja lukiossa. Hyvät opit sain. Töissä pärjäsin Ruotsissakin.
[/quote]
No et varmaan kovin kummoisia töitä tehnyt jossa olisi vaadittu erikoissanastoa.
[/quote]
No höppänä, ammatisanasto opitaan töissä..kun pohja on kunnossa opetellaan enää sanastoa ja sitä tulee vastaan loppuelämä
ohis
[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 08:14"]
Ei ole muuttunut. Olen opettaja. Suurin ongelma on että noin 80% oppilaista on kotona iskostettu viha ruotsia kohtaan. Siksi he eivät edes yritä oppia. Vika on vanhemmissa ei opetuksessa.
[/quote]
Haista sinäkin paska. Olen kurkkuani myöten kyllästynyt tähän, että opettajat norsunluutornista joka asiasta syyllistävät vanhempia.
Vaikka kuinka yrittäisi nuorille puhua ruotsinkielen tärkeydestä, se ei mene perille, kun kaveriporukka mölisee koko ajan pakkoruotsista ja siitä, kuinka sitä ei tarvitse. Nuoret ei kuuntele aina vanhempiensa järkipuhetta, vaikka kuinka yrittäisi. Mutta se on niin helppoa opettajana keskittyä koko ajan siihen, että voi voi, kun ne vanhemmat on niin huonoja.
Minä aloitin ruotsin opiskelun vuonna 93. Kyllä meidän kirjassamme oli nuoria, jotka ostivat limpparia ja karkkia, koira joka torkkui lattialla yms arkista.
[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 09:03"]
Pitäisi ottaa käyttöön vanha kunnon Hej på dig-kirjasarja, josta itse olen opiskellut ruotsia v76-79.
Kuvitteellisessa Tallkullassa
- Kan jag få en flaska jaffa och en påse karameller!
No sillä tasolla ruotsin taitoni onkin, vaikka rämmin päälle lukionkin. Siihen aikaan oli pakko kirjoittaa ruotsi.
[/quote]
Nej! Det var "Kan jag få en flaska JAFFIS!"
[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 09:33"]
[/quote]
[/quote]
Liekö sarjan kirjoittaja ollut saman opettajan tunneilla :D :D
Nya vindar ja Fyra vindarnas hus :) Ja sitten Het potatis :D