Kuinka pitkän karenssin saa jos irtisanoutuu osa-aikatyöstä koeaikana?
Tämä työ ei vain sovi. Etsin uutta mutta miten käy jos irtisanoudun koeajalla?
Kommentit (10)
Tee työ niin huonosti että työnantaja irtisanoo, ehkä et silloin saakaan karenssia.
Vierailija kirjoitti:
Tee työ niin huonosti että työnantaja irtisanoo, ehkä et silloin saakaan karenssia.
Ja älä anna sille pikkujouluissa...
Höpö höpö. Se on koeaikapurku, eikä siitä tule karenssia, ellet ole aiheuttanut sitä esim kännäämisellä tai jättämättä tulematta töihin. Sanot, ettet ollut sopiva työhön tai työnkuva ei ollut sitä mitä luulit tmv.
Määräaikaisen lopettamisesta sitä vastoin tulee sanktioita ja pystyvät mm palkan pidättämään.
Kun työsuhde puretaan koeajalla, pyytää TE-toimisto ihan samalla tavalla lisäselvityksiä työsuhteen päättymisen syistä, joista voidaan päätellä, onko työttömyys itse aiheutettua.
Vierailija kirjoitti:
Kun työsuhde puretaan koeajalla, pyytää TE-toimisto ihan samalla tavalla lisäselvityksiä työsuhteen päättymisen syistä, joista voidaan päätellä, onko työttömyys itse aiheutettua.
Tietysti kysyy, mutta ei siitä 90 pvän karenssia tule tai edes yhden päivän jos ei koeaikapurku johdu omasta syystä eli huono käytös jne. Been there done that. Mulla riitti sopimattomuus työhön.
Kannattaa lukea ne syyt lakipykälissä, joiden perusteella voi irtisanoutua koeajalta ilman karenssia.
Koeajalla työsopimuslain yleiset irtisanomisperusteet eivät sido työsuhteen osapuolia. Koeajalla molemmat osapuolet voivat purkaa sopimuksen päättymään välittömästi ilman irtisanomisaikaa. Edes koeajalla ei kuitenkaan ole mahdollista päättää työsuhdetta mistä tahansa syystä. Irtisanomisen pitäisi liittyä koeajan tarkoitukseen, eli työsuhteen edellytysten kartoittamiseen. Työnantaja voi purkaa työsuhteen esimerkiksi, jos käy ilmi ettei työntekijällä ole riittävää ammattitaitoa tai soveltuvuutta työhön. Työntekijä voi puolestaan purkaa suhteen jos käy ilmi että työtehtävät tai olosuhteet eivät vastaa sitä käsitystä joka hänellä oli työsopimusta solmittaessa.
Minilex
Jos on syynä vain "ei maistu", niin lätkäisevät 3kk.
Älä sanoudu.
Koeaikapurku on minunkin suositukseni. Mulla purettiin työsuhde, koska kritisoin työnantajaa ja työpaikkaa (syystä). Paperiin kirjoitettiin kuitenkin pyynnöstäni, ettei työntekijä ollut syy koeaikapurkuun. Ei se pomo sitten 100% m u lkku ollutkaan, ymmärsi tulopuolen.
Karenssi kuluu sairausloman aikana. Tämä kortti on ollut pakko käyttää burnoutissa: irtisanoutuminen ja pitkälle sairauslomalle. Huom: tätä keinoa käytetään vain todellisessa hädässä.
90 päivää.