Ärsyttää kun mieheni puhuu vaikeuksistamme vanhemmilleen
Meillä on ollut pidempään vaikeaa ja olemme yhdessä sopineet, ettemme kerro asioista kummankaan vanhemmille. Eilen sain kuitenkin tietää, että mieheni on puhunut asioistamme vanhemmilleen. En tiedä mitä hän on sanonut. Ärsyttää. Hän on pettänyt luottamukseni taas kerran.
Kommentit (207)
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 08:48"]
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 08:45"]
Ei ihme, että Suomessa on perhesurmia jos ei saa edes puhua asioistaan muille! Hyvänen aika! ap ja häntä kannattavat eivät ole ihan täyspäisiä jos valittavat siitä, että mies puhuu ja yrittää hoitaa omaa mielenterveyttään. Puhumattomuus vaikeuksista on pahasta. Ja omat vanhemmat kuuluvat minusta siihen porukkaan, jolle voi jos on hyvät välit niin puhua. He ovat puolison omaa väkeä kuitenkin. Mut ihan miten vaan, ei asia minulle kuulu muta älkää sitten ihmetelkö jos tuollainen puhumattomuuden vaatimus joku päivä kostautuu väkivaltaisina tekoina, sillä siihenhän se altistaa. Kaikkihan sen jo tietävät, että puhuminen helpottaa jos sen tekee ajoissa.
[/quote]
Vain AV:lla voi vetää tällaisia johtopäätöksiä :D Et ole ottanut itse huomioon, että tämä perhesurmaajakandidaatti on itse ehdottanut kyseistä järjestelyä. Hän on myös puhunut ihmisille. Ei kukaan ole vaatinut, ettei ap:n mies saisi puhua kenenkään kanssa. Eikä tällä palstalla tarvitse mitään puolia ottaa, kunhan keskustellaan. Voi hyvä ihminen sentään!
[/quote]
Ei ole mikään sitova lupaus jos heittää keskustelussa ajatuksen, ettei ehkä halua puhua vanhemmilleen. Se ei ole mikään lupaus isolla L:llä ensinkään. Ehkei mies ajatellut lupaavansa mitään ollenkaan, heitti vaan läppää. Kun kerran vanhemmat eivät ole edes näiden tietojen perusteella mitenkään puuttuneet ja kommentoineet eikä ap edes tiedä mitä mies on puhunut niin koko tämä pohtiminen on täysin turhaa ja osoitus ap:n vainoharhaisesta mielestä. Mut tämähän ei ole uutta av:lla.
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 08:56"]
Ei ihme, että Suomessa on perhesurmia jos ei saa edes puhua asioistaan muille! Hyvänen aika! ap ja häntä kannattavat eivät ole ihan täyspäisiä jos valittavat siitä, että mies puhuu ja yrittää hoitaa omaa mielenterveyttään. Puhumattomuus vaikeuksista on pahasta. Ja omat vanhemmat kuuluvat minusta siihen porukkaan, jolle voi jos on hyvät välit niin puhua. He ovat puolison omaa väkeä kuitenkin. Mut ihan miten vaan, ei asia minulle kuulu muta älkää sitten ihmetelkö jos tuollainen puhumattomuuden vaatimus joku päivä kostautuu väkivaltaisina tekoina, sillä siihenhän se altistaa. Kaikkihan sen jo tietävät, että puhuminen helpottaa jos sen tekee ajoissa.
[/quote]
Kuka on vaatinut, että muille ei saa puhua? Ei kukaan.
[/quote]
ap
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 08:31"]
On myös otettava huomioon, että on ihmisiä, jotka ovat omasta mielestään sopineet ja toinen on luvannut ja toinen osapuoli on sitä mieltä, että asioista on vain keskusteltu eikä mitään lupauksia ole tehty. Tähän törmään esim. omien lasten kanssa päivittäin. "Toi lupas" No mitä oltiin keskusteltu, A oli kysynyt tuutko ton jälkeen leikkimään mukaan, B vastasi puolihuolimattomasti joo, meni vessaan, joi lasin mehua ja unohti koko asian. A tulee huutamaan, että B petti lupauksensa, ja B on ihan ihmeissään. Hänestä "joo" ei ollut lupaus vaan ajatus, että olis ihan kiva ja sitten vaan unohti, A:n mielestä se oli hyvin totinen lupaus, joka on pakko pitää...
Eli onko mieskin sitä mieltä, että on sovittu ja luvattu, vai onko mies mielestään esittänyt vaan näkökulman, että ehkä ei tällä hetkellä kannata/tarvitse asioista vanhemmille puhua?
[/quote]
Tämä on tosi hyvä pointti. AP kirjoittaa, että koko sopimus on ollut miehen idea, mutta entä jos AP on ymmärtänyt miehensä ehdotuksen väärin? Toisaalta jos mies on todellakin sitä mieltä, että vanhemmat ovat viimeisiä joiden kanssa hän haluaisi asioista keskustella...tämä puhuisi sen puolesta, että kyllä sopimus on ollut miehenkin mielestä sopimus.
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 08:53"]
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 08:46"]
[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 23:42"]
[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 23:36"]
Ap voisi yrittää jaksaa kaivaa itsestään jonkinlaista empatianpoikasta miestään kohtaan ja antaa anteeksi niin tulisi itselleen parempi olo. Minulle aikuiset lapseni ja miniäni kertovat jos jokin on pielessä mutta vävy ei kerro (tai sitten hänellä ei vielä ole ollut mitään sydämellään). Meillä ajatus perheestä on ehkä laajempi kuin useimmilla tänne kirjoittaneilla.
Mieltä painavien salaisuuksien pitäminen sisällään ei ole hyvä asia ihmisen terveydelle. Voimia ap:lle.
[/quote]
En haluaisi olla missään tekemisissä perheenne kanssa. Jos haluaisin kaikki asiani yleiseen tietoon niin voisin ilmoittaa ne Hesarin sivuilla.
[/quote]
Perheenjäsenten väliset keskustelut ei ole yhtä kuin julkinen tiedottaminen. Suomalaisten miesten yleinen ongelma on vaikeneminen ja yksinjääminen asioiden kanssa, mistä osaltaan kertovat suuret itsemurhaluvutkin. Jos edes mies on saanut vähän tuskaansa lievennettyä avautumalla vanhemmilleen niin kyllä ap osoittaa olevansa pikkusieluinen kun marisee sopimusten perään. Sodassa ja rakkaudessahan nimenomaan koitetaan selvitä keinolla millä hyvänsä./ Itse pidän lupaukseni, mutta järjettömiä lupauksia en edes anna. Ap:n ja miehensä oikeat ongelmat ovat ihan toisaalla.
[/quote]
No olihan se mies avautunut tästä tuskastaan ja ongelmistaan muille ihmisille jo aikaisemmin. Jos olet lukenut ap:n viestejä, niin mies ei todellakaan edes halua puhua näistä asioista vanhempiensa kanssa. Onko sinusta pikkusieluisuutta, jos peräänkuuluttaa kunnioitusta ja luottamusta? Jos ap:n mies on itse ehdottanut tätä järjestelyä ja halunnut luvata ap:lle, niin miten tämä lupaus olisi hänen mielestään järjetön.
Minä en edes oleta pystyväni ratkaisemaan ap:n ja hänen miehensä ongelmia, koska en tunne kumpaakaan, en ole kuullut ap:n miehen näkökantaa jne. Mutta kun sinä olet ilmeisesti niin fiksu, että osaat analysoida tuntemattomia ihmisiä muutaman palstalle kirjoitetun viestin perusteella, niin ole toki hyvä ja kerro sitten kaikille, mikä on vikana.
[/quote]
Kysehän on siitä, että joku tarvehan miehellä on ollut rikkoa lupaus, tulla toisiin aatoksiin. Ehkä se on tapahtunut vahingossa kun vanhemmat ovat kysyneet jotain tai ehkä hänen on ollut pakko avautua tai ehkä hän ei lopulta oikeasti ole edes kertonut juuri mitään. Kuitenkin kirjoituksista käy ilmi se, että todelliset ongelmat ovat muualla ja nyt ap:n mieli on lisäksi tästä asiasta pahoittunut. Ymmärtäisin ap:tä paremmin jos se olisi ollut nimenomaan hän, joka olisi pyytänyt olemaan keskustelematta vanhempien kanssa, mutta kun se li mieheltä lähtöisin niin en ymmärrä miten se voi olla niin iso asia.
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 09:01"]
[/quote]
[/quote]
ap
[/quote]
Eikä ole. Missä muka? Jos mies on alun perin ehdottanutkin, ettei puhuta vanhemmille jne. niin miten kaikesta saadaan ap:n vika? Luetko viestejä ja ymmärrätkö lukemasi?
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 08:31"]
On myös otettava huomioon, että on ihmisiä, jotka ovat omasta mielestään sopineet ja toinen on luvannut ja toinen osapuoli on sitä mieltä, että asioista on vain keskusteltu eikä mitään lupauksia ole tehty. Tähän törmään esim. omien lasten kanssa päivittäin. "Toi lupas" No mitä oltiin keskusteltu, A oli kysynyt tuutko ton jälkeen leikkimään mukaan, B vastasi puolihuolimattomasti joo, meni vessaan, joi lasin mehua ja unohti koko asian. A tulee huutamaan, että B petti lupauksensa, ja B on ihan ihmeissään. Hänestä "joo" ei ollut lupaus vaan ajatus, että olis ihan kiva ja sitten vaan unohti, A:n mielestä se oli hyvin totinen lupaus, joka on pakko pitää...
Eli onko mieskin sitä mieltä, että on sovittu ja luvattu, vai onko mies mielestään esittänyt vaan näkökulman, että ehkä ei tällä hetkellä kannata/tarvitse asioista vanhemmille puhua?
[/quote]
Eihän ap ja hänen mies ole mitään lapsia. Kyllä aikuiset tietää mitä on tullu sovittua.
[/quote]
Koska jos toinen puhuu asioita eteen päin niin sellaiseen ihmiseen EI voi luottaa. Eihän sellaiselle voi kertoa mitään mistään asiasta
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 09:04"]
[/quote]
[/quote]
ap
[/quote]
Eikä ole. Missä muka? Jos mies on alun perin ehdottanutkin, ettei puhuta vanhemmille jne. niin miten kaikesta saadaan ap:n vika? Luetko viestejä ja ymmärrätkö lukemasi?
[/quote]
No mitä ap sitten nillittää? Jos mies on itse sekä tehnyt lupauksensa ja myös itse sen purkanut, niin eihän sen pitäisi kuulua ap:lle mitenkään. Jos lupaus ei edes ole ap:n ehdottama niin mieshän saa toimia just niin kuin itse haluaa. EIkö vain?
Ap voisi yrittää jaksaa kaivaa itsestään jonkinlaista empatianpoikasta miestään kohtaan ja antaa anteeksi niin tulisi itselleen parempi olo. Minulle aikuiset lapseni ja miniäni kertovat jos jokin on pielessä mutta vävy ei kerro (tai sitten hänellä ei vielä ole ollut mitään sydämellään). Meillä ajatus perheestä on ehkä laajempi kuin useimmilla tänne kirjoittaneilla.
Mieltä painavien salaisuuksien pitäminen sisällään ei ole hyvä asia ihmisen terveydelle. Voimia ap:lle.
[/quote]
En haluaisi olla missään tekemisissä perheenne kanssa. Jos haluaisin kaikki asiani yleiseen tietoon niin voisin ilmoittaa ne Hesarin sivuilla.
[/quote]
Perheenjäsenten väliset keskustelut ei ole yhtä kuin julkinen tiedottaminen. Suomalaisten miesten yleinen ongelma on vaikeneminen ja yksinjääminen asioiden kanssa, mistä osaltaan kertovat suuret itsemurhaluvutkin. Jos edes mies on saanut vähän tuskaansa lievennettyä avautumalla vanhemmilleen niin kyllä ap osoittaa olevansa pikkusieluinen kun marisee sopimusten perään. Sodassa ja rakkaudessahan nimenomaan koitetaan selvitä keinolla millä hyvänsä./ Itse pidän lupaukseni, mutta järjettömiä lupauksia en edes anna. Ap:n ja miehensä oikeat ongelmat ovat ihan toisaalla.
[/quote]
Että voi mennä vaikka kertoamaan miehen vanhemmille ja sisaruksille että toi teidän Matin kyrpä sei seiso niin olemme eroamassa siksi? Sinusta se on ihan OK että miehen perhe tietäisi tälläisen?
En todellakaan haluaisi olla tekemisissä perheen kanssa joka puhuu yksityisasioista toistensa kanssa
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 09:00"]
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 08:48"]
[/quote]
Vain AV:lla voi vetää tällaisia johtopäätöksiä :D Et ole ottanut itse huomioon, että tämä perhesurmaajakandidaatti on itse ehdottanut kyseistä järjestelyä. Hän on myös puhunut ihmisille. Ei kukaan ole vaatinut, ettei ap:n mies saisi puhua kenenkään kanssa. Eikä tällä palstalla tarvitse mitään puolia ottaa, kunhan keskustellaan. Voi hyvä ihminen sentään!
[/quote]
Ei ole mikään sitova lupaus jos heittää keskustelussa ajatuksen, ettei ehkä halua puhua vanhemmilleen. Se ei ole mikään lupaus isolla L:llä ensinkään. Ehkei mies ajatellut lupaavansa mitään ollenkaan, heitti vaan läppää. Kun kerran vanhemmat eivät ole edes näiden tietojen perusteella mitenkään puuttuneet ja kommentoineet eikä ap edes tiedä mitä mies on puhunut niin koko tämä pohtiminen on täysin turhaa ja osoitus ap:n vainoharhaisesta mielestä. Mut tämähän ei ole uutta av:lla.
[/quote]
Mistä sinä tiedät, miten keskustelu on mennyt? Ap kirjoittaa, että ovat keskustelleet mm. terapeutin kanssa. Ehkä ovat siellä puhuneet asiasta? Ap:n viesteissä ei ole ilmennyt mitään sellaista, minkä perusteella voisi sanoa miehen heittäneen vain läppää, joten tulkitset kyllä täysin omiasi. Näiden tietojen perusteella voimme sanoa, että ap:lle on tullut paha mieli, hän on ärsyyntynyt, hän kokee miehen pettäneen tämän asian suhteen luottamuksensa jne. Emme voi tietää, ovatko vanhemmat puuttuneet asioihin. Ovat ihan hyvin voineet puuttua. Kai siihen joku syy on, ettei halua sekottaa vanhempiaan asioihin.
Eiköhän tällä palstalla pohdita päivittäin paljon turhempia tai yhtä turhia asioita jne. Keskustelupalsta kun on. Parempihan se on, että ap vatvoo asioita anonyymina av:llä kuin että esim. riitelisi miehensä kanssa. Huvittavinta tässä on, ettei ap ole ilmeisesti kirjoittanut tähän ketjuun viestejä sitten eilisillan. Mitäköhän se muuten kertoo sinusta, että nimittelet oletettavasti sinulle täysin tuntematonta ihmistä vainoharhaiseksi?
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 09:10"]
[/quote]
[/quote]
ap
[/quote]
[/quote]
No mitä ap sitten nillittää? Jos mies on itse sekä tehnyt lupauksensa ja myös itse sen purkanut, niin eihän sen pitäisi kuulua ap:lle mitenkään. Jos lupaus ei edes ole ap:n ehdottama niin mieshän saa toimia just niin kuin itse haluaa. EIkö vain?
[/quote]
Ei todellakaan saa. Koska sopimus oli yhdessä sovittu
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 08:53"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
No olihan se mies avautunut tästä tuskastaan ja ongelmistaan muille ihmisille jo aikaisemmin. Jos olet lukenut ap:n viestejä, niin mies ei todellakaan edes halua puhua näistä asioista vanhempiensa kanssa. Onko sinusta pikkusieluisuutta, jos peräänkuuluttaa kunnioitusta ja luottamusta? Jos ap:n mies on itse ehdottanut tätä järjestelyä ja halunnut luvata ap:lle, niin miten tämä lupaus olisi hänen mielestään järjetön.
Minä en edes oleta pystyväni ratkaisemaan ap:n ja hänen miehensä ongelmia, koska en tunne kumpaakaan, en ole kuullut ap:n miehen näkökantaa jne. Mutta kun sinä olet ilmeisesti niin fiksu, että osaat analysoida tuntemattomia ihmisiä muutaman palstalle kirjoitetun viestin perusteella, niin ole toki hyvä ja kerro sitten kaikille, mikä on vikana.
[/quote]
Kysehän on siitä, että joku tarvehan miehellä on ollut rikkoa lupaus, tulla toisiin aatoksiin. Ehkä se on tapahtunut vahingossa kun vanhemmat ovat kysyneet jotain tai ehkä hänen on ollut pakko avautua tai ehkä hän ei lopulta oikeasti ole edes kertonut juuri mitään. Kuitenkin kirjoituksista käy ilmi se, että todelliset ongelmat ovat muualla ja nyt ap:n mieli on lisäksi tästä asiasta pahoittunut. Ymmärtäisin ap:tä paremmin jos se olisi ollut nimenomaan hän, joka olisi pyytänyt olemaan keskustelematta vanhempien kanssa, mutta kun se li mieheltä lähtöisin niin en ymmärrä miten se voi olla niin iso asia.
[/quote]
Tottakai sitä saa tulla toisiin aatoksiin, mutta eikö siitä olisi hyvä keskustella? Että "hei, olen muuttanut mieltäni, haluaisin kuitenkin puhua vanhempieni kanssa"? Miten ymmärtäisit paremmin, jos ap olisi ehdottanut, että vanhempien kanssa ei keskustella? Mitä eroa siinä on, kumpi ehdotuksen on tehnyt?
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 09:10"]
[/quote]
[/quote]
ap
[/quote]
[/quote]
[/quote]
No ei todellakaan saa kun ovat molemmat yhdessä asiasta sopineet! Kyllä minäkin nillittäisin ja ap:llakin on oikeus nillittää.
Erotkaa. Ei teistä selkeestikään näytä tulevan paria jos tuollaisesta asiasta jo tulee ylitsepääsemätön ongelma.
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 09:24"]
Erotkaa. Ei teistä selkeestikään näytä tulevan paria jos tuollaisesta asiasta jo tulee ylitsepääsemätön ongelma.
[/quote]
Onneksi sinä et ole mikään parisuhdeneuvoja. On päivänselvää, että ap:lla ja hänen miehellään on muitakin ongelmia, mutta se ei tee tästä asiasta sen vähäisempää. Selvästikään luottamus ei ole sinulle tärkeää parisuhteessa...
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 09:27"]
[/quote]
Onneksi sinä et ole mikään parisuhdeneuvoja. On päivänselvää, että ap:lla ja hänen miehellään on muitakin ongelmia, mutta se ei tee tästä asiasta sen vähäisempää. Selvästikään luottamus ei ole sinulle tärkeää parisuhteessa...
[/quote]
Täällä monellkkaan luottamus ei merkitse mitään. Mahtaa olla surkeita parisuhteita heillä
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 09:29"]
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 09:27"]
[/quote]
[/quote]
Täällä monellkkaan luottamus ei merkitse mitään. Mahtaa olla surkeita parisuhteita heillä
[/quote]
Nimenomaan.
Voi, kyllä mä tiedän paljon aikuisia, varsinkin pariskuntia, jotka ovat hyvin eri mieltä siitä onko joku asia luvattu tai sovittu vai ei.
Tässä tilanteessa ei mikään muu auta kuin että ap ja mies puhuvat tästäkin asiasta keskenään ja vaikkapa sen terapeuttiystävän kanssa (ei muuten ole kovin järkevää käyttää ystävää terapeuttina. Terapeutin objektiivisuus kärsii tai sitten käytätte ystävää, joka sattuu olemaan terapeutti, hyväksenne (ellette maksaa käypää hintaa keskusteluista). Pääasia joka tapauksessa on, että tästä pitää puhua sen miehen kanssa, koska se mies nyt on ainoa, joka tietää miten asia oikeasti on.
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 09:34"]
Voi, kyllä mä tiedän paljon aikuisia, varsinkin pariskuntia, jotka ovat hyvin eri mieltä siitä onko joku asia luvattu tai sovittu vai ei.
Tässä tilanteessa ei mikään muu auta kuin että ap ja mies puhuvat tästäkin asiasta keskenään ja vaikkapa sen terapeuttiystävän kanssa (ei muuten ole kovin järkevää käyttää ystävää terapeuttina. Terapeutin objektiivisuus kärsii tai sitten käytätte ystävää, joka sattuu olemaan terapeutti, hyväksenne (ellette maksaa käypää hintaa keskusteluista). Pääasia joka tapauksessa on, että tästä pitää puhua sen miehen kanssa, koska se mies nyt on ainoa, joka tietää miten asia oikeasti on.
[/quote]
Ehkä tuo terapeutti-ystävä on ap:lle ja hänen miehelleen paras vaihtoehto? Mielenkiintoista, että heti palstalla vihjataan, että ap ja hänen miehensä käyttävät ystäväänsä hyväksi ;) Eihän se ole mitenkään vaihtoehto, että he maksaisivat ystävänsä palveluista, eihän ;)? Siinä olen kanssasi samaa mieltä, että ap:n olisi hyvä keskustella miehensä kanssa. Olettaen, että ap jaksaa ja pystyy olemaan rauhallinen, eikä ärry, suutu, hermostu jne.
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 02:43"]
Miksi te sellaista sovitte, ettei saisi puhua?
hyvä, jos puhuu edes jollekin. Puhu sinäkin. Saat näkökulmaa. Kyllä pitää puhua, jos voi huonosti. On oikeus puhua. Älkää tehkö tuollaisia lukkoja suhteellinen ja toisillenne ja itsellenne. Tää on elämää ja jokaisella on vaikeutensa. Ei kukaan edes luule, että aina kaikilla olisin auvoista.
puhuminen on hyvä.
vanhemmat on luotettava taho.
älä turhaan syyllistä...se ei auta. Puhu ja lopettakaa toistenne sitominen sellaisella, ettei saisi puhua. Antakaa tilaa. Teillä on elämässä muitakin kuin toisenne. Se on arvokasta. Vaikka olisitte tärkeimmät, niin muitakin on.
ehkä suhteenne ei tällä hetkellä ole parhaassa tilassa, koska mies ei ole puhunut sinulle ...ehkä voit jutella hänen kanssaan, että olet loukkaantunut? Siitä, että kohde oli vanhemmat...mutta jos miehellä ei ole muita keille puhua? Onko sinulla joku, jolle voisit puhua?
[/quote]
Kysy ap:n mieheltä, miksi hän sitä alun perin ehdotti. Ap:han kirjoitti, etteivät halua monimutkaistaa hankalaa tilannetta entisestään. Puhuvat yhdessä ja erikseen asiasta eikä mies kuulemma edes halua keskustella asioistaan vanhempiensa kanssa. Minusta on ainakin hyvä, että kriisien selvittämiseen on ns. yhteiset pelisäännöt. Miten niitä ongelmia voisi muuten ratkoa, jos kumpikin sooloilee miten haluaa? Erityisesti tässä tapauksessa jos on jotain sovittu aiemmin ja toimitaan sitä vastaan, niin kyllä se varmasti syö luottamusta.