Millainen on mielestänne erityislapsi?
Mielestäni heidät voi jakaa kahteen ryhmään, rauhalliset ja häiriköt. Rauhalliset ovat hiljaisia oppimishäiriöisiä, häiriköt ovat käytöshäiriöisiä kute adhd:t. Nämä pitäisi jakaa eri erityisluokille koulussa.
Kommentit (51)
Sopiiko mielestänne erityisluokka esim. sellaiselle aspergerille, jolla ei ole oppimisessa ongelmia? Mennäänkö niissä helposti hitaampien ehdoilla, jolloin nopeammin oppivat saattavat turhautua?
Adhd ei ole yhtä kuin häirikkö!
Minä olen adhd-aikuinen. Lapsena olin kiltti ja tunnollinen oppilas, katosin vain usein omiin ajatuksiini. Silti olin luokkani parhaita oppilaita. Olin ujo ja hiljainen, mutta tuttujen seurassa puhelias. Vapaa-ajalla olin vilkas ja ala-asteen aikana mursin neljä kertaa jonkin luuni, sain useamman aivotärähdyksen ja useamman kerran kävelin kepeillä revähdyksen tms vuoksi.
Lukio tuotti vaikeuksia ei kiinnostavien aineiden osalta ja teini-iässä adhd:sta johtuvat haasteeni olivat voimakkaimmillaan. Koulussa se kuitenkin näkyi vaikeutena keskittyä ja omiin ajatuksiin uppoutumisena, ei häiriköimisenä.
Molemmat lapseni ovat perineet adhd:n. Vanhempi lapsista on mm. kiltti, empaattinen, tunnollinen, rauhallinen, omiin ajatuksiinsa uppoava, kohtelias, omissa oloissaan viihtyvä. On kympin oppilas ja käy nyt 8. luokkaa. Nuorempi on vilkas, mutta koulussa ei koskaan häiriköi. Kotona saattaa lukea läksyjä roikkumalla samalla parvisängyn kaiteessa pää alas päin, mutta läksyt tulee tehtyä. On myös kiltti ja empaattinen, omaa hyvät sosiaaliset taidot, on kohtelias, reilu, tunnollinen ja menestyy koulussa hyvin. Olemme kaikki kovia liikkumaan, mutta emme liiku muita häritsevästi.
Kukaan ulkopuolinen, neuropsykiatrisia häiriöitä tuntematon ihminen ei tajua meitä adhd-ihmisiksi, eikä usko, jos asiasta kertoo. Nepsy-ammattilaisille taas ollaan oltu "selviä tapauksia" heti ensitapaamisesta.
Mikä voisi olla esim. aspergereille sopiva luokkamuoto? Onko olemassa heille sopivia erityisluokkia? Tuntuu, että ainakin täälläpäin kaikki erityisluokat on suunnattu joko käytöshäiriöisille tai sitten sellaisille, joilla on niin isoja oppimisvaikeuksia, että eivät pysty oppimaan normaalitahtiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nää "erityiset" on vaan laiskasti kasvatettuja herranterttuja, jotka ei osaa käyttäytyä. 90% tapauksissa kunnon kuri ja, järjestys kera luunappien saa nämä parannettua. Mutta kun nyky vanhemmat vaan änkyttää jostain tunteiden sanoittamisesta niin pieleen menee.
Bingo, aina näihin ketjuihin tulee joku tämmöinen, joka ei tajua mistään mitään ja usein ei osaa kirjoittaakaan.
minulla on 5 lasta joten tiedän mistä puhun. ole hyvä ja kirjoita viestini sitten paremmin vai herjaatko?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oppimishäiriöinen kyllä häiritsee myös muita oppilaita kun opettajien pitää keskittyä yhtenään häneen. Minusta heiltä voisi poistaa oppivelvollisuuden kokonaan, kun ei se heihin uhrattu aika ja vaiva kuitenkaan tee heistä kunnon kansalaisia. Härölät takaisin.
Oppimishäiriöt koskettavat 10-15 prosenttia kansasta. Aika hitsin kalliiksi tulee heivata heidät kaikki koulutuksesta ja tuottavasta työstä.
Mitenkäs olisi erityisluokat? Sinne ei edes tarvitse saada kovin pätevää opettajaa, kunhan pitää vaan ne pois häiritsemsätä muita.
Erityisluokan opettajan täytyy toisaalta olla vähintään 90 kiloinen painija tai vähintään ruskean vyön karateka jotta pystyy pitämään saman kokoluokan häiriköt jonkinlaisessa kurissa ja ojennuksessa. Tunnen kaverin, joka palkataan joka vuosi vapaalla budjetilla keskikokoisen kaupungin erityisluokanopettajaksi, koska hän osaa ja uskaltaa kohdata vaikeimmatkin tapaukset ns tasaisella. Eikä hänen tarvitse pelätä sanktioita koska hän on eläkeläinen. Kaupunki ei uskalla palkata ketään muuta.
jos oppilas ei osaa useista kehoituksista huolimatta käyttäytyä alkaa kurinpitotoimet. ensin jälki-istuntoa sen jälkeen määräaikaiset erotukset koulusta. vastuu lapsen käytöksestä on kasvattajilla ei koululla.
terv. opettaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oppimishäiriöinen kyllä häiritsee myös muita oppilaita kun opettajien pitää keskittyä yhtenään häneen. Minusta heiltä voisi poistaa oppivelvollisuuden kokonaan, kun ei se heihin uhrattu aika ja vaiva kuitenkaan tee heistä kunnon kansalaisia. Härölät takaisin.
Heillähän on usein erityislahjakkuuksia, että jokin aine on vahva ja jokin heikompi. Voivat olla parempia joissain aineissa kuin moni tavis.
jokaisella oppilaalla on näitä. joku totarissa 10 ja joku 5.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nää "erityiset" on vaan laiskasti kasvatettuja herranterttuja, jotka ei osaa käyttäytyä. 90% tapauksissa kunnon kuri ja, järjestys kera luunappien saa nämä parannettua. Mutta kun nyky vanhemmat vaan änkyttää jostain tunteiden sanoittamisesta niin pieleen menee.
Bingo, aina näihin ketjuihin tulee joku tämmöinen, joka ei tajua mistään mitään ja usein ei osaa kirjoittaakaan.
minulla on 5 lasta joten tiedän mistä puhun. ole hyvä ja kirjoita viestini sitten paremmin vai herjaatko?
Taas näitä, jotka luulevat, että se, että heillä on paljon lapsia, on joku saavutus. Tietoa se ei ihmiselle tuo.
Kehitysvammaisiksi niitä ennen sanottiin.
Jotkut lapset olisi pitää häkissä kuin undulaatit, eikä päästää pihalle juoksentelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Kehitysvammaisiksi niitä ennen sanottiin.
Kehitysvammainen on käsittääkseni erityislapsi, mutta kaikki erityislapset eivät todellakaan ole kehitysvammaisia.
Erityisluokan opettajan täytyy toisaalta olla vähintään 90 kiloinen painija tai vähintään ruskean vyön karateka jotta pystyy pitämään saman kokoluokan häiriköt jonkinlaisessa kurissa ja ojennuksessa. Tunnen kaverin, joka palkataan joka vuosi vapaalla budjetilla keskikokoisen kaupungin erityisluokanopettajaksi, koska hän osaa ja uskaltaa kohdata vaikeimmatkin tapaukset ns tasaisella. Eikä hänen tarvitse pelätä sanktioita koska hän on eläkeläinen. Kaupunki ei uskalla palkata ketään muuta.