Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hoitajasta lääkäriksi, onko muuta keinoa kun pääsykokeen kautta?

Vierailija
15.02.2015 |

Onko esim. sitä muuntokoulutusta tarjolla enää? En ollut koulussa mikään hyvä luonnontieteissä ja matikassa, ylppäreistäkin pääsin juuri ja juuri läpi... Hoitajakoulussa pärjäsin kyllä hyvin ja olen työssäni sairaanhoitajana erittäin pätevä. Haluaisin kuitenkin vielä lääkäriksi,onko haave ihan epärealistinen? Ikää minulla kohta 38-vuotta.

Kommentit (61)

Vierailija
41/61 |
15.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.02.2015 klo 14:13"]

[quote author="Vierailija" time="15.02.2015 klo 13:57"]

Meillä proffa sanoi että muuntokoulutus lopetettiin kun hoitajakiintiöläiset eivät pärjänneet opinnoissaan tarpeeksi hyvin (pääsivät siis omassa kiintiössään, alemmilla pisteillä). Siksi tasapuolinen pääsykoe. Mulla on ainakin 2 hoitsukaveria meidän vuosikurssilla, fiksuja tyyppejä. Pääsykokeen läpäisivät kuin muutkin.

[/quote] suomenruottalaisilla oma kiintiönsä, heikoimmilla pisteillä mennään

[/quote] Ja Tiedät VARSIN hyvin että ainoa paikka jossa voi lukea lääkäriksi ruotsikisi on Helsingissä. Voisit samalla kertoa miten paljon huonommilla pisteillä päästään lääketieteelliseen maaseudulla kuin Hesassa. Mutta tämähän ei kiinnosta persua.

Vierailija
42/61 |
15.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.02.2015 klo 15:52"]

[quote author="Vierailija" time="15.02.2015 klo 15:50"]

[quote author="Vierailija" time="15.02.2015 klo 15:45"]

[quote author="Vierailija" time="15.02.2015 klo 15:15"]

Meillä proffa sanoi että muuntokoulutus lopetettiin kun hoitajakiintiöläiset eivät pärjänneet opinnoissaan tarpeeksi hyvin (pääsivät siis omassa kiintiössään, alemmilla pisteillä). Siksi tasapuolinen pääsykoe. Mulla on ainakin 2 hoitsukaveria meidän vuosikurssilla, fiksuja tyyppejä. Pääsykokeen läpäisivät kuin muutkin.

[/quote]

Tottahan toki lukion käynneellä on paremman mahkut pärjätä lääkäriopinnoissa, kuin lukion, ammattikorkean ja vuosien työkokemuksen omaava hoitaja.

[/quote]

Sairaanhoitaja ja lääkäri ovat monessa mielessä kaksi täysin erilaista ammattia. Lääkärin tehtävä on ymmärtää ja riittävästi määrin hallita vaativat lääketieteellisen biokemian, farmakologian, mikrobiologian, kemian ja fysiikan asiat. Erikoisasiantuntemustaan käyttäen hän konsultoi, diagnosoi ja hoitaa potilaita. Sairaanhoitajalla taas on hyvin pinnallinen lääketieteen tuntemus, hän kykenee hoitamaan vain tavanomaisia ja yksinkertaisia tapauksia.

Jos sh saa hoidettavakseen kymmenen potilasta, joiden oireet muistuttavat toisiaan, hän diagnosoi kaikille yleisimmin diagnoosin X. Lääkäri taas kykenee löytämään tuosta potilasjoukosta sen yhden potilaan, jolla onkin vakava sairaus Y, johon vaaditaan täysin erilaista hoitoa. 

Lääkärin asiantuntemusta ei voi saavuttaa ilman riittävää luonnontieteellistä osaamista.

[/quote]

Ja juuri lukiosta päässellä siis on paremmat valmiudet lääkäriksi, kun he eivät ole jotenkin vielä pilaantunet kuten sairaanhoitajana toimineet?

[/quote]

Ei vaan, sairaanhoitajan on hankittava riittävät tiedot luonnontieteistä ennen lääketieteen opintoja. 

[/quote]

Rakas ystävä, suurin osa sairaanhoitajista on ylioppilaita, osalla heistä on pitkät oppimäärät ainakin osasta oppiaineista joista tässä ketjuss aon kyse.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/61 |
15.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskomatonta vähättelyä tässä ketjussa, puolin ja toisin. Lääkärin koulutus on yksiä Suomen vaativimmista, eikä todellakaan turhaan ole niin pitkä mitä on (6+6 ohjeajassa). Lääkärin on tunnettava taudit ja ymmärrettävä ihminen kokonaisuuteena ja omattava sen kaltaista nopeaa faktaan perustuvaa päättelykykyä mitä matemaattis-luonnontieteellis painoitteisella pääsykokeella voidaan mitata.

.

Sairaanhoitajuushan ei tee kenestäkään liian tyhmää tai laiskaa lääkäriksi, mutta jos aloitusviestin lukee mainitsee AP seikkoja joista voidaan päätellä ettei AP ole lääkärimateriaalia. Kukaan ei pääse lääkikseen kiertoreittiä ja kukaan ei pääse sinne ostamatta lukion luonnontieteellisten aineiden oppimääriä. Luonnontieteiden oppiminen on keskivertoälylkkäälle vain omsta motivaatiosta kiinni.
AP voisi siis kysyä itseltään: Miksi haluan lääkäriksi? Miksi juuri minun ei olisi nähtävä vaivaa sisäänpääsyyn? Olisinko valmis kuuden vuoden intensiiviseen koulutukseen? Olisinko valmis opiskelemaan lääketiedettä 360 opintopistettä jos en halua/jaksa/pysty opiskelemaan 18 lukion kurssia?

Vierailija
44/61 |
15.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime vuonna olin huolissani onkohan minulla tullut ihomuutoksia auringossa olosta. Otin yhteyttä terveyskeskukseen ja sanoin haluavani ajan lääkärille. Minulle sanottiin että s.hoitaja voi yhtä hyvin tarkistaa. No menin s.hoitajalle vaikka arvelutti.  Hän hermostui kunnolla : Sinulla on näitä punaisia pisteitä ympäri ihoa ! Herrajumala, nyt aika lääkärille ja heti ! Menin lääkääriin ja olin hermona. " Kuule nämä on normaalia ikääntymistä.... "

On siinä PIKKASEN eroa hoitsulla ja lääkärillä. Ymmärrän että muuntokoulutus on lopetettu !

Vierailija
45/61 |
15.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.02.2015 klo 16:04"]

Viime vuonna olin huolissani onkohan minulla tullut ihomuutoksia auringossa olosta. Otin yhteyttä terveyskeskukseen ja sanoin haluavani ajan lääkärille. Minulle sanottiin että s.hoitaja voi yhtä hyvin tarkistaa. No menin s.hoitajalle vaikka arvelutti.  Hän hermostui kunnolla : Sinulla on näitä punaisia pisteitä ympäri ihoa ! Herrajumala, nyt aika lääkärille ja heti ! Menin lääkääriin ja olin hermona. " Kuule nämä on normaalia ikääntymistä.... "

On siinä PIKKASEN eroa hoitsulla ja lääkärillä. Ymmärrän että muuntokoulutus on lopetettu !

[/quote]

No tokihan kyseisten ammattien harjoittamisessa on eroa, sitä ei ole kukaan tässä ketjussa kyseenalaistanut. Mitä jos olisit mennyt lukiolaiselle näyttämään niitä pisteitäsi? Muuntokoulutuksessa hoitajat saivat lääkärin koulutuksen, eli varmasti tuokin hoitaja olisi sen jälkeen pisteet kyennyt diagnosoimaan. Etkö ollut tyytyväinen, että hoitaja passitti sut lääkärille jonne alunperinkin halusit, vai mistä on kyse? Viestisi tarkoitus on hämärä.

Vierailija
46/61 |
15.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä sua lääkärin työssä kiinnostaa? Auttaisiko vaikka SHLM-koulutuksen hankkiminen siihen tiedonjanoon? Siinä olis kuitenkin fysiologiaa, tautioppia ja farmakologiaa laajemmin. 

Tunnen pari muuntokoulutuksesta lääkäriksi valmistunutta miestä, molemmat on oikein päteviä ja hyviä lääkäreitä. Mut ilmeisesti se koulutus oli useimmille sh pohjalta liian vaativa. 

Vierailija
47/61 |
15.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.02.2015 klo 16:09"][quote author="Vierailija" time="15.02.2015 klo 16:04"]

[/quote]

No tokihan kyseisten ammattien harjoittamisessa on eroa, sitä ei ole kukaan tässä ketjussa kyseenalaistanut. Mitä jos olisit mennyt lukiolaiselle näyttämään niitä pisteitäsi? Muuntokoulutuksessa hoitajat saivat lääkärin koulutuksen, eli varmasti tuokin hoitaja olisi sen jälkeen pisteet kyennyt diagnosoimaan. Etkö ollut tyytyväinen, että hoitaja passitti sut lääkärille jonne alunperinkin halusit, vai mistä on kyse? Viestisi tarkoitus on hämärä.
[/quote] Lääkärin työ vaatii päättelykykyä, joita voidaan myös mitata matemaattis-loogisin ongelmanratkaisutehtävin. Sairaanhoitajan työkokemuksella ei pysty korvaamaan päättelykyvyn ja nopean omaksumisen puutetta ja siksi muuntokoulutus oli floppi. Lääkäriksi hakee paljon muuntokoulttautujia, joten lääkikseen hakevaa sairaanhoitajaa pätee samat säännöt kun lääkikseen hakevaa biologia, farmaseuttia tai diplomi-insinööriä. Lääkiksen pääsykoe on oikeasti aika nerokas mittari.
Eli, kuten jo sanoin, ei sairaanhoitajuus tee kenestäkään huonompaa lääkäriä, mutta ketjussa oli jo aika ala-arvoisia kommentteja koskien sitä, mitä lääkärien tulee osata.
Samoilla säännöillä hakiessa varmistamme että parhaat pääsee jatkoon :)
t.47

Vierailija
48/61 |
15.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellaiset sairanhoitajat, jotka ovat olleet lukiossa hyviä luonnontieteissä ja matematiikassa ovat kyllä jo sairaanhoitajakoulutuksensa ja työkokemuksensa perusteella etulyöntiasemassa lääkiksen pääsykokeissa ja opinnoissa muutenkin verrattuna parikymmentä vuotta nuorempiin ylioppilaisiin. Tämähän nyt on ihan sanomattakin selvää!

Vierailija
49/61 |
15.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.02.2015 klo 16:41"]Sellaiset sairanhoitajat, jotka ovat olleet lukiossa hyviä luonnontieteissä ja matematiikassa ovat kyllä jo sairaanhoitajakoulutuksensa ja työkokemuksensa perusteella etulyöntiasemassa lääkiksen pääsykokeissa ja opinnoissa muutenkin verrattuna parikymmentä vuotta nuorempiin ylioppilaisiin. Tämähän nyt on ihan sanomattakin selvää!
[/quote] Juuri, siksi fiksuimmat ei tarvitse mitään helpotuksia :)

Vierailija
50/61 |
15.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkiksen vanhat pääsykokeet löytyy googlettamalla. Voin sanoa että vaikka pidän itseäni fiksuna ja olenkin menestynyt omalla alallani niin en ikikuuna päivänä pääsisi sisälle lääkikseen :)

Vierailija
51/61 |
15.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.02.2015 klo 16:45"]Lääkiksen vanhat pääsykokeet löytyy googlettamalla. Voin sanoa että vaikka pidän itseäni fiksuna ja olenkin menestynyt omalla alallani niin en ikikuuna päivänä pääsisi sisälle lääkikseen :)
[/quote] ^ ja tämän vuoksi ap varmaan yritti löytää kiertotietä.

Vierailija
52/61 |
15.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärin professio on kyllä sellainen, josta kaikki luulevat tietävänsä kaiken. Usein ainoa kontakti ammattiin on ollut tk:ssa käynti flunssan takia. Usein esim. syöpää sairastavilla tai leikkauksen läpikäyneillä jo on ihan erilainen mielipide. Onko mitään muuta ammattia, johon liittyy näin hirveästi mutua? Paljon on niitä, jotka sitä mieltä, että itse olisivat paljon parempia ja pätevämpiä . Heille ohjeeni on, että kirja käteen vaan - pääsykokeet on avoinna kaikille.

Vierailija
53/61 |
15.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.02.2015 klo 16:53"]

Lääkärin professio on kyllä sellainen, josta kaikki luulevat tietävänsä kaiken. Usein ainoa kontakti ammattiin on ollut tk:ssa käynti flunssan takia. Usein esim. syöpää sairastavilla tai leikkauksen läpikäyneillä jo on ihan erilainen mielipide. Onko mitään muuta ammattia, johon liittyy näin hirveästi mutua? Paljon on niitä, jotka sitä mieltä, että itse olisivat paljon parempia ja pätevämpiä . Heille ohjeeni on, että kirja käteen vaan - pääsykokeet on avoinna kaikille.

[/quote]

On: opettajan ammatti. Kaikkihan sen homman osais ihan jo peruskoulupohjalta.

Vierailija
54/61 |
15.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.02.2015 klo 16:53"]Lääkärin professio on kyllä sellainen, josta kaikki luulevat tietävänsä kaiken. Usein ainoa kontakti ammattiin on ollut tk:ssa käynti flunssan takia. Usein esim. syöpää sairastavilla tai leikkauksen läpikäyneillä jo on ihan erilainen mielipide. Onko mitään muuta ammattia, johon liittyy näin hirveästi mutua? Paljon on niitä, jotka sitä mieltä, että itse olisivat paljon parempia ja pätevämpiä . Heille ohjeeni on, että kirja käteen vaan - pääsykokeet on avoinna kaikille.
[/quote] Kaikki, joissa työskennellään ihmiselle henkilökohtaisella alueella ja annetaan siitä vielä arvioita on väärinkäsitys uhan alla. Lääkäreillä tämä on ehkä pahinta. Sitten vielä kaikki steroptypiat lääkisppiakelijoiden ja lääkäreiden kusipäosyydestä...
Opettaja on ehkä toinen? Kaikki kyllä siis tietää mitä opettaja tekee, mutta yhden wilmaviestin takia moni onkin jo parempi ja pätevä ;)

Vierailija
55/61 |
15.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.02.2015 klo 16:58"][quote author="Vierailija" time="15.02.2015 klo 16:53"]

[/quote]

On: opettajan ammatti. Kaikkihan sen homman osais ihan jo peruskoulupohjalta.
[/quote]

Tämä muuten varmaan totta. Olisko poliisin ammatti kolmas? T 56

Vierailija
56/61 |
15.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.02.2015 klo 15:56"]

[/quote] Ja Tiedät VARSIN hyvin että ainoa paikka jossa voi lukea lääkäriksi ruotsikisi on Helsingissä. Voisit samalla kertoa miten paljon huonommilla pisteillä päästään lääketieteelliseen maaseudulla kuin Hesassa. Mutta tämähän ei kiinnosta persua.

[/quote]On lapsellista käyttää tuollaista 'hesa vs. maaseutu' vastakkainasettelua. Suomessa on muitakin kaupunkeja kuin Helsinki. Ei niitä muita kaupunkeja ole missään virallisesti nimitetty "maaseuduksi". Esim.Kuopiossa kokoomus on ihan yhtä suosittu puolue kuin keskustakin.

-Mies 29v-

Vierailija
57/61 |
15.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hakeudu Viroon opiskelemaan.

Vierailija
58/61 |
15.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.02.2015 klo 17:10"][quote author="Vierailija" time="15.02.2015 klo 15:56"]

[/quote]On lapsellista käyttää tuollaista 'hesa vs. maaseutu' vastakkainasettelua. Suomessa on muitakin kaupunkeja kuin Helsinki. Ei niitä muita kaupunkeja ole missään virallisesti nimitetty "maaseuduksi". Esim.Kuopiossa kokoomus on ihan yhtä suosittu puolue kuin keskustakin.

-Mies 29v-
[/quote] No, Oulun ja Itä-Suomen yliopistoon on helpompi päästä opiskelemaan lääkäriksi suomen kielellä kun Helsinkiin ruotsiksi. Tampere ja Turku aina lähes yhtä vaikeita kun Helsinki.

Vierailija
59/61 |
15.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh, jos et matikasta ja luonnontieteistä mitään ymmärrä (et joko opi tai et viitsi opetella) niin todellakin toivon, ettei lääkäriksi ole asiaa. 

Vierailija
60/61 |
15.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unohda... sitä muuntokoulutusta ei ole enää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kuusi