Mitä on sen takana, että ihminen ostelee kaikenlaista turhaa?
Kommentit (23)
Vierailija kirjoitti:
Mikä on mielestäsi turhaa?
Etkö itse tiedä? Koriste-esineitä, farkkuja vaikka kaapissa on jo neljät, leipäkone, uusi kännykkä, vaikka vanha toimii ja niin edelleen. Lista on loputon. ap
Jotkut yrittää täyttää jotain tyhjiötä elämässään ostelulla, niin minäkin. Lisäksi se lievittää ahdistusta, kun saa välittömän tyydytyksen tunteen klikkaamalla tavaran koriin netissä.
Vierailija kirjoitti:
Jos on yhtäkkiä 200 000 ulosottoja vaikka, niin kuin eräällä vihreiden ääniharavalla, niin varmaankin on kovasti kerskakuluttanut ja ostellut kaikenlaista. Mitä se sitten onkin.
Ei kaikki ostele, taitaa olla lähinnä kaupunkilaisten ongelma joiden elämä muuten olisi umpitylsää jos eivät voi käydä ostoksilla.
Mä olen aika yksinäinen, eronnut ja lapsi jo aikuinen. Tykkään ilahduttaa itseäni ostamalla itselleni jotain kivaa, kun ei mulla paljon mitään muuakaan elämässä ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö itse tiedä? Koriste-esineitä, farkkuja vaikka kaapissa on jo neljät, leipäkone, uusi kännykkä, vaikka vanha toimii ja niin edelleen. Lista on loputon. ap
Listahan on loputon, mutta mielipiteitähän on monia. Jonkun mielestä paistinpannukin on turhaa, kattilanpohjallakin voi paistaa. Imuri on turhaa, harja riittää....
Masennus, ahdistuneisuus, kaksisuuntainen mielialahäiriö tai näiden yhdistelmä. Näiden oireet ovat esim. turhautuneisuus, äkilliset mieliteot ja hankinnat, näköalattomuus jne.
Tunnustan lohtushoppailevani, mutta onneksi vaan kirppareilla. ja toisaalta osa ostoksistani liittyy keräilyharrastukseen, joka tosin sekin mennyt ööveriksi . Elämässä on paljon kaikenlaista turhautumista aiheuttavaa niin jotain korviketta pitää keksiä. Oottelen, koska saisin muutettua itseni vaikka siivousfanaatikoksi tms. niin tulisi vähän halvemmaksi
Vierailija kirjoitti:
Masennus, ahdistuneisuus, kaksisuuntainen mielialahäiriö tai näiden yhdistelmä. Näiden oireet ovat esim. turhautuneisuus, äkilliset mieliteot ja hankinnat, näköalattomuus jne.
Allekirjoitan itse tämän. Yritän välttää ostelua ja täyttää sisälläni olevaa tyhjyyttä muulla tavoin.
Liikaa rahaa. Isäni on tämmöinen. Koti täynnä krääsää. Jos olisi sellainen kauppa kuin "maailman turhimmat tavarat", isäni olisi vakioasiakas. Rahaa on.
Addiktio muiden joukossa. Myönnän itsekin yrittäneeni löytää onnen tunteita ostamalla jatkuvalla syötöllä uutta tavaraa.
Tyhjyys ja addiktio. Ei ystäviä, eikä oikeen muutakaan elämässä, kun asioiden ostelu.
Onneksi ei ole velkoja, elän kuitenkin varojeni mukaan.
(Ps. Hehe neljät farkut. Mulla on 20 paria. :D)
Minulla on jotenkin semmoinen epäonnistumisen tunne, jota yrittää sitten korjata näyttämällä hyvältä. Useasti vaan käy niin, että silloin kun haluaa ostaa parantaakseen oloaan, niin löytyy jotain vaan sinne päin, mutta vakuuttaa tarvitsevansa sen koska muuten on kauhea eikä ole mitään puettavaa. Sitten kun löydän jotain, mistä oikeasti tykkäisin, saatan epäröidä sen ostoa niin kauan että tilaisuus menee ohi, ehkä siksi että tuntuu, että en ansaitse oikeasti ihania asioita, mutta myös siksi että rahaa on juuri kulunut johonkin periaatteessa samankaltaiseen viime aikoina.
Sitten harmittaa rankasti, kun epäonnistumisen kokemuksia tulee shoppailussakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on farkkuja mm. kokonaan tiukat, kokonaan löysät, lahkeesta levenevät, revityt ja koko matkalta levenevät. En koe, että on turhaa olla yli neljät farkut. Yhdet juuri kului puhki että kyllä niitä menee, vaikka käyttäisi useampaa tyyliä vuorotellen.
Itsellä ei ole sisältöä elämässä, joten vietän aikaa kaupoilla ja ostamisesta tulee hetkellisesti hyvä mieli. En kyllä osta yli varojeni enkä mitään superkallista.
Vierailija kirjoitti:
Jotkut yrittää täyttää jotain tyhjiötä elämässään ostelulla, niin minäkin. Lisäksi se lievittää ahdistusta, kun saa välittömän tyydytyksen tunteen klikkaamalla tavaran koriin netissä.
Minäkin klikkaile koriin, mutta en osta niitä. Joidenkin kauppojen korit pysyy hampaan tappiin saakka, tyhjenevät ehkä kerran vuodessa. Siellä käyn netissä ihailemassa niitä, mutta omat kaapit ei täyty.
Ikeassa käyn "shoppailemassa" siten, että kierrän kaikki hitaasti ja otan kuvia niistä mitä haluaisin. Sitten menen kotiin, mietin pari viikkoa ja tilaan vain ne mitä oikeasti tarvitsen. Iso osa tavaroista karsiutuu sinä aikana.