Olisitko sinä valmis tekemään 45 tunnin työviikkoa?
Kommentit (100)
En tekisi, en vaikka saisin korvauksen. Raha ei korvaa aikaa lasteni ja itseni kanssa.
Jos koku haluaa työni, tervetuloa viikon päästä maanantaina klo 8 sinne ottamaan. Luovutan paikkani mielelläni.
Miksi esim lakimiehet tekee niin pitkiä päiviä? Miksi siellä ( lakiasiantoimistot, asianajajat jne.) ei noudata työaikamääräyksiä?
En ikinä. Teen sairaanhoitajana 35h viikkoa, mikä on maksimi minulle. Haaveilen 50% työajasta. Olen 3kymppinen yhden lapsen äiti.
50-55 h viikossa normaalityöaika. Eikä ylityökorvauksia. Kehitystutkijana ulkomaisessa lääkefirmassa. Työ on hyvin mielenkiintoista ja tyydyttävää, ja palkka ok.
66 jatkaa; minulle työtä ja rahaa tärkeämpää on perheen ja ystävien kanssa vietetty vapaa-aika.
[quote author="Vierailija" time="15.02.2015 klo 04:29"]Jos olisin sinkku ja lapseton niin joo. Mutta koska en ole niin en missään nimessä. Tulisi lapsillekin kohtuuttoman pitkät päivät ja hyvä heitä edes ehtisi näkemään ennen kuin pitäisi mennä nukkumaan.
[/quote]
Jep nyt sinkkuna ja lapsettomana tekisin oikein mielelläni 9 h 5 krt viikossa. Sen sijaan n. 6 h joka päivä ei maistuisi..
30 tai 25 h/vko olisi järkevä tuntimäärä kokopäivätyöksi. Kaikille. Samalla palkalla.
[quote author="Vierailija" time="15.02.2015 klo 07:41"]
Opettajat tekevät helposti tuon tuntimäärän ja enemmänkin jo nyt.
[/quote]
Minä opettajana teen noin 50-tuntista työviikkoa, vaikka 40 tunnista maksetaan. Meillähän on "urakkapalkka" - jos työtä ei saa tehtyä 40 viikkotunnissa, harmin paikka...
Teen välillä noin 70-tuntisia viikkoja, jos jotakuta kiinnostaa, mistä 70 tuntia koostuu, niin viikko töitä, joista kolme arkipäivää 8-tuntisia ja loput neljä päivää 12-tuntisia. Tällainen viikko siis voi olla, jos päivystän leikkaussalissa.
Peruspalkalla ei elä, mutta kun tekee välillä tämmöisiä viikkoja, riittää rahaa hieman säästöönkin.
Jos en saa töitäni hoidettua ja tee pitkää päivää, tulee potkut. Tienaan noin 9 000 + bonukset kuukaudessa, josta maksan veroja noin 4 500 euroa.
Sen sijaan, että paheksutaan, monen kotona olevan ja osa-aikaista tekevän tulisi olla todella kiitollinen minulle. Olen rakastettava veronmaksaja kuten muutkin kaltaiseni. Tuolla veromäärällä maksetaan esim. yhden opettajan kuukausipalkka tai melkein kymmenen kotihoidontukea. Itse saan melko vähän yhteiskunnalta takaisin, terveydenhoitopalveluissakin kaltaiseni hyvätuloiset ohjataan yksityiselle sektorill.
Tekisin mieluummin 30 tuntista työviikkoa. Jaksaisi näin ikääntyvänä paremmin pysyä työelämässä.
Kunpa tulisi laki 30- tuntisesta työviikosta. Niin riittäisi sitten töitä tasaisemmin. Älytöntä, että osa raataa jaksamisen äärirajoilla ja osa makaa kotona tukien turvin, kun töitä ei saa.
[quote author="Vierailija" time="15.02.2015 klo 05:08"]
Joskus tulee 60-tuntisiakin viikkoja. Alallani 8 h päivät ovat hauska vitsi...
[/quote]
Sama juttu.
Tietysti, jos fyrkkaa tulisi sitten kanssa enemmän lapaseen. Muuten en. Tosin ei tuossa ole kyllä siltikään oikein mitään järkeä näillä työttömyysluvuilla, saataisiin niitä työttömiä vain lisää.
[quote author="Vierailija" time="15.02.2015 klo 10:06"]
Itse ajan rekkaa ja työpäivän pituus on 12-15tuntia viidesti viikossa. Ei mitään järkeä, mutta pakko on painaa pitkää päivää. Ei muuten kulje muija silkissä ja lapset käy kansakoulua.
[/quote]
Tähän pinoon...
Tällä hetkellä 87h/vko. Ja vituttaa. Veroja menee perkeleesti. Ja pieniä lapsia 6. Ei voi kukaan sanoo et vietäis mitään valtion tukia. Toivottavasti kohta tulee muutos ilman burnouttia! Mt kuntoutujat, just joo.
[quote author="Vierailija" time="15.02.2015 klo 14:24"]
Jos en saa töitäni hoidettua ja tee pitkää päivää, tulee potkut. Tienaan noin 9 000 + bonukset kuukaudessa, josta maksan veroja noin 4 500 euroa.
Sen sijaan, että paheksutaan, monen kotona olevan ja osa-aikaista tekevän tulisi olla todella kiitollinen minulle. Olen rakastettava veronmaksaja kuten muutkin kaltaiseni. Tuolla veromäärällä maksetaan esim. yhden opettajan kuukausipalkka tai melkein kymmenen kotihoidontukea. Itse saan melko vähän yhteiskunnalta takaisin, terveydenhoitopalveluissakin kaltaiseni hyvätuloiset ohjataan yksityiselle sektorill.
[/quote]
Kylläpäs onkin karmea kohtalo. Oikein kyynel tuli silmään.
[quote author="Vierailija" time="15.02.2015 klo 13:53"]En tekisi, en vaikka saisin korvauksen. Raha ei korvaa aikaa lasteni ja itseni kanssa.
Jos koku haluaa työni, tervetuloa viikon päästä maanantaina klo 8 sinne ottamaan. Luovutan paikkani mielelläni.
[/quote][quote author="Vierailija" time="15.02.2015 klo 14:05"]66 jatkaa; minulle työtä ja rahaa tärkeämpää on perheen ja ystävien kanssa vietetty vapaa-aika.
[/quote]
Ymmärtääkö nämä puoliloiset, että ja perheidensä viulut maksaa joku muu? Käytännössä sama kuin sanoisi, että tykkää eniten siitä lihakeitosta jonka joku muu on meille kustantanut?
[quote author="Vierailija" time="15.02.2015 klo 14:23"]
Teen välillä noin 70-tuntisia viikkoja, jos jotakuta kiinnostaa, mistä 70 tuntia koostuu, niin viikko töitä, joista kolme arkipäivää 8-tuntisia ja loput neljä päivää 12-tuntisia. Tällainen viikko siis voi olla, jos päivystän leikkaussalissa.
Peruspalkalla ei elä, mutta kun tekee välillä tämmöisiä viikkoja, riittää rahaa hieman säästöönkin.
[/quote]
Eikö 7 päivää töitä putkeen ala olla laitonta?
[quote author="Vierailija" time="15.02.2015 klo 09:37"]
Millä aloilla ( muut kuin yrittäjät ja yksityiset perhepäivähoitajat) tehdään 50-60h/vk työaikaa? Minusta Suomessa pitäisi tarjota mahdollisuutta tehdä osittaista työaikaa entistä helpommin / jakaa "headcount". Nykyään ainakin suurimmmassa osassa firmoja jokainen osa-aikainen laskettan yhdeksi kokonaiseksi työntekijäksi ja osa-aikainen huonontaa tulosta.
[/quote]
Mm. rekkakuskit, bussikuskit jne.
[quote author="Vierailija" time="15.02.2015 klo 13:06"]
Tekee 7 päivänä viikossa 14h duunia, plus kaks tuntia ekstraa jonain päivänä. =100h/vko
Eli ei muuta elämää, ja luultavasti duunissa nukutaanki.
[/quote]
Jos tuohon päälle väittää vielä olevansa läsnä lapsilleen, harrastavansa riittävästi liikuntaa ja huolehtivansa kodistaan + viettävänsä aikaa ystävien/sukulaisten kanssa niin tarvii olla aika superihminen. Tai ainakin pitää olla vähäinen unentarve