Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hammasväliharjojen käyttö aiheuttanut ienten vetäytymistä?

Vierailija
14.02.2015 |

Aloitin pari kuukautta sitten käyttää niitä pikkuharjoja (pienintä kokoa) ja varovasti olen käyttänyt niitä iltaisin. Nyt olen huomannut, miten ihan selvästi aina vain helpommin se harja sujahtaa hampaan väliin. Minua on alkanut huolestuttaa, aiheuttaako sellainen harja ehkä ienten vetäytymistä ja onko loppujen lopuksi rassaaminen niillä ollenkaan tarpeellista? Ja jos, vain kerran, pari viikossa ehkä? Ylihoidanko jo hampaitani?

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
14.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei! Hienoa että kiinnität huomiota suunhoitoon! Väliharjat ovat parasta millä välejä voi puhdistaa, mikäli ei ole liian tiiviit välit. Alussa itsekin kun aloitin pienimmällä harjaskoolla, harja meni hammasväliin aika ahtaasti, ikenistä tuli hieman vertakin. Mutta kun viikon, kaksi käytin, niin alkoi sujua ja ei tullut enää verta. Eli hammasväleissä "piilossa" ollut ientulehdus (turvotus ja verenvuoto) paranivat, ja sittenhän se harja sujahtaakin helpommin sinne väliin. Mutta ei tarvitse vaihtaa isompaan harjaskokoon!

Sen jälkeen kun aloin käyttää hammasväliharjoja, ei ole hammaskiveä kertynyt, reikiä tullut eikä verenvuotoa ollut hammasväleissä tai muutenkaan. Hammasvälit on niitä paikkoja joihin hammaskivi helpoimmin kertyy hankalan puhdistettavuuden takia.

Ja nyt asiaa aiheeseen, muttei kysymykseen liittyen. Jätä lukematta jos ei kiinnosta :)

Parhaan tuloksen ja hyvinvoivan suun saa, kun käy puhdistuttamassa ientulehdusta ylläpitävän hammaskiven pois ja käy tarkastuksessa säännöllisesti. Ja totta kai harjaa hampaat 2x pv fluoritahnalla. Ja käyttää ksylitolia aterioiden päätteeksi.

Muuta ei tarvitakkaan, niin ei tule reikiä enää.

Toki vanhat paikat joutuu joskus uusimaan kulumisen myötä, tai jos niiden alla alkaa kehittyä lisää reikää, sitähän ei itse saa puhdistettuakaan mitenkään. Siksi säännölliset tarkastukset on tärkeitä. Hyvä niille, joilla ei ollenkaan ole paikkoja :)

Harmi vaan, että hammasväliharjat on niin kalliita... Tosin kalliimmaksi tulisi jatkuvasti paikkailla hampaita :) Hammaslääkärin pitäisi paikkauksen yhteydessä valistaa potilaitaan siitä, että paikka ei ole ikuinen. Se voi irrota, kuluu tai paikan saumaan kehittyy helposti uusi reikä. Ja tällöin paikatessa samaa hammasta, joudutaan poraamaan aina lisää omaa hammasta reunoilta ja ympäriltä paikan kiinnittymisen onnistumiseksi.. Eikä me ihmiset olla jyrsijöitä niin ei kasva hammasta lisää. Lisäksi, mikäli paikkauksessa joudutaan paljon poraamaan juurta kohti, edessä on sitten juurihoito sitten vaikkei hammasta särkisikään. Sääli homma. Implanttikin vaatii huolellista tekojuuren puhdistusta, tai saa heittää hyvästit ajan myötä kalliille hammasrempoille. Ikuisia, helppoja, hoitoa tarvitsemattomia ratkaisuja hampaisiin ei ole. Eli vähänkään vaivaa kun näkee, tekee päivittäisestä suunhoidosta rutiinin, hyvä tulee!

Ja yksi juttu. Kieli kannattaa hellästi harjata hammaspesun yhteydessä, lähtee valkoharmaa, pahaa hengityksenhajua aiheuttava kate pois. Ja käyttäkää siihen LÄMMINTÄ vettä, irtoaa paremmin. Ei missään nimessä saa jynssätä :D

Suomalaisten suunterveys on surkeinta pohjoismaissa, käsittämätöntä. Nyt kansa ylös ja lavuaarin äärelle iltapesulle. :D

Kiitos ja anteeksi, tulipa asiaa.

Vierailija
2/19 |
14.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdellä ystävälläni on ikenet vetäytyneet selvästi. On kova rassaamaan hammasväliharjalla hampaitaan ja listeria tms hammasvedellä kurlailee. Mies kyseessä, oliskohan liian kovalla volyymillä homman tehnyt, kun olen kiinnittänyt huomion kasvaviin rakoihin, käynytkin jo mielessä että kohta pitää jo varmaan wc-harjalla noita rakoja rassata, jos meinaa puhtaaksi saada.. ;D

Itse käytän lankainta päivittäin, ihan riittävän puhdasta tullut. Nuo raot kun olen nähnyt, ei kiinosta väliharjat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
14.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa, mä pesen vain aamuisin, eikä ole hammaskiveä, ei reikiä, ei verenvuotoa, ei siis mitään ongelmia. Tarkastuksessa olen käynyt 5-6 vuotta sitten, kaikki ok. En mä ainakaan tollasia turhuuksia viitsisi käyttää, turhaa rahanmenoa. No kukin tyylillään...

Vierailija
4/19 |
14.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 23:22"]Jaa, mä pesen vain aamuisin, eikä ole hammaskiveä, ei reikiä, ei verenvuotoa, ei siis mitään ongelmia. Tarkastuksessa olen käynyt 5-6 vuotta sitten, kaikki ok. En mä ainakaan tollasia turhuuksia viitsisi käyttää, turhaa rahanmenoa. No kukin tyylillään...
[/quote]

Hah, tuo tarkastus 5-6v. sitten kertookin kaiken.

Vierailija
5/19 |
15.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on aiheuttanut. Eikä muuten ole palautuneet kun lopetin harjojen käytön :( Ientulehdusta ei pitänyt olla, tai ainakin kun kävin hammastarkastuksessa ennen kuin käytin noita harjoja, hammaslääkäri sanoi että ikenet on täysin terveet. Käytin hammaslankaa silloin hammasvälien puhdistukseen. Hammaslääkäri kuitenkin suositteli niitä hammasväliharjoja, joten ostin niitä ja aloin käyttää. Aika pian huomasin että etuhampaiden tyviin alkoi tulla rumia mustia kolmioita, kun ien vetäytyi pois täyttämästä hampaiden tyvien välit. Sitten huomasin että tuli niitä taemmaskin, mutta siellä ne ei niin haitanneet kun ei näy niin paljon. Lopetin hammasväliharjojen käytön ja palasin takaisin lankaan. Mutta ainakaan 3 kuukaudessa ikenet ei ole palanneet entiselleen, ja näytän ihan vanhukselta kun on sellaiset rumat ikenettömät kolot hampaiden tyvien väleissä.  

Vierailija
6/19 |
15.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä ne ienpapillat (ne lihakolmiot siellä hampaiden väleissä) saa ärsytettyä vetäytymään. Mutta se vaatii ihan tajutonta jynssäystä. Hampaiden hoito ei ole voima- vaan taitolaji, koskee myös hammasharjaa. Normaaleille hammasväleille väliharja ei ole paras ratkaisu juurikin noiden ienpapillojen vuoksi, väliharjat on enemmänkin implanttien tai siltojen puhdistukseen tarkoitettuja, tai jos kärsii parodontiitista ja ikenet nyt on menneet anyway.

Normaaleille hammasväleille on parhaimpia tikut tai lanka. Esim. puutikut (monet merkeistä huonoja ja tikut katkeilee, osa hyviä) tai muovitikut jotka ei ole kertakäyttöisiä (nimenomaan tikut, ei ne missä on silikoniharjaksia päässä. esim. Paro -merkillä hyviä tikkuja, apteekista tai hyvinvarustetusta kaupasta). Niillä rassataan hammasvälistä molemman hampaan pinta erikseen ensin ienpapillan toiselta puolelta, sitten papillan toiselta puolelta, sama langoittaessa. Väliharjalla ei tätä pysty tekemään, vaan sillä hangataan normaalissa hammasvälissä lähinnä papillaa itseään, ei hammasta -> ei mitään järkeä.

Vierailija
7/19 |
15.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

(3) Palasi. Olen sitten oikeassa ollut kun näin ystävän "tummat komiot" eli raju harjailu pilannut hammasvälit. Mullekin hammaslääkäri suositteli niitä harjoja tai lankainta. Harjat näemmä  saa ienvälit isoksi, niin ei varmasti myöskään reikiä tule, mutta esteettinen haitta on melkoinen, ja ruokaa jää isoihin rakoihin. Olin käyttänyt vuosia hammaslankaa rullassa, mutta sillä ei saa takahampaiden välejä lankailtua kun sormet joutuu langan ympärille pyörittämään.

Toinen pussi mennosaa rainbow-lankaimia. Niissä on ollut itselle sopipvan paksuinen ja tiukka lanka. Sain hammaslääkäriltä kokeeksi lankaimia mutta niissä oli löysä lerppu lanka, en tykännyt.

Vierailija
8/19 |
15.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"tummat kolmiot" piti kirjoittaman...iiiks.

Vierailija
9/19 |
16.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin hammaspuhdistuksessa ja suuhygienisti oli vaikuttunut, miten hyvin olin onnistunut kotihoidolla. Joten kai niitä harjoja sitten kannattaa käyttää. Vähän mietityttää kyllä pitkäaikaisseuraukset. ap

Vierailija
10/19 |
16.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 23:10"]

Hei! Hienoa että kiinnität huomiota suunhoitoon! Väliharjat ovat parasta millä välejä voi puhdistaa, mikäli ei ole liian tiiviit välit. Alussa itsekin kun aloitin pienimmällä harjaskoolla, harja meni hammasväliin aika ahtaasti, ikenistä tuli hieman vertakin. Mutta kun viikon, kaksi käytin, niin alkoi sujua ja ei tullut enää verta. Eli hammasväleissä "piilossa" ollut ientulehdus (turvotus ja verenvuoto) paranivat, ja sittenhän se harja sujahtaakin helpommin sinne väliin. Mutta ei tarvitse vaihtaa isompaan harjaskokoon!

Sen jälkeen kun aloin käyttää hammasväliharjoja, ei ole hammaskiveä kertynyt, reikiä tullut eikä verenvuotoa ollut hammasväleissä tai muutenkaan. Hammasvälit on niitä paikkoja joihin hammaskivi helpoimmin kertyy hankalan puhdistettavuuden takia.

Ja nyt asiaa aiheeseen, muttei kysymykseen liittyen. Jätä lukematta jos ei kiinnosta :)

Parhaan tuloksen ja hyvinvoivan suun saa, kun käy puhdistuttamassa ientulehdusta ylläpitävän hammaskiven pois ja käy tarkastuksessa säännöllisesti. Ja totta kai harjaa hampaat 2x pv fluoritahnalla. Ja käyttää ksylitolia aterioiden päätteeksi.

Toki vanhat paikat joutuu joskus uusimaan kulumisen myötä, tai jos niiden alla alkaa kehittyä lisää reikää, sitähän ei itse saa puhdistettuakaan mitenkään. Siksi säännölliset tarkastukset on tärkeitä. Hyvä niille, joilla ei ollenkaan ole paikkoja :)

Harmi vaan, että hammasväliharjat on niin kalliita... Tosin kalliimmaksi tulisi jatkuvasti paikkailla hampaita :) Hammaslääkärin pitäisi paikkauksen yhteydessä valistaa potilaitaan siitä, että paikka ei ole ikuinen. Se voi irrota, kuluu tai paikan saumaan kehittyy helposti uusi reikä. Ja tällöin paikatessa samaa hammasta, joudutaan poraamaan aina lisää omaa hammasta reunoilta ja ympäriltä paikan kiinnittymisen onnistumiseksi.. Eikä me ihmiset olla jyrsijöitä niin ei kasva hammasta lisää. Lisäksi, mikäli paikkauksessa joudutaan paljon poraamaan juurta kohti, edessä on sitten juurihoito sitten vaikkei hammasta särkisikään. Sääli homma. Implanttikin vaatii huolellista tekojuuren puhdistusta, tai saa heittää hyvästit ajan myötä kalliille hammasrempoille. Ikuisia, helppoja, hoitoa tarvitsemattomia ratkaisuja hampaisiin ei ole. Eli vähänkään vaivaa kun näkee, tekee päivittäisestä suunhoidosta rutiinin, hyvä tulee!

Ja yksi juttu. Kieli kannattaa hellästi harjata hammaspesun yhteydessä, lähtee valkoharmaa, pahaa hengityksenhajua aiheuttava kate pois. Ja käyttäkää siihen LÄMMINTÄ vettä, irtoaa paremmin. Ei missään nimessä saa jynssätä :D

Suomalaisten suunterveys on surkeinta pohjoismaissa, käsittämätöntä. Nyt kansa ylös ja lavuaarin äärelle iltapesulle. :D

[/quote]

Mitäs kun hammasväliharjat eivät mene yhteenkään hammasväliin? 

Oikeastaan ainoa asia mikä tehoaa on apteekin myrkyt. Kun ihminen kuitenkin syö useita kertoja päivässä kaikenlaista niin reikiä tulee vaikka tekisi noi kaikki edellä mainitsemasi asiat. 

Pitää odottaa että se Colgate-Palmoliven tuote tulee markkinoille. Se oikeasti tehoaa suunhygieniaan eikä ole sellainen muka muka apu kuin esim. ksylitol. 

Vierailija
11/19 |
16.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 23:25"]

[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 23:22"]Jaa, mä pesen vain aamuisin, eikä ole hammaskiveä, ei reikiä, ei verenvuotoa, ei siis mitään ongelmia. Tarkastuksessa olen käynyt 5-6 vuotta sitten, kaikki ok. En mä ainakaan tollasia turhuuksia viitsisi käyttää, turhaa rahanmenoa. No kukin tyylillään... [/quote] Hah, tuo tarkastus 5-6v. sitten kertookin kaiken.

[/quote]

Tässäkin maassa on paljon ihmisiä joilla keski-iässäkään ei ole koskaan ollut yhtäkään reikää. Katsos kaikilla ei ole niin surkea hampaasto kuin sinulla

Vierailija
12/19 |
16.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.02.2015 klo 01:03"]

No kyllä ne ienpapillat (ne lihakolmiot siellä hampaiden väleissä) saa ärsytettyä vetäytymään. Mutta se vaatii ihan tajutonta jynssäystä. Hampaiden hoito ei ole voima- vaan taitolaji, koskee myös hammasharjaa. Normaaleille hammasväleille väliharja ei ole paras ratkaisu juurikin noiden ienpapillojen vuoksi, väliharjat on enemmänkin implanttien tai siltojen puhdistukseen tarkoitettuja, tai jos kärsii parodontiitista ja ikenet nyt on menneet anyway.

Normaaleille hammasväleille on parhaimpia tikut tai lanka. Esim. puutikut (monet merkeistä huonoja ja tikut katkeilee, osa hyviä) tai muovitikut jotka ei ole kertakäyttöisiä (nimenomaan tikut, ei ne missä on silikoniharjaksia päässä. esim. Paro -merkillä hyviä tikkuja, apteekista tai hyvinvarustetusta kaupasta). Niillä rassataan hammasvälistä molemman hampaan pinta erikseen ensin ienpapillan toiselta puolelta, sitten papillan toiselta puolelta, sama langoittaessa. Väliharjalla ei tätä pysty tekemään, vaan sillä hangataan normaalissa hammasvälissä lähinnä papillaa itseään, ei hammasta -> ei mitään järkeä.

[/quote]

Hammastikku ei edes mene hampaideni väliin. Hammaslanka ei koskaan ole mennytkään. 

Vierailija
13/19 |
16.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.02.2015 klo 09:22"]

"tummat kolmiot" piti kirjoittaman...iiiks.

[/quote]mitkä?

Vierailija
14/19 |
16.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä mikäs avuksi, kun kielen harjaaminen saa yökkäämään? Voiko kieltä saada puhtaaksi mitenkään muuten kuin harjaamalla?

Vierailija
15/19 |
16.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 09:09"]

Entä mikäs avuksi, kun kielen harjaaminen saa yökkäämään? Voiko kieltä saada puhtaaksi mitenkään muuten kuin harjaamalla?

[/quote]

Jotkut suuhuuhteet voi auttaa. 

Vierailija
16/19 |
16.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milloin ehdin elämään, kun kaikki vapaa-aika menee hampaiden hoitoon? En edes meikkaa tai ihmeemmin laittele hiuksia, niin sieltäkään ei voi aikaa nipistää.

Vierailija
17/19 |
09.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukas Jordanin lobbari sinä olet?

Vierailija
18/19 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhat, kolmiomalliset Jordan hammasharjat loppuivat ja otin käyttöön uuden mallisen. Siinä harjakset ovat keskeltä lyhyemmät kuin mol. päistä. Harjan ohut varsi katkesi, ja olikin vaikea saada se harjaosa poskihampaiden välistä pois. Harja oli ehkä juuri niiden lyhyempien harjasten takia, pidempien estäessä liikettä, vaikea poistaa. Harjan pää oli niin lyhyt. Että siitä oli vaikea saada otetta. Aika inhottavasti pisti katkennut pää posken limakalvoa. Roskiin laitan nuo "muotoillut", ja siirryn toiseen merkkiin. Parikymmentä vuotta käytin vanhaa mallia, eikä ongelmia ollut. Nyt heti ekasta uudesta tämä kokemus. Tuoteturvallisuuskeskukselle lähtee tieto, samoin maahantuojalle.

Vierailija
19/19 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa, mä pesen vain aamuisin, eikä ole hammaskiveä, ei reikiä, ei verenvuotoa, ei siis mitään ongelmia. Tarkastuksessa olen käynyt 5-6 vuotta sitten, kaikki ok. En mä ainakaan tollasia turhuuksia viitsisi käyttää, turhaa rahanmenoa. No kukin tyylillään...

Luulin, että mun hampaat on kunnossa, kun ei ole mitään vaivaa, enkä siellä hammaslääkärilläkään vaivautunut käymään vuosikausiin.. Sitten viisaudenhammas alkoi kiukuttelemaan ja kävin sitä näyttämässä. Selvisipä vähän muutakin: Hammaslääkäri totesi röntgenkuvasta mulla alkaneen parodontiittin ja suuhygienisti poisti hirmuisen määrän hammaskiveä. Se haju mikä lemahteli sieltä ikenistä toimenpiteen aikana oli kuvottava, ja sai mut ymmärtämään miten pihalla sitä voikaan olla oman suunterveytensä kanssa.. Nyt harjoittelen hammasväliharjan käyttöä ja huolellisempaa hampaiden harjausta. 

Joo kyllähän ne hampaanhoito välineet maksaa, mutta se vasta kalliiksi tulee kun ei hampaita ollenkaan hoida ja ne kivuliaasti lopulta irtoaa suusta parodontiitin jäljiltä. Sitä sanoi mulle hammaslääkärikin, että voin toki valita että haluanko sitten elää kipeän suusairauden kanssa, jonka hoitaminen tulisi lopulta maksamaan tonnikaupalla rahaa kertarysäyksellä, vai hoidanko homman tästä eteenpäin maltillisemmilla kustannuksilla ja saan pitää hampaani. Kyllä siinä vaakakupissa kallistuin jälkimmäiseen vaihtoehtoon.

Ja mullakin kysymys oli tietämättömyydestä ja säästeliäisyydestä, ja viattomasti luulin että mulla on terveet hampaat jotka ei tarvitse mitää väliharjoja..  

Toivottavasti oot saanut itsesi hammaslääkäriin tarkastukseen näiden kymmenen vuoden aikana, -ja jos et, niin toivottavasti tämä teksti herättää muita matti myöhäisiä menemään, kun luulo ei tunnetusti ole tiedon väärtti. 👍🏼

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi yhdeksän