Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teinin käytös ahdistaa, aina kotona

Vierailija
22.11.2021 |

Melkein aina koulua lukuunottamatta kotona, koneella, käyttää rahat (esim ukilta saadut) limuun ja karkkiin, ei kiinnosta mikään liikunta, harrastukset eikä kaverit. Kotityöt juuri ja juuri tekee, kun muistuttaa ja pakottaa. Kun käsken pois koneelta niin väittää ettei ole mitään tekemistä. Ehdotan kavereiden kanssa olemista tai lenkille mukaan niin mutisee (ja kavereita on, ei vaan kysy niitä koskaan). Ja kun sanon siitä rahankäytöstä ja järkevästä syömisestä niin tiuskii vaan. En tiedä pitäiskö 14-v:ltä vielä rajoittaa nettiä, kun minusta hänen pitäisi itse alkaa sitä rajoittaa ja miettiä näitä asioita? Ahdistaa, kuinka epäaktiviinen ja löysä se on ja kotona ei ole ikinä mitään yksityisyyttä eikä rauhaa, kun aina se on paikalla täällä ja huutaa mölyää koneensa ääressä.

Kommentit (45)

Vierailija
1/45 |
22.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten koulu sujuu?

Vierailija
2/45 |
22.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvittelin alun perusteella että on 17 v, mutta että 14. Miten ilmenee että on kavereita jos ei ikinä juttele kavereiden kanssa eikä näe heitä? Mulla on 15v itsekseen aina viihtynyt teini, mutta ei hän kyllä ole koneella tai muiden vaivoina märisemässä. Tekee omia juttuja ja käy sitte itsekseen kävelyillä ym. Syö mitä sattuu mutta on kyllä laiha luikku. Sua siis ahdistaa kun sun lapsi on paksu ja laiska? Pitäskö sun lopettaa sun omien pelkojen eläminen lapsen kautta? Miksi pitäisi tehdä muuta jos tekee kotityötkin ja koulu menee ok?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/45 |
22.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahdistushullu taas vauhdissa

Vierailija
4/45 |
22.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eletty on sama tilanne,tytär palotti mennen tulleni,Kun en vetänyt rajoja systerille,mumille papalle!Teilläkin teini on pomo.Hyvän kasvatuksen tulos!Teillä ei myöskään kyetä sanomaan,mummeille ukeille kumeille tädeille: Raha hanat kiinni. Kun on täysi ikäinen ootte kusessa. Oma tytär paksuna: 33vuotiaana , odotti 3 lasta. Uskalsin äitinä kysy joku asia,elämäni ensimäinen kerta.Pöytä suojasi minua, ettei olisi mua tappanut.piste,

Vierailija
5/45 |
22.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten koulu sujuu?

Aika lailla kuten ennenkin.

Vierailija
6/45 |
22.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eletty on sama tilanne,tytär palotti mennen tulleni,Kun en vetänyt rajoja systerille,mumille papalle!Teilläkin teini on pomo.Hyvän kasvatuksen tulos!Teillä ei myöskään kyetä sanomaan,mummeille ukeille kumeille tädeille: Raha hanat kiinni. Kun on täysi ikäinen ootte kusessa. Oma tytär paksuna: 33vuotiaana , odotti 3 lasta. Uskalsin äitinä kysy joku asia,elämäni ensimäinen kerta.Pöytä suojasi minua, ettei olisi mua tappanut.piste,

Sain päänsäryn luettuani tämän mökellyksen.

Vierailija
7/45 |
22.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuvittelin alun perusteella että on 17 v, mutta että 14. Miten ilmenee että on kavereita jos ei ikinä juttele kavereiden kanssa eikä näe heitä? Mulla on 15v itsekseen aina viihtynyt teini, mutta ei hän kyllä ole koneella tai muiden vaivoina märisemässä. Tekee omia juttuja ja käy sitte itsekseen kävelyillä ym. Syö mitä sattuu mutta on kyllä laiha luikku. Sua siis ahdistaa kun sun lapsi on paksu ja laiska? Pitäskö sun lopettaa sun omien pelkojen eläminen lapsen kautta? Miksi pitäisi tehdä muuta jos tekee kotityötkin ja koulu menee ok?

Lisään että oma lapseni toki syö myös mun tekemän yhden kunnon ruuan joka päivä, joka ei ole mitään pierulihaa ja makaronia vaan terveellinen kasvispainotteinen ateria. Miten sun lapsi osallistuu teillä sun laittamien aterioiden syöntiin kun syötte yhdessä? Miksi ukin antamat rahat ei ole lapsen tilillä säästössä vaan pyörii limsarahana taskuissa. Kuulostaa että olet itse laiminlyönyt perusasiat ennen ja nyt. Teinit nyt ovat usein aika passiivisia ja se tosiaan ei liity sinuun mitenkään.

Vierailija
8/45 |
22.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt en saanut yhtään kiinni että mikä tämän viestin pointti oli, paitsi että sinun teini on myös epäsosiaalinen, mutta muuten paljon parempi. Kyllä se snäppäilee, puhuu koulukavereistaan ja muitakin merkkejä on et kavereita on, en jaksa sen enempiä avata. Ap

Vierailija
9/45 |
22.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan samanlaista se on ollut meilläkin jo muutaman vuoden ajan. Minkäs sille voi jos on introvertti eikä kaveriseura kiinnosta kuin pelien kautta

Vierailija
10/45 |
22.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin no kuka teini nyt tykkäisi tehdä kotitöitä. Laiskuus on aika normaali teinin piirre. Ja ei kaikki vaan halua olla vapaa-ajallakin kavereiden kanssa, joita näkee jo monta tuntia koulussa. Ja mitä hän pelaa? Voihan online pelejäkin pelata kaverien kanssa.

Vierailija
11/45 |
22.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisään että oma lapseni toki syö myös mun tekemän yhden kunnon ruuan joka päivä, joka ei ole mitään pierulihaa ja makaronia vaan terveellinen kasvispainotteinen ateria. Miten sun lapsi osallistuu teillä sun laittamien aterioiden syöntiin kun syötte yhdessä? Miksi ukin antamat rahat ei ole lapsen tilillä säästössä vaan pyörii limsarahana taskuissa. Kuulostaa että olet itse laiminlyönyt perusasiat ennen ja nyt. Teinit nyt ovat usein aika passiivisia ja se tosiaan ei liity sinuun mitenkään.

Vie vaan se omakehu ja arvostelu muualle kun ei sinulla ole mitään hyödyllistä sanottavaa. Ap

Vierailija
12/45 |
22.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teiltä ihan mennyt ohi semmoinen asia kuin korona? Paitsi että se ahdistaa nuoria siinä missä aikuisiakin, se on myös estänyt aika tavalla kokonaan sosiaalisen kanssakäymisen kohta kaksi vuotta.

Vierailija
13/45 |
22.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nähtävästi lapsesi ei osaa itse vielä rajoittaa nettiaikaansa vaan tarvitsee siihen sinun kasvatustasi. Sano ukille ja muille, että jatkossa rahat kulkevat sinun kauttasi, koska mukula ostaa niillä vain mättöä. Laitat rahat säästöön tulevaisuutta varten tai annat viikkorahana tehtyjä kotitöitä vastaan.

Vierailija
14/45 |
22.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aivan samanlaista se on ollut meilläkin jo muutaman vuoden ajan. Minkäs sille voi jos on introvertti eikä kaveriseura kiinnosta kuin pelien kautta

Niin. Sitä lähinnä mietin, että pitäiskö se netti kumminkin laittaa katkolle joskus jotta saisi vähän oikeaa elämää tilalle. Itselläkin oli tärkeitä chattikavereita tuon ikäisenä että kyllä mä toisaalta ymmärrän. Mutta nuoruus menee toisaalta hukkaan, jos on vaan koneella. En tiedä että kuinka paljon olisi hyvä tästä asiasta päättää teinin puolesta, hänen mielestään ei ongelmaa tai ei sitä myönnä.

Eli yksi vaihtoehto olisi ottaa sitä nettiä pois välillä, vaikka onkin jo noin "iso". Toinen, että hyväksyy introverttina, tai odottaa että pääsee tästä vaiheesta ohi itsellään. Ap

Vierailija
15/45 |
22.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä se nykyään on. Toisaalta voisi olla iloinen siitä, että ei liehu kylillä tupakka tai jopa huumeet huulilla. Ymmärrän silti sen, että pännii välillä, kun ei mikään muu kiinnosta kuin pelit.

Vierailija
16/45 |
22.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt en saanut yhtään kiinni että mikä tämän viestin pointti oli, paitsi että sinun teini on myös epäsosiaalinen, mutta muuten paljon parempi. Kyllä se snäppäilee, puhuu koulukavereistaan ja muitakin merkkejä on et kavereita on, en jaksa sen enempiä avata. Ap

Kuten kirjoitin, sun aloituksen pointti kuulostaa olevan että sua vaivaa kun sun teini on laiska ja (oletettavasti) paksu kun jauhat epäterveellisestä ruuasta vaikka itse olet siellä sitä ruokaa ostamassa ja laittamassa. Sua ahdistaa että sun kotona asuu sun mielestä passiivinen ihminen joka lisäksi saattaa koska tahansa lihoa ja sua pelottaa se että sun lapsi ei ole lihomispelkoinen ja ramppaa lenkillä kuten haluat itse kertoa tekeväsi. Mitä väliä sillä sulle on että toinen ihminen on erilainen kuin sinä? Sun ja mun ero vanhempina on että mulle mun lapsi on ihana ja rakas vaikka onkin passiivinen. Sua sun lapsi ahdistaa ja teillä ei selvästi ole edes puhevälejä. Lisää rautalankaa?

Vierailija
17/45 |
22.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mitä se teini möykkää siellä koneella?

Vierailija
18/45 |
22.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nähtävästi lapsesi ei osaa itse vielä rajoittaa nettiaikaansa vaan tarvitsee siihen sinun kasvatustasi. Sano ukille ja muille, että jatkossa rahat kulkevat sinun kauttasi, koska mukula ostaa niillä vain mättöä. Laitat rahat säästöön tulevaisuutta varten tai annat viikkorahana tehtyjä kotitöitä vastaan.

Mikähän siinä on, ettei osaa/halua ollenkaan rajoittaa itse? Ja en tiedä miten käytännössä pitäisi, koska silloinhan jos netin ottaa pois (myös puhelimesta, koska senhän pystyy jakamaan koneelle) niin ei pysty myöskään snäppäämään, käyttämään bussisovellusta ym. eli hieman ongelmia sekin aiheuttaa siinä kohtaa, jos sanoo että ole sosiaalinen mutta ilman nettiä kokonaan. Se taas jos vaan sanoo, että mene pois jo koneelta tältä päivältä kun eiköhän ole tarpeeksi jo ollut aiheuttaa vaan vastarintaa. Ja kukaan ei jaksa päivittäisiä kinoja ja taisteluja aiheesta, eli joku pysyvä sääntö tai konsti pitäisi olla koneella olemiseen.

Ennen oli pelipäivät mutta olen kokenut että on liian vanha jo niihin. Ehkä ei sitten.

Ap

Vierailija
19/45 |
22.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis mitä se teini möykkää siellä koneella?

Pelaa, on kavereihin yhteydessä headphonen ja mikin avulla eli puhuu/huutaa niille

Ap

Vierailija
20/45 |
22.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teksti olisi voinut olla kirjoittamani, paitsi että meillä omassa huoneessaan pölyttyy 15.v poika. Herää joka aamu kouluun itse, käyn koulun ok- n. 8 keskiarvo. Koulusta tulee suoraan kotiin ja omalle koneelle. Illan aikana pelaa, tekee läksyt ja käy syömässä alakerrassa illallisen ja iltapalan. Näihinkin pitää erikseen käydä pyytämässä. Ei varmaan oma-aloitteisesti söisi tuotakaan, kun ei malta lähteä koneelta. Liikuntaa ei ole talvella nimeksikään.  Kesällä sentään skeittaa jonkin verran. 

Kavereita ei ole tavannut fyysisesti vuoteen muuten kuin koulussa. Ennen kokoontuivat säännöllisesti koneineen "laneihin". Nyt vuorovaikutus muihin tapahtuu vain peleissä (ja koulussa). Perheen kanssa ei halua tehdä mitään. Välillä raahataan kaveri väkisin mukaan ravintolaan, tai mummolaan tms. Ne on todella työn takana. Viihtyy kyllä, kun lopulta saa väkisin raahaamalla mukaan. 

Täytyy sanoa, että omakin fiilis on jotain ahdistusta muistuttavaa. Olen huolissani pojan fyysisestä kunnosta, sekä sosiaalisista taidoista. Ei tuolla peleissä huutamisella voi oppia taitoja, joita tarvitaan elämässä. En tiedä mitä tekisin. Toivon, että kasvaisi ja innostuisi itse muusta. Kaikki hyvät neuvot otetaan vastaan. Poika täytti vasta 15.v. Mopokortin ajo on vielä kesken. Jospa se innostaisi keväällä taas ulos luolastaan, kun pääsee paremmin liikkumaan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä yhdeksän