PISSATULEHDUS
Eli siis on ollut noin puolentoista viikon ajan tihentynyttä virtsaamistarvetta, alapäässä ehkä vähän "hassu" tunne esim juuri virtsaamisen jälkeen ja vähän outoa hajua virtsassa. Voisko kyseessä olla virtsatietulehdus? Ei oo aikasemmi ollu, ja kaikki nää oireet pysyy kurissa jos juo paljon vettä. Oon myöskin juonut karpalomehua, 600 Mg buranaa silloin tällöin ja sitä vettä tosissaan aika paljon. En viittis mennä lääkäriin kun ei ole kirvelyä, verta/ outoa väriä virtsassa, ei satu jne. Vinkkejä?
Kommentit (6)
Sulla voi olla joku muu tulehdus mut kyllä sä tuntisit jos olis pissatulehdus. Mulla on ollu muutaman kerran ja silloin koskee/kirvelee perkelesti virtsatessa ja haisee pahalle virtsa.
Virtsatietulehdus voi olla oireetonkin.
[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 13:16"]Sulla voi olla joku muu tulehdus mut kyllä sä tuntisit jos olis pissatulehdus. Mulla on ollu muutaman kerran ja silloin koskee/kirvelee perkelesti virtsatessa ja haisee pahalle virtsa.
[/quote]
Vt ei oireile kaikilla noin. Itseltäni sattumatutkimuksessa löytyi. Olin oireeton.
[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 13:11"]Eli siis on ollut noin puolentoista viikon ajan tihentynyttä virtsaamistarvetta, alapäässä ehkä vähän "hassu" tunne esim juuri virtsaamisen jälkeen ja vähän outoa hajua virtsassa. Voisko kyseessä olla virtsatietulehdus? Ei oo aikasemmi ollu, ja kaikki nää oireet pysyy kurissa jos juo paljon vettä. Oon myöskin juonut karpalomehua, 600 Mg buranaa silloin tällöin ja sitä vettä tosissaan aika paljon. En viittis mennä lääkäriin kun ei ole kirvelyä, verta/ outoa väriä virtsassa, ei satu jne. Vinkkejä?
[/quote]
Jos oireet pysyy kurissa juomalla, niin luulen että juot muuten liian vähän. Pissa on voimakasta, kun ei mikään laimenna sitä.
Jos olet huomannut muutoksia virtsaamisessa kuten mainitsit, niin parempi käydä tarkistuttamassa TK:ssa lääkärillä. Tai hoitajahan yleensä jo vastaa vti-tutkimuksista. Aina ei virtsatietulehdus tuo mukanaan kirvelyä ja kipua. Ja jos juot karpalomehua, se rauhoittaa mahdollista tulehdusta. Jos tulehdus kuitenkin jyllää niin se voi ajan mittaan pahentua ja aiheuttaa ylävirtsatie infektion munuaisiin. Ja sitten on jo paha paikka ja pitää antibiootit tiputtaa suoneen. Sinuna en riskiä ottaisi. Tuskin 15€ maksu mahdollisen infektion tutkimisesta tekee hirveää lovea lompakkoon? Vaikka ymmärrän että monissa terveyskeskuksissa on ikävä asioida huonon henkilökunnan vuoksi... Suosittelen silti menemään. Ei tarvita kuin pissakoe ja pika-crp. Ja mahdollisesti verikoe. Pienellä pääsee :)
t. Kohta sairaanhoitaja