Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Erilaiset kylpytavat kotoa

Vierailija
14.02.2015 |

Mitenhän voisi takoa miehelle päähän, että 2 kertaa viikossa suihkua/saunaa/kylpemistä on liian vähän ainakin naisille?

Meillä kotona käytiin päivittäin suihkussa aamuisin ja saunassa toi 2 kertaa viikossa. Miehen kotona taas ollut vain nuo  2 saunailtaa per viikko. Nyt olen lätrännyt lavuaarissa käsisuihkun kaa välipäivät, kun äijä kyttää vedenkulutusta haukkana ja jos ei muuta keksi alkaa kitisee jos käyn suihkussa "vääränä päivänä" ku kylppärin lattialla vesipisaroita(vaikka lastalla enimmät jo oon ottanut pois). Alkaa ärsyttää ku mun mielestä suihku päivässä on ihan normaalia. Onko muilla tälläsiä eroja kasvatuksessa? En väitä että mun vanhemmat mitään superihmisiä kasvattajina, mutta eikö hygienia pitäisi olla perusasioita?

Kommentit (56)

Vierailija
41/56 |
14.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 12:37"][quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 12:30"]

[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 12:27"]Mä en suostuisi moiseen. Suihkussa pitää/kuuluu käydä kerran päivässä. Pakotan 3 teiniäkin päivittäin suihkuun. Miten sä pystyt olemaan lähikontaktissa miehesi kanssa? Hänen on meinaan pakko haista ja pahalle tuolla peseytymisellä. [/quote] :D kiva natsi mutsi.

[/quote]

Säkö annat kakaroiden päättää kodin säännöt? Vai oletko itse vielä teini-iässä? Teinit varsinkin haisevat hormonitoiminnan takia aivan helvetisti, jos eivät pidä hygieniasta huolta. Haisuliteinit ovat kaiken lisäksi oikein otollisia uhreja koulukiusaajille. Ja nuoriahan nimenomaan pitää opettaa. Eiväthän he muuten opi pitämään huolta itsestään, jos kukaan ei anna esimerkkiä.
[/quote]
No mun teineillä on sen verran järkeä päässä, että ymmärtävät pitää hygieniastaan huolta ja tietävät koska mennä suihkuun ilman mitään pakottamsta.

Vierailija
42/56 |
14.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 12:51"]Kuten sanoin, turha vetää tähän ketjuun jotain heimoja mukaan. Ja kyllä, suurin osa peseytymättömistä ihmisistä tosiaan haisee. Monet vain turtuvat siihen omaan ja läheistensäkin hajuun.

Onneksi meillä länsimaissa on mahdollisuus käyttää vettä peseytymiseen. Meidän pihistely vedenkäytössä ei poista Afrikan tai Aasian kuivuusongelmia. Ja miksi vänkäät joistain menneisyyden tavoista? Ei elämä ole muutenkaan enää samanlaista kuin pula-ajan Suomessa.

Väitätkö tosiaan, ettei parissa viikossa ala hiki haista tai alapäähän keräytyä eritteitä? Olet ilmeisesti mies, ja usein nimenomaan miehillä on ongelmia henkilökohtaisen hygienian kanssa. Siihen omaan paskaisuuteen tosiaan tottuu helposti, eikä sitä jonkin ajan kuluttua enää huomaa itse, mutta se ei silti poista ongelmaa.[/quote]

Väitän tosiaan, että hiki ei ala parissa viikossa haisemaan, koska hiki ei haise. Toistan: Hiki ei haise. Ihon hikeä syövien mikrobien muodostamat metaboliset lopputuotteet haisevat TIETTYJEN mikrobien kohdalla. Montako ihmistä sä olet tavannut, jotka eivät koskaan käytä saippuaa? Huomaa sana "koskaan", ei "kerran kuukaudessa", vaan "koskaan". Sellaiset ihmiset kun eivät välttämättä haise ollenkaan. 

Sä jankutat koko ajan jatkuvasti siitä, että kyllä ne vaan ihmiset haisevat, ja selität sitä kuinka ihminen tottuu omaan hajuunsa. Joo, tiedetään, ihminen tottuu omaan hajuunsa ja varmasti muidenkin ihmisten hajuun, ja keskivertolänsimaalainen alkaa haisemaan jos se ei juokse suihkussa koko ajan. Jostain syystä et kuitenkaan ymmärrä sitä, mitä minä yritän sulle sanoa. Ihminen ei luonnostaan haise. Kaikki ihmiset eivät nykyäänkään haise. Haisevuuden saat aikaiseksi liiallisella peseytymisellä ja tietyillä pesuaineilla ja tietyillä bakteerikannoilla. 

Ja olen mies ja käyn joka ikinen aamu suihkussa. Ja käytän shamppoota ja usein saippuaakin. Ja en juurikaan siis tästä johtuen haise. Mutta kyllä vaan haisee kainalot deodorantista huolimatta, jos paljon rehkii. Ja aivan varmasti haisen todella pahalle, jos nyt jätän viikon suihkuttelut väliin. Mutta se kun ei tarkoita, että näin on aina oltava, vaan jos nyt lopetan kokonaan peseytymisen ja käyn pyörimässä ulkona mudassa, niin muutaman kuukauden päästä en enää haisekaan, vaikka kävisin vain joessa pyörähtämässä kerran viikossa. Täytyy vain saada ihon mikrobisto luonnonmukaiseen tilaan, siihen voi mennä useampi kuukausi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/56 |
14.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi tuli tästä keskustelusta mieleen exä, joka hikoili jatkuvasti eikä käynyt suihkussa tarpeeksi usein. Siis kun oli yötä luonani, niin aamullla menin suihkuun ja annoin hänelle puhtaaan pyyhkeen saattoi sanoa että "ei mun tällä kannata, käyn kotona (joo niiiin varmaan) tai että "hiukset kastuu niin kestää kauan kuivua" ja kyseessä siis mies. Hyi hitto. Sitten kerran seksinkin jälkeen kun menin suihkuun niin jätkä jäi vain sänkyyn makaamaan. Silloin kyllä sanoin hänelle että seksin jälkeen on aika normaalia käydä suihkussa, niin siitäkin tuli ihme kitinää. Ei ihme että on tosiaan ex. 

Vierailija
44/56 |
14.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esitä miehellesi selvät laskelmat siitä, kuinka paljon päivittäinen suihku kulutttaa vettä ja mitä se tulee kuukaudessa maksamaan (hämmästyttävän vähän, jos käyt suihkussa nopeasti etkä jää asumaan sinne). Sen jälkeen voitte miehenne kanssa miettiä, kannattaako sen max muutaman euron takia todellakin ruveta kyttäämään ja riitelemään.

Yksi suihkukerta kuluttaa vettä korkeintaan 50 litraa, jos et jää suihkuun asumaan. Kuukaudessa tästä (suihku kerran päivässä) tulee 1,5 kuutiota. Kylmä vesi maksaa noin 2,5 eur / kuutio, joten jos tästä laskutetaan vain kylmän veden kulutuksen mukaan, tulee siitä 3,75 euroa kuukaudessa. Jos teillä lisäksi laskutetaan lämpimästä vedestä (tai veden lämmittämisestä omalla varaajalla), pitää sen osuus laskea erikseen.

Vierailija
45/56 |
14.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Öh? Mä todellakin menisin omassa kodissani suihkuun just sillä hetkellä kun haluan. En kyselisi keneltäkään lupaa. Kaiken lisäksi mun tarttee käydä kakkoshädän jälkeen aina kunnon suihkussa, koska en saa pyyhittyä puhtaaksi peräaukon kivun takia.

Vierailija
46/56 |
14.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 12:37"][quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 12:30"]

[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 12:27"]Mä en suostuisi moiseen. Suihkussa pitää/kuuluu käydä kerran päivässä. Pakotan 3 teiniäkin päivittäin suihkuun. Miten sä pystyt olemaan lähikontaktissa miehesi kanssa? Hänen on meinaan pakko haista ja pahalle tuolla peseytymisellä. [/quote] :D kiva natsi mutsi.

[/quote]

Säkö annat kakaroiden päättää kodin säännöt? Vai oletko itse vielä teini-iässä? Teinit varsinkin haisevat hormonitoiminnan takia aivan helvetisti, jos eivät pidä hygieniasta huolta. Haisuliteinit ovat kaiken lisäksi oikein otollisia uhreja koulukiusaajille. Ja nuoriahan nimenomaan pitää opettaa. Eiväthän he muuten opi pitämään huolta itsestään, jos kukaan ei anna esimerkkiä.
[/quote]
Niin, esimerkkiä ei pakottamista.

Vierailija
47/56 |
14.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 12:37"]Säkö annat kakaroiden päättää kodin säännöt? Vai oletko itse vielä teini-iässä? Teinit varsinkin haisevat hormonitoiminnan takia aivan helvetisti, jos eivät pidä hygieniasta huolta. Haisuliteinit ovat kaiken lisäksi oikein otollisia uhreja koulukiusaajille. Ja nuoriahan nimenomaan pitää opettaa. Eiväthän he muuten opi pitämään huolta itsestään, jos kukaan ei anna esimerkkiä.

[/quote]

no, kyllä riittää kainalot ja alapää. Ihan oikeesti. Riittää teinillekin.

iho kuivaa, jos joka päivä käy suihkussa. Tietty, jos urheilee, niin sitten.

pakottaa - sana on niin jyrkkä. Ja kummallinen tässä luonnon säästön kampanjoinnissa.

ja noi kaks kertaa päivässä lutraajat. Oikeesti aika paljon kuluttaen vettä.

kyllä hygieniaa voi huoltaa vähemmälläkin veden määrällä.

mutta ap...kyllä teillä pitäis saada käydä suihkussa ilman salailua. Onks se ukko luulevinaan olevansa sun isäs? Ja luuletko sä olevas sen lapsi? Ehkä te juttelette teidän kodin tavoista.... Yhdessä.

Vierailija
48/56 |
14.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 13:12"]

Öh? Mä todellakin menisin omassa kodissani suihkuun just sillä hetkellä kun haluan. En kyselisi keneltäkään lupaa. Kaiken lisäksi mun tarttee käydä kakkoshädän jälkeen aina kunnon suihkussa, koska en saa pyyhittyä puhtaaksi peräaukon kivun takia.

[/quote]

eiks teil oon bideesuihkua?

se on ihan tota varten.

Vierailija
49/56 |
14.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 13:13"]

[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 12:37"][quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 12:30"] [quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 12:27"]Mä en suostuisi moiseen. Suihkussa pitää/kuuluu käydä kerran päivässä. Pakotan 3 teiniäkin päivittäin suihkuun. Miten sä pystyt olemaan lähikontaktissa miehesi kanssa? Hänen on meinaan pakko haista ja pahalle tuolla peseytymisellä. [/quote] :D kiva natsi mutsi. [/quote] Säkö annat kakaroiden päättää kodin säännöt? Vai oletko itse vielä teini-iässä? Teinit varsinkin haisevat hormonitoiminnan takia aivan helvetisti, jos eivät pidä hygieniasta huolta. Haisuliteinit ovat kaiken lisäksi oikein otollisia uhreja koulukiusaajille. Ja nuoriahan nimenomaan pitää opettaa. Eiväthän he muuten opi pitämään huolta itsestään, jos kukaan ei anna esimerkkiä. [/quote] Niin, esimerkkiä ei pakottamista.

[/quote]

Kyllä lapsia täytyy myös pakottaa moniin asioihin. Muuten jäisi koulut käymättä, ja ruokailut korvattaisiin karkeilla. Teinit on tosia hankalia, mutta kyllä tuollaiset perusasiat pitää opettaa kotona ja pitää huoli siitä, että niiden mukaan myös toimitaan.

Vierailija
50/56 |
14.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 13:07"]Yksi suihkukerta kuluttaa vettä korkeintaan 50 litraa, jos et jää suihkuun asumaan. Kuukaudessa tästä (suihku kerran päivässä) tulee 1,5 kuutiota. Kylmä vesi maksaa noin 2,5 eur / kuutio, joten jos tästä laskutetaan vain kylmän veden kulutuksen mukaan, tulee siitä 3,75 euroa kuukaudessa. Jos teillä lisäksi laskutetaan lämpimästä vedestä (tai veden lämmittämisestä omalla varaajalla), pitää sen osuus laskea erikseen.[/quote]

Vesi maksaa nykyään jo melkein 5 euroa per kuutio (noussut hurjasti lähivuosina). Eli ehkä 7 euroa maksaisi pelkkä vesi. Nopeasti laskien 1500 litraa vettä lämmittäminen +40 asteella (suihkussa käydään about 40-50 asteisessa vedessä ja vesijohtovesi on 5-10 asteen tietämillä kait) kuluttaa 70 kWh energiaa 100 % hyötysuhteella. Sähkönä mitattuna tuo maksaa pyöreät 7 euroa lämmitystä. Eli yhteensä 14 euroa kuussa tuo lämmin vesi. Vuositasolla siis ~170 euroa. Ei suuren suuri kustannus, ei todellakaan mikään sellainen, mistä kannattaisi riitaa haastaa, varsinkin kun ei se hukkaan mene vaan hyötykäyttöön. 

Vierailija
51/56 |
14.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mieleni on vastaavantyyppinen kuin ap:n mies. Mies käy ehkä kerran-kaksi kertaa viikossa suihkussa ja vahtaa minun suihkussa käymistäni. Joudun aina kysymään häneltä luvan ennen suihkuun menemistä ja useimmiten hän on sitä mieltä, että juuri nyt ei oikein saisi mennä suihkuun, vaan "mene huomenna". Ärsyttää moinen kontrolloiva haisuliini aivan suunnattomasti. Noh, hänen omat vanhempansa ovat vielä pahempia ja käyvät ehkä noin kerran kahdessa viikossa suihkussa (!). Ollaan nimittäin parilla kesälomareissulla nähty se suihkuttelun puute ihan konkreettisesti, kun ollaan saman katon alla asuttu tuolloin. :O Mieheni puolustelee sillä, että "vanhat ihmiset eivät hikoa" ynnä muuta sellaista. Kyllä ne hänen vanhempansa löyhkäävät selvästi ja iho on jotenkin kelmeänvärinen ja kämmenet aivan pinttyneet.

Vierailija
52/56 |
14.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 13:21"]

Vesi maksaa nykyään jo melkein 5 euroa per kuutio (noussut hurjasti lähivuosina). Eli ehkä 7 euroa maksaisi pelkkä vesi.

[/quote]

Esim. HSY-alueella (pääkaupunkiseutu) vesi maksaa tämän vuoden alusta 3 euroa / kuutio, joten siitä tulisi puolentoista kuution kuukausikulutuksella 4,5 eur / kk.

Vierailija
53/56 |
14.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 13:16"]

[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 13:12"]

[/quote]

eiks teil oon bideesuihkua?

se on ihan tota varten.

[/quote]

On, mutta en pysyty sillä pesemään. Paskavesi valuu suoraan pimppiin. En lisäksi saa kohdistettua sitä kunnolla peräaukkoon. Menen siis normaaliin suihkuun ja miksi en menisi, omassa kodissani..

Vierailija
54/56 |
14.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 13:24"]

Mun mieleni on vastaavantyyppinen kuin ap:n mies. Mies käy ehkä kerran-kaksi kertaa viikossa suihkussa ja vahtaa minun suihkussa käymistäni. Joudun aina kysymään häneltä luvan ennen suihkuun menemistä ja useimmiten hän on sitä mieltä, että juuri nyt ei oikein saisi mennä suihkuun, vaan "mene huomenna". Ärsyttää moinen kontrolloiva haisuliini aivan suunnattomasti. Noh, hänen omat vanhempansa ovat vielä pahempia ja käyvät ehkä noin kerran kahdessa viikossa suihkussa (!). Ollaan nimittäin parilla kesälomareissulla nähty se suihkuttelun puute ihan konkreettisesti, kun ollaan saman katon alla asuttu tuolloin. :O Mieheni puolustelee sillä, että "vanhat ihmiset eivät hikoa" ynnä muuta sellaista. Kyllä ne hänen vanhempansa löyhkäävät selvästi ja iho on jotenkin kelmeänvärinen ja kämmenet aivan pinttyneet.

[/quote]

Miksi kysyt mieheltä luvan? Miksi et vain mene suihkuun? Miksi mies saa päättää sun suihkuttelusta??

Vierailija
55/56 |
14.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 12:57"]

[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 12:48"]

Olen nyt eri vastaaja... Itse annan teinini päättää millä tahdilla käy suihkussa. Ei ole mun asia pakottaa suihkuun, jos ei halua mennä. Itsehän siitä kärsii, jos karsastetaan, ehkä siten oppii käymään useammin. Päivittäin ei ole tarpeellista käydä, paitsi, jos urheilee, se on nyt aika selvää. Mistäköhän lienee lähtöisin tämä itsensä ylipuunaaminen? Olisi kiva tietää. 

[/quote]

Päivittäinen suihku ei missään nimessä ole mitään ylipuunaamista. Ja edelleen suurimmalle osalle se olisi kyllä tarpeen.

Annatko lapsen päättää myös muista asioistaan? Jos ei kiinnosta pestä hampaita, saa olla pesemättä ja hampaat reikiintyä? Korvata karkeilla ja energiajuomilla normaali ja terveellinen ruoka? Läksyt voi jättää tekemättä, oppiipahan sitten, kun ei pääsekään jatko-opintoihin, että olisi kannattanut satsata koulunkäyntiinkin? Hienoa vanhemmuutta tosiaan.

[/quote]

Siis mitä tapahtuu, jos ei käy joka päivä suihkussa? Putoaako hiukset? Muuttuuko huulet keltaisiksi? Analogiasi ei toimi, koska läksyjen lukemisesta seuraa yleensä osaaminen, mutta jokapäiväisestä suihkusta ei koidu mitään sellaista tulosta, joka vaikuttaa elämään vielä vuosien kuluttua.

Vierailija
56/56 |
14.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 13:16"]

[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 13:13"]

[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 12:37"][quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 12:30"] [quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 12:27"]Mä en suostuisi moiseen. Suihkussa pitää/kuuluu käydä kerran päivässä. Pakotan 3 teiniäkin päivittäin suihkuun. Miten sä pystyt olemaan lähikontaktissa miehesi kanssa? Hänen on meinaan pakko haista ja pahalle tuolla peseytymisellä. [/quote] :D kiva natsi mutsi. [/quote] Säkö annat kakaroiden päättää kodin säännöt? Vai oletko itse vielä teini-iässä? Teinit varsinkin haisevat hormonitoiminnan takia aivan helvetisti, jos eivät pidä hygieniasta huolta. Haisuliteinit ovat kaiken lisäksi oikein otollisia uhreja koulukiusaajille. Ja nuoriahan nimenomaan pitää opettaa. Eiväthän he muuten opi pitämään huolta itsestään, jos kukaan ei anna esimerkkiä. [/quote] Niin, esimerkkiä ei pakottamista.

[/quote]

Kyllä lapsia täytyy myös pakottaa moniin asioihin. Muuten jäisi koulut käymättä, ja ruokailut korvattaisiin karkeilla. Teinit on tosia hankalia, mutta kyllä tuollaiset perusasiat pitää opettaa kotona ja pitää huoli siitä, että niiden mukaan myös toimitaan.

[/quote]

Meillä ei ole koskaan pakotettu! Ihme perheitä teillä, jos ei vanhempien oma esimerkki riitä osoittamaan, miten kannattaa toimia. Meillä on lapset/nuoret käyneet suihkussa pakottamatta, käyneet koulunsa pakottamatta ja syöneet ruokansa pakottamatta. Teinit ei ole hankalia, mutta näköjään niiden äidit on-

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan yhdeksän