Erilaiset kylpytavat kotoa
Mitenhän voisi takoa miehelle päähän, että 2 kertaa viikossa suihkua/saunaa/kylpemistä on liian vähän ainakin naisille?
Meillä kotona käytiin päivittäin suihkussa aamuisin ja saunassa toi 2 kertaa viikossa. Miehen kotona taas ollut vain nuo 2 saunailtaa per viikko. Nyt olen lätrännyt lavuaarissa käsisuihkun kaa välipäivät, kun äijä kyttää vedenkulutusta haukkana ja jos ei muuta keksi alkaa kitisee jos käyn suihkussa "vääränä päivänä" ku kylppärin lattialla vesipisaroita(vaikka lastalla enimmät jo oon ottanut pois). Alkaa ärsyttää ku mun mielestä suihku päivässä on ihan normaalia. Onko muilla tälläsiä eroja kasvatuksessa? En väitä että mun vanhemmat mitään superihmisiä kasvattajina, mutta eikö hygienia pitäisi olla perusasioita?
Kommentit (56)
Olette molemmat väärässä. Jokainen saa suihkutella juuri niin paljon kuin tarpeelliseksi näkee. Jotkut läträä kaksi kertaa päivässä. Jotkut heimot Afrikassa eivät käytä ikinä vettä pestäkseen itseään. Se, ettei käy suihkussa ei tarkoita, että alkaa haisemaan pahalta, ihminen kun ei luonnostaan haise, vaan esim. ihon bakteeristo vaikuttaa haisemiseen. Tukkakaan ei rasvoitu jokaisella samaan tahtiin ja siihenkin voi vaikuttaa pesuahkeruudellaan ja käyttämillään pesukemikaaleilla.
Mä en suostuisi moiseen. Suihkussa pitää/kuuluu käydä kerran päivässä. Pakotan 3 teiniäkin päivittäin suihkuun.
Miten sä pystyt olemaan lähikontaktissa miehesi kanssa? Hänen on meinaan pakko haista ja pahalle tuolla peseytymisellä.
[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 12:27"]Mä en suostuisi moiseen. Suihkussa pitää/kuuluu käydä kerran päivässä. Pakotan 3 teiniäkin päivittäin suihkuun.
Miten sä pystyt olemaan lähikontaktissa miehesi kanssa? Hänen on meinaan pakko haista ja pahalle tuolla peseytymisellä.
[/quote]
:D kiva natsi mutsi.
Minusta on ok käydä joka päivä suihkussa, jos ei siellä kohtuuttomasti lutraa. Ja varsinkin jos vedestä maksetaan erikseen, ei esim. kuulu vuokraan. Ei kukaan aikuista ihmistä voi kieltää peseytymästä. Sauna 2 krt/viikossa on myös ok, mutta tietty sen lisäksi käydään myös muina päivinä suihkussa.
Mä käyn yleensä suihkussa päivittäin, paitsi talvisin usein joka toinen päivä, koska en hikoile jatkuvasti, ellen urheile.
Suurin osa ihmisistä kyllä haisee, jos käy vain 2 kertaa viikossa suihkussa. Turha vetää tähän keskusteluun jotain afrikkalaisheimoja. Ja vaikka ei haisisikaan, niin kyllähän sitä kaikenlaista eritettä ja likaa alkaa kerääntyä iholle joka tapauksessa.
Ap:n mies vaikuttaa kunnon jäärältä, jonka pinttyneitä tapoja ei ole helppo saada muuttumaan. En katselisi tuollaista miestä, joka on noin pihalla hygieniasta, yrittää kontrolloida mun elämää ja joka ei pidä itsestään huolta. Tuollainen paskassa eläminen tappaisi myös seksielämän ja muut hellyydenosoitukset tehokkaasti.
[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 12:27"]
Mä en suostuisi moiseen. Suihkussa pitää/kuuluu käydä kerran päivässä. Pakotan 3 teiniäkin päivittäin suihkuun. Miten sä pystyt olemaan lähikontaktissa miehesi kanssa? Hänen on meinaan pakko haista ja pahalle tuolla peseytymisellä.
[/quote]
Missäs toi on määrätty? Onko ihan joku direktiivi, vai mikä? En ole koskaan kuullutkaan moisesta pitää/kuuluu jutusta peseytymisen yhteydessä. Jokainen käy miten parhaaksi katsoo ja sopii itselle. En minäkään käy kuin joka toinen/joka kolmas päivä, riippuu ihan siitä mitä olen tehnyt. Jos vain olen lojunut kotona, niin turha sitä on suihkussa ravata joka päivä. Ja koskaan en ole vielä alkanut haisemaan tällä tahdilla. Sulla taitaa olla jotakin ongelmia kehossa, jos muutamassa päivässä alat haisemaan.
[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 12:30"]
[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 12:27"]Mä en suostuisi moiseen. Suihkussa pitää/kuuluu käydä kerran päivässä. Pakotan 3 teiniäkin päivittäin suihkuun. Miten sä pystyt olemaan lähikontaktissa miehesi kanssa? Hänen on meinaan pakko haista ja pahalle tuolla peseytymisellä. [/quote] :D kiva natsi mutsi.
[/quote]
Säkö annat kakaroiden päättää kodin säännöt? Vai oletko itse vielä teini-iässä? Teinit varsinkin haisevat hormonitoiminnan takia aivan helvetisti, jos eivät pidä hygieniasta huolta. Haisuliteinit ovat kaiken lisäksi oikein otollisia uhreja koulukiusaajille. Ja nuoriahan nimenomaan pitää opettaa. Eiväthän he muuten opi pitämään huolta itsestään, jos kukaan ei anna esimerkkiä.
[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 12:33"]Suurin osa ihmisistä kyllä haisee, jos käy vain 2 kertaa viikossa suihkussa. Turha vetää tähän keskusteluun jotain afrikkalaisheimoja. Ja vaikka ei haisisikaan, niin kyllähän sitä kaikenlaista eritettä ja likaa alkaa kerääntyä iholle joka tapauksessa.[/quote]
Luuletko oikeasti, että nuo miljardit ihmiset haisee järkyttävän pahalle jatkuvasti, joilla ei juoksevaa vettä ole käytössään, ja jotka peseytyvät kuten länsimaalaisetkin ihmiset peseytyivät vielä vuosisata tai pari takaperin? No eivät haise. Ihmisellä on toki ominaisuhaju, muttei se ole paha. Jos iholla on väärä mikrobisto, kuten nykyään useimmilla länkkäreillä on saippuan käytön takia, niin bakteerien hajoamistuotteet haisevat. Intissä jouduin olosuhteiden pakosta olemaan välillä parikin viikkoa peseytymättä keskellä metsää, eikä siinä ajassakaan iholla näkynyt mitään epämääräistä paskaa. Tukka toki rasvoittuu, mutta sekin on sille opetettua, ei luonnollista.
AP:n miehen haukkuminen hygieenittomaksi sen perusteella, että murto-osa maailman väestöstä on alkanut hinkkaamaan itseään päivittäin suihkuissa muutaman viimeisten vuosikymmenten aikana ja siitä on syntynyt normi, on todella tietämätöntä.
Ne jotka väittävät etteivät haise, vaikka eivät käy kolmeen päivään suihkussa, ovat vain niin tottuneita omiin hajuihinsa etteivät itse tajua haisevansa.
2Kertaa viikossa riittää, mutta jos haluat käydä kotonasi suihkussa vaikka 2 kertaa päivässä, niin onpa outoa, etttä miehesi voi sen estää. Miksei sulla muka ole oikeutta itse päättää suihkukertojasi. Kerrassaan omituista, että annat miehesi määrätä noin henkilökohtaisen asian. Vooshan se samalla määrätä, miten usein käyt vessassa, hampaiden harjauskerrat jne. Teidän suhteenne on vino.
Nuermo 11:lle käy kuule joskus vaikka intiassa jossa ihmiset eivät peseydy niin usein mitä länsimaissa, se haju on kuvottava. Toinen hyvä kohde sinulle olisi Kairon metro, en usko että selvitä sieltä oksentamatta ulos, olettaen ettei hajuaistissasi ole mitään vikaa.
[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 12:33"]
Suurin osa ihmisistä kyllä haisee, jos käy vain 2 kertaa viikossa suihkussa. Turha vetää tähän keskusteluun jotain afrikkalaisheimoja. Ja vaikka ei haisisikaan, niin kyllähän sitä kaikenlaista eritettä ja likaa alkaa kerääntyä iholle joka tapauksessa.
Ap:n mies vaikuttaa kunnon jäärältä, jonka pinttyneitä tapoja ei ole helppo saada muuttumaan. En katselisi tuollaista miestä, joka on noin pihalla hygieniasta, yrittää kontrolloida mun elämää ja joka ei pidä itsestään huolta. Tuollainen paskassa eläminen tappaisi myös seksielämän ja muut hellyydenosoitukset tehokkaasti.
[/quote]
Olin teho-osastolla 3 viikkoa vuodepotilaana käymättä suihkussa kertaakaan. Sinun teoriasi mukaan haisin niin kamalalta, että kukaan ei olisi voinut tulla lähelle. Kumma juttu: enpä haissutkaan. Suihku kun ei ole ainoa tapa peseytyä eikä ihminen sinällään haise vaan iholla oleva bakteerikanta. Jos ei ihmeemmin liiku ja huolehtii alapesustaan, niin ei suihkuun ole tarvetta joka päivä.
[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 12:44"]
Nuermo 11:lle käy kuule joskus vaikka intiassa jossa ihmiset eivät peseydy niin usein mitä länsimaissa, se haju on kuvottava. Toinen hyvä kohde sinulle olisi Kairon metro, en usko että selvitä sieltä oksentamatta ulos, olettaen ettei hajuaistissasi ole mitään vikaa.
[/quote]
Eiköhän se haju synny niistä ihmisistä, jotka läträävät saippualla ainakin silloin tällöin ja tappavat ihonsa luonnollisen mikrobiston ja alkavat siten haisemaan ns. hieltä (todellisuudessa hiki ei haise, mutta jos mikrobisto sen syö haiseviksi yhdisteiksi, niin sitten haisee). Intiasta kun on kyse niin kaikenmaailman suitsukkeet ja hajusteet vaikuttanevat asiaan myös.
[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 12:37"]
[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 12:30"]
[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 12:27"]Mä en suostuisi moiseen. Suihkussa pitää/kuuluu käydä kerran päivässä. Pakotan 3 teiniäkin päivittäin suihkuun. Miten sä pystyt olemaan lähikontaktissa miehesi kanssa? Hänen on meinaan pakko haista ja pahalle tuolla peseytymisellä. [/quote] :D kiva natsi mutsi.
[/quote]
Säkö annat kakaroiden päättää kodin säännöt? Vai oletko itse vielä teini-iässä? Teinit varsinkin haisevat hormonitoiminnan takia aivan helvetisti, jos eivät pidä hygieniasta huolta. Haisuliteinit ovat kaiken lisäksi oikein otollisia uhreja koulukiusaajille. Ja nuoriahan nimenomaan pitää opettaa. Eiväthän he muuten opi pitämään huolta itsestään, jos kukaan ei anna esimerkkiä.
[/quote]
Olen nyt eri vastaaja... Itse annan teinini päättää millä tahdilla käy suihkussa. Ei ole mun asia pakottaa suihkuun, jos ei halua mennä. Itsehän siitä kärsii, jos karsastetaan, ehkä siten oppii käymään useammin. Päivittäin ei ole tarpeellista käydä, paitsi, jos urheilee, se on nyt aika selvää. Mistäköhän lienee lähtöisin tämä itsensä ylipuunaaminen? Olisi kiva tietää.
Minä käyn suihkussa joka päivä pari kertaa, yleensä päivittäin kylven myös ammessa ja saunassa käydään ehkä joka toinen tai kolmas päivä. Lisäksi käyn infrapunasaunassa. Ja olen valmis tästä nautinnosta maksamaan :)
[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 12:41"]
[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 12:33"]Suurin osa ihmisistä kyllä haisee, jos käy vain 2 kertaa viikossa suihkussa. Turha vetää tähän keskusteluun jotain afrikkalaisheimoja. Ja vaikka ei haisisikaan, niin kyllähän sitä kaikenlaista eritettä ja likaa alkaa kerääntyä iholle joka tapauksessa.[/quote]
Luuletko oikeasti, että nuo miljardit ihmiset haisee järkyttävän pahalle jatkuvasti, joilla ei juoksevaa vettä ole käytössään, ja jotka peseytyvät kuten länsimaalaisetkin ihmiset peseytyivät vielä vuosisata tai pari takaperin? No eivät haise. Ihmisellä on toki ominaisuhaju, muttei se ole paha. Jos iholla on väärä mikrobisto, kuten nykyään useimmilla länkkäreillä on saippuan käytön takia, niin bakteerien hajoamistuotteet haisevat. Intissä jouduin olosuhteiden pakosta olemaan välillä parikin viikkoa peseytymättä keskellä metsää, eikä siinä ajassakaan iholla näkynyt mitään epämääräistä paskaa. Tukka toki rasvoittuu, mutta sekin on sille opetettua, ei luonnollista.
AP:n miehen haukkuminen hygieenittomaksi sen perusteella, että murto-osa maailman väestöstä on alkanut hinkkaamaan itseään päivittäin suihkuissa muutaman viimeisten vuosikymmenten aikana ja siitä on syntynyt normi, on todella tietämätöntä.
[/quote]
Kuten sanoin, turha vetää tähän ketjuun jotain heimoja mukaan. Ja kyllä, suurin osa peseytymättömistä ihmisistä tosiaan haisee. Monet vain turtuvat siihen omaan ja läheistensäkin hajuun.
Onneksi meillä länsimaissa on mahdollisuus käyttää vettä peseytymiseen. Meidän pihistely vedenkäytössä ei poista Afrikan tai Aasian kuivuusongelmia. Ja miksi vänkäät joistain menneisyyden tavoista? Ei elämä ole muutenkaan enää samanlaista kuin pula-ajan Suomessa.
Väitätkö tosiaan, ettei parissa viikossa ala hiki haista tai alapäähän keräytyä eritteitä? Olet ilmeisesti mies, ja usein nimenomaan miehillä on ongelmia henkilökohtaisen hygienian kanssa. Siihen omaan paskaisuuteen tosiaan tottuu helposti, eikä sitä jonkin ajan kuluttua enää huomaa itse, mutta se ei silti poista ongelmaa.
Ongelma itselleni ei tuossa olisi erilaiset tavat vaan se että toinen kyttää tekemisiäni ja haluaisi minun olevan hänen kanssaan samaa mieltä tai toimivan samalla tavalla kuin hän itse. Se taas olisi asia joka saisi minun vakavasti harkitsemaan suhteen jatkamista.
[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 12:48"]
Olen nyt eri vastaaja... Itse annan teinini päättää millä tahdilla käy suihkussa. Ei ole mun asia pakottaa suihkuun, jos ei halua mennä. Itsehän siitä kärsii, jos karsastetaan, ehkä siten oppii käymään useammin. Päivittäin ei ole tarpeellista käydä, paitsi, jos urheilee, se on nyt aika selvää. Mistäköhän lienee lähtöisin tämä itsensä ylipuunaaminen? Olisi kiva tietää.
[/quote]
Päivittäinen suihku ei missään nimessä ole mitään ylipuunaamista. Ja edelleen suurimmalle osalle se olisi kyllä tarpeen.
Annatko lapsen päättää myös muista asioistaan? Jos ei kiinnosta pestä hampaita, saa olla pesemättä ja hampaat reikiintyä? Korvata karkeilla ja energiajuomilla normaali ja terveellinen ruoka? Läksyt voi jättää tekemättä, oppiipahan sitten, kun ei pääsekään jatko-opintoihin, että olisi kannattanut satsata koulunkäyntiinkin? Hienoa vanhemmuutta tosiaan.
[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 12:46"]
Olin teho-osastolla 3 viikkoa vuodepotilaana käymättä suihkussa kertaakaan. Sinun teoriasi mukaan haisin niin kamalalta, että kukaan ei olisi voinut tulla lähelle. Kumma juttu: enpä haissutkaan. Suihku kun ei ole ainoa tapa peseytyä eikä ihminen sinällään haise vaan iholla oleva bakteerikanta. Jos ei ihmeemmin liiku ja huolehtii alapesustaan, niin ei suihkuun ole tarvetta joka päivä.
[/quote]
Harmi vain, että monet näistä "suihku kerran päivässä on turhaa hienostelua" -tyypeistä ei puhdistaudu millään muullakaan tavalla. Veikkaan, että ap:n mies kuuluu heihin. Ja kyllä sen ummehtuneen hajun haistaa näistä, jotka eivät kovin usein käy suihkussa ("kun olen niin erityinen tapaus, etten eritä hikeä enkä mitään muutakaan, tai en ainakaan itse sitä huomaa...").
Mä en ainakaan haisulin kanssa olisi. Eli kyllä meillä teinikin joka pvä suihkussa käy. Oksettaa tuollainen 2x vko tahti.