Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rekrytoijia paikalla? Todellisia syitä alaisen valintaan.

Vierailija
14.02.2015 |

Kertoisitko todelliset syyt, miksi valitsit jonkun henkilön alaiseksesi, etkä sitä toista.

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
14.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 21:35"]

Kyllä todistuksien arvosanat kertovat yleisesti ottaen älykkyydestä. Tai ainakin kyvystä oppia ja omaksua tietoa.

[/quote]

Jos on hakemassa alan ammattilaista, niin todistusten saamisesta alkaa olemaan sen verran aikaa, ettei niiden sisältämät arvosanat enää kerro mitään kyseisestä ihmisestä aikuisena työntekijänä.

Riittää kun on tarvittava päästötodistus jos joku taso on määritelty. Työkokemus ja historia kertoo jo paljon enemmän.

Vierailija
2/39 |
14.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisten palkkaaminen on aina loppupeleissä arpapeliä. Harvoin tilanne on niin selkeä että on vain yksi ylitse muiden hakija. Usein hakijat ovat sillä tavalla tasavahvuisia, että yhdellä on heikkona kohtana joku asia ja toisella taas joku toinen. Sitten siinä saat miettiä kumpi asia haittaa enemmän. Myös ajoitus on ratkaisevaa. Jos satut soittamaan ja kysymään töitä juuri silloin kun työnantajalla on tarve työntekijälle, voit tulla valituksi vaikka normaalissa hakuprosessissa et pääsisi edes haastatteluun. Sinnikkyyden lisäksi työnhakija tarvitsee siis tuuria.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
14.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 21:41"][quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 21:35"]

Kyllä todistuksien arvosanat kertovat yleisesti ottaen älykkyydestä. Tai ainakin kyvystä oppia ja omaksua tietoa.

[/quote]

Jos on hakemassa alan ammattilaista, niin todistusten saamisesta alkaa olemaan sen verran aikaa, ettei niiden sisältämät arvosanat enää kerro mitään kyseisestä ihmisestä aikuisena työntekijänä.

Riittää kun on tarvittava päästötodistus jos joku taso on määritelty. Työkokemus ja historia kertoo jo paljon enemmän.
[/quote]
En ihan samaa mieltä ole, mutta tietysti tämä riippuu paljon alasta ja työtehtävästä. Työkokemus ja historia ei tosin kerro mitään muuta kuin että kyseinen henkilö on ollut töissä kyseisissä paikoissa. Ei se vielä kerro miten hän on niissä suoriutunut.

Vierailija
4/39 |
14.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 21:11"]

valitsen naisista iso rintaisimman ja miehistä "miehekkäimmän".

Hyvin on toiminut...

[/quote]

Pitääkö teillä hakemuksissa ilmoittaa kuppikoko? :)

Vierailija
5/39 |
14.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 21:52"]

Työkokemus ja historia ei tosin kerro mitään muuta kuin että kyseinen henkilö on ollut töissä kyseisissä paikoissa. Ei se vielä kerro miten hän on niissä suoriutunut.

[/quote]

Varsinkin pienellä paikkakunnalla, jossa "kaikki" tuntevat toisensa, vanhasta Graham Bellin keksinnöstä on paljon apua, eli soitetaan edelliselle työnantajalle.

Vierailija
6/39 |
14.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 11:34"]

Kertoisitko todelliset syyt, miksi valitsit jonkun henkilön alaiseksesi, etkä sitä toista.

[/quote]

Yleensä työtehtäviin otetaan työntekijä, jolla saadaan viimekädessä enemmän myyntiä mahdollisimman suurella onnistumisella. Eli enemmän tavaraa ulos valmistuksesta ja onnistuneesti, jotta laskutus on niin sujuvaa kuin voi.

Kun koskaan ei tiedä kuka sen oikeasti saa aikaan, katson onko henkilö ensin tekevän oloinen. Työtehtävä määrittelee aika pitkälle mikä voi kuvata hänen suoriutumistaan vaaditussa tehtävässä. Viimeksi valitsin, koska henkilöllä oli kykyä tehdä töitä, joita nykyväellä ei ole (muut osaavat tietenkin perusasiamme todella hyvin) ja voimme siten saada vähän parempikatteista myyntiä. Molemmilla parhailla vaihtoehdoilla oli paperitietojen pohjalta edellytykset oppia perustyö.

Sitä edeltävä rekrytointi oli di:n palkkaus ja loistavista papereista ja ulkoisesta asenteesta huolimatta hän ei sopinut työhön (yksikön perustaminen, johon liittyi paljon myyntiä). Hän purki sopimuksen koeajalla, kun ei ollut saanut aikaan odotettua ja pääsi toiseen hakemaansa työpaikkaan. Otin tilalle jo hakuvaiheessa toisena olleen kaupallista puolta lukeneen humanistin, joka on onnistunut loistavasti. Teknistä osaamista on jouduttu paikkaamaan firman sisältä, mutta siihen on resursseja.

Vierailija
7/39 |
14.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun nykyinen työnantaja ei ole katsonut mitään todistuksiani, ei edes sen vertaa, että olisi tarkistanut, että olen koulutukseltani se mikä olen sanonut olevani. Totta olen toki puhunut. On tyytyväinen. Testasi kyllä osaamistani muutamalla alan kysymyksellä haastattelussa. 

Vierailija
8/39 |
14.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 21:35"]

[/quote]

Todellisessa työelämässä siirrytään myös täysin erilaiseen ympäristöön, jossa nuo arvosanat on saatu, ja tavoitteet määritelty ihan eri tavalla kuin koulunpenkillä, joten usein henkilöt jotka eivät ole koulussa saaneet hyviä arvosanoja, loistavat korkeampia arvosanoja saaneita paremmin.

Ehkä tuossa on osittain myös selitys sille, että koulunpenkillä hyviä arvosanoja tahkoavat tytöt pärjäävät huonommin kun aletaan soveltamaan kaikkea elämän aikana opittua niihin asetettuihin tavoitteisiin pääsemiseksi. Poikien soveltaessa kaikkea oppimaansa ja imemäänsä luovemmin todellisissa tilanteissa.

Vierailija
9/39 |
14.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rekrytointikriteerit vaihtelevat tilanteen mukaan. Jos tiimistä on lähtenyt todella kokenut henkilö ja muut ovat vielä aika kokemattomia, painotetaan yleensä vahvaa ammattiosaamista. Jos taas tiimissä on monia kokeneita henkilöitä, saatetaan mielummin palkata uransa alussa oleva henkilö. Tiimiin sopivuus on myös tärkeä kriteeri. Jos esimerkiksi tiimissä on kovin voimakastahtoisia ihmisiä, voi olla riski palkata lisää voimakastahtoisia henkilöitä. Mielummin palkkaisin silloin tiimin sellaisen, joka on sovittelevampi ja sopeutuvaisempi. Jos ei tule valituksi, ei se tarkoita, että olisit huono kandidaatti. Et ollut vaan paras juuri siihen työhön ja työyhteisöön.

Vierailija
10/39 |
14.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 15:20"][quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 15:09"]

Itsevarma ja vakuuttava peittoaa usein hiljaisemman emmätiiä-tyypin. Pitää olla sen tuntuinen tyyppi että töihin tartutaan ja että ei tarvitse koko ajan olla neuvomassa, tsemppaamassa ja tukemassa.

[/quote]

Mutta tosityöelämässä sitten on kuitenkin toisin päin, haastattelussa arka voi olla se aikaansaava työntekijä ja arkuus karisee. Kun taas se itsevarma pitää suurta meteliä itsestään ja kiireistään, että työnteko välillä unohtuu kokonaan. Nähty on molemmat. 
[/quote]Ahaa. Siis älykäs ja itsevarma pitää meteliä itsestään? Kyllä ne ovat ne vähän tyhmemmät ja hitaammat joiden työpanos ei riitä ja joutuvat kehumaan itseään. Pahin on muita kyttäävä puurtaja, saa aina burnoutin kun luovuus puuttuu.

Vierailija
11/39 |
14.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitsen itselleni alaisia seuraavilla kriteereillä:

- jossakin työn kannalta olennaisessa asiassa osaavampi kuin itse olen

- joko tehnyt meillä harjoittelun ja pärjännyt hyvin TAI saanut erinomaiset suositukset taholta, johon luotan

- persoonallisuudeltaan työyhteisöömme sopiva, mm. on erittäin avoin ja rehellinen erityisesti omista heikkouksistaan ja huonoista puolistaan (kertoo näistä jopa kysymättä)

- tyyliltään edustava

- oppimishaluinen ja nöyrä, mutta samalla hyväitsetuntoinen ja osaa pitää kiinni omasta kannastaan silloin, kun se on tärkeää

- ahkera/aktiivinen (tätä arvioin CV:n perusteella)

- jos noilla kriteereillä löytyy useampia kuin yksi, valitsen jäljellä olevista sen, joka todennäköisemmin ei ole jäämässä äitiyslomalle lähiaikoina.

Vierailija
12/39 |
14.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 18:10"]

- jos noilla kriteereillä löytyy useampia kuin yksi, valitsen jäljellä olevista sen, joka todennäköisemmin ei ole jäämässä äitiyslomalle lähiaikoina.

[/quote]

Ei tuota saa sanoa ääneen ;)

Vierailija
13/39 |
14.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 17:29"]

Meillä miespuolinen esimies valitsee aina kaksi-kolmekymppisen näpsäkän naisen. Jos on kaksi ehdokasta, joista toinen on tavallisen siististi pukeutunut ja tavallisen näköinen nainen ja toinen korkokenkiin, lyhyehköön hameeseen ja tiukkaan puseroon pukeutunut hoikka kaunis nainen, tämä mies yllätys yllätys aina valitsee jälkimmäisen. Vaikka sillä taviksella olisi parempi kokemus ja molemmat olisivat yhtä mukavia. Asia nauratti aluksi, mutta nyt jo ärsyttää kun rekryjä on joutunut seuraamaan yli puoli vuosikymmentä.

[/quote]

Munalla rekrytointia, "suosikki"-aiheeni! Luuleeko se keski-iän kriisissään kamppaileva mulkero. että ne nuoret naiset olisivat hänestä kiinnostuneita?

Terv. keski-ikäinen nainen (48 v), joka ei saa työpaikkaa (mm. siksi etteivät keski-ikäiset miehet palkkaa minua). Minulla ei ole ongelmaa ikäni kanssa, sen sijaan joillakin muilla tuntuu olevan...

Vierailija
14/39 |
14.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 19:13"]

[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 17:29"]

Meillä miespuolinen esimies valitsee aina kaksi-kolmekymppisen näpsäkän naisen. Jos on kaksi ehdokasta, joista toinen on tavallisen siististi pukeutunut ja tavallisen näköinen nainen ja toinen korkokenkiin, lyhyehköön hameeseen ja tiukkaan puseroon pukeutunut hoikka kaunis nainen, tämä mies yllätys yllätys aina valitsee jälkimmäisen. Vaikka sillä taviksella olisi parempi kokemus ja molemmat olisivat yhtä mukavia. Asia nauratti aluksi, mutta nyt jo ärsyttää kun rekryjä on joutunut seuraamaan yli puoli vuosikymmentä.

[/quote]

Munalla rekrytointia, "suosikki"-aiheeni! Luuleeko se keski-iän kriisissään kamppaileva mulkero. että ne nuoret naiset olisivat hänestä kiinnostuneita?

Terv. keski-ikäinen nainen (48 v), joka ei saa työpaikkaa (mm. siksi etteivät keski-ikäiset miehet palkkaa minua). Minulla ei ole ongelmaa ikäni kanssa, sen sijaan joillakin muilla tuntuu olevan...

[/quote]

Ei luule, mutta saahan sitä uneksia ja silmäniloa siitä saa vaik'ei muuta :-)

Oikeasti... Kyllä minä ottaisin ammattitaitoisen ja henkisestikin jo tasapainottuneen aikuisen naisen, juuri koulusta päässeen alle kolmikymppisen sijasta, joka saattaa vielä hyvinkin pian lähteä sille lomalle, jota ei saa ääneen lausua.

Vierailija
15/39 |
14.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 17:21"]

Rekrytoin talousalalle. Katson aina ensin matematiikan numeron lukion päättötodistuksesta. Jos ei ole laskupäätä niin ei ole tälle alalle. Toinen on luotettavuus. Jos on suuna-päänä koko ajan eikä voi keskittyä mihinkään ei sovi tälle alalle sillä meillä pitää olla hillitty ja pitää suu suupussa kun on vaitiolovelvollisuus.

[/quote]

Tuoko hakijat oikeasti lukion todistuksen nähtäville? Ei kyllä ole tullut mieleenkään viedä kun lukiosta on yli 15 vuotta ja DI: paperit myös ollut plakkarissa noin 10 vuotta. Vai rekryätkö nuoria?

Vierailija
16/39 |
14.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ollut jo yli kaksi vuotta määräaikaisena samassa työpaikassa. Olen pidetty työntekijä, niin asiakkaiden kuin muiden työntekijöiden keskuudessa. Tulen toimeen kaikkien kanssa, teen aina parhaani, noudatan työaikoja ja -sääntöjä. En ole pois juuri koskaan. Mutta koska minulla ei ole vielä lapsia ja olen alle 30-vuotias en usko saavani vakipaikkaa työpaikaltani ennen sterilisaatiota. Minun ohitseni valinnassa menevät aina vanhemmat työntekijät ja miehet.

Vierailija
17/39 |
14.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 20:51"]

Mutta koska minulla ei ole vielä lapsia ja olen alle 30-vuotias en usko saavani vakipaikkaa työpaikaltani ennen sterilisaatiota. Minun ohitseni valinnassa menevät aina vanhemmat työntekijät ja miehet.

[/quote]

luulet vaan. Viiden vuoden sisällä valitat, että olet näkymätön keski-ikäinen nainen ja työnantajat palkkaa vain nuorempia ja naivimpia. Jossain muualla se syy oikeasti on.

Vierailija
18/39 |
14.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 20:51"]

Minä olen ollut jo yli kaksi vuotta määräaikaisena samassa työpaikassa. Olen pidetty työntekijä, niin asiakkaiden kuin muiden työntekijöiden keskuudessa. Tulen toimeen kaikkien kanssa, teen aina parhaani, noudatan työaikoja ja -sääntöjä. En ole pois juuri koskaan. Mutta koska minulla ei ole vielä lapsia ja olen alle 30-vuotias en usko saavani vakipaikkaa työpaikaltani ennen sterilisaatiota. Minun ohitseni valinnassa menevät aina vanhemmat työntekijät ja miehet.

[/quote]

Katso muita työpaikkoja. Voi olla, että palkkaavat sinut äkkiä niin eivät menetä hyvää työntekijää.

Vierailija
19/39 |
14.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohta 10 vuotta olen rekrynnyt 80 hengen yritykseen;

Elä karsin papereiden perusteella. Lopulta valitsen naisista iso rintaisimman ja miehistä "miehekkäimmän".

Hyvin on toiminut...

Vierailija
20/39 |
14.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi yhdeksän