enkeli-elli ja muut vaikeasti vammaiset
http://ajatustenihuonossaseurassa.vuodatus.net/?scrollId=54dd97268464da1a28000228
Tiedän että nyt tulee kuraa niskaan, kun kerron mielipiteeni tästä. Mutta ei, en silti ole tunteeton ja kyllä tämä juttu jokatapauksessa sai silmät kyyneliin.
Eli en ihan tajua miksi ihminen ihan täysin tietoisena siitä, että syntyvällä lapsella ei ole mitään mahdollisuuksia selvitä, haluaa elää raskauden ja synnyttää lapsen. Vaikka kaiken aikaa tietää, että joutuu järjestämään ne hautajaiset ja näkemään ja kokemaan lapsen tuskan. En tiedä tajuaako kukaan mun pointtia...
Tässäkin melko lailla koko raskaus on tiedetty lapsen erittäin vaikeasta vammasta. Mulla ei oo mitään vammaisia vastaan, mut jotenkin tuo tietoinen halu kaikkeen tuohon tuntuu lähinnä itsekkäälle.
Kommentit (60)
[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 15:50"]Sä voit kysyä sitä varmaan suoraan yatävältäni riikalta
[/quote]
Tämä viesti kelle?
Itse tein raskaudenkeskeytyksen myöhäisillä viikoilla kun vauvamme sai saman diagnoosin kuin tämä elli-vauva. Kukaan ei pysty ikinä tuomitsemaan minua niin kuin itse itseni tuomitsen, mutta tuota ellin blogia luettuani olen ymmärtänyt että tein oikean ratkaisun. miksi pitkittää väistämätöntä? en voi oikein ikinä sanoa katuvani tekoani koska tulin uudestaan raskaaksi ennen sairaan vauvamme laskettua aikaa. Ilman keskeytystä, meillä ei olisi nyt tuota toista pientä. Ei se silti ikävää vie pois, vammainen lapseni on aina osa minua ja kokemus muutti minua syvästi. sitä ei tule ikinä kukaan ymmärtämään, ellei ole samaa kokenut.
[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 15:50"]
Sä voit kysyä sitä varmaan suoraan yatävältäni riikalta
[/quote]Riikan lapseen tuhlattiin turhaan yhteiskunnan rahoja,varsinkin ku tiedettiin et lapsi kuolee olis ollu halvempaa abortoida sikiö jo alkuraskaudessa,ku vaikea vammaisuus todettiin.Ärsyttää tää ajattelu et mä haluuun oltais nekin rahat käytetty vaikka myöhemmin elämässä vammautuneiden hoitoon ja kuntoutumiseen.
[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 16:00"][quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 15:50"]
[/quote]Riikan lapseen tuhlattiin turhaan yhteiskunnan rahoja,varsinkin ku tiedettiin et lapsi kuolee olis ollu halvempaa abortoida sikiö jo alkuraskaudessa,ku vaikea vammaisuus todettiin.Ärsyttää tää ajattelu et mä haluuun oltais nekin rahat käytetty vaikka myöhemmin elämässä vammautuneiden hoitoon ja kuntoutumiseen.
[/quote]
Mihinkäs sä sitten vedät rajan millä tavalla vammainen pitäisi abortoida? Onko joku rahamäärä- että pitää jäädä plussaa valtion kassaan? Voin sanoa että esim näkövammaiset ei monesti pysty tuottamaan enemmän kuin vievät. Tapetaanko näkövammaiset kohtuun? Tai liikuntavammaiset? Kuulovammaiset?
Tai jos aivovamma? Minkä tasoinen on hyväksyttävä?
Av palstalla asuu jumala ilmeisesti. Ja luulen ettet tunne yhtään vammaista ihmistä. Mene ja tutustu niin hieman maailmankuva aukenee. Tällä hetkellä kuulostat ihan natsilta.
[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 15:56"]Itse tein raskaudenkeskeytyksen myöhäisillä viikoilla kun vauvamme sai saman diagnoosin kuin tämä elli-vauva. Kukaan ei pysty ikinä tuomitsemaan minua niin kuin itse itseni tuomitsen, mutta tuota ellin blogia luettuani olen ymmärtänyt että tein oikean ratkaisun. miksi pitkittää väistämätöntä? en voi oikein ikinä sanoa katuvani tekoani koska tulin uudestaan raskaaksi ennen sairaan vauvamme laskettua aikaa. Ilman keskeytystä, meillä ei olisi nyt tuota toista pientä. Ei se silti ikävää vie pois, vammainen lapseni on aina osa minua ja kokemus muutti minua syvästi. sitä ei tule ikinä kukaan ymmärtämään, ellei ole samaa kokenut.
[/quote]
Vaikka se on ollut sinulle oikea ratkaisu, niin jollekin muulle oikea ratkaisu on olla menemättä aborttiin.
[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 16:08"]
[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 16:00"][quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 15:50"] Sä voit kysyä sitä varmaan suoraan yatävältäni riikalta [/quote]Riikan lapseen tuhlattiin turhaan yhteiskunnan rahoja,varsinkin ku tiedettiin et lapsi kuolee olis ollu halvempaa abortoida sikiö jo alkuraskaudessa,ku vaikea vammaisuus todettiin.Ärsyttää tää ajattelu et mä haluuun oltais nekin rahat käytetty vaikka myöhemmin elämässä vammautuneiden hoitoon ja kuntoutumiseen. [/quote] Mihinkäs sä sitten vedät rajan millä tavalla vammainen pitäisi abortoida? Onko joku rahamäärä- että pitää jäädä plussaa valtion kassaan? Voin sanoa että esim näkövammaiset ei monesti pysty tuottamaan enemmän kuin vievät. Tapetaanko näkövammaiset kohtuun? Tai liikuntavammaiset? Kuulovammaiset? Tai jos aivovamma? Minkä tasoinen on hyväksyttävä? Av palstalla asuu jumala ilmeisesti. Ja luulen ettet tunne yhtään vammaista ihmistä. Mene ja tutustu niin hieman maailmankuva aukenee. Tällä hetkellä kuulostat ihan natsilta.
[/quote]Paljon yhteiskunnan varoja kuluttavat täytyis abortoida,kuulovammaiset,näkövammaiset ym lievät kykenevät itsenäiseen elämään ilman suurempaayhteiskunnan rahallista satsaamista.
Määrärahat on rajalliset siks täytyis toivottomat abortoida jo alkuunsa ja käyttää rahat muiden vammaisten tukemiseen.Esim minusta on ok et "parakkilapselle järjestettiin kotiin parakki ja hoitaja öiksi,mut en olis hyväksynyt lisäsiiven rakentamista.
[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 16:16"][quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 16:08"]
[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 16:00"][quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 15:50"] Sä voit kysyä sitä varmaan suoraan yatävältäni riikalta [/quote]Riikan lapseen tuhlattiin turhaan yhteiskunnan rahoja,varsinkin ku tiedettiin et lapsi kuolee olis ollu halvempaa abortoida sikiö jo alkuraskaudessa,ku vaikea vammaisuus todettiin.Ärsyttää tää ajattelu et mä haluuun oltais nekin rahat käytetty vaikka myöhemmin elämässä vammautuneiden hoitoon ja kuntoutumiseen. [/quote] Mihinkäs sä sitten vedät rajan millä tavalla vammainen pitäisi abortoida? Onko joku rahamäärä- että pitää jäädä plussaa valtion kassaan? Voin sanoa että esim näkövammaiset ei monesti pysty tuottamaan enemmän kuin vievät. Tapetaanko näkövammaiset kohtuun? Tai liikuntavammaiset? Kuulovammaiset? Tai jos aivovamma? Minkä tasoinen on hyväksyttävä? Av palstalla asuu jumala ilmeisesti. Ja luulen ettet tunne yhtään vammaista ihmistä. Mene ja tutustu niin hieman maailmankuva aukenee. Tällä hetkellä kuulostat ihan natsilta.
[/quote]Paljon yhteiskunnan varoja kuluttavat täytyis abortoida,kuulovammaiset,näkövammaiset ym lievät kykenevät itsenäiseen elämään ilman suurempaayhteiskunnan rahallista satsaamista.
Määrärahat on rajalliset siks täytyis toivottomat abortoida jo alkuunsa ja käyttää rahat muiden vammaisten tukemiseen.Esim minusta on ok et "parakkilapselle järjestettiin kotiin parakki ja hoitaja öiksi,mut en olis hyväksynyt lisäsiiven rakentamista.
[/quote]
Eli todellakin, sä et tiedä vammaisista ja ylipäänsä yhteiskunnan palvelujärjestelmästä yhtään mitään.
Joo, en mä taida edes viitsiä alkaa rautalangasta vääntämään, jos ihminen puhuu asioista joista ei oikeasti hanskaa edes perustietoja.
Joo, elämä opettaa vielä sinuakin.
Totuus on kanna vastuusi synnyttäessäsi vaikeasti vammaisen lapsen.Yhteiskunnan tukia joudutaan tulevaisuudessa leikkaamaan rajulla kädellä.Kuulovammaiselle riittää usein kuulolaite näkövammaiselle opaskoira sekä avustaja silloin tällöin.Vaikeasti vammainen sänkyynsä "sidottu" ei tule tulevaisuudessa saamaan asianmukaista hoitoa,nyt jo on nähtävissä leikkauksia.Vanhusten hoidossa se on jo nähtävissä,resurssi pula.Rahalla saa ja hevosella pääsee.
Vaikea kysymys. Itsekin tätä kovasti pohdin raskausaikana, niin kuin kaikki varmaan. Miehen kanssa päädyttiin siihen, että lapsi otetaan vastaan millaisena vain. Kävin ultrat ja myös niskapoimu mittaus tehtiin. Kaikki arvot oli ok. Silti olisi pitänyt mennä verikokeisiin. Niistä kieltäydyin.
Meille syntyi terve lapsi. Ystäväpiirissä on monenlaista kohtaloa (vaikeasti vammaisia lapsia, kohtukuolemia ja vammaisuuden takia myöhäisellä viikoilla abortoituja). Nämä on vaikeita kysymyksiä, joissa täytyy tehdä niin kuin itsestä hyvältä tuntuu. Toisten ratkaisujen arvostelu on mielestäni todella ajattelematonta. Jokainen vanhempi pyrkii varmasti mielestään parhaaseenratkaisuun.
[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 10:45"]
http://ajatustenihuonossaseurassa.vuodatus.net/?scrollId=54dd97268464da1a28000228 Tiedän että nyt tulee kuraa niskaan, kun kerron mielipiteeni tästä. Mutta ei, en silti ole tunteeton ja kyllä tämä juttu jokatapauksessa sai silmät kyyneliin. Eli en ihan tajua miksi ihminen ihan täysin tietoisena siitä, että syntyvällä lapsella ei ole mitään mahdollisuuksia selvitä, haluaa elää raskauden ja synnyttää lapsen. Vaikka kaiken aikaa tietää, että joutuu järjestämään ne hautajaiset ja näkemään ja kokemaan lapsen tuskan. En tiedä tajuaako kukaan mun pointtia... Tässäkin melko lailla koko raskaus on tiedetty lapsen erittäin vaikeasta vammasta. Mulla ei oo mitään vammaisia vastaan, mut jotenkin tuo tietoinen halu kaikkeen tuohon tuntuu lähinnä itsekkäälle.
[/quote]
Itsekkäälle? Lasten hankkiminen on aina itsekäs kokemus, ei niitä lapsia muita varten tehdä vaan oman elämän iloksi.
Surutyön kannalta tuo ratkaisu on äidin mielestä varmaan paras ratkaisu.
Jokainen tekee niinku parhaaksi näkee,itse en voisi vaikeasti vammaista lasta synnyttää eikä esim downin oireyhtymän diaknoosin saadusta tiedä ennen syntymää onko yhteiskunta kelpoinen vai vuoteen omana elävä.Itselläni ei ole resulsseja hoitaa vammaista eikä voi luottaa siihen et yhteiskunta avustaa,koska kaikeasta leikataan kokoajan.
Onko asian mm.kv-illassa ja Seura-lehdessä esiin tuonti surutyötä?
Tämä pieni ei voinut päättää mm.kuviensa julkaisua. Ymmärrän keskustelun tarpeen herättelyn, sen voisi tehdä muullakin tavalla. Tämä vain oma mielipiteeni.
Lapsen kärsimystä siinä pitkitetään.
Viime aikoina on ollut mediassa juttuja myös vanhemmista, jotka haluavat vaikeasti vammaisille lapsilleen elinsiirron. (Elinsiirto ei siis parantaisi lapsen vammaisuutta.) Eikö ole todella outo ajatus, että jonkun terveen pitää kuolla elinsiirtojonoon, jotta vaikeasti vammainen, ympäristöstä ja muista ihmisistä tiedoton lapsi jatkaa elämää?
Onko Suomeen rantautumassa amerikkalaisten hihhuleiden ajattelutapa, jossa vanhemmat on sitä parempia kristittyjä, mitä vammaisempia lapsia he hankkivat lääkäreiden aborttikehotuksista huolimatta?
[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 11:21"]
Viime aikoina on ollut mediassa juttuja myös vanhemmista, jotka haluavat vaikeasti vammaisille lapsilleen elinsiirron. (Elinsiirto ei siis parantaisi lapsen vammaisuutta.) Eikö ole todella outo ajatus, että jonkun terveen pitää kuolla elinsiirtojonoon, jotta vaikeasti vammainen, ympäristöstä ja muista ihmisistä tiedoton lapsi jatkaa elämää?
Onko Suomeen rantautumassa amerikkalaisten hihhuleiden ajattelutapa, jossa vanhemmat on sitä parempia kristittyjä, mitä vammaisempia lapsia he hankkivat lääkäreiden aborttikehotuksista huolimatta?
[/quote]
Lääkärit eivät saa kehottaa aborttiin.
Koskaan kun ei voi tietää,mikä todellinen tila on. On myös tarinoita,joissa on loppu hyvin.
Jokaisella on oma tapansa surutyöhön. Me emme voi arvostella kenenkään ratkaisuja surityössä. Itse mietin Riikan olevan rohkea,kun avaa elämänsä omalla nimellään meille,ketkä voimme tuomita ja kauhistella.
Just tuota tarkoitin, et lapsen kärsimystä pitkitetään. Eikö se olis ollut yhtä rakas vaikka ei olis ehtinyt käydä näyttäytymässä?
-ap
[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 11:26"]
[/quote]
[/quote]Ehkä eivät saa, mut nykypäivänä resulsseja täytyy säästää eikä tuhlata toivottomien lastenhoitoon.Lääkäreiden tehtävä on priorisoida ja käyttää rahat ihmisiin,joilla on mahdollisuus elää tässä yhteiskunnassa itsestä aikuisena huolehtien ja työllään veroeuroja maksaen.
[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 11:32"]
[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 11:26"]
[/quote]
[/quote]Ehkä eivät saa, mut nykypäivänä resulsseja täytyy säästää eikä tuhlata toivottomien lastenhoitoon.Lääkäreiden tehtävä on priorisoida ja käyttää rahat ihmisiin,joilla on mahdollisuus elää tässä yhteiskunnassa itsestä aikuisena huolehtien ja työllään veroeuroja maksaen.
[/quote]
Onneksi kaikki eivät ajattele kuten sinä.