Minkä ikäinen on mielestänne aikuinen?
18-vuotias on tietenkin lain mukaan aikuinen, mutta mikä on teidän mielipiteenne? Minkä ikäisenä ihminen on oikeasti aikuinen? Milloin alatte pitää outona, jos ihminen elää vanhempiensa rahoilla?
Kommentit (17)
Omasta mielestäni n. 25-vuotias on "oikeesti aikuinen". 20-vuotiaat ja nuoremmat vaikuttavat tällaisen vanhan tädin mielestä vielä ihan lapsilta, vaikka olisivatkin täysi-ikäisiä. Vanhempien rahoilla elelevää alan katsoa hieman oudosti jos ikä alkaa lähennellä sitä 25 ikävuotta, paitsi tosiaan sellaisissa tilanteissa joissa vanhemmilla on erittäin paljon rahaa. Tämä siis olettaen, että nuori opiskelee, töissä käyvän pitää kyllä elättää ihan itse itsensä.
Parikymppinen on jo oikeasti aikuinen, jos on muuttanut 18-vuotiaana pois kotoa. Kyllä kahdessa vuodessa oppii kantamaan vastuuta ja pitämään huolta itsestään. Ymmärrän, että joku saattaa opiskeluaikana asua taloudellisista syistä kotona, mutta muussa tapauksessa pitäisi vanhempien kukkarolla eläminen lopettaa siinä kohtaa, kun muuttaa lapsuudenkodista pois. Tietysti on luonnollista, että vanhemmat auttavat, jos opiskelijalla tulee tiukka paikka, samaan kuuhun tulee hammaslääkäri- ja lääkelaskuja ja kännykkä hajoaa totaalisesti ym.
Viidenkympin toiselle puolelle ehtineen mielestä "aikuisuuden" raja kulkee siinä kolmenkympin tällä puolen, yksilökohtaiset erot vaikuttavat viitisen vuotta puoleen tai toiseen, vaikka tekemisiin on joutunut ihan viisikymppistenkin kanssa, joita ei ole voinut parhaalla tahdollaankaan vielä kuvailla aikuisiksi henkiseltä kehitykseltään.
Aikuisen ei tarvitse enää tehdä numeroa "aikuisuudestaan".
Ei se ole mitenkään ikään sidottua, eikä sekään ole tosiaankaan mikään tae aikuisuudesta että elättää itsensä ja käy töissä. Jotkut ihmiset eivät koskaan kasva henkisesti aikuisiksi ja toiset taas voivat olla jo 20-vuotiaina todella kypsiä. Meitä on niin moneen junaan.
Sellainen, joka ei mollaa muita, ei kiroile ja on valmis heräämään yöllä siivoamaan lapsensa oksennuksen.
[quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 22:06"]30v
[/quote]
Tarkoitin että 30 on aikuinen, mutta vanhempien rahoilla jos elää yli 18v niin on vähän outoa. 24v pitäisi viimeistään asua jo omillaan.
Itse olen 21v, enkä mielestäni vielä aikuinen. Siis kypsä ikäisekseni, siitä olen aina saannut kuulla. Ihmiset luulevat aina että olen 23-25 vuotias. Tähän ikään paljon koettu ja en ole ainakaan mikään bimbo :) Mutta jos mietin mitä mielestäni aikuisuus on, niin en ole vielä niin pitkällä. Omillani asun, opiskelen ja olen töissä. Hoidan asiani hyvin ja elätän itseni. Välillä tiukan paikan tullen vanhemmat avustavat, esim kun olin pitkään sairaana tulehduskierteen vuoksi ja sairaala- sekä lääkelaskut oli kalliita. Mutta tiedostan olevani vielä nuori. En mitenkään villi, mutta "lapsellisuutta" vielä löytyy. Vaikea selittää :)
[quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 22:19"]
Itse olen 21v, enkä mielestäni vielä aikuinen. Siis kypsä ikäisekseni, siitä olen aina saannut kuulla. Ihmiset luulevat aina että olen 23-25 vuotias. Tähän ikään paljon koettu ja en ole ainakaan mikään bimbo :) Mutta jos mietin mitä mielestäni aikuisuus on, niin en ole vielä niin pitkällä. Omillani asun, opiskelen ja olen töissä. Hoidan asiani hyvin ja elätän itseni. Välillä tiukan paikan tullen vanhemmat avustavat, esim kun olin pitkään sairaana tulehduskierteen vuoksi ja sairaala- sekä lääkelaskut oli kalliita. Mutta tiedostan olevani vielä nuori. En mitenkään villi, mutta "lapsellisuutta" vielä löytyy. Vaikea selittää :)
[/quote]
Aivojesi etuotsalohko kehittyy vielä hyvän tovin.
30 v.
koska kehityspsykologian mukaan ihminen itsenäistyy vasta vähän alta kolmekymppisenä. Vaikka kuinka olisi itse jo naimisissa.
Tietty, jos on menettänyt vanhempansa nuorena, niin aikuistuminen tapahtuu varhain. Samoin omat lapset muokkaavat prosessia.
Minä itse tunsin itseni aikuiseksi joskus 35 v jälkeen. Nyt olen 45 v, ja nyt olen selkeästi aikuinen, mutta en lähelläkään keski-ikää.
Tilastokeskus laskee nuoriksi 15-29-vuotiaat, joten aikuinen on vasta 30-vuotiaana. Näin minäkin uskon.
Vähän päälle 20-vuotiasta pidän nuorena aikuisena.
T. Viisikymppinen
Fiksu kypsän oloinen 17-vuotias muuttui ihan pennuksi, kun täytti 18. Nyt on autonrassaaja-baaripelle. Mutta eiköhän se tuosta taas tasoitu. Kokemukseni mukaan 24-vuotias alkaa olemaan melko aikuismaisin elkein.
Eläähän jotkut koko ikänsä vanhempien rahoilla. Esim Arvo Ylpön poika ei ole tehnyt elämänsä aikana yhtään päivää työtä.
Olen 23-vuotias ja vakitöissä, naimisissa, ensimmäistä lasta odottava ja asumme omistusasunnossa. "Ulkoiset merkit" löytyvät, mutten silti sanoisi että juuri minä olisin aikuinen. Päivittäin teemme parhaamme jotta tekisimme fiksuja ja vastuullisia valintoja elämässämme, mutta ajatus siitä että olisin vakavastiotettava aikuinen tuntuu toisinaan tosi hämyltä. Joku muu tämän ikäinen ehdottomasti on, joku toinen ehdottomasti ei ole.
Nainen alkaa olla aikuinen siinä 24 vuoden iässä. Siihen asti hän on tyttö. 100 vuotta sitten laki määrittelikin tytön täysi-ikäiseksi 24-vuotiaana ja pojan 22-vuotiaana.
Tuohon viimeisimpään kysymykseen vastaan, että joku 23-vuotias vanhempien rahoilla elävä alkaa minua ihmetyttämään. Ellei sitten ole syynä että vanhemmat ovat rikkaita ja haluavat välttämättä tukea toisen elämää. Olen itsekin nuori aikuinen 25v.