Työkyvyttömyyseläkkeestä aina määräaikainen!
Suomessa on tuhansia alle 30v. Eläkeläisiä, työkyvyttömyyseläkkeellä. Näiden eläke pitää saada määräaikaiseksi ja sen pitää leikata tulevaa vanhuuseläkettä. Näin säästyy rahaa, saadaan pinnareita töihin ja yhteiskunnan työvoimapulaa helpotetaan. Toinen vaihtoehto on tuoda maahan lisää työntekijöitä...
Kommentit (23)
Jos pysyvällä työkyvyttömyyseläkkeellä oleva laitetaan uudestaan eläkeselvitysprosessiin, se saattaa joidenkin kohdalla merkitä sitä, että heidän terveytensä heikkenee selvityksestä niin että he tarvitsevat sen johdosta enemmän yhteiskunnan palveluja verrattuna siihen että olisivat saaneet olla rauhassa. Ehdotuksesi on lyhytnäköinen.
Työkyvyttömyyseläkkeelle on vaikea päästä, näin olen kuullut muiden suusta. Asiaa tarkastellaan hyvin tarkasti monesta eri näkökulmasta ja moni hakija ei saa hakemustaan läpi.
Hmm, en taida kannattaa ehdotusta. Synnynnäisen sokeuden perusteella myönnetty työkyvyttömyys eläke ja ihmeparantuminen, ei kuulosta todennäköiseltä yhdistelmältä. :) Olisi aivan turhaa tarkastella asiaa muutaman vuoden välein.
Aivan, koska kehitysvammainenkin napsahtaa terveeksi tuosta vain kun siitä tulee työtön.
Pysyvä työkyvyttömyyseläke on toistaiseksi voimassa oleva, joten älä huoli.
Pääasiassa työkyvyttömyyseläkkeet on määräaikaisia eli kuntoutustuki 6 kk - 1v - 2v välillä
Tää on yhtä fiksu ehdotus kun se, että kelalle pitää muutaman vuoden välein todistaa ettei amputoitu jalka ole kasvanut takaisin.
Olen 35 ja työkyvyttömyyseläkeläinen. Kouluttaudun jatkuvasti ja lopetan eläkkeen heti kun saan vakituisen työsuhteen jolla voi elää Suomessa.
Jos eläke katkaistais joutuisin hyödyntämään taitojani toisella tavalla saadakseni ruokaa pöytään. Ja en voi siinä hävitä mitään kun valtio antaa sen leivän vankilassakin.
Niinpä. Viskaalit odottaa että kasvaa uudet jalatkin
Voiko työkyvyttömyyseläkkeelle päästä ilman, että pitää vetää jotain pillereitä? En halua pilata terveyttä vaan relata eläkeikään asti ja sitten eläkkeelle suoraan.
Vierailija kirjoitti:
Pääasiassa työkyvyttömyyseläkkeet on määräaikaisia eli kuntoutustuki 6 kk - 1v - 2v välillä
Toistaiseksi voimassaoleva on niin pitkään kun lopetetaan. Mulla tuli eläkepäätös "jatkuva".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toistaiseksi voimassaoleva on niin pitkään kun lopetetaan. Mulla tuli eläkepäätös "jatkuva".
Toistaiseksi jatkuva, pysyvää ei ole
Vierailija kirjoitti:
Voiko työkyvyttömyyseläkkeelle päästä ilman, että pitää vetää jotain pillereitä? En halua pilata terveyttä vaan relata eläkeikään asti ja sitten eläkkeelle suoraan.
Pipi päätä lääkäri ehdotteli mullekkin. Siinäpä olisi harrastukset vähentyneet. mm aseluvat olisi lähtenyt.
Sain eläkkeen ensi hakemuksella kumminkin ilman hullun papereita, oli jo leikelty selkää ym.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toistaiseksi jatkuva, pysyvää ei ole
Siis mulla tuli päätös ELO yhtiöltä jossa luki eläke on JATKUVA. Ei ollut mitään toistaiseksi mainintaa.
En usko, että tulen saamaan sitä suurta vanhuuseläkettä. Sairastan parantumatonta syöpää. Olen mielestäni ansainnut työkyvyttömyyseläkkeeni tekemällä kymmeniä vuosia kovasti töitä.
Oletko ajatellut että työkyvyttömyyseläkkeellä on myös ihmisiä, jotka ihan oikeasti ovat syystä tai toisesta työkyvyttömiä ja heidänkin pitää elää jotenkin.
No minä ainakin olin määräaikaisella, eli kuntoutustuella, vuosia pätkissä ennen toistaiseksi voimassa olevaa.
Muistelen että 36-vuotiaana oli vielä lausunnossakin, että nuoren iän vuoksi ei vielä pysyvää, että toivoakin ehkä on.
Vierailija kirjoitti:
Työkyvyttömyyseläkkeelle on vaikea päästä, näin olen kuullut muiden suusta. Asiaa tarkastellaan hyvin tarkasti monesta eri näkökulmasta ja moni hakija ei saa hakemustaan läpi.
Siihen riittää kun esittää vakavasti masentunutta. T: huijaamalla ekäkkeelle päässyt alle 40v
vierailija kirjoitti:
Suomessa on tuhansia alle 30v. Eläkeläisiä, työkyvyttömyyseläkkeellä. Näiden eläke pitää saada määräaikaiseksi ja sen pitää leikata tulevaa vanhuuseläkettä. Näin säästyy rahaa, saadaan pinnareita töihin ja yhteiskunnan työvoimapulaa helpotetaan. Toinen vaihtoehto on tuoda maahan lisää työntekijöitä...
Kuten tuossa joku jo mainitsikin, osa eläkkeistä on myönnetty perusteilla, jotka eivät maagisesti katoa odotellessa. Itselläni tk-eläke MS-taudin takia, ja siitä ei KUKAAN ole koskaan parantunut.
Ja mitä rahan säästämiseen tulee, eläkkeeni maksaa yksityinen työeläkevakuuttaja, joten yhteiskunta ei säästäisi eläkkeeni lakkauttamisessa juuri mitään, ehkä jopa päin vastoin, koska jäisin kuitenkin kortistoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siihen riittää kun esittää vakavasti masentunutta. T: huijaamalla ekäkkeelle päässyt alle 40v
Kyllä se tuokin prosessi ihan työstä käy. T, Saman läpikäynyt
ja oletat että se säästää yhteiskunnan rahoja? entä kun se pysyvästi työkyvytön laitetaan määräajan jälkeen uudelleen samaan eläkehakemusprosessiin, ja tulos on että hänelle määrätään taas uusi määräaikainen työkyvyttömyyseläke. Missä kohtaa säästyy rahaa? Provohan sinä osittain olet, mutta jos silti keskustelussa kunnioittaisit sitä faktaa, että sairaat ovat sairaita, eivätkä huijareita.