Paljonko voin saada asuntolainaa pankista
Paljonko luulette, että voin saada pankista asuntolainaa seuraavilla tiedoilla: vakituinen työ, nettotulot noin 2 800 e/kk sisältää elatusmaksut 2 lapsesta + lapsilisät tuohon päälle. Säästöjä noin 45000-55000 e riippuen siitä, mihin hintaan saan nykyisen asunnon kaupaksi. Haaveena asunto, jonka myyntihinta noin 180 000 - 185 000e.
Työkaveri just tokaisi tänään, että saan varmaankin 60 000 - 80 000 e lainan. Olisin valmis ottamaan lainaa maksimissaan 135 000 - 140 000e joten sen puolesta haaveasuntoni hankkiminen onnistuisi. Mutta mitähän mahtaa pankki sanoa asiaan... en ole vielä ehtinyt hakemusta tekemään mutta työkaverini kommentin jälkeen iski paniikki, että joudunko muuttamaan lasteni kanssa johonkin kaksioon tms. jos lainaa ei tällä hetkellä pankeista saa minun tuloillani 80 000 euroa enempää :/
Ja jos joku on juuri ottanut asuntolainaa tai on niitä kilpailuttamassa, niin millaisia korkomarginaaleja on teille on tarjottu?
Kommentit (27)
Haista paska! Lahjoittaisit ahne kapitalisti tuon summan köyhille lapsiperheille.
No saat varmasti lainaa tuon reilu 100k noilla tuloilla ja omaisuudella.
[quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 21:04"]
Haista paska! Lahjoittaisit ahne kapitalisti tuon summan köyhille lapsiperheille.
[/quote]
Hah, ihana trolli <3
varmasti saat toivomasi lainasumman. itse olisin viime kesänä saanut 130 000 euroa n. 2400e/kk bruttotuloilla, säästöjä huomattavasti vähemmän kuin sinulla.
Kyllä sä varmaan 100 000 saat, mut 140 kuulostaa paljolta. Ainakin kun ilmeisesti oot yksin maksamassa. Pankki varmaan vaatii sua ottamaan jonkun vakuutuksen työttömyyttä varten tms. Marginaalit vaihtelee, meillä 0,95 loppusyksystä otettu, mutta saattaa olla mysö jotain jopa 1,5.
Pankki myöntää lainan vakuusarvoksi 70% asunnon myyntihinnasta, eli jos säästöjä 50000, niin saat lainaa noin 115 000. Asunto voi suus maksaa noin 165 000.
Meillä marginaali 1,25, 6kk Euribor. Tuossa linkki vielä taloussanomien tänä vuonna tekemään vertailuun jossa kilpailutettu pankkien marginaalit. Toivottavasti oli apua :)
http://m.taloussanomat.fi/?page=showSingleNews&newsID=2015381&c=mobile&rss=mob
Kyllä sä 100 000 saat, mutta et ehkä kauheasti yli. Mä olisin saanut 100000 noin 2000 nettotuloilla mutta mulla on enemmän omaisuutta kuin sulla. Kannattaa kysyä kaikista pankeista, turhaan sitä etukäteen panikoi. Mäkin kilpailutin pankit jo hyvissä ajoin jotta voi sitten miettiä että minkä hintaista asuntoa voi realistisesti miettiä ostavansa.
8 jatkaa...
55 000 euron säästöillä voisit jo ostaa 183tuhatta maksavan asunnon, eli se mitä saat omastasi on tässä tärkein. Oletko kysynyt arvioita? Vaihtoehtona on myös säästää tuo muutama tonni, jolloin saat tarvittavan määrän lainaa.
Vaativatko pankit nykyään tosiaan ehdottomasti tuon 30 % omarahoitusosuuden? Sitä vähän pelkään, että rupeavat tosiaan laittamaan ehdoksi jotain takaisinmaksuturvaa tms. joka taas sitten maksaa ylimääräistä eli käytönnössä heikentää takaisinmaksun edellytyksiä. Asunto kun tulee kuitenkin olemaan alueella, jossa on kova kysyntä myös perheasunnoista myös tulevaisuudessa joten asunnon saa aina kaupaksi.
Oon ollut saman pankin asiakas yli 30 vuotta eli tenavasta asti mutta jos pankin vaihtaminen on edellytys lainan saannille niin oon kyllä valmis pankkia vaihtamaankin.
Marginaalit ovat kyllä todella korkeat tällä hetkellä, nykyisessä lainassa marginaali on jotain 0,7% luokkaa. Onneksi korkojen arvioidaan pysyvän matalalla vielä ainakin muutaman vuoden ajan.
Ap
[quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 21:27"]
8 jatkaa... 55 000 euron säästöillä voisit jo ostaa 183tuhatta maksavan asunnon, eli se mitä saat omastasi on tässä tärkein. Oletko kysynyt arvioita? Vaihtoehtona on myös säästää tuo muutama tonni, jolloin saat tarvittavan määrän lainaa.
[/quote]
Sepä tämän suunnittelun tekeekin vähän hankalaksi, kun tarkkaa kauppahintaa nykyisestä ei voi etukäteen tietää. Ei varmaankaan auta muu kuin myydä ensin tämä asunto ja muuttaa väliaikaisesti vuokralle jotta tietää lopullisen tilanteen. Mutta vaivaa ja rahaa siihen jatkuvaan muuttamiseenkin saa kulumaan. Oon just miettinyt tuota, että asuisi tässä mahdollisimman pitkään koska laina lyhenee tällä hetkellä matalan koron vuoksi nopeasti. Toisaalta sopivia asuntoja on asuinalueellamme vain harvoin tarjolla joten pitäisi olla valmis ostamaan heti kun sellainen myyntiin tulee.
Meillä on siis erotilanne ja asunto on myytävä tässä lähitulevaisuudessa.
[quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 21:14"]
Pankki myöntää lainan vakuusarvoksi 70% asunnon myyntihinnasta, eli jos säästöjä 50000, niin saat lainaa noin 115 000. Asunto voi suus maksaa noin 165 000. Meillä marginaali 1,25, 6kk Euribor. Tuossa linkki vielä taloussanomien tänä vuonna tekemään vertailuun jossa kilpailutettu pankkien marginaalit. Toivottavasti oli apua :) http://m.taloussanomat.fi/?page=showSingleNews&newsID=2015381&c=mobile&rss=mob
[/quote]
Kiitos vinkistä! Viimeksi luin vertailun loppuvuodesta, nyt olikin jo tuoreempaa tietoa saatavilla.
Ap
Kannattaa panna se oma asunto heti myyntiin. Pankit eivät anna ostaa uutta ennen kuin oma on myyty. Asuntokauppa on hidastunut merkittävästi viime kuukausina - myös kasvukeskuksissa kuten pääkaupunkiseudulla. Tarkoittaa siis sitä, että oman asunnon myymisessä voi mennä tovi. Ennen kuin olet myynyt vanhan asuntosi, et oikeasti tiedä, minkä verran sinulla on panna omaa rahaa siihen uuteen.
Pyydä pari välittäjää ensin arvioimaan, mitä voisit teidän nykyisestä asunnosta saada. Ne osaavat myös kertoa, miten kauan myynnissä todennäköisesti menee.
Asuntolainaa neuvoteltessa oleellista on se, mitä pystyt maksamaan lyhennyksiä plus korkoa. Korot on tällä hetkellä alhaisia mutta pankit laskevat, mitä lainasi maksaisi huomattavasti korkeammalla korolla - ja arvioivat, pystyisitkö teidän perheenne menoilla suoriutumaan siitä. Kuukausittaiset lyhennykset korkoineen on paljon oleellisempi luku kuin lainan kokonaismäärä. Jos otat lainaa maksimiajalla eli 20 vuotta, saatat yllättyä, minkä verran maksat pelkästään korkoja.
Onnea asuntokauppoihin!
Vielä sellainen neuvo, että ei hirveästi kannata kysellä, mitä joku toinen on sinun tuloillasi saanut lainaa. Olet yksinhuoltaja (kohta?) ja kaksi lasta. Pankki laskee ensin teidän perheen pakolliset menot ja katsoo sitten, minkä verran pystyt maksamaan asumisesta. Sinkku saa samoilla tuloilla enemmän lainaa kuin kahden lapsen yksinhuoltaja.
Ja niin sen pitää tietysti ollakin.
Mä olen kahden lapsen yksinhuoltaja, nettotulot oli n. 3500 kun sain 250t euron lainan. Omistan tosin toisenkin asunnon jonka arvo n. 130k eli se osavakuutena.
Asuinalueemme tämän kokoisten asuntojen, jossa nyt asumme, myyntiajat ovat vaihdelleen noin viikosta pariin kuukauteen. Mun pitää varmaankin siis aloittaa siitä vuokra-asunnon etsimisestä ensin, että saan asunnon nopeasti vapautumaan kun menee myyntiin. Ehkä se vaivannäkö kannattaisi tässä tilanteessa. Pankkikin todennäköisesti tekee mieluummin lainatarjouksen varmempien faktojen perusteella kuin arvioiden.
Oon jonkin verran lainalaskurilla vertaillut erilaisia vaihtoehtoja ja huomannut, että kalliiksi uuden asunnon hankinta tulee joka tapauksessa. Marginaalit ovat korkeat ja pienehköjen tulojen vuoksi joudun turvautumaan todennäköisesti 20 vuoden laina-aikaan joka tapauksessa. Kokonaisuudessaan koroista tulee kyllä kertymään iso summa. Mutta koitan olla ajattelematta sitä liikaa koska elämäntilanne on se mikä on ja sen puitteissa on elettävä. Vaikka kustannukset olivat kovat.
Onneksi on saatu elatusmaksut sovittua ja on tuo vakituinen työsuhde, vaikkei se kovin kummoinen ole. Toivottavasti nuo vakituiset tulot edes vähän parantaa neuvotteluasetelmaa.
Ap joka unohti mainita, että myös kommentti nro 12 oli käsialaani
[quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 21:51"]
Mä olen kahden lapsen yksinhuoltaja, nettotulot oli n. 3500 kun sain 250t euron lainan. Omistan tosin toisenkin asunnon jonka arvo n. 130k eli se osavakuutena.
[/quote]
Sulla varmasti on tuo vakuus auttanut asiaa, melko ison lainan olet saanut. Mullakin on itse asiassa jonkin verran perittyä maata, joka saattaisi kelvata lainan vakuudeksi. Millaiset kustannukset siitä tulee, jos kiinteää omaisuutta käyttää lainan vakuutena? Kyse on noin 7000 e arvoisesta metsätilasta eli melko arvoton, mutta saattaisi tulla tarpeeseen jos jää pienestä summasta kiinni lainan saaminen muuten.
Ap
Täältä saat tarkinta mahdollista tietoa asuntojen oikeista hinnoista:
http://asuntojen.hintatiedot.fi/haku/
Muistathan, että sen haluamasi asunnon pyyntihinta on todellakin vain pyyntihinta. Jos saat tingittyä uuden asunnon hinnasta, ehkäpä et edes tarvitse niin paljon lainaa.
Meillä ja miehen siskolla pankki ei vaatinut että oman pitää olla myyty ensin. Myyntiajat ovat pitkiä, se on tosi! Miehen siskolla oman myynnissä meni vuosi ja sen ajan hänellä oli kaksi lainaa, aiemmasta osakkeesta ja uudesta omakotitalosta. Hänellä on alusta asti ollut vanhemmat takaamassa. Me otettiin lainaa toiseen omakotitaloon mutta ei olla aikeissa luopua nykyisestä pariin vuoteen, meillä takaa velaton muu kiinteistö. Uskoisin sen olevan takauksista kiinni. Meillä maksetaan kiinteä summa kuukaudessa, jos korko nousee niin laina-aika pitenee joten ei ole pelkoa että jonain kuukautena pitäisi yhtäkkiä maksaa enemmän. Tokihan sitä toivoo myös ettei laina-aika vuositolkulla pitene, mutta tuosta lienee helpompi selvitä kuin korotetuista kuukausimaksuista jos talous sattuu joskus olemaan tiukalla. Pankissa kyllä huomautetaan jos meinaa tehdä liian tiukan maksuohjelman tuloihin nähden, ihan tiukille ne ei anna vetää
[quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 22:04"]
Täältä saat tarkinta mahdollista tietoa asuntojen oikeista hinnoista:
http://asuntojen.hintatiedot.fi/haku/
Muistathan, että sen haluamasi asunnon pyyntihinta on todellakin vain pyyntihinta. Jos saat tingittyä uuden asunnon hinnasta, ehkäpä et edes tarvitse niin paljon lainaa.
[/quote]
Tuo on hyvä hakupalvelu, oonkin hyödyntänyt sitä. Lisäksi asuinalueellamme on sopivan pienet piirit (tai minulla laaja tuttavapiiri?) jonka kautta olen saanut tietoa myydyistä perheasunnoista alueella. Tiedän viitteelliset hinnat, mutta ehkä mun pitäisi nyt pyytää kiinteistövälittäjän tai useamman arvio asuntoni hinnasta jotta tiedän realistisemman arvion. Olen omissa laskelmissani arvioinut nykyisen asunnon arvon vähän alakanttiin etten turhaan lähde haaveilemaan sellaisesta asunnosta, johon ei ole todellisuudessa varaa.
Tyhmäähän se toisaalta olisi ostaa uusi asunto ennen kuin tietää, paljonko se oman rahoituksen osuus on koska se vaikuttaa maksimilainamäärän lisäksi maksusuunnitelman laatimiseen.
Olin niin toivonut, että voisin vaihtaa lennossa asunnosta toiseen mutta järkevintä (tai ainoa vaihtoehto?) taitaa olla se vuokra-asunto väliaikaisesti ja asunto myyntiin nopealla aikataululla...
Kiitokset kaikille tähän mennessä vastanneille.
Ap
Up.