Onko ihmisellä pakko olla sänky? Miksei patja lattialla riitä?
Itse nukuin aiemmin niin että kaksi patjaa lattialla päällekkäin, mutta ihmisten kauhistelun ja sosiaalisen paineen takia päädyin sitten ostamaan sängyn. Nyt on edessä taas kerran muutto, ja kaduttaa koko sängyn ostaminen ja suunnittelen sen myyntiä. Onko ihmisellä joku pakko olla sänky? Miksi sitä kauhistellaan, jos nukkuu parilla patjalla lattialla?
Kommentit (96)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Patjan voi nostaa seinää vasten kyljelleen kun poistuu kodistaan, kyllä se siinä kuivaa. Jon makuuhuone erikseen ja patjaa käyttää vain nukkumiseen, sen voi joka aamu nostaa seinää vasten muutamaksi tunniksi.
Ja niille, jotka sanovat, että nouseminen on vaikeaa vanhempani, sanon, että höpsistä. Jos nukkuu koko ajan lattialla, nouseminen vahvistaa lihaksi ja pysyy pakosta notkeana.Joo, mutta toisilla on sitten esim. polvi- tai lonkkavaivaa, joka on lihaksistosta riippumatonta.
Mutta liikkumattomuus niitä pahentaa aika usein. Ja kun lihakset ovat kunnossa, ne tukevat niveliä. Polvivamman hoitoon kuuluu reisilihasten vahvistaminen.
Tämä erinomainen neuvo nivelrikkoon. Tiedätkö vielä mitä pitää vahvistaa että saa käsistäkin pois nivelrikon?
Ei sitä saa mitenkään pois, oireita vaan voidaan lievittää.
Mistä tällainen käsitys tulee, että pitäisi olla sänky? Ei tarvitse olla. Itse en käyttänyt sänkyjä varmaan yli 20 vuoteen ja ei ollut kellään mitään sanomista siihen. Lapsille hommasin jossain vaiheessa tällaiset erilliset lattialta korotettuna olevat sängyt. Nyt olen sitten hommannut itsellenikin, mutta eipä se ole kuntoa ainakaan kohottanut.
Sen kyllä neuvoisin, jos on patja lattialla, että hanki sille jonkunlainen alusta. Vaikkapa kunnon räsymatto, isompi kuin patja on melko ok, ja siivoa se alusta ja rullaa vaikka patja noin kerran viikossa vähintään pois kohdaltaan.
Ei myöskään mikään viranomainen jne. edellytä, että pitäisi olla "sänky". Sehän on pelkkä huonekalu. Ihan sama kuin joku edellyttäisi, että täytyy olla joku pöytä, tuoli, tai vaikka suihkukaappi. Ihan on omat valinnat, miten asuntonsa sisustaa.
Lattiatasolla on kylmempää, joten jos olet taipuvainen esim. virtsatietulehduksiin, niin niitähän sitten pukkaa. Samoin lattiatasolla patja kerää myös pölyä itseensä ja pahimmillaan patjan alla tai sisässä voi alkaa pesiä jotain toukkia tai hyönteisiä.
Astma tai allergia voi puhjeta tai pahentua. Ja sitten tietenkin tuo kehosta lähtevä kosteus, joka ei pääse haihtumaan patjasta. Patjaan voi tulla homeitiöitä, joita ei välttämättä silmillä näe, mutta tuntee, että nukkumasysteemi ei ole raikas. Japanissa patjat nostetaan tatamilta pois päiväksi ja samalla koko huone siivotaan. Ovat hyvin tarkkoja puhtaudesta siellä, sisällä kuljetaan puhtailla sisätossuilla jne.
Minä olen nyt nukkunut 2 ja puoli vuotta lattialla ohuella patjalla.
Ei oikeasti tee hyvää selälle/keholle.
Pitkä tarina.
Vierailija kirjoitti:
Lattiatasolla on kylmempää, joten jos olet taipuvainen esim. virtsatietulehduksiin, niin niitähän sitten pukkaa. Samoin lattiatasolla patja kerää myös pölyä itseensä ja pahimmillaan patjan alla tai sisässä voi alkaa pesiä jotain toukkia tai hyönteisiä.
Astma tai allergia voi puhjeta tai pahentua. Ja sitten tietenkin tuo kehosta lähtevä kosteus, joka ei pääse haihtumaan patjasta. Patjaan voi tulla homeitiöitä, joita ei välttämättä silmillä näe, mutta tuntee, että nukkumasysteemi ei ole raikas. Japanissa patjat nostetaan tatamilta pois päiväksi ja samalla koko huone siivotaan. Ovat hyvin tarkkoja puhtaudesta siellä, sisällä kuljetaan puhtailla sisätossuilla jne.
Höpsistä nyt taas!
” Vastoin yleistä uskomusta kylmettyminen ja uiminen eivät lisää virtsatietulehdusten riskiä. Joillakin naisilla virtsatietulehdukset ovat seurausta yhdynnöistä, mutta silloinkin infektion aiheuttavat useammin omat kuin partnerin bakteerit.”
Kuinka helppoa onkaan siivota kun vain patjan siirtääkin alustan pesee, toisin kuin könyää sängyn alustaa imuroimaan ja luutuamaan.
Sinä olet yksinkertainen hölmö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko ihmisillä tosiaan kodeissa ja lattiatasossa niin paljon kosteutta, että huonekalut homehtuvat?
Tuskin kodeissa on kosteaa mutta ihminen on itse kostea. Nukkuessa erittyy kosteutta litra pari ihmisen koosta riippuen. Siitä se kosteus tulee patjaan ja lattiaan jos ei patjaa tuuleta eli nosta päiväksi esim. pystyyn.
Tämän jutun mukaan ihiminen hikoilee viikossa seitsemän litraa nukkuessaan.
Siksi ne futonit täytyy nostaa joka aamu tuulettumaan. Tuollainen määrä kosteutta patjassa joka makaa suoraan tiivistä kylmää lattiaa vasten muuttaisi futonin petrimaljaksi.
Samasta syystä jokainen lääkäri suosittelee laiskan ihmisen tapaa jättää sänky aamulla petaamatta ja peitto auki jolloin kosteus pääsee haihtumaan.
Eihän se pakko olo. Itse nukuin monta kuukautta, kun muutin tänne yksiöön kun ei ollut varaa ostaa. Mutta huomasin, että se patjan pohja ja lattia oli joka aamu "märkä" Hikoilen kai niin paljon unissani.. Sitten ostin sängyn jossa säleet, nyt nukun siinä.
Tämä on tositarina parin vuoden takaa:
Meillä oli 180cm leveä patja makkarissa, nukuttiin perhepedissä. Vauva ja 2v. Ajateltiin, että patja turvallinen ettei lapset putoa sängyltä. Oli laadukas hyvä uusi patja.
Vauvalle tuli neuvolan täti kotikäynnille niin oli tehnyt lasun siitä ettei 2-vuotiaalla ole sänkyä. Tai niinkään omaa sänkyä vaan edes vanhempien sänkyä.
Lastensuojelusta ottivat yhteyttä, tulivat käynnille ja saatiin maksusitoumus Ikeaan hankkimaan sänky vanhemmille, juniorisänky 2-vuotiaalle ja pinnasänky vauvalle. Vaikka ei oltais tarvittu.
Eli ilmeisesti pitää olla sänky eikä patja riitä =)
No jos se sopii sun sisustusratkaisuihin muuten eikä selkä tule kipeäksi niin mikäs siinä sitten. Henk.koht. kyllä suosittelen Tempur-patjaa ja -sänkyä, jos selän kanssa on ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Minusta selkä tulee kipeäksi pelkällä patjalla maatessa, riippuu tietenkin kuinka paksu patja on.
Jep. Mulla siis on sänky joka on kyllä vaan joustinpatja jaloilla ja ihan kamala tuossa on ilman petaria nukkua. Olen jo miettinyt josko nukkuisin lattialla ihan vaan maton päällä tai sitten sohvalla.
Yritän kyllä nyt bongailla josko löytyisi joku hyvä tarjous black fridayn aikana, koska vaikka ei se petari maltaita maksa niin ei näin pätkätyöttömänä ole varaa oikein mihinkään. Ja ihan sellaista lirua ei kannata edes ostaa.
siistimmän näköstä kun on sänky
jos miehellä olisi vaan patja lattialla 😆😆
Nykyään on vallalla uskomus, ettei ihminen voi nukkua kuin vähintään pienen henkilöauton hintaisessa sängyssä. Ilmeisesti evoluutio on kehittänyt ihmisen niin, että pitää ehdottomasti olla tietokonesuunniteltu yksilöllisesti vyöhykejousitettu patja moottoroidulla rungolla ja älyvaahtomuovipetarilla varistettuna, tai ei nukkumisesta tule kerta kaikkiaan mitään ja tukirankakin menee muuten ihan rikki. 😉
Kai se kumpuaa jostain menneisyydestä kun oli vielä kirppuja, luteita ja täitä sekä kylmät lattiat niin sängyllä pääsi hieman irti näistä kaikista. Tulevaisuudessa sänky tuskin tulee katoamaan, vaan se joudutaan ehkä vielä "lisävarustelemaan" ilmastonmuutoksen vuoksi moskiittoverkoilla ja mitä myrkyllisiä hämyhäkkejä tai kärmeksiä suomeen nyt sitten tuleekin. Saattaa olla myös että kannattaa pohtia sängyn muuttamista veneeksi tai veneen sängyksi että on jotain mikä kelluu kun tulvat yllättävät
Nukun paremmin lattialla patjalla kuin sängyssä.
Nukuimme lattialla vielä silloin, kun olin raskaana esikoisesta. Sänky tuli, kun viimeisillä viikolla patjalta noustessa vauva potkaisi rakkoa ja kaikki tuli ulos ilman mitään varoitusta...
sijauspatjaan..