Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko ihmisellä pakko olla sänky? Miksei patja lattialla riitä?

Vierailija
22.11.2021 |

Itse nukuin aiemmin niin että kaksi patjaa lattialla päällekkäin, mutta ihmisten kauhistelun ja sosiaalisen paineen takia päädyin sitten ostamaan sängyn. Nyt on edessä taas kerran muutto, ja kaduttaa koko sängyn ostaminen ja suunnittelen sen myyntiä. Onko ihmisellä joku pakko olla sänky? Miksi sitä kauhistellaan, jos nukkuu parilla patjalla lattialla?

Kommentit (96)

Vierailija
21/96 |
22.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lattialla oleva patja ei pääse tuulettumaan. Sängyissä on yleensä sälepohja, jonka ansiosta kosteus ei jää patjan sisään, vaan pääsee paremmin haihtumaan. Patjan ja lattian välissä kosteus voi alkaa muhia. Monesti lattiat ovat myös kylmiä.

Tekosyy!

Mä nukun aina lattialla silloin kun mun aussiystäväni on täällä.

Ei mitään ongelmia. Selkäkin voi paremmin.

Vois ostaa semmosen japanilaisen pohjan,mikäsenyton...futon tms.

Nii ja mitä hittoa sä edes ajattelet mitä muut sanoo! Anna ajatella mitä huvittaa :D

Futon on patja. Jos ei ole sänkyä tai jotain sälepohjaa, se on tatamilla, joka sitten taas on hengittävää materiaalia, eli kosteus pääsee haihtumaan patjasta.

En nyt ihan ymmärrä, miksi se, että haluaa kosteuden haihtumaan patjasta, on joku tekosyy.

Ne futonit yleensä myös nostetaan pois lattialta päiväksi, kun olin Japanissa niin aina tiettyyn aikaan ilmestyi parvekkeet täyteen peittoja tms mutta nyt epäilen että tuulettivat futonit.

Kyllä, ne tuuletetaan. Ohuen futonin idea onkin juuri se, että se levitetään illalla lattialle ja korjataan sitten pois, vaikka se alusta toki onkin hengittävä.

Vierailija
22/96 |
22.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin tällöin varapatjalla lattialla yöpyminen on täysin eri asia kuin jatkuvasti vuodesta toiseen lattialla patjalla nukkuminen.

Itse pilasin selkäni nuorena nukkumalla itsepintaisesti pelkällä patjalla lattialla monta vuotta, kun ei huvittanut ostaa sänkyä. Vasta nyt on selkä kunnossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/96 |
22.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ollut tässä asunnossa runkopatjasängyt ilman jalkoja, ja hyvin on pärjätty. Onhan se nyt hitusen korkeampi kuin pelkkä vaahtomuovipatja, mutta eihän siitä tarvi nousta kuin kerran vuorokaudessa ylös, kyllä sen kestää jäykempikin ruho.

Vierailija
24/96 |
22.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

patjan alla muutama lauta niin hengittää

jos nostat patjan yön jälkeen seinälle pystyyn niin edes noita lautoja ei tarvita

jos lattia on kovin kylmä niin mainitut laudat auttavat myös siihen

laudat voi myös kevyesti "sitoa" toisiinsa jolloin niistä tulee ikään kuin sängyn pohja ilman jalkoja ja runkoa

Vierailija
25/96 |
22.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs miniasuntojen parvet, homehtuuko patja siellä?

Vierailija
26/96 |
22.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä muutin 1990-luvulla valmiiksi sisustettuun opiskelijakämppään, jossa oli valmiiksi käytetty patjakasa lattialla.

En kuollut, ei mennyt selkä pilalle eikä tullut näkyvää homettakaan. Mutta ei se patjakasa oikein raikaskaan ollut, vaikka välillä nostin sen pystyyn tuulettumaan.

Kun ostin oman sängyn, ostin mahdollisimman matalan mallin. Mutta kyllä se pohjasäleikkö tuo tiettyä puhtautta ja viihtyvyyttä.

Vierailija
27/96 |
22.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän kaikissa sängyissä ole sälepohjaa.

Mun yhdessä sängyssä oli lastulevyt, eikä patjat homeeseen mennyt.

Vierailija
28/96 |
22.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinne voi laittaa erillisen sälepohjan.

Vierailija
29/96 |
22.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi helvetti. Nuku vaikka vaatekaapissa jos haluat. Vai raahaako joku sut väkisin sänky ostoksille? 🤨

Vierailija
30/96 |
22.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei sitten lattiallekin voi laittaa erillisen sälepohjan, ja patjan siihen päälle? 

Vierailija
31/96 |
22.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei sitten lattiallekin voi laittaa erillisen sälepohjan, ja patjan siihen päälle? 

Miten niin "miksei voi laittaa"? Totta kai voi laittaa. Mutta silloin ei ole enää kyse siitä, että nukkuu patjalla lattialla. 

Vierailija
32/96 |
22.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin ne patjat muka homehtuu jos ne nostaa päiväksi seinää vasten tuulettumaan?  Ihan hyvä ratkaisu esim. miniasunnossa.

Vierailija
33/96 |
22.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin ne patjat muka homehtuu jos ne nostaa päiväksi seinää vasten tuulettumaan?  Ihan hyvä ratkaisu esim. miniasunnossa.

No jos nostaa seinää vasten tuulettumaan, niin ei mitään ongelmaa. Kunhan nostaa.

Vierailija
34/96 |
22.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekä patja että sen alla lattia homehtuvat, jos ovat siinä pitkiä aikoja.

Jos haluat halvan/ilmaisen 'sängyn', niin ota pari kuormalavaa ja laita patja niiden päälle. Se on minusta jopa kivan näköistä ja ilma kiertää alapuolellakin.

Vierailija
35/96 |
22.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me laitettiin puhtaat, myrkyttömät kuormalavat patjojen alle. Maalattiin ne, maalit maksoi n.8€.

Lavat sain ilmasiksi,

Vierailija
36/96 |
22.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukuin pitkään lattialla pelkällä petauspatjalla ja selkä oli paremmassa kunnossa kuin ikinä.

Vierailija
37/96 |
22.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tttrrtrrrroollliiii aloitus.

Minä en tr trolli, olen CR.

Vierailija
38/96 |
22.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistakaaa lääkkeetkin ottaa!

Vierailija
39/96 |
22.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Patjan voi nostaa seinää vasten kyljelleen kun poistuu kodistaan, kyllä se siinä kuivaa. Jon makuuhuone erikseen ja patjaa käyttää vain nukkumiseen, sen voi joka aamu nostaa seinää vasten muutamaksi tunniksi.

Ja niille, jotka sanovat, että nouseminen on vaikeaa vanhempani, sanon, että höpsistä. Jos nukkuu koko ajan lattialla, nouseminen vahvistaa lihaksi ja pysyy pakosta notkeana.

Vierailija
40/96 |
22.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, ei liity tähän, mutta...

Lastensuojelu kuulemma puuttuu, jos lapsella ei ole sänkyä. Runkopatja lattialla ei kelvannut. Eikä myöskään ns.vuodevaatelaatikkosänky (sellainen matala sänky, joka menee toisen sängyn alle). Pitää olla sänky. Se on pakollinen. Jalkojen alamittaa ei kuitenkaan osata sanoa.

Jää itselle vähän epäselväksi, että onko se sitten jotenkin tärkeämpää, että lapsella on sänky jaloilla vai olisiko oma peti sama asia, jos siinä ei ole varsinaisia jalkoja. En myöskään tiedä, saako sänky lastensuojelun mielestä olla esim. matalan hyllykön päällä, vai onko ne jalat nyt joku pakko.

Tästä taas tulee mieleen se yksi yh, joka nukkui itse sohvalla ja lapsi nukkui 120cm runkopatjasängyssä. Sänky katsottiin molempien sängyksi, koska äidillä ei ollut osoittaa kahta sänkyä. Vaadittiin siis lapselle oma sänky. No, äiti sen hommasi. Tosin parvekkeen ovi ei mahtunut enää auki. Se ei kuulemma taas haitannut, koska ei sellaisesta ole mitään lakia tai sääntöä. Lapsi oli muistaakseni 7v.