Onko ihmisellä pakko olla sänky? Miksei patja lattialla riitä?
Itse nukuin aiemmin niin että kaksi patjaa lattialla päällekkäin, mutta ihmisten kauhistelun ja sosiaalisen paineen takia päädyin sitten ostamaan sängyn. Nyt on edessä taas kerran muutto, ja kaduttaa koko sängyn ostaminen ja suunnittelen sen myyntiä. Onko ihmisellä joku pakko olla sänky? Miksi sitä kauhistellaan, jos nukkuu parilla patjalla lattialla?
Kommentit (96)
Vierailija kirjoitti:
No, ei liity tähän, mutta...
Lastensuojelu kuulemma puuttuu, jos lapsella ei ole sänkyä. Runkopatja lattialla ei kelvannut. Eikä myöskään ns.vuodevaatelaatikkosänky (sellainen matala sänky, joka menee toisen sängyn alle). Pitää olla sänky. Se on pakollinen. Jalkojen alamittaa ei kuitenkaan osata sanoa.
Jää itselle vähän epäselväksi, että onko se sitten jotenkin tärkeämpää, että lapsella on sänky jaloilla vai olisiko oma peti sama asia, jos siinä ei ole varsinaisia jalkoja. En myöskään tiedä, saako sänky lastensuojelun mielestä olla esim. matalan hyllykön päällä, vai onko ne jalat nyt joku pakko.
Tästä taas tulee mieleen se yksi yh, joka nukkui itse sohvalla ja lapsi nukkui 120cm runkopatjasängyssä. Sänky katsottiin molempien sängyksi, koska äidillä ei ollut osoittaa kahta sänkyä. Vaadittiin siis lapselle oma sänky. No, äiti sen hommasi. Tosin parvekkeen ovi ei mahtunut enää auki. Se ei kuulemma taas haitannut, koska ei sellaisesta ole mitään lakia tai sääntöä. Lapsi oli muistaakseni 7v.
Lastensuojelu ei kiinnostu pelkästään siitä, että lapsella ei ole sänkyä. Se, että joku perhe tarvitsee lastensuojelun apua, on usein merkki siitä, että normaali elämä on jotenkin hukassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lastensuojelu kuulemma puuttuu, jos lapsella ei ole sänkyä. Runkopatja lattialla ei kelvannut. Eikä myöskään ns.vuodevaatelaatikkosänky (sellainen matala sänky, joka menee toisen sängyn alle). Pitää olla sänky. Se on pakollinen. Jalkojen alamittaa ei kuitenkaan osata sanoa.
Jää itselle vähän epäselväksi, että onko se sitten jotenkin tärkeämpää, että lapsella on sänky jaloilla vai olisiko oma peti sama asia, jos siinä ei ole varsinaisia jalkoja. En myöskään tiedä, saako sänky lastensuojelun mielestä olla esim. matalan hyllykön päällä, vai onko ne jalat nyt joku pakko.
Tästä taas tulee mieleen se yksi yh, joka nukkui itse sohvalla ja lapsi nukkui 120cm runkopatjasängyssä. Sänky katsottiin molempien sängyksi, koska äidillä ei ollut osoittaa kahta sänkyä. Vaadittiin siis lapselle oma sänky. No, äiti sen hommasi. Tosin parvekkeen ovi ei mahtunut enää auki. Se ei kuulemma taas haitannut, koska ei sellaisesta ole mitään lakia tai sääntöä. Lapsi oli muistaakseni 7v.
Lastensuojelu ei kiinnostu pelkästään siitä, että lapsella ei ole sänkyä. Se, että joku perhe tarvitsee lastensuojelun apua, on usein merkki siitä, että normaali elämä on jotenkin hukassa.
Ei muuten pidä paikkaansa. Lastensuojelulle riittää yksi ilmoitus, jonka aihe on huoli. Eli naapurin rouvaa v*tuttaa, kun veit Alepasta viimeisen punalappujauhelihan. Tekee lasun ja homma siinä.
Tee mitä lystäät, ap. Nämä kommentit homeesta ottaisin kuitenkin varmuuden vuoksi huomioon, eli muista välillä tuulettaa sitä patjaa. Nämä kommentit selkävaivoista sun muista, eiköhän se lattialla nukkuminen ole ihan ok, jos patja vain on sopiva. Japanissa nukkuvat lattialla eivätkä ainakaan tietääkseni ole mitenkään kroonisesti selkä- ja lonkkavikaista kansaa. Ota selvää, miksi futon jos niin jees?
Vierailija kirjoitti:
Patjan voi nostaa seinää vasten kyljelleen kun poistuu kodistaan, kyllä se siinä kuivaa. Jon makuuhuone erikseen ja patjaa käyttää vain nukkumiseen, sen voi joka aamu nostaa seinää vasten muutamaksi tunniksi.
Ja niille, jotka sanovat, että nouseminen on vaikeaa vanhempani, sanon, että höpsistä. Jos nukkuu koko ajan lattialla, nouseminen vahvistaa lihaksi ja pysyy pakosta notkeana.
Se ei paljoa notkeuteen vaikuta, jos ei sitten vähintään kymmentä kertaa toista sitä makuultanousua.
Kyllä kaksi patjaa lattialle riittää. Sulla on ahdasmielinen kaveripiiri.
Vitttuako mua kiinnostaa nukutko patjalla, sängyssä vai paljaalla lattialla. Tee mitä lystäät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Patjan voi nostaa seinää vasten kyljelleen kun poistuu kodistaan, kyllä se siinä kuivaa. Jon makuuhuone erikseen ja patjaa käyttää vain nukkumiseen, sen voi joka aamu nostaa seinää vasten muutamaksi tunniksi.
Ja niille, jotka sanovat, että nouseminen on vaikeaa vanhempani, sanon, että höpsistä. Jos nukkuu koko ajan lattialla, nouseminen vahvistaa lihaksi ja pysyy pakosta notkeana.Joo, mutta toisilla on sitten esim. polvi- tai lonkkavaivaa, joka on lihaksistosta riippumatonta.
Mutta liikkumattomuus niitä pahentaa aika usein. Ja kun lihakset ovat kunnossa, ne tukevat niveliä. Polvivamman hoitoon kuuluu reisilihasten vahvistaminen.
Vierailija kirjoitti:
odota kun sitä ikää tulee vähän lisää
Jos joka päivä nousee lattialta ylös kenties useita kertoja päivässä, ei tule vaivaiseksi niin äkkiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja niille, jotka sanovat, että nouseminen on vaikeaa vanhempani, sanon, että höpsistä. Jos nukkuu koko ajan lattialla, nouseminen vahvistaa lihaksi ja pysyy pakosta notkeana.Se ei paljoa notkeuteen vaikuta, jos ei sitten vähintään kymmentä kertaa toista sitä makuultanousua.
Kyllä vaikuttaa. Toistoja tulee 70 vuodessa aika tavalla.
Onko ihmisillä tosiaan kodeissa ja lattiatasossa niin paljon kosteutta, että huonekalut homehtuvat?
Vierailija kirjoitti:
Lattialla oleva patja ei pääse tuulettumaan. Sängyissä on yleensä sälepohja, jonka ansiosta kosteus ei jää patjan sisään, vaan pääsee paremmin haihtumaan. Patjan ja lattian välissä kosteus voi alkaa muhia. Monesti lattiat ovat myös kylmiä.
Minulla ei ole sänkyä vaan patja. Tuulettuu ihan hyvin kun päivän patja on pystyssä poissa lattialta. Ei myöskään asunnossani lattialla ole mitään erityisen kylmää.
Näin ollut jo vuosia, ei mitään aikomusta ostaa sänkyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei muuten pidä paikkaansa. Lastensuojelulle riittää yksi ilmoitus, jonka aihe on huoli. Eli naapurin rouvaa v*tuttaa, kun veit Alepasta viimeisen punalappujauhelihan. Tekee lasun ja homma siinä.
Ja lastensuojelulla ei ole lainkaan kokemusta näistä kiusaamistarkoituksessa tehdyistä lastensuojeluilmoituksista, vaan he uskovat ihan kaiken, mitä naapurin rouvat sanovat? Koska lastensuojelulla ei ole kylliksi tekemistä niiden oikeasti vaikeiden tapausten kanssa, joihin ei ole tarpeeksi resursseja? Millä tavalla se homma on sinusta "siinä"?
On paljon niitä ihmisiä, jotka eivät oikeasti tajua, että heillä mättää kotona monikin asia. Esimerkki: mun vanhempieni naapurustossa oli pieni poika, joka jo 5-vuotiaana meni naapuruston taloihin. Saattoi olla kylässä vaikka kuinka kauan, piti kirjaimellisesti kantaa ulos. Vanhemmilla ei ollut tietoa, missä lapsi on, kävivät sitten taloissa kyselemässä, onko heidän poika täällä. Mitään huolta heillä ei ollut, heidän mielestään oli normaalia, että viisivuotias on teillä tietymättömillä tuntikausia. Mun äiti teki lopulta lasun. Ja tuon pojan äiti oli aivan ihmeissään, miksi heistä on tehty lasu.
(Viime tai toissavuonna muuten kävi niin, että tuolla paikkakunnalla oli lapsi kateissa, siitä uutisoitiin lehdissäkin. Mä olin silloin ystäväni luona tuolla paikkakunnalla ja kysyin, onko paikallisessa Facebook-ryhmässä tietoa siitä, minkä niminen lapsi on kyseessä, koska epäilin, että se saattaisi olla tuo, josta aiemmin kerroin - ja olihan se. Lapsi oli siis lähtenyt johonkin kaverille ja jäänyt yöksi.)
Vierailija kirjoitti:
Onko ihmisillä tosiaan kodeissa ja lattiatasossa niin paljon kosteutta, että huonekalut homehtuvat?
Siitä ihmisen kehosta irtoaa kosteutta koko yön ajan siihen patjaan. Ole hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja niille, jotka sanovat, että nouseminen on vaikeaa vanhempani, sanon, että höpsistä. Jos nukkuu koko ajan lattialla, nouseminen vahvistaa lihaksi ja pysyy pakosta notkeana.Se ei paljoa notkeuteen vaikuta, jos ei sitten vähintään kymmentä kertaa toista sitä makuultanousua.
Kyllä vaikuttaa. Toistoja tulee 70 vuodessa aika tavalla.
Kysypä liikunnan ammattilaiselta, paljonko vaikutusta on yhdellä per päivä. Eipä tule habaa jos vetää kerran päivässä yhden leuanvedon.
Vierailija kirjoitti:
Ei. Täysin keksitty juttu.
Ei kosteus kerry lattialle ilmassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi koska ne patjat homehtuu lattialla.
Eikä homehdu. Meillä on tuollaiset 25cm paksut patjat lattialla. Ollut jo vuosia, eikä ne mihinkään homehdu.
Just viimeksi asiakkaalla käydässä vaihdoin lakanat, ja huomasin että patja oli täynnä homepilkkuja. Asiakkaalla ei siis ollut sänkyä, vain patja lattialla. Että silleen…
Moni tuntuu ajattelevan että kropan, esim. selän rasittaminen on huono asia. Itse olen toista mieltä. Olen nukkunut ison osan elämästäni lattialla, enkä esim. oikein välitä työpöydästäkään. Etätyöaikana teen surutta töitä lattialla lootusasennossa istuen läppäri sylissä, vaihtelen asentoja, välillä makaan vatsallani jne. Moni on kauhuissaan työergonomiastani ja sängystäni. Itsellään heillä on tiettyyn asentoon lukittu työtuoli ja mahdollisimman korkea sänky, jotta nouseminen sieltä on mahdollisimman vaivatonta. Nyt kun ollaan lähellä viittäkymppiä, olen jokseenkin järkyttynyt siitä että moni heistä ei enää edes pääse lattialle saati sitten sieltä pois. Hyvin pidetty ergonomiasta huolta?
Vierailija kirjoitti:
Se kosteus tulee siitä patjan päällä nukkuvasta ihmisestä. Ja jos se patja on tiivisti lattiaa vasten niin sinne voi tulla hometta. Olet varmaan kuullut, ettei sänkyä saisi edes pedata heti heräämisen jälkeen vaan sen pitäisi antaa kuivua ensin.
En puutu muiden lattialla nukkumiseen, itse en suostuisi siihen vaan minulla on sänky nukkumista varten.
Joo, mutta toisilla on sitten esim. polvi- tai lonkkavaivaa, joka on lihaksistosta riippumatonta.