Uskotko, että jotkut vanhemmat ovat tehtävässään huonompia kuin toiset?
Enkä tarkoita vain päihde- ja mielenterveysongelmaisia vaan aivan tavallisia vanhempia, joiden taidot kasvattajina, hoivaajina, ohjaajina ja huolenpitäjinä ovat huonommat kuin muilla. Ja tämän osaamattomuuden seurauksena lapsi kärsii.
Tuntuu olevan jotenkin tabu, että tällaisia eroja kyvykkyydessä on. Ennemmin niitä yritetään selittää pois puheella "erilaisista vahvuuksista". Työkokemukseni perusteella en voi kuitenkaan todeta muuta: jotkut vanhemmat ovat todella huonompia kuin toiset.
Kommentit (31)
Lapsettomat ovat todella hyviä arvostelemaan toisten kasvatustaitoja, se on totta. Ja melko käsittämätöntä.
Itse teen työtä lastensuojelussa ja tottakai vanhemmissa on eroja, mutta suurimmat erot ovat elämäntilanteissa. En usko, että kukaan tietoisesti haluaa huonoksi vanhemmaksi. Alussa kaikilla on hyvät tarkoitusperät. Poislukien nämä vaikeista mielenterveydellisistä ongelmista kärsivät ja päihdevanhemmat, joille tietyt asiat ovat aina kaiken muun edellä.. Mutta hyvääkin tarkoittavat vanhemmat voivat tehdä liian monta huonoa valintaa, joutua tilanteeseen, jota ei omin voimin hoideta... Ja apua on vaikea saada ajoissa. Lopulta tilanne kriisiytyy ja pian lapsi onkin minun hoivissani, rikkinäisenä ja pelokkaana.
Jos jotain olen oppinut lastensuojelussa kaikenlaista nähneenä, niin se on nöyryyttä. Olkaa onnellisia siitä, miten hyvin teillä on asiat. Koskaan ei tiedä, milloin jotakin pahaa tapahtuu, milloin omat voimat loppuvat... Ja toivokaa, että jos niin käy, se teidän huolella rakennettu tukiverkkonne kestää tai saatte ulkopuolista apua ajoissa. Älkää tuomitko niin herkästi, te ette tiedä, ette voi tietää, mikä sen toisen perheen tilanne on. Ihan lähtien siitä, millaiset mallit vanhemmat ovat saaneet omista lapsuudenkodeistaan. Joskus on todella vaikea olla lyömättä, jos itseä on aina lyöty.
Mutta itse kysymykseen vastauksena: Tottakai vanhemmilla on erilaiset valmiudet olla vanhempia. Mutta kaikki voivat kasvaa ja kehittyä siinä.
[quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 14:47"]
Enkä tarkoita vain päihde- ja mielenterveysongelmaisia vaan aivan tavallisia vanhempia, joiden taidot kasvattajina, hoivaajina, ohjaajina ja huolenpitäjinä ovat huonommat kuin muilla. Ja tämän osaamattomuuden seurauksena lapsi kärsii.
Tuntuu olevan jotenkin tabu, että tällaisia eroja kyvykkyydessä on. Ennemmin niitä yritetään selittää pois puheella "erilaisista vahvuuksista". Työkokemukseni perusteella en voi kuitenkaan todeta muuta: jotkut vanhemmat ovat todella huonompia kuin toiset.
[/quote]
Tietenkin uskon, mutta minusta jos lapsi kärsii vanhemmalla jo on mielenterveysongelmaa - kaikki eivät vain hae itselleen apua, eikä kaikki moelenterveysongelmat ole diagnosoitavia sairauksia varsinaisesti. Esim. heikko itsetunto ja siitä kumpuavat käytöshäiriöt vanhemmalla - liika vaativuus jne eivät ole virallisesti tietenkään mitään mt-ongelmia, mutta usein se ihminen käyttäytyy lähimmilleen kuin hän olisi mt-tapaus, vaikka töissä voi olla aivan normaali.
Joten en jaottelisi noin kuin aloittaja, että on hyviä ja terveitä vanhempia joiden lapset kärsivät kun vanhemmat eivät osaa olla vanhempia, jos ihmisyyden perustaidot kunnioitus, arvostus ja rakastaminen sekä hyvä huolenpito eivät riitä hyvään lapsuuteen niin mikä sitten, mutta juuri tuohon moni ulospäin ei-ongelmainen ei kykene, koska ei oikeasti ole ihan täyspäinen ja "terve". En tiedä mitä työtä aloittaja teet, mutta esim. perhetyöntekijöiltä voi vielä oikein hyvin piilottaa luonteensa sadistisuuden yms josta lapsi kärsii mutta ulkopuolisista vanhempi on ihan normaali.
Joskus menneinä vuosina oli olemassa sellainenkin slogan, että "jokaisella on itselleen paras äiti tai itselleen parhaat vanhemmat." Kuinka väärässä tuollainen sanonta onkaan.
[/quote]
Totta kai, mutta eihän tälle mitään voi. Kyllä tyhmilläkin on oikeus lisääntyä.
[quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 15:32"]
Joskus menneinä vuosina oli olemassa sellainenkin slogan, että "jokaisella on itselleen paras äiti tai itselleen parhaat vanhemmat." Kuinka väärässä tuollainen sanonta onkaan.
[/quote]
Entä "jokainen on itselleen paras äiti"? Koskee tietysti vain täysi-ikäisiä.
Jaa, nyt luin ketjua eteenpäin ja ammatti selvisi. Juu, et voi tietää mitään hyvistä näyttäviltä vanhemmista, miten oikeasti kohtelevat lasta kotona. Lapsi kärsii siitä kohtelusta ja silloin hänellä jo on huonot vanhemmat. Jos siis lapsi kärsii vanhemmistaan. Ne ovat silloin huonot vanhemmat, oli todettua mt-häiriötä tai ei.
Ja normaalien vanhempien lapsi ei kärsi vanhemman heikoista kasvatustaidoista. Koko ajatuskin on ihan bullshittiä. Jos siis luettelmani asiat aito lapsen kunnioitus, huolenpito jne ovat voimassa. On monia erilaisia tapoja, ei suorittaa vanhemmutta kirjoista.
24
100%. Mielestäni jotkut vanhemmat eivät ymmärrä, mikä on lapselle parhaaksi ja millaista kasvatusta lapsi tarvitsee. Tietenkään ei ole mitään tiettyä oikeaa, asiat voi tehdä monella tavalla, mutta ne voi tehdä myös väärin.
Esim. Tuttu asuu kolmen lapsen kanssa yli tonnin _yksiössä_, koska on niin hyvää aluetta ja kaunis talo. Yksikään lapsista ei saa omaa tilaa. Vanhin lapsista on kouluikäinen ja kokee keskittymisen vaikeaksi jatkuvassa hälinässä. Ennen lapset kasvatettiin pienissä tiloissa, mutta se ei ole enää nykyajan normi. Tonnilla saisi ihan hyvin esimerkiksi kolmionkin, ihan ok-alueelta.
[quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 15:33"]
[/quote]
Totta kai, mutta eihän tälle mitään voi. Kyllä tyhmilläkin on oikeus lisääntyä.
[/quote]
Jos tarkoitat matalaa äo:ta se ei korreloi vielä hyvän vanhemmuuden kanssa. Seurasin kerran sivusta suojatyökeskuksessa työskentelevien naisten perhetilanteita ja voin sanoa, että ne kuulostivat miljoona kertaa normaalemmilta, rakastavammilta ja tyytyväisemmiltä, kuin omassa ylemmän keskiluokan suvussani ja piirissäni olen koskaan saanut havaita.
Jonkun tyttö oli päässyt johonkin lähihoitajakoulutukseen ja elämä hymyili, lapsi on saanut hienon opiskelupaikan ja kohta hyvän ammatin. Lapsiin ei suhtauduttu statusesineinä, eikä heiltä odptettu ja vaadittu koko ajan jotain eikä kilpailtu. Itseasiassa yllättävän monen pitkälle päässeen tai elämässään hyvin ja onnellisena pärjäävän ihmisen taustalla ovat suhteellisen keskinkertaisesti älykkäät vanhemmat.
Musta ihmiset jotka mässää tässä vanhemmuudessa on itseään pönkittäviä. Minä olen parempi kuin muut ja sehän sitä itsetuntoa nostaa, kun muuta ei ole. Mulla aina sanonta että sitä omaa pesää kannattaa hoitaa eikä niin keskittyä siihen muiden vanhemmuuteen.
[quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 15:45"]
Musta ihmiset jotka mässää tässä vanhemmuudessa on itseään pönkittäviä. Minä olen parempi kuin muut ja sehän sitä itsetuntoa nostaa, kun muuta ei ole. Mulla aina sanonta että sitä omaa pesää kannattaa hoitaa eikä niin keskittyä siihen muiden vanhemmuuteen.
[/quote]Samaa mieltä. Sekin on nähty, että kun oma pesä on revitty riekaleiksi, juuri siitä tulee motivaatio alkaa mollata toisten vanhemmuutta. Ei ole nöyryyttä kohdata omaa häpeää ja epäonnistumista suoraselkäisesti, saati sitten miettiä miten ne omat lapset voivat, kun viettävät lapsuutensa vanhempiensa tunteitten vuoristoradalla.
kaikki on joissakin asioissa vanhemmuudessa huonoja. Toiset enemmän ja toiset vähemmän ja kyllä se näkyy. huonon vanhemman piirteitä on paljon; ei ole läsnä eikä kasvata, ei aseta rajoja ja pidä niistä kiinni, ole auktoriteetti ja samalla olkapää johon turvautua,ei rakasta pyyteettömästi lastaan ja Ole turvallinen jne.. Kuten tuossa 19 sanoi, hyvä vanhempi on se joka ajattelee lapsensa parasta, myös pitkällä tähtäimellä