Miksi ilkeimmät tuntemani ihmiset ovat kristittyjä?
Kohtaamisistani ihmisistä sellaiset, jotka kaikkein eniten kyttäävät muiden tekemisiä, ovat tuomitsemassa sekä haukkuvat ja arvostelevat, sattuvat olemaan kristittyjä (tunnen myös muutaman todella kultaisen kristityn, mutta enemmän noita ilkeitä ja tuomitsevia).
Olen miettinyt paljon, miksi näin on. Ja tullut siihen tulokseen, että todennäköisesti kyseessä on joukko todella ylemmyydentuntoisia ihmisiä, jotka siinä pienessä porukassa juhlivat omaa paremmuuttaan (eli vissiin menolippua sinne taivaaseen).
Kommentit (103)
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 18:32"]
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 18:18"]
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 18:13"]
Ehkä tässä on kuitenkin kyse siitä, että te kaksi olette vain eri mieltä. Uskova perustaa mielipiteensä Raamattuun ja sinä perustat mielipiteesi johonkin muuhun. On kuitenkin valtava määrä uskontoja maailmassa, jotka ajattelevat homoseksualisuudesta suomen aktiivikristittyjen tavoin ja ovat varmasti tarvittaessa valmiita sanomaan näkemyksensä myös ääneen. Sikäli ei voi syyttää, että tuollainen näkemys olisi vain ja ainoastaan aktiivikristityille ominaista. Ei esim. islamissakaan homouden harjoittamista hyvällä katsota.
[/quote]
On siinä siitäkin kyse totta kai. Mutta minä en ole koskaan tuominnut ja vastustanut kiihkeästi asioita, jotka muiden hyvinvointia lisäävät ja samalla eivät minun elämääni konkreettisesti kosketa. Siinä on eroa.
ap
[/quote]
No sen kristityn näkökulmasta sinun valintasi vahingoittavat sinua ja välillisesti myös lähipiiriäsi.
Raamatun mukaan Jumalan siunaus kuuluu niille, jotka kunnioittavat Hänen käskyjään. Ei siis taivaspaikka, vaan ajallinen siunaus. Elämällä Jumalan Sanan vastaisessa suhteessa (homosuhde, avoliitto, avioeron jälkeinen avioliitto jne.) kiellät itseltäsi ja lähipiiriltäsi Jumalan Siunauksen.
Lisäksi kristityn käsityksen mukaan et voi päästä kuoltuasi taivaaseen, jos et luovu synnin harjoittamisesta ja saa syntejäsi anteeksi.
Lisäksi kristillisten lakien (esim nyk. avioliittolaki) purkaminen vie Jumalan siunauksen koko maalta ja kansalta. Vaikka osa ihmisitä kunnioittaisikin Jumalan ilmoitusta.
Näiden syiden takia kristityn näkökulmasta on hyvinkin oleellista sekä sinun että muiden kannalta, hyväksytäänkö synti ja sen harjoittaminen vai ei.
[/quote]
Voi ei. :( Juuri tällaisten kommenttien takia kaikki kristityt helposti leimataan. Sanonpahan nyt vaan että läheskään kaikki kristityt eivät ajattele näin.
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 18:33"]
Minun naapurissa asui uskovainen teologiaa opiskeleva nuori nainen joka aloitti öisin kauheat huutokohtaukaet. Tappelivat poikaystävänsä kanssa ja kiljui kurkku suorana että hän saa omassa asunnossaan huutaa niin paljon kun haluaa. Hirveä häirikkö. Ei auttanut vaikka naapurit ystävällisesti pyysivät ajattelemaan vähän muitakin. Siinä taas nähtiin se kristityn lähimmäisen rakkaus. Oli pakko muuttaa pois. Työpaikallani taas oli omasta mielestään niin nokkela himouskovainen joka irvaili kaikista työkavereista selän takana, mutta ei sietänyt pienintäkään itseensä kohdistyvaa leikkiä. Meni ihan tolaltaan kun eräs häneen kyllästynyt sanoi että pidä nyt se leipäläpes kiinni :D
[/quote]
Meitä on moneen junaan. Ei kannata kuitenkaan heittää lasta pesuveden mukana ja tehdä pitkälle meneviä johtopäätöksiä kristinuskosta noiden kahden ihmisen käytöksen perusteella. Muidenkin uskontojen edustajat käyttäytyvät ajoittain erikoisella tavalla. Uskonnottomatkin käyttäytyvät ajoittain erikoisella tavalla. Erikoinen käytös ei ole automaattisesti uskonnon tai uskonnottumuuden syy.
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 18:37"]
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 18:32"]
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 18:18"]
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 18:13"]
Ehkä tässä on kuitenkin kyse siitä, että te kaksi olette vain eri mieltä. Uskova perustaa mielipiteensä Raamattuun ja sinä perustat mielipiteesi johonkin muuhun. On kuitenkin valtava määrä uskontoja maailmassa, jotka ajattelevat homoseksualisuudesta suomen aktiivikristittyjen tavoin ja ovat varmasti tarvittaessa valmiita sanomaan näkemyksensä myös ääneen. Sikäli ei voi syyttää, että tuollainen näkemys olisi vain ja ainoastaan aktiivikristityille ominaista. Ei esim. islamissakaan homouden harjoittamista hyvällä katsota.
[/quote]
On siinä siitäkin kyse totta kai. Mutta minä en ole koskaan tuominnut ja vastustanut kiihkeästi asioita, jotka muiden hyvinvointia lisäävät ja samalla eivät minun elämääni konkreettisesti kosketa. Siinä on eroa.
ap
[/quote]
No sen kristityn näkökulmasta sinun valintasi vahingoittavat sinua ja välillisesti myös lähipiiriäsi.
Raamatun mukaan Jumalan siunaus kuuluu niille, jotka kunnioittavat Hänen käskyjään. Ei siis taivaspaikka, vaan ajallinen siunaus. Elämällä Jumalan Sanan vastaisessa suhteessa (homosuhde, avoliitto, avioeron jälkeinen avioliitto jne.) kiellät itseltäsi ja lähipiiriltäsi Jumalan Siunauksen.
Lisäksi kristityn käsityksen mukaan et voi päästä kuoltuasi taivaaseen, jos et luovu synnin harjoittamisesta ja saa syntejäsi anteeksi.
Lisäksi kristillisten lakien (esim nyk. avioliittolaki) purkaminen vie Jumalan siunauksen koko maalta ja kansalta. Vaikka osa ihmisitä kunnioittaisikin Jumalan ilmoitusta.
Näiden syiden takia kristityn näkökulmasta on hyvinkin oleellista sekä sinun että muiden kannalta, hyväksytäänkö synti ja sen harjoittaminen vai ei.
[/quote]
Voi ei. :( Juuri tällaisten kommenttien takia kaikki kristityt helposti leimataan. Sanonpahan nyt vaan että läheskään kaikki kristityt eivät ajattele näin.
[/quote]
Tuo viesti, jota kauhistelet, kuvaa kristityn ajattelua ja pyrkimystä hyvään. Sinä et näe sitä pyrkimyksenä hyvään. Te olette siis eri mieltä. Teidän kannattaisi ehkä keskustella enemmän, tai sitten voitte päättää että kunnoitatte toistenne oikeuksia olla eri mieltä.
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 18:16"]
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 18:14"]
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 17:59"]
Suomessa lähes kaikki katsotaan kristityiksi, sinutkin, vaikket kuuluisi kirkkoon. Se johtuu kulttuuri- ja kasvatustaustasta.
[/quote]
En ole kristitty. En kuulu kirkkoon ja ennen kaikkea en näe itseäni kristittynä. Jopa kirkkoon kuuluvista ihmisistä merkittävä osa ei todennäköisesti kysyttäessä sanoisi kokevansa itseänsä kristityksi.
ap
[/quote]
He ovat kuitenkin kasvaneet kristillisessä viitekehyksessä.
[/quote]
Juuri näin, kristinusko oon muovannut länsimaista kulttuuria hyvin vahvasti. Kulttuuri on "kristillinen" vaikkei kansa uskonnollista olisikaan.
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 18:36"]
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 18:29"]
Summa summarum: aktiivikristityt eivät halua homoavioliittoja. Ei kai se ole ilkeyttä. Se on vain mielipide.
[/quote]
Väärin. Se on ilkeyttä. Tästä saisi kokonaan oman aiheensakin, mutta kristityt ovat vastustaneet aivan kaikkia homojen ihmisoikeustaistelun vaiheta, lähtien dekriminalisoinnista. Rakkautta kerrakseen!
ap
[/quote]
Minä ymmärrän hyvin näkökulmasi asiaan. Sinun näkökulmasi on hyvin perusteltavissa. Minun näkökulmani on kuitenkin erilainen. Me olemme eri mieltä. Sinä olet tärkeä ihminen ja on tärkeää, että sinä saat esittää mielipiteesi. On hienoa, että me voimme Suomessa vapaasti olla eri mieltä.
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 18:39"]
Juuri näin, kristinusko oon muovannut länsimaista kulttuuria hyvin vahvasti. Kulttuuri on "kristillinen" vaikkei kansa uskonnollista olisikaan.
[/quote]
Kulttuuri ei ole enää kristillinen, mutta lainsäädäntö yms. valitettavasti on. Mutta siihenkin tulee vielä muutos.
ap
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 18:44"]
[/quote]
Kulttuuri ei ole enää kristillinen, mutta lainsäädäntö yms. valitettavasti on. Mutta siihenkin tulee vielä muutos.
ap
[/quote]
Saako kristitty olla eri mieltä kanssasi tästä?
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 18:42"]
Summa summarum: aktiivikristityt eivät halua homoavioliittoja. Ei kai se ole ilkeyttä. Se on vain mielipide.
[/quote]
Väärin. Se on ilkeyttä. Tästä saisi kokonaan oman aiheensakin, mutta kristityt ovat vastustaneet aivan kaikkia homojen ihmisoikeustaistelun vaiheta, lähtien dekriminalisoinnista. Rakkautta kerrakseen!
ap
[/quote]
Minä ymmärrän hyvin näkökulmasi asiaan. Sinun näkökulmasi on hyvin perusteltavissa. Minun näkökulmani on kuitenkin erilainen. Me olemme eri mieltä. Sinä olet tärkeä ihminen ja on tärkeää, että sinä saat esittää mielipiteesi. On hienoa, että me voimme Suomessa vapaasti olla eri mieltä.
[/quote]
Minä en suoraan sanottuna ymmärrä sinun näkökantaasi ja otan sen henkilökohtaisesti. Siitä olen yhtä mieltä, että kaikki ihmiset ovat arvokkaita.
ap
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 18:45"]
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 18:44"]
[/quote]
ap
[/quote]
Saako kristitty olla eri mieltä kanssasi tästä?
[/quote]
Totta kai.
ap
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 18:10"]
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 17:53"]Vuoden 2013 lopussa suomalaisista 75,2 % oli evankelis-luterilaisen kirkon jäseniä [/quote] Ja onneksi vähenee 40 000 vuosivauhdilla.
[/quote]
Saman verran liittyy kirkkoon vuosittain, joten eipä tuo nyt niin nopeasti vähene.
Uskova kristitty on paholaisen mieluisin kohde.
Minulla on yksi voimakkaasti uskonnollinen tuttava, joka ottaa Facebookissa kärkkäästi kantaa asioihin. Muutama hänen kirjoituksistaan on todella jäänyt mieleeni. Tasa-arvoisesta avioliitosta keskusteltaessa hän heittäytyi uhrin asemaan ja surkutteli, kuinka konservatiivisia arvoja kannattavia sorretaan ja pilkataan. Hän ihan tosissaan esitti, että avioliittokeskustelu on ensisijaisesti hyökkäys "perhearvojen" puolustajia kohtaan. Ihan kuin homot eivät oikeasti edes haluaisi naimisiin ja motiivi oikeuksien vaatimiselle olisi kristittyjen kiusaaminen! Hän ei tuntunut lainkaan ymmärtävän, että hänen ajattelunsa taustalla on ihan sama "suvaitse suvaitsemattomia" -logiikka kuin maahanmuuttokriittisyyden hyväksymistä vaativassa keskustelussa. Nostin tämän esille siksi, että tämä henkilö elää itse monikulttuurisessa parisuhteessa, ja kuvittelisin hänen siksi ymmärtävän, millaista on tulla syrjityksi. On maita, joissa 60 vuotta sitten hänen oma avioliittonsa olisi ollut laiton! Myös apartheid-ajattelussa vedottiin perinteisiin ja perhearvoihin. Toinen hänelle tärkeä asia tuntuu olevan esiaviollisen seksin paheksunta. Hän kommentoi esimerkiksi lehtijuttuja kertomalla, kuinka esiaviollinen seksi "rikkoo" ihmisen ja kuinka hän opettaa lapsilleen "itsensä kunnioittamista". Kaikki noin 99 % ihmisistä, jotka eivät koe tarpeelliseksi odottaa hääyötä, ovat siis rikkinäisiä eikä heillä ole itsekunnioitusta? Sanoisin siis, että ainakin tällä yhdellä uskonnollisella tuttavallani on varsin piiloaggressiivinen, tekopyhä ja ylimielinen tyyli esittää asioita.
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 18:10"][quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 18:00"]
Haluatko kertoa käytännön esimerkkejä: millaisen käytöksen olet kokenut tuomitsemiseksi tai arvosteluksi?
[/quote]
Sellaisen, jossa aktiivisesti tuodaan uskoa esiin ja samalla annetaan ymmärtää, että muut ihmiset ovat huonompia, koska eivät jaa tätä näkemystä. Hyvinkin konkreettinen esimerkki on viimeaikaiset tapahtumat seksuaalivähemmistöjen ihmisoikeustaistelussa. Itsekin seksuaalivähemmistöön kuuluvana ihmisenä olen päätynyt keskustelemaan näistä asioista kristittyjen tuttavieni kanssa (kun ovat ottaneet aiheen itse puheeksi ja minä olen yrittänyt puolustaa toista näkökulmaa) ja olen jokaisen keskustelun jälkeen tuntenut itseni syvästi loukatuksi.
ap
[/quote]
Voi kyynel. Se, että joku ei hyväksy sinun homouttasi ja sanoo sen avoimesti ja vaikka täysin sanojaan säästelemättä ei ole loukkaus. Sinä olet yliherkkä pelle.
Tätä asiaa on paljon tutkittu ja olet asiassa oikeassa. Uskonnolliset ihmiset ovat selkeästi ennakkoluuloisempia ja tuomitsevampia kuin ei-uskovaiset. Kirjoittamatta pitkää romaania, niin lyhyesti sanottuna siihen on kaksi syytä.
Ensinnäkin uskovaisilla on tiettyjä sääntöjä joita pitää seurata. Jos ihminen ei niitä seuraa on huono ihminen, ja siksi uskovaisilla on helppo tuomita ihmisiä jotka eivät sääntöjänsä seuraa. Uskovaiset kaiken lisäksi ovat sitä mieltä (ainakin kristityt) että se jos ihminen ei laita itseänsä ruotuun, se johtuu luonteen heikkoudesta. Ympäristö ja sen vaikutus ei ole heille argumentti vaan uskonto luo heille maailmankuvan jossa jumala antaa säännöt ja ihmisen on pakotettava itsensä seuraamaan, ja jos ihminen ei tässä onnistu, niin se on hänen omaa syytään. Tästä seuraa että jos ihminen ei sääntöjä seuraa, häntä on helppo tuomita koska ihminen itse on tilanteensa aiheuttanut.
Toinen syy liittyy siihen että uskonnot jakavat ihmiset ryhmiin. Uskonnot eivät tuo ihmisiä yhteen vaan jakavat heitä. Ja ihmisen psykologiaan kuuluu että kun ihminen alkaa identifioimaan itsensä osana ryhmää, niin hän on suopea omia kohtaan, ja tuomitseva muita kohtaan. Uskonnot siis luovat "me vastaan muut"-henkeä. Tämä tietenkin koskee myös kaikkia muita ryhmiä (poliittisia ryhmiä, joukkuelajien kannattajaryhmiä, jne.). Mutta uskonnot ovat tässä harvinaisen hyviä. Ne antavat koodin jota oma ryhmä seuraa, ja koska muut eivät näin tee, heidät voi tuomita huonompina.
Ja niin kuin sanoin, tämä ei ole nojatuolipsykologiaa, vaan ihan monesti tutkittua tietoa.
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 22:49"]
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 19:09"]
Eli kyse ei olekaan ilkeydestä, vaan sinun kyvyttömyydestäsi ymmärtää, että on olemassa erilaisia mielipiteitä. Olet ilmeisesti turhautunut siihen, että kaikki ihmiset eivät ole samaa mieltä kuin sinä, ja sitten mielessäsi käännät muiden ihmisten erilaiset mielipiteetä ilkeydeksi sinua kohtaan. Eikö se ole hieman harhainen tapa ajatella?
[/quote]
Minä en ole koskaan ole ollut sitä mieltä, ettei teillä olisi oikeutta omaan elämäänne sellaisena kuin te sen hyväksi koette: jos minä jostain syystä olisin sitä mieltä, että kirkossa käyminen olisi kiellettävä, olisi se selvästi syrjintää. Minun oikeuksieni polkeminen on teistä mielipide.
Jos joku olisi sitä mieltä, että silmälasipäiset eivät saisi mennä naimisiin, olisi se syrjintää. Homojen syrjiminen taas jälleen kerran on mielipide, vaikka kyseessä on samalla tavalla vain yksi ominaisuus.
Syrjiminen ja oikeuksien polkeminen EI ole mielipide. Se on syrjintää. Piste.
ap
[/quote]
Sinun mielipiteesi on siis se, että homoavioliittojen vastustaminen ei ole mielipide, vaan syrjintää.
Minun mielipiteeni on se, että homoavioliittojen vastustaminen on rakkautta, koska lainsäädännön pitäisi kannustaa ihmisiä toimimaan niinkuin Raamattu sanoo, että ihmisille on hyväksi.
Minä en voi muuttaa sinun mielipidettäsi, etkä sinä voi muuttaa minun mielipidettäni, mutta minä rakastan sinua lähimmäisenäni. On harmillista, jos koet että haluan olla ilkeä sinulle. En todellakaan halua. Minulla on vakaumus, jota en voi muuttaa, koska se perustuu Raamattuun. Raamatun sana ei muutu.
[quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 00:35"]
Eivät he ilkeitä ole vaan rehellisia. Kyllä ns ei uskova on ilkeä myös ja osaa satuttaa vielä pahempi. Uskovaiset kuitenkiin haluavat selvittä ja sopia,koska ovat kiinnostuneita asioista ja jos uskossa oleva ihminen tosissaan usko niin tietää tai no ehkä tuntee sisimmässä tarvetta olla rehellinen koska meitä opetetaan että Jumala katsoo ihmisten sydäntä-ei rahan määrä,ei vaatteet,ei rikkaudet vaan kuka olet ihmisenä, vain sillä on merkitystä.Joskus voin sanoa että sinähan valehtelet,tai miksi olet niin ilkeä...tai mitä tahansa. Tavallisesti ihmiset "uskaltavat " avautua vain juotua..silloin tulee sanottu kaikki kerralla. Siihen ei kiinnitetään huomioita ikään kun -kännissä jouta joutavia puhuu...onko se niin ??? Humalassa ihminen avauduu juuri ja kertoo mitä mielissä liikkuu koska "kontrolli" häviä. Tai toisinaan voi sanoa että hän on mikä oikeasti on. Hyvässä ja pahassa. Miksi joku haluaa elää sellaisessa valheessa? Esitetään kun ollaan selvinpäin -sitten otetaan kännit jotta "saadaan" olla aitoa. Jotkut ei enää jaksaa esittää niin he ovat kännissä AINA. Ja vielä yksi asia-miksi ei uskovaisella on niin suuri tarve juoda??? Pyrkikö totuus ulos? Totuus joka ei voi sanoa ääneen selvinpäin-miksi? Humalassa oleva mies usein turruttaa itsensä niin että alkaa pyydä -" Anna mulle p..... " - aidosti uskovainen jo luonnostaan on hyväksynyt että himo ei ole rakkaus-niin miksi siitä pitää pyydä??? Kysymys ei ole siitä että tunteita kielletään-vaan siitä että tunteita käsitellään ja asioita sisäistään. Sisäistäminen vaati ehdottomasti rehellisyyttä-eli toisiin sanoin "ilkeyttä" ....jos joku haluaa siniset silmät ja hänellä on harmaat niin voiko sanoa,että ne on sinulla kyllä siniset-jos ne on harmaat! Siniset saat jos katsot koko aika vaaleansiinista pinta joka heijastaa sitä vaaleansinista valo. Mutta voiko auttaa hyväksyä omat harmaat silmät,kuinka??? Kertoa ihmiselle,että hän on kaunis ja että sinä rakastat hänet. Että Jumala on luonut hänet juuri sellaiseksi,koska jos kuuntelet sisintä ehkä huomaat ettei luonto tekee virheita-vaan virhe on meissä koska me kuvitellaan että pystymme tehdä maapallolla ihan mitä vaan eikä tulee mitään seurauksia-me ollaan väärässä jälleen-maapallo tuhoo meidät!!! Joka ikinen uskonto kehotta-älä yritä rikastua-elää säästäväisesti,- Rikkaan on yhtä vaikea päästä taivaiseen kun kamelin näsineulasta.... eli voisin kuvitella -kun kerraan meidän nykyinen kulutuskultturi on saannut meidän nykyisen tilaan kun altameri on ylisaastunut ja meidän ruoka on niin täynnä myrkkyä ja allumiinia,niin onhan tää selvä merkki siitä että valitsimme väärään suuntaan. Kehotus rakasta lähimmäistä kuulosta absurdilta tässä itsekkässä maailmassa ,mutta se näyttää olevan ainoa tie joka saattaa vielä pelastaa meitä. Ajattele jos huomenna sinun naapuri tulisi sinun luokse ja sanoi : Hei kuule, olen ollut idiotti koska soitin musiikki niin kova ettet saannut nukutetuksi,olen pahoillani. En tee enää siitä. Ollaan ystäviä ,tulkaa meille syömään! Autan poikasi läksyen kanssa ja vien hänet elokuviin;korvaukseksi mitä olen aiheuttanut-olen ollut typerä ja itsekäs kun soitin musiikkia liian kova. Sulattiko sellaista sydämmen? Et ehkä heti uskoisi,mutta kun naapuri ei laittaka enää bassoa soimaan ja lapset voivat nukkua päiväunia ilman että seinät tärisee!!! Niin alatkiin ehkä uskoa että itsekkyydestä voi päästä eroon ja sopuu tilaa anta.Rakasta Herra Jumalasi yli kaikkea ja rakasta lähimmäistäsikun itseäsi.
[/quote]
Siunausta sinulle sisar tai veli, kuka oletkin ♥
Kristinuskon etiikka on lapsellista ja perustuu jumalan eli jonkun kaikkitietävän isähahmon asettamiin yksinkertaisiin rangaistuksiin ja palkintoihin sen sijaan, että ihminen itse ymmärtäisi elämään liittyviä harmaan sävyjä ja tekojen monimutkaisia seurauksia muihin ihmisiin ja ympäristöön. Itse kyseenalaistaisin sellaisen jumalan ohjeet, joka päättää toteuttaa maapallon kaltaisen kärsimysnäytelmän. Sen lisäksi, että kristityt usein harjoittavat tätä lapsen logiikkaa, he myös kehtaavat väittää, että moraalia ei olisi ilman kristinuskoa! Miten naurettava väite!
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 18:47"]
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 18:42"]
[/quote]
ap
[/quote]
[/quote]
Minä en suoraan sanottuna ymmärrä sinun näkökantaasi ja otan sen henkilökohtaisesti. Siitä olen yhtä mieltä, että kaikki ihmiset ovat arvokkaita.
ap
[/quote]
Eli kyse ei olekaan ilkeydestä, vaan sinun kyvyttömyydestäsi ymmärtää, että on olemassa erilaisia mielipiteitä. Olet ilmeisesti turhautunut siihen, että kaikki ihmiset eivät ole samaa mieltä kuin sinä, ja sitten mielessäsi käännät muiden ihmisten erilaiset mielipiteetä ilkeydeksi sinua kohtaan. Eikö se ole hieman harhainen tapa ajatella?
Koska kristinuskoon uskovat ovat lopulta vain tavallisia ihmisiä vikoineen päivineen. Siellä on seurakunnassa aktiivikävijöissä tavan tallaajia, jotka vain käyvät kirkossa sunnuntaisin saadakseen itselleen jotain parempaa. Siinä uskossa uskossa ollaan. "Kunhan käyn kirkossa sunnuntaina, niin paratiisi aukeaa minulle kuoleman jälkeen vaikka olen ilkeä paskiainen nyt".
[/quote]
ap