Miksi ilkeimmät tuntemani ihmiset ovat kristittyjä?
Kohtaamisistani ihmisistä sellaiset, jotka kaikkein eniten kyttäävät muiden tekemisiä, ovat tuomitsemassa sekä haukkuvat ja arvostelevat, sattuvat olemaan kristittyjä (tunnen myös muutaman todella kultaisen kristityn, mutta enemmän noita ilkeitä ja tuomitsevia).
Olen miettinyt paljon, miksi näin on. Ja tullut siihen tulokseen, että todennäköisesti kyseessä on joukko todella ylemmyydentuntoisia ihmisiä, jotka siinä pienessä porukassa juhlivat omaa paremmuuttaan (eli vissiin menolippua sinne taivaaseen).
Kommentit (103)
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 17:53"]Vuoden 2013 lopussa suomalaisista 75,2 % oli evankelis-luterilaisen kirkon jäseniä
[/quote]
Ja onneksi vähenee 40 000 vuosivauhdilla.
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 17:45"]
Niin minullakin! Lapsena pahin kiusaajani tuli vahvasti uskonnollisesta perheestä ja aikuisena perhettäni ja lapsiani satuttavimmin loukannut ihminen on ollut kristilliseen lahkoon kuuluva perheenäiti.
[/quote]
Minunkin lapsuuteni pahin koulukiusaaja oli itse asiassa papin tytär. :p
ap
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 18:10"]
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 18:00"]
Haluatko kertoa käytännön esimerkkejä: millaisen käytöksen olet kokenut tuomitsemiseksi tai arvosteluksi?
[/quote]
Sellaisen, jossa aktiivisesti tuodaan uskoa esiin ja samalla annetaan ymmärtää, että muut ihmiset ovat huonompia, koska eivät jaa tätä näkemystä. Hyvinkin konkreettinen esimerkki on viimeaikaiset tapahtumat seksuaalivähemmistöjen ihmisoikeustaistelussa. Itsekin seksuaalivähemmistöön kuuluvana ihmisenä olen päätynyt keskustelemaan näistä asioista kristittyjen tuttavieni kanssa (kun ovat ottaneet aiheen itse puheeksi ja minä olen yrittänyt puolustaa toista näkökulmaa) ja olen jokaisen keskustelun jälkeen tuntenut itseni syvästi loukatuksi.
ap
[/quote]
Ehkä tässä on kuitenkin kyse siitä, että te kaksi olette vain eri mieltä. Uskova perustaa mielipiteensä Raamattuun ja sinä perustat mielipiteesi johonkin muuhun. On kuitenkin valtava määrä uskontoja maailmassa, jotka ajattelevat homoseksualisuudesta suomen aktiivikristittyjen tavoin ja ovat varmasti tarvittaessa valmiita sanomaan näkemyksensä myös ääneen. Sikäli ei voi syyttää, että tuollainen näkemys olisi vain ja ainoastaan aktiivikristityille ominaista. Ei esim. islamissakaan homouden harjoittamista hyvällä katsota.
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 17:59"]
Suomessa lähes kaikki katsotaan kristityiksi, sinutkin, vaikket kuuluisi kirkkoon. Se johtuu kulttuuri- ja kasvatustaustasta.
[/quote]
En ole kristitty. En kuulu kirkkoon ja ennen kaikkea en näe itseäni kristittynä. Jopa kirkkoon kuuluvista ihmisistä merkittävä osa ei todennäköisesti kysyttäessä sanoisi kokevansa itseänsä kristityksi.
ap
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 18:11"]
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 17:45"]
Niin minullakin! Lapsena pahin kiusaajani tuli vahvasti uskonnollisesta perheestä ja aikuisena perhettäni ja lapsiani satuttavimmin loukannut ihminen on ollut kristilliseen lahkoon kuuluva perheenäiti.
[/quote]
Minunkin lapsuuteni pahin koulukiusaaja oli itse asiassa papin tytär. :p
ap
[/quote]
Niinhän se sanonta kuuluukin että Papin lapset pahimmat. Ehkä hän kapinoi vanhempansa kristillisiä arvoja vastaan ja halusi käyttäytyä huonosti?
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 18:14"]
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 17:59"]
Suomessa lähes kaikki katsotaan kristityiksi, sinutkin, vaikket kuuluisi kirkkoon. Se johtuu kulttuuri- ja kasvatustaustasta.
[/quote]
En ole kristitty. En kuulu kirkkoon ja ennen kaikkea en näe itseäni kristittynä. Jopa kirkkoon kuuluvista ihmisistä merkittävä osa ei todennäköisesti kysyttäessä sanoisi kokevansa itseänsä kristityksi.
ap
[/quote]
He ovat kuitenkin kasvaneet kristillisessä viitekehyksessä.
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 18:13"]
Ehkä tässä on kuitenkin kyse siitä, että te kaksi olette vain eri mieltä. Uskova perustaa mielipiteensä Raamattuun ja sinä perustat mielipiteesi johonkin muuhun. On kuitenkin valtava määrä uskontoja maailmassa, jotka ajattelevat homoseksualisuudesta suomen aktiivikristittyjen tavoin ja ovat varmasti tarvittaessa valmiita sanomaan näkemyksensä myös ääneen. Sikäli ei voi syyttää, että tuollainen näkemys olisi vain ja ainoastaan aktiivikristityille ominaista. Ei esim. islamissakaan homouden harjoittamista hyvällä katsota.
[/quote]
On siinä siitäkin kyse totta kai. Mutta minä en ole koskaan tuominnut ja vastustanut kiihkeästi asioita, jotka muiden hyvinvointia lisäävät ja samalla eivät minun elämääni konkreettisesti kosketa. Siinä on eroa.
ap
Esitä rukous näiden toisten tekemisiä kyttävien kristittyjen puolesta, joka loukkaa sinua ei kannata olla tekemisissä.
Jouduin itse kiusatuksi omassa perheessäni sen tähden kun kävin uskisten kokouksissa, välit katkesivat sekä perheeseen että uskiksiin, kun ei apua voinut saada. Katkeroiduin enkä oikein vieläkään ole päässyt yli kymmenien vuosien jälkeen.
Jonkinlaisen uskon olen silti säilyttänyt. Voithan muistuttaa jos olet tuttu, että ovat ilkeitä, ainakin testaat, jos mikään ei muutu,eivät he sitten ole oikeasti uskossa.
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 18:18"]
[/quote]
On siinä siitäkin kyse totta kai. Mutta minä en ole koskaan tuominnut ja vastustanut kiihkeästi asioita, jotka muiden hyvinvointia lisäävät ja samalla eivät minun elämääni konkreettisesti kosketa. Siinä on eroa.
ap
[/quote]
Tuo on yksi näkökulma, sinun näkökulmasi. Kristitty voi vilpittömästi ajatella pyrkivänsä hyvään sitä kautta, että haluaa että Jumalan tahto toteutuu. Kristitty ajattelee, että Raamattu=Jumalan sana on rakkautta. Molempien teidän näkökulma on siis pyrkimystä hyvään. Molemmat voivat kokea silti toistensa mielipiteet pyrkimyksenä pahaan. Molemmilla on silti mahdollisuus halutessaan yrittää ymmärtää toistensa motiivien syntymekanismeja ja kunnioittaa toistensa oikeutta olla sitä mieltä mitä on. Voi miettiä, että sen sijaan, että loukkaantuu toisen mielipiteestä, esittää vain oman mielipiteensä ja antaa toisen rauhassa olla sitä mieltä mitä on. Monet sitten toimivat esim politiikassa, jos haluavat edistää omien mielipiteidensä mukaisia asioita maailmassa. Politiikallekin on ominaista, ettei ole olemassa yhtä oikeaa mielipidettä, vaan on lukuisa joukko erilaisia näkemyksiä.
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 18:22"]
Esitä rukous näiden toisten tekemisiä kyttävien kristittyjen puolesta, joka loukkaa sinua ei kannata olla tekemisissä.
Jouduin itse kiusatuksi omassa perheessäni sen tähden kun kävin uskisten kokouksissa, välit katkesivat sekä perheeseen että uskiksiin, kun ei apua voinut saada. Katkeroiduin enkä oikein vieläkään ole päässyt yli kymmenien vuosien jälkeen.
Jonkinlaisen uskon olen silti säilyttänyt. Voithan muistuttaa jos olet tuttu, että ovat ilkeitä, ainakin testaat, jos mikään ei muutu,eivät he sitten ole oikeasti uskossa.
[/quote]
Kyllä ilkeästi toimiva ihminenkin voi olla oikeasti uskossa. Kaikki ihmiset toimivat joskus ilkeästi, vaikka ei missään nimessä saisi ikinä toimia ilkeästi.
t. uskova
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 18:01"]
Kaikki tuntemani kristityt ovat nuoria, alle kolmikymppisiä. Tähän siis lasken mukaan ainoastaan todella vakaumukselliset kristityt, jotka tuovat uskoaan esille puheissaan. Tapaluterilaisia tunnen toki myös vanhemmista ikäluokista.
Tuntemistani ihmisistä vakaumuksellisia kristittyjä on selvä vähemmistö. Kaikista läheisimmät kaverini ovat uskonnottomia tai jonkin uskon jättäneitä.
Tuntemani "kunnon ihmiset" ovat hyvinkin erilaisia, mutta yhdistäviä piirteitä ovat ainakin liberaalit arvot ja se, että keskittyvät omiin tekemisiinsä.
ap
[/quote]
Ei sitten tullut mieleesi, että todella monet kristityt ovat vakaumuksellisia, vaikkeivät mitenkään tuo sitä puheissaan ilmi? Minä tunnen monia ihmisiä, joiden tiedän olevan uskovaisia ja käyvän kirkon riennoissa ja jumalanpalveluksissa, vaikka he eivät ole koskaan puhuneet minulle sanaakaan Jumalasta tai toivottaneet siunausta tai ilmoittaneen rukoilevansa puolestani tms. mitä uskovaisen suusta voisi odottaa kuulevansa. He eivät ole myöskään koskaan yrittäneet käännyttää minua tai ilmaisseet paheksuntaansa siitä, että en ole mennyt kirkossa naimisiin tai kastanut lastani. Uskovaisuudestansa huolimatta he ovat minusta ihan kunnon ihmisiä.
Summa summarum: aktiivikristityt eivät halua homoavioliittoja. Ei kai se ole ilkeyttä. Se on vain mielipide.
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 18:10"][quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 17:53"]Vuoden 2013 lopussa suomalaisista 75,2 % oli evankelis-luterilaisen kirkon jäseniä
[/quote]
Ja onneksi vähenee 40 000 vuosivauhdilla.
[/quote]Muualla euroopassa kristinusko on jopa kasvanu. Minulle on aivan sama kuka kuuluu kirkkoon
Raamatun mukaan Hengen hedelmiä ovat: rakkaus, ilo, rauha, pitkämielisyys, ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus, sävyisyys, itsensähillitseminen.
Lihan tekoja ovat: haureus, saastaisuus, irstaus, epäjumalanpalvelus, noituus, vihamielisyys, riita, kateellisuus, vihat, juonet, eriseurat, lahkot, kateus, juomingit, mässäykset.
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 18:18"]
[/quote]
ap
[/quote]
No sen kristityn näkökulmasta sinun valintasi vahingoittavat sinua ja välillisesti myös lähipiiriäsi.
Raamatun mukaan Jumalan siunaus kuuluu niille, jotka kunnioittavat Hänen käskyjään. Ei siis taivaspaikka, vaan ajallinen siunaus. Elämällä Jumalan Sanan vastaisessa suhteessa (homosuhde, avoliitto, avioeron jälkeinen avioliitto jne.) kiellät itseltäsi ja lähipiiriltäsi Jumalan Siunauksen.
Lisäksi kristityn käsityksen mukaan et voi päästä kuoltuasi taivaaseen, jos et luovu synnin harjoittamisesta ja saa syntejäsi anteeksi.
Lisäksi kristillisten lakien (esim nyk. avioliittolaki) purkaminen vie Jumalan siunauksen koko maalta ja kansalta. Vaikka osa ihmisitä kunnioittaisikin Jumalan ilmoitusta.
Näiden syiden takia kristityn näkökulmasta on hyvinkin oleellista sekä sinun että muiden kannalta, hyväksytäänkö synti ja sen harjoittaminen vai ei.
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 18:28"]
Ei sitten tullut mieleesi, että todella monet kristityt ovat vakaumuksellisia, vaikkeivät mitenkään tuo sitä puheissaan ilmi? Minä tunnen monia ihmisiä, joiden tiedän olevan uskovaisia ja käyvän kirkon riennoissa ja jumalanpalveluksissa, vaikka he eivät ole koskaan puhuneet minulle sanaakaan Jumalasta tai toivottaneet siunausta tai ilmoittaneen rukoilevansa puolestani tms. mitä uskovaisen suusta voisi odottaa kuulevansa. He eivät ole myöskään koskaan yrittäneet käännyttää minua tai ilmaisseet paheksuntaansa siitä, että en ole mennyt kirkossa naimisiin tai kastanut lastani. Uskovaisuudestansa huolimatta he ovat minusta ihan kunnon ihmisiä.
[/quote]
Olen toki ottanut asian huomioon. Se ei silti poista sitä, että tapaamani kaikkein ilkeimmät ihmisetkin ovat kristittyjä. Ja pidän sitä suoraan sanottuna pahempana kuin jos tavan tallaaja olisi ilkeä, sillä he edustavat kuitenkin uskoa, josta pitäisi paistaa läpi joku mystinen rakkauden sanoma. Joka ei kyllä minua ei ole ikinä tavoittanut.
ap
Minun naapurissa asui uskovainen teologiaa opiskeleva nuori nainen joka aloitti öisin kauheat huutokohtaukaet. Tappelivat poikaystävänsä kanssa ja kiljui kurkku suorana että hän saa omassa asunnossaan huutaa niin paljon kun haluaa. Hirveä häirikkö. Ei auttanut vaikka naapurit ystävällisesti pyysivät ajattelemaan vähän muitakin. Siinä taas nähtiin se kristityn lähimmäisen rakkaus. Oli pakko muuttaa pois. Työpaikallani taas oli omasta mielestään niin nokkela himouskovainen joka irvaili kaikista työkavereista selän takana, mutta ei sietänyt pienintäkään itseensä kohdistyvaa leikkiä. Meni ihan tolaltaan kun eräs häneen kyllästynyt sanoi että pidä nyt se leipäläpes kiinni :D
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 18:10"]
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 17:53"]Vuoden 2013 lopussa suomalaisista 75,2 % oli evankelis-luterilaisen kirkon jäseniä [/quote] Ja onneksi vähenee 40 000 vuosivauhdilla.
[/quote]
Jos ilkeydestä puhutaan, niin eikö ole ilkeyttä sanoa, että "onneksi kristittyjen määrä vähenee"? Minä voisin halutessani loukkaantua tästä, mutta koska olen kovettanut itseni tällaisen suhteen, niin päätän olla loukkaantumatta.
Eivät he ilkeitä ole vaan rehellisia. Kyllä ns ei uskova on ilkeä myös ja osaa satuttaa vielä pahempi. Uskovaiset kuitenkiin haluavat selvittä ja sopia,koska ovat kiinnostuneita asioista ja jos uskossa oleva ihminen tosissaan usko niin tietää tai no ehkä tuntee sisimmässä tarvetta olla rehellinen koska meitä opetetaan että Jumala katsoo ihmisten sydäntä-ei rahan määrä,ei vaatteet,ei rikkaudet vaan kuka olet ihmisenä, vain sillä on merkitystä.Joskus voin sanoa että sinähan valehtelet,tai miksi olet niin ilkeä...tai mitä tahansa. Tavallisesti ihmiset "uskaltavat " avautua vain juotua..silloin tulee sanottu kaikki kerralla. Siihen ei kiinnitetään huomioita ikään kun -kännissä jouta joutavia puhuu...onko se niin ??? Humalassa ihminen avauduu juuri ja kertoo mitä mielissä liikkuu koska "kontrolli" häviä. Tai toisinaan voi sanoa että hän on mikä oikeasti on. Hyvässä ja pahassa. Miksi joku haluaa elää sellaisessa valheessa? Esitetään kun ollaan selvinpäin -sitten otetaan kännit jotta "saadaan" olla aitoa. Jotkut ei enää jaksaa esittää niin he ovat kännissä AINA. Ja vielä yksi asia-miksi ei uskovaisella on niin suuri tarve juoda??? Pyrkikö totuus ulos? Totuus joka ei voi sanoa ääneen selvinpäin-miksi? Humalassa oleva mies usein turruttaa itsensä niin että alkaa pyydä -" Anna mulle p..... " - aidosti uskovainen jo luonnostaan on hyväksynyt että himo ei ole rakkaus-niin miksi siitä pitää pyydä??? Kysymys ei ole siitä että tunteita kielletään-vaan siitä että tunteita käsitellään ja asioita sisäistään. Sisäistäminen vaati ehdottomasti rehellisyyttä-eli toisiin sanoin "ilkeyttä" ....jos joku haluaa siniset silmät ja hänellä on harmaat niin voiko sanoa,että ne on sinulla kyllä siniset-jos ne on harmaat! Siniset saat jos katsot koko aika vaaleansiinista pinta joka heijastaa sitä vaaleansinista valo. Mutta voiko auttaa hyväksyä omat harmaat silmät,kuinka??? Kertoa ihmiselle,että hän on kaunis ja että sinä rakastat hänet. Että Jumala on luonut hänet juuri sellaiseksi,koska jos kuuntelet sisintä ehkä huomaat ettei luonto tekee virheita-vaan virhe on meissä koska me kuvitellaan että pystymme tehdä maapallolla ihan mitä vaan eikä tulee mitään seurauksia-me ollaan väärässä jälleen-maapallo tuhoo meidät!!! Joka ikinen uskonto kehotta-älä yritä rikastua-elää säästäväisesti,- Rikkaan on yhtä vaikea päästä taivaiseen kun kamelin näsineulasta.... eli voisin kuvitella -kun kerraan meidän nykyinen kulutuskultturi on saannut meidän nykyisen tilaan kun altameri on ylisaastunut ja meidän ruoka on niin täynnä myrkkyä ja allumiinia,niin onhan tää selvä merkki siitä että valitsimme väärään suuntaan. Kehotus rakasta lähimmäistä kuulosta absurdilta tässä itsekkässä maailmassa ,mutta se näyttää olevan ainoa tie joka saattaa vielä pelastaa meitä. Ajattele jos huomenna sinun naapuri tulisi sinun luokse ja sanoi : Hei kuule, olen ollut idiotti koska soitin musiikki niin kova ettet saannut nukutetuksi,olen pahoillani. En tee enää siitä. Ollaan ystäviä ,tulkaa meille syömään! Autan poikasi läksyen kanssa ja vien hänet elokuviin;korvaukseksi mitä olen aiheuttanut-olen ollut typerä ja itsekäs kun soitin musiikkia liian kova. Sulattiko sellaista sydämmen? Et ehkä heti uskoisi,mutta kun naapuri ei laittaka enää bassoa soimaan ja lapset voivat nukkua päiväunia ilman että seinät tärisee!!! Niin alatkiin ehkä uskoa että itsekkyydestä voi päästä eroon ja sopuu tilaa anta.Rakasta Herra Jumalasi yli kaikkea ja rakasta lähimmäistäsikun itseäsi.
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 18:00"]
Haluatko kertoa käytännön esimerkkejä: millaisen käytöksen olet kokenut tuomitsemiseksi tai arvosteluksi?
[/quote]
Sellaisen, jossa aktiivisesti tuodaan uskoa esiin ja samalla annetaan ymmärtää, että muut ihmiset ovat huonompia, koska eivät jaa tätä näkemystä. Hyvinkin konkreettinen esimerkki on viimeaikaiset tapahtumat seksuaalivähemmistöjen ihmisoikeustaistelussa. Itsekin seksuaalivähemmistöön kuuluvana ihmisenä olen päätynyt keskustelemaan näistä asioista kristittyjen tuttavieni kanssa (kun ovat ottaneet aiheen itse puheeksi ja minä olen yrittänyt puolustaa toista näkökulmaa) ja olen jokaisen keskustelun jälkeen tuntenut itseni syvästi loukatuksi.
ap