Yksinäisen sinkun yksinäinen joulu
Kun ei ole ketään tänäkään vuonna:(
sinkkunainen n30
Kommentit (31)
Tuttavapiirini sinkut ja eronneet kerääntyvät yhteen ja viettävät joulua yhdessä. Jokainen laittaa ja tuo mukanaan jotain ruokaa ja emäntä tekee vain alkukeiton tai riisipuuron. Näin ovat toimineet jo monta vuotta. Aikuisten tunnelmallinen ja lämmin joulu, suosittelen!
"Tuttavapiirini sinkut ja eronneet kerääntyvät yhteen ja viettävät joulua yhdessä."
Mahtaa olla mielenkiintoista draamaa, kun eronneiden pariskuntien puoliskot juhlivat yhdessä.
Mä en kummemmin perusta koko joulusta. Yksinäisenä sinkkuna on helpompaa, kun ei ole jotain noin tunneladattua tapahtumaa, joka ei kuitenkaan saa täyttymystään.
Joulunvietto perinteiseen tapaanon nimenomaan perhe- ja sukujuhla.
Yksinäinen voisi lähteä vähän reissuun tai kylpylälomalle.
Mä olen yhtenä aattona hämärän laskeutuessa ripustanut punaisen joulupallon kuusen oksalle tihkusateisessa metsässä. Kynttilä paloi (ja savutti) vieressä märällä kannolla. Join kaakaot termospullosta ja söin tortun. Kävelin pois metästä ja kotiin ennen täyspimeää.
Siinä mun joulu.
Tule meille maalle. Syödään itsemme ähkyiksi ja ilta sitten piereskellään tapaillen joululaulua
Lyhdyt sammuu ja tonttujoukot hiipii kuusivarkaisiin.
Sama. Perhe ulkomailla, itse en pääse töiden takia+nyt vielä tuo korona ja en ota rokotetta joten en pääse enää ikinä mihinkään. Noh, olen jo tottunut, ties miten mones joulu jo yksin. N32
Olen sinkku ja yksin useamman vuoden ollut. Nautin yksin olosta ja teen mukavan joulun. Hyvää jouluruokaa. Pöydän katan ja hyvin syön. Mukavaa oloa kotona ja telkkaria katsellessa. Jouluaatto iltana kävelyllä ja kotona kävelyn jälkeen torttu kahvit ja muuta pientä syötävää.
jos juomaa ja ruokaa riittää niin sujuu se joulu yksinkin ainakin minulla , nyt ajattelin joulukirkossa käydä kun muutin kirkon lähelle.
Olen viettänyt joulun yksin jo yli kymmenen vuotta. Se on loppujen lopuksi aivan leppoisa tapa mennä ohi joulun ilman kiirettä ja hälyä. Voi tehdä joulujuttuja, jos haluaa. Voi luoda ikiomia jouluperinteitä.
Mikä ihme siinä joulussa on niin spesiaalia? Minäkin olen sinkku ja vietän sen samalla tavalla kuin muutkin päivät: jos se on vapaapäivä niin lenkkeilen ja katselen elokuvia, jos taas työpäivä niin teen töitä. Ei sen kummempaa.
Sellainen se on tänäkin vuonna edessä. Tai tavallaan on jo, koska olen laittanut jo jonkin verran joulua vaikka ei mikään sypressi valosarjoineen tai kynttilät korvaa hyvää seuraa, läheisiä ihmisiä ja omaa perhettä.
Jos kärsii juhlapyhinä yksinolemisesta niin silloin on parasta että jättää juhlan vähemmälle ja valitsee vain tavallisia viikonlopun ruokia samoin kuin järjestää muuta askaretta, tietysti television ja radion spesiaalit kiinni.
Käyn ajelulla ja kylässä isäni & mummoni luona. Illalla sitten pelataan kaveiden kanssa ja juodaan kaljaa. Ah, ihana oma rauha.
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihme siinä joulussa on niin spesiaalia? Minäkin olen sinkku ja vietän sen samalla tavalla kuin muutkin päivät: jos se on vapaapäivä niin lenkkeilen ja katselen elokuvia, jos taas työpäivä niin teen töitä. Ei sen kummempaa.
Noin minäkin ajattelin ja toimin vuosia. Oikeammin se oli kyllä näin jälkeenpäin vain pakenemista, koska sillä tavoin sain valehdeltua itsellenikin ettei tässä mitään kaipaa eikä edes olisi aikaa millekään joulunvietolle kun on "tärkeämpääkin tekemistä". Tosin töihin tuli paettua muinakin juhlapyhinä ja olin aina se jolle kelpasi kaikki (tupla)vuorotkin, jotta muut pääsi vapaille. Ja silloin vielä pääsi kuitenkin lapsuudenkotiin viettämään joulua ja olemaan sosiaalinen, mutta enää ei vanhempia ole ja veljellä on omat traditionsa oman perheensä kanssa.
Sitten se oman perheen kaipuu vaan iski ihan kunnolla eikä joulu ole ainakaan minulla se ainoa hetki kun kaipaan yhdessäoloa ja omaa perhettä vaan haluaisin elää perhe-elämää ihan vuoden jokainen päivä.
Joulussa on sitten vaan ihan se oma spesiaali fiiliksensä joka tekee siitä ainakin kaltaiselleni yksinelävälle yksinäiselle tavallistakin kurjemman ajan. Viime vuosina on joulut olleet melko itkuisia eikä siihen surkeuteen vaikuta edes se laittaako joulua itselleen vai skippaako koko jutun.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen yhtenä aattona hämärän laskeutuessa ripustanut punaisen joulupallon kuusen oksalle tihkusateisessa metsässä. Kynttilä paloi (ja savutti) vieressä märällä kannolla. Join kaakaot termospullosta ja söin tortun. Kävelin pois metästä ja kotiin ennen täyspimeää.
Siinä mun joulu.
melko ihana jouluperinne! sopii toteutettavaksi vaikka joka joulu. mä miettisin, onko tuttavapiirissä muita sinkkuja tai muuten yksin joulun viettäviä, ja sitten voisi yhdessä tehdä vaikka noin tai jotain muuta yksinkertaista.
Olen viettänyt lukuisia jouluja yksin ollessani sinkku (eronnut). Sittemmin myös muutaman joulun vanhan vanhempani seurana ennen hänen kuolemaansa, jotta hänen ei tarvinnut olla yksin. Ehkä ap sinunkin suvustasi löytyisi joku, joka arvostaisi seuraa?
Nyt olen avoliitossa mutta todennäköisesti vietän jouluaaton ja joulupäivän jälleen yksin, koska puoliso haluaa luultavasti mennä omille sukulaisilleen. Nautin ajatuksesta saada olla ihan yksin; levätä, lukea, herkutella, saunoa, istua takan ääressä lukemassa, juoda punaviiniä ja syödä suklaata.
Vierailija kirjoitti:
Jos kärsii juhlapyhinä yksinolemisesta niin silloin on parasta että jättää juhlan vähemmälle ja valitsee vain tavallisia viikonlopun ruokia samoin kuin järjestää muuta askaretta, tietysti television ja radion spesiaalit kiinni.
No itsellä tuo idea ei oikein toimi, koska silloin joutuisin luopumaan vielä yhdestä sellaisesta asiasta joka itselleni on tärkeää ja josta nautin.
Tässä vastentahtoisessa yksinolossa on jo ihan riittämiin "ei-omannäköistä elämää" ettei enää sen päälle tee mieli luopua enää mistään itselle tärkeästä ja hyvää mieltä tuottavasta asiasta. Itseäni joulu (ja muutkin juhlapyhät/vuodenaikojen vaihtelut) masentaisi vain enemmän, jos kotona ei olisi sesongin kukkia tai jättäisin kokonaan leipomatta tai leipoisin aina vaan korvapuusteja enkä tekisi alkukesästä raparperipiirakkaa ja syksyllä omenapaistosta ja joulun alla joulutorttuja..
Ei se masennus/alakulo sillä poistu että tunkisin sormet korviin ja pitäisin silmät kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Tuttavapiirini sinkut ja eronneet kerääntyvät yhteen ja viettävät joulua yhdessä. Jokainen laittaa ja tuo mukanaan jotain ruokaa ja emäntä tekee vain alkukeiton tai riisipuuron. Näin ovat toimineet jo monta vuotta. Aikuisten tunnelmallinen ja lämmin joulu, suosittelen!
Harmi vaan, että yksinäisellä sinkulla harvemmin on sitä tuttavapiiriä jonka sinkut ja eronneet kerääntyy yhteen..
Sitä kun ei olisi yksinäinen jos olisi se kaveri- tai edes tuttavapiiri.
Mene johonkin maatila tms. matkailuun jouluksi.