Onko teillä tuttuja miehiä tai sukulaisia, joista ette olisi uskoneet, että todellisuudessa puhuvat tai ajattelevat vähättelevästi naisista?
En olisi uskonut, että osa sukulaismiehistä pitää naisia vähäpätöisempinä, mutta siltä se kuitenkin vaikuttaa. Mielestäni se kertoo jotain yhteiskunnasta ja naisten asemasta.
Kommentit (28)
Maaseutuyhteisöissä tyypillistä, ei niinkään kaupungeissa.
Aviomies ja monta sukulaista. Valitettavasti ja mielipiteet vaan jyrkkenee kun ikää tulee..
Missä asioissa naiset keskimäärin eivät ole vähäpätöisempiä?
Oma lapsi ja minä. Kaikki muut jotka olen tavannut ovat puhuneet toisista ihmisistä vähättelevästi. Esim.naiset miehistä ja miehet naisista.
Puhun vähättelevästi ainoastaan naisista jotka eivät ymmärrä aikkaansa. Muista naisista puhun kunnioittavasti.
Eno, jota olin pitänyt mukavana ja fiksuna miehenä. Oltiin lomareissulla ja siellä huomasin miten erilailla hän kohtelee lapsiaan. Pojalle osteli urheiluvarusteita ja pelejä, muttei mitään pari vuotta vanhemmalle tyttärelleen. Pojan kanssa he muutenkin puhuivat koko ajan ja heittivät läppää, tyttölle eno saattoi vain ohi mennen tokaista jotain persoonatonta kuten ”mitäs tänne kuuluu”. Ei hän epäystävällinen ollut, mutta käyttäytyi kuin tyttö olisi ollut joku puolituttu. Ymmärrän, että joidenkin kanssa tulee luontaisesti helposti juttuun, mutta kyllä teki pahaa seurata tuollaista.
On. Osa siis ihan kaupunkilaisia ja korkeakoulutettuja, monet fiksun tyttären isiä. Mutta tarkkaanottaen se olisi kyllä pitänyt tajuta eikä olisi pitänyt tulla yllätyksenä. Olivat samanlaisia ja nuorina. En vaan itsekään kiinnittänyt huomiota, kun se oli niin ”tavallista” ja ”läpällähän ne vaan”. Mutta todella kuulostaa pahalta nyt kun halveeraavat naisia noin kategorisesti tyttäriensä kuullen niin että tytöt menevät saman pesuveden mukana.
Eiköhän kaikki sontamulkut harrasta tuota jollain tasolla. Ns. parhaimmatkin ainakin ajatuksissaan.
Vierailija kirjoitti:
Täytyypä muistaa tämä kun seuraavan kerran on puhe poikien koulumenestyksen laskusta ja yliopistoon pääsemättömyydestä. Täytyy kysyä mitä ihmettä ne oikein valittavat, kyllähän sitä nyt jotkut vähäpätöiset tytöt ja naiset pitäisi voittaa ihan omin avuin.
Uskomatonta kyllä mies on edelleen yhteiskunnassa monessa asiassa se default-ihminen ja nainen vain "joku muu", jälkeenpäin tullut ajatus. Kai siinä sitten itse kukin, naisetkin, päätyy ajattelemaan naisia vähäpätöisempinä kun eivät muistuta tarpeeksi tätä default-ihmistä jonka pitäisi muka olla se menestyksen mittari.
Vierailija kirjoitti:
Eno, jota olin pitänyt mukavana ja fiksuna miehenä. Oltiin lomareissulla ja siellä huomasin miten erilailla hän kohtelee lapsiaan. Pojalle osteli urheiluvarusteita ja pelejä, muttei mitään pari vuotta vanhemmalle tyttärelleen. Pojan kanssa he muutenkin puhuivat koko ajan ja heittivät läppää, tyttölle eno saattoi vain ohi mennen tokaista jotain persoonatonta kuten ”mitäs tänne kuuluu”. Ei hän epäystävällinen ollut, mutta käyttäytyi kuin tyttö olisi ollut joku puolituttu. Ymmärrän, että joidenkin kanssa tulee luontaisesti helposti juttuun, mutta kyllä teki pahaa seurata tuollaista.
Ei tämä välttämättä liity lasten sukupuoleen millään tasolla.
Mulla oli sellanen kaveri, joka yhtäkkiä täräytti että naiset on olemassa miehen tyydyttämistä varten. Muuttui kertaheitolla kuva tuosta herrasmiehestä...
Vierailija kirjoitti:
Puhun vähättelevästi ainoastaan naisista jotka eivät ymmärrä aikkaansa. Muista naisista puhun kunnioittavasti.
No mutta, mikähän se sellainen aikka on, missä aikka naisella sijaitsee ja mitä siitä pitäisi ymmärtää?
Niin, mitä omaan sukuuni ja perhetuttuihin tulee, heiltä ei tosiaan mitään naisv*hajuttuja pääse suusta. Hyvin ovat kyllä valikoituneet.
Vierailija kirjoitti:
Uskomatonta kyllä mies on edelleen yhteiskunnassa monessa asiassa se default-ihminen ja nainen vain "joku muu", jälkeenpäin tullut ajatus. Kai siinä sitten itse kukin, naisetkin, päätyy ajattelemaan naisia vähäpätöisempinä kun eivät muistuta tarpeeksi tätä default-ihmistä jonka pitäisi muka olla se menestyksen mittari.
Kai sille on joku selkeä syy, miksi miehiä usein pidetään default-ihmisinä. Katsokaa ympärillenne tätä modernia maailmaa. Onko se naisten vai miesten luoma?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai sille on joku selkeä syy, miksi miehiä usein pidetään default-ihmisinä. Katsokaa ympärillenne tätä modernia maailmaa. Onko se naisten vai miesten luoma?
Mikä johtuu juuri historiassa harrastetusta naisten häivyttämisestä, alistamisesta ja piilottamisesta. Naisten keksinnöt ja saavutukset on myös säännönmukaisesti laitettu miesten nimiin. Kun historiankirjoissakin puhutaan lähinnä miehistä, siitä seuraa juuri tämä ajatusketju että mies on default ja "kai minä sitten olen jotenkin huonompi kun en ole mies". Tämä ajatus ruokkii itseään.
Toki tätä kaikkea on sinänsä turha kertoa asenteellisille puupäille, mutta josko joku muu valaistuisi.
Nykyään pitäisi jo ymmärtää, että nainen ei ole vain "pienikokoinen mies" ja asia tulisi ottaa huomioon maailmaa suunniteltaessa. Silti usein sitä ei tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täytyypä muistaa tämä kun seuraavan kerran on puhe poikien koulumenestyksen laskusta ja yliopistoon pääsemättömyydestä. Täytyy kysyä mitä ihmettä ne oikein valittavat, kyllähän sitä nyt jotkut vähäpätöiset tytöt ja naiset pitäisi voittaa ihan omin avuin.
Koulumenestys ja yliopistoon pääsy ei vielä ole mikään meriitti. Niillä ei suunnitella ja rakenneta taloja, infraa, junia, tietokoneita ja muita elämää helpottavia innovaatioita.
Turhapa sitten valittaa kun pojilla menee huonosti, kun kerran ovat luontaisia neroja.
Mutta siis oikeasti, aika harhainen käsitys on se, että kaikki innovaatiot on luotu ihan ilman mitään kouluja vain itse omasta päästä alusta asti keksimällä. Jos joku jättää Harvardin kesken perustaakseen menestyneen yrityksen, on jo poikkeuksellisen fiksu kun sinne Harvardiinkin on alunperin päässyt. Kaikki eivät ole, mutta aika moni tuntuu luulevan että ilman kouluja pärjää koska aina voi perustaa "menestyvän yrityksen" peruskoulupohjalta.
Paljon on miehiä jotka elää elämänsä itse määrittelemällä tavalla eikä naisten määrittelemällä tavalla. Onhan se julkipuheissakin ollut monta kertaa ollut esillä että mies on naisvihaaja jos ei toimi naisten määrittelemällä ehdoilla. Hyvin huomaa näistä vaatimuksista että naisia täytyy kunnioittaa teki he mitä tahansa ja miehiä ei kunnioiteta teki he mitä tahansa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koulumenestys ja yliopistoon pääsy ei vielä ole mikään meriitti. Niillä ei suunnitella ja rakenneta taloja, infraa, junia, tietokoneita ja muita elämää helpottavia innovaatioita.
Ada Lovelace, ensimmäinen tietokoneohjelmoija ja Hedy Lamarz jonka ansiosta on wifi, eivätkö nuo ole innovaatiota?
Joo, oma isä 🙄