Lapseni, tuleva kouluampuja?
En pysty puhumaan tästä aiheesta leimaantumisen pelossa kenellekään, joten puran nyt asiat tähän. Toivon asiallisia, rakentavia kommentteja. Kuinka voisin auttaa poikaani?
Hän on 8-vuotias. Hän on aina ollut levottomampi ja jotenkin lapsellisempi kuin 6-vuotias pikkusiskonsa, joka on ollut ns. helppo lapsi. Poika on ollut pienestä asti väkivaltainen. Minä ja mieheni emme ole koskaan kurittaneet häntä fyysisesti, joten ihmettelen, mistä hän on oppinut lyömään.
Kun hän on läsnä, en uskalla esimerkiksi sohvalla maatessa rentoutua, koska hän saattaa alkaa leikkiä niin, että lyö minua vatsaan. Hänellä on todella kovat otteet. Ilmeisesti lyöminen etc. on hänen mielestään kivaa, koska silloin hän saa huomiota. Ihmettelen vaan, miksei häntä tunnu liikuttavan se, että hän satuttaa. Hän ei ole satuttanut pahasti pikkusiskoaan, mutten uskalla jättää heitä kahdestaan vailla valvontaa, koska suoraan sanottuna en luota poikaani.
Asiasta on keskusteltu usein, mutta keskustelemisen kanssa on ongelmia. Hän ei vastaa kysyttäessä mitään, jos kysyn, miksi löit. Hän ei ylipäänsä tykkää kommunikoida vanhempien kanssa. En saa häntä kertomaan, miten koulussa meni tai minkälaista oli jonkun luokkakaverin synttäreillä. Häntä ei kiinnosta jakaa mitään. Hän tykkää pelata pleikkarilla ja muilla laitteilla, mitä rajoitamme. Nyt on kokonaan pelikiellossa, mutta tuntuu, että se on ainut asia, mitä hän todella tykkää tehdä. Hän on lopettanut kaikki harrastuksensa, mihin olemme yrittäneet häntä raahata. Tällä hetkellä hän on ilmeisen vihainen pelikiellosta ja siitä, että olen kysellyt häneltä eräästä asiasta. Hän suoraan sanottuna v****ee jatkuvasti. Tänään näytti keskisormea, kun kysyin, haluaako hän syödä spagettia vai pennepastaa. Tämä on niin jokapäiväistä, etten jaksanut suuttua kunnolla. Kysyin, miksi hän näytti keskisormea. Hän sanoi, että siksi, ettei halua syödä mitään.
Jos kaikki menee juuri niin kuin hän haluaa, hän osaa olla myös kiva ja iloinen. Mutta pienetkin vastoinkäymiset ajavat hänet suoranaiseen vihaan. En ymmärrä, miten 8-vuotiaassa voi olla niin paljon vihaa.
Koulussa on ollut väkivaltaisuuden takia ensimmäiseltä luokalta lähtien ongelmia. Hänellä on kavereita, mutta säännöllisin väliajoin koululta tulee ilmoitus, että hän on lyönyt. Syy, miksi kirjoitan nyt, on se, että eilen tapahtui kamala asia. Hän oli tönäissyt luokkakaveriaan, joka oli kierinyt portaat alas. En tiedä, mitä pojalle tapahtui. Hänen vanhempansa hakivat hänet eikä ambulanssia tarvittu. Minulla ei ole ollut voimia olla pojan vanhempiin yhteydessä.
Asian ottaminen esiin pojan kanssa ei onnistu. Hän lähtee karkuun tai sulkee korvansa. Mistään ikävästä tai hankalasta hän ei halua puhua. Hän on kärsimätön. Hän ei myöskään kykene siivoamaan omaa huonettaan ja minun täytyy viedä hänet kouluun, muuten hän lintsaa, eikä häntä vähääkään kiinnosta rangaistukset. Hän vaan jää kotiin ja viettää päivän tyytyväisesti pelaten.
Mikä hänestä on tulossa ja miten pärjään hänen kanssaan, kun hän on teini? Olemme käyttäneet jäähyrangaistusta, mutta se tuntuu olevan pojalle pelkkä vitsi. Pelikielto taas saa hänet raivokkaaksi ja pelottavaksi. Hänen luokkakavereiden äidit varmaankin ajattelevat, että olen itsekin täysi hirviö, kun poikani mukiloi muita. Hävettää. Mitä olen tehnyt väärin? Onko kellään muulla vastaavia kokemuksia?
Kommentit (182)
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 16:31"]
Lapsen sielussa asuu paha henki eli hän on riivattu. Ota yhteyttä paikalliseen helluntaiseurakuntaan ja pyydä pahojen henkien ulosajamista.
[/quote]
Possessio demonicum
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 22:12"]
Kuulostaa samanlaiselta kuin oma lapseni ENNEN kuin sai adhd-diagnoosin ja tarvittavat tukitoimet! Älä ap heitä kirvestä kaivoon vielä. Ensinnä kehottaisin ap:ta (ja muitakin) miettimään mitä haet rangaistuksilla? Miksi rankaiset lasta jos huomaat ettei siitä ole hyötyä? Sama kuin hakkaisit päätä seinään, aiheutat pelkkää vahinkoa ja hyöty on tasan nolla. Ymmärrätkö? Jäähyt pois, rangaistukset pois, kohtuullinen ruutuaika, arkirytmi ennalleen. Säännöllisesti ja riittävästi unta ja ruokaa. Positiivista palautetta PALJON! Keskustelua, yhdessä oloa, ei mitään erityistä vaan esim. kokkailua, kaupassa käyntiä jne. Samalla on hyvä kysellä pojan kuulumisia. Ennakointi on kaiken a ja o! Älä pelkää poikaa tai pojat reaktiota, kohtaa ne aikuisena, mutta jos mahdollista niin johdata tilanne eri suuntaan. Hakeutukaa tutkimuksiin, koulupsykologista voisi olla hyvä aloittaa. Muista että lapsi ei ole tarkoituksella paha, hänellä ei vain ole keinoja muuhun.
[/quote]
Hyvä kirjoitus. Olen samma mieltä. Kokemukseni mukaan rangaistukset useimmiten pahentavat tilannetta. Meillä lapsi on tosi herkkä pakottamiseen ja kaikkeen rankaisemiseen. Tilanteita tulee tosi harvoin, koska koitaan kaikin tavoin olla rakentava ja oikeudenmukainen. Selvät rajat saa myös "hyvällä". Samalla luottamus lisääntyy