Tiesithän että liitto ja kassa on eri toimija?
Aika moni sanoo että kuuluu liittoon ansiosidonnaisen vuoksi, jos sattuu jäämään työttömäksi. Kassa ja liittohan ei ole sama asia. Työttömyyskassaan voi kuulua myös ilman liiton jäsenyyttä.
Tiedätkö paljonko liiton jäsenyys maksaa ja kuinka paljon kassan jäsenyys maksaa?
Itse olen kuulunt erääseen liittoon, jonka jäsenmaksu on noin 400€ vuodessa. En ole kokenut että liitto olisi hintansa arvoinen, joten erosin liitosta, mutta pysyin edelleen työttömyyskassan jäsenenä. Kassan maksu on noin 100€.
Eli liitto perii 300€ jäsenlehdestä (huono) ja taskukalenterista. Onhan noita lakimiespalveluita ja muita, mutta harvoin niitä tarvii ja sitten jos on jotain kysyttävää, niin eivät osaa vastata mitään sellaista, mitä ei itsekkin löytäisi muutamassa minuutissa.
Minä kuulun molempiin, sillä ole alalla, joka on hyvin pieni, vain oma liittomme ajaa meidän asioitamme, käy työehtosopimusneuvottelumme ja hoitaa asioitamme, jos joudumme johonkin hankaluuksiin. Kassaan kuulun siksi, että jos jäisin vuorotteluvapaalle, kassan jäsen saisi paremman päivärahan. Liiton maksua maksan noin 1500 vuodessa, kassaan satasen verran. En taida enää ehtiä jäädä vuorotteluvapaalle, joten voisin kassasta erotakin jo. Liittoon kuulun hamaan loppuun asti. Ja eläkeläisjäsenenä sen jälkeenkin, koska haluan kannattaa pientä liittoamme ja nuorempien asioiden hoitoa.