Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pitkä matikka ilman graafista laskinta?

Vierailija
12.02.2015 |

Olen ysillä, ja haluaisin valita pitkän matikan, sillä matikka on lempiaineeni, ja myös vahvin aineeni, ainoa 10 fysiikan ohella tällä hetkellä.

Minulla ei kuitenkaan todellakaan ole varaa kalliiseen laskimeen, pärjääkö pitkässä matikassa tavallisella nelilaskimella jos tekee vähän ylimääräistä työtä?

Kommentit (42)

Vierailija
1/42 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 13:31"]Olen ysillä, ja haluaisin valita pitkän matikan, sillä matikka on lempiaineeni, ja myös vahvin aineeni, ainoa 10 fysiikan ohella tällä hetkellä.

Minulla ei kuitenkaan todellakaan ole varaa kalliiseen laskimeen, pärjääkö pitkässä matikassa tavallisella nelilaskimella jos tekee vähän ylimääräistä työtä?
[/quote]

Jos on tarpeeksi fiksu niin pärjää lyijykynällä. Edes kumia ei tartte.

Vierailija
2/42 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pärjää. Tai ehkä pärjää, mut ei kiitettävästi ja sit siinä ei ole mitään järkeä.

Mut ei kai ne niin paljoa maksa? Maksaahan kirjatkin. Minä ainakin vanhempana maksan mielelläni lapsilleni, vaikka rahaa ei paljoa olekkaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/42 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse päässyt ylioppilaaksi 2006 ja olin kyllä meidän pitkän matikan ryhmässä ainoa, kenellä ei ollut graafista laskinta... eiköhän se jo nykyisin ole aika pakollinen. Silloin jo jäi monesta jutusta paitsi sen takia, että oli sellainen perus yläastemalli käytössä :D

Vierailija
4/42 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On siitä etua, minullakaan ei ollut varaa laskimeen ja eka kurssin arvosanaksi tuli 9 ihmeen kaupalla kun 8 puoli pyöristettiin ylöspäin. Olin menettänyt pisteitä mm. koska juurten likiarvot jotka muut sai laskimesta oli minulla päin honkia. 

Toka kurssille ihana kummini sponsoroi laskimen, ja olen saanut siitä ja kaikista seuraavista pelkkiä kymppejä, mutta sanoisin silti että toi ysi oli vaikeampi saada tosta eka kurssista. Olen suorittanut kurssit 1, 2, 4 ja 7.

Vierailija
5/42 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa, en tiedä, mutta itse olen suorittanut diplomi insinöörin tutkinnon, eikä koskaan ole ollut graafista laskinta.

Nelilaskimellakin pärjää ihmeen pitkälle. Funktio/tieteislaskimella jo vaikka mihin. 

Lennettiinhän kuuhunkin laskutikuilla ja tietokoneella jolla oli 2 kilotavun RAM.

Vierailija
6/42 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 13:50"]

On siitä etua, minullakaan ei ollut varaa laskimeen ja eka kurssin arvosanaksi tuli 9 ihmeen kaupalla kun 8 puoli pyöristettiin ylöspäin. Olin menettänyt pisteitä mm. koska juurten likiarvot jotka muut sai laskimesta oli minulla päin honkia. 

Toka kurssille ihana kummini sponsoroi laskimen, ja olen saanut siitä ja kaikista seuraavista pelkkiä kymppejä, mutta sanoisin silti että toi ysi oli vaikeampi saada tosta eka kurssista. Olen suorittanut kurssit 1, 2, 4 ja 7.

[/quote]

Ei juurten likiarvoihin kyllä graafista laskinta tarvitse.

Vierailija
7/42 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kyse on lukiosta, niin graafisella laskimella et tee mitään.

Vierailija
8/42 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä toinen diplomi-insinööri. Lukiosta kyllä aikaa 20 vuotta, mutta silloin ainakin pärjäsin ilman graafista, vaikka monella luokkakaverilla sellainen oli. Ostin graafisen vasta yliopistossa enkä aluksi edes osannut sitä käyttää kun olin tottunut käsin laskemaan. 

Vierailija
9/42 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta käytetty? Lukion seinälle/faceen ilmoitusta ja sillätapaa. Uusina ne on kyllä järkyttävän kalliita.

Vierailija
10/42 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 13:42"]

Olen itse päässyt ylioppilaaksi 2006 ja olin kyllä meidän pitkän matikan ryhmässä ainoa, kenellä ei ollut graafista laskinta... eiköhän se jo nykyisin ole aika pakollinen. Silloin jo jäi monesta jutusta paitsi sen takia, että oli sellainen perus yläastemalli käytössä :D

[/quote]

Minä pääsin ylioppilaaksi saman vuonna ja meillä graafinen laskin olisi ollut melko turha. Muutamalla sellainen oli, mutta itse käytin samaa kuin yläasteella ja sillä pärjäsi helposti. Mutta meillä olikin todella hyvä opettaja, joka selitti asiat niin että ne oikeasti ymmärrettiin eikä vain näpytelty graafista laskista piirtämään käppyröitä.

Vierailija
11/42 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 13:53"]

[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 13:50"]

[/quote]

Ei juurten likiarvoihin kyllä graafista laskinta tarvitse.

[/quote]

Ei ollut tuolloin minkäänlaista laskinta 

-5

Vierailija
12/42 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 13:59"]

[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 13:42"]

[/quote]

Minä pääsin ylioppilaaksi saman vuonna ja meillä graafinen laskin olisi ollut melko turha. Muutamalla sellainen oli, mutta itse käytin samaa kuin yläasteella ja sillä pärjäsi helposti. Mutta meillä olikin todella hyvä opettaja, joka selitti asiat niin että ne oikeasti ymmärrettiin eikä vain näpytelty graafista laskista piirtämään käppyröitä.

[/quote]

Voi Jeesus mitä lyöntivirheitä. :D No, kai tuosta selvän saa. Ehkä jatkossa luen vastaukseni ennen lähettämistä.

Vierailija
13/42 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 13:50"]Jaa, en tiedä, mutta itse olen suorittanut diplomi insinöörin tutkinnon, eikä koskaan ole ollut graafista laskinta.

Nelilaskimellakin pärjää ihmeen pitkälle. Funktio/tieteislaskimella jo vaikka mihin. 

Lennettiinhän kuuhunkin laskutikuilla ja tietokoneella jolla oli 2 kilotavun RAM.
[/quote]

Näinpä. Matematiikan proffa yliopistolla laskee kaiken omalla iänikuisella nelilaskimellaan että..

Vierailija
14/42 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 13:31"]

Olen ysillä, ja haluaisin valita pitkän matikan, sillä matikka on lempiaineeni, ja myös vahvin aineeni, ainoa 10 fysiikan ohella tällä hetkellä.

[/quote]

Torissa laskimet 20-60€

Itsellä käytössä TI-85, 20 vuoden aikana olen vaihtunut kerran patterit ja käyttänyt lähes joka päivä.

Vierailija
15/42 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Funktiolaskimellä läpi pitkän matikan, päättötodistukseen kurssien ka 8 ja kirjotuksista C. Vähän enemmän joutu tekeen töitä, kun muilla laskin osasi ratkaista toisen asteen yhtälöt ja funktiolaskinen kanssa ei auttaa kun ite laskea. Ei mitenkään pakollinen, täällä lahjattomat huutelee.

Vierailija
16/42 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se on oltava. Et pysty piirtämään monimutkaisia funktioita käsipelillä!

Käytettynä niitä löytyy varmasti. Ja joskus lukioryhmä tekee ryhmätilauksen, jolloin edullisempi. Ja 100-200eurolla saa jo erittäin hyvän laskimen.

Kannattaa pyytää joltakulta aikuiselta avustusta. Voi olla hyvä sijoitus tulevaisuutta varten. Hyvä matikan ja muiden matemaattisten aineiden osaaminen avaa paljon ovia!

Vierailija
17/42 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen meidän pitkän matikan ryhmästä ainoa jolla on graafinen laskin. 

Muilla on sellaiset symboliset laskimet jotka ratkaisee melkein mitä vain kunhan sen sinne näppäilee... :D

Vierailija
18/42 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 13:50"]Jaa, en tiedä, mutta itse olen suorittanut diplomi insinöörin tutkinnon, eikä koskaan ole ollut graafista laskinta.

[/quote]

Piirrätkö funktiotkin omin pikku kätösin millimetripaperille?

Vierailija
19/42 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saat laskimen käytettynä muutamalla kympillä. Nykyisiin laskimiin saa ohjelmistot netin kautta päivitettyä.

Vierailija
20/42 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Graafista laskinta ei todellakaan kannata enää hommata. Symbolinen laskin (160e) tai sitten hyvä funktiolaskin (20e). Aina parempi, jos pelkällä funktiolaskimella pärjää, mutta symbolisella laskimella elämä helpottuu kummasti. T. pitkän matikan ope