Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitkä matikka ilman graafista laskinta?

Vierailija
12.02.2015 |

Olen ysillä, ja haluaisin valita pitkän matikan, sillä matikka on lempiaineeni, ja myös vahvin aineeni, ainoa 10 fysiikan ohella tällä hetkellä.

Minulla ei kuitenkaan todellakaan ole varaa kalliiseen laskimeen, pärjääkö pitkässä matikassa tavallisella nelilaskimella jos tekee vähän ylimääräistä työtä?

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pärjää. Tai ainakaan meillä ei kokeissa kysytty koskaan mitään, mihin olisi pitänyt piirtää funktiot. Koska ei sillä opi mitään, että käyttää laskinta vaan täytyy aina olla välivaiheet jne. Ainoa etu graafisesta laskimesta on se, että voi tarkistaa osan laskuista. Yliopistossa harvemmin saa edes käyttää mitään perus laskinta tehokkaampaa konetta.

Vierailija
22/42 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

no nelilaskinpuristit joutuu kyllä tekemään aika paljon ylimääräistä työtä, mutta parin kympin funktiolaskimella pärjää jo ihan hyvin. toki se graafinen laskin helpottaa vaikkapa koevastausten tarkistamista huomattavasti, mutta ei se välttämätön ole. ja tosiaan käytettyjä saa kyllä aika halvalla, todennäköisesti myös lukion alussa järjestetään joku porukkatilaus, mikä lienee vähän halvempi kuin itse kaupasta haettuna.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 14:03"]

[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 13:50"]Jaa, en tiedä, mutta itse olen suorittanut diplomi insinöörin tutkinnon, eikä koskaan ole ollut graafista laskinta. Nelilaskimellakin pärjää ihmeen pitkälle. Funktio/tieteislaskimella jo vaikka mihin.  Lennettiinhän kuuhunkin laskutikuilla ja tietokoneella jolla oli 2 kilotavun RAM. [/quote] Piirrätkö funktiotkin omin pikku kätösin millimetripaperille?

[/quote]

Mihin niitä funktioiden kuvaajia useinkaan tarvitsee? Analyyttisessä geometriassa selviää pitkälle vain funktiota tulkitsemalla ilman graafista puolta.

Vierailija
24/42 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselle suurin apu juuri graafisesta laskimesta oli sen piirtämät kuvaajat, joiden avulla pystyi tarkistamaan tehtävän tai hahmottamaan tehtävänantoa paremmin. Tämänkin toki pystyy tekemään käsin pienellä vaivalla. Funktiolaskin, joka ratkaisee toisen asteen yhtälön on hyvä olla, sillä ratkaisuohjelmasta on jo suuri apu.

Vierailija
25/42 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten jollakulla ei ole varaa laskimeen ? Ettekö saa tukia?

Vierailija
26/42 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut minullakaan moista laskinta. Rämmin pitkän matikan läpi tajuamatta juuri mitään keskiarvolla 6. En tiedä, olisko asia muuttunut miksikään graafisella laskimella varustettuna.

Vierailija
27/42 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse valmistuin lukiosta 2011 ja kirjoitin pitkästä matikasta C ihan vain yläasteen laskimella. Tietysti graafinen laskin olisi helpottanut ja nopeuttanut laskemista ja vanhemmat tarjoutuivat graafisen laskimen ostamaankin, mutta kovapäisenä halusin mennä yläasteen laskimella ja todistaa lähinnä itselleni, että silläkin pärjää.

Vierailija
28/42 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 14:13"]

[/quote]

Olen työttömän yksinhuoltajan lapsi jolla on nuorempia sisaruksia. Äiti sanoi että voin valita pitkän matikan jos haluan mutta mä joudun maksamaan kaikki kirjani sun muut itse, eikä mulla ole kovin paljoa rahaa, jos se neljäkymppiä on mulle paljon. Saan ison osan kirjoista ilmaiseksi serkultani, mutta laskinta en saa kun serkku jatkoi matemaattiselle alalle niin tarvii itse. -ap

Vierailija
29/42 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän koulu lainaa oppilaille graafisia laskimia, ja sen saa kolmen vuoden ajaksi tavallaan omaksi, kahdenkympin panttia vastaan. Kun laskimen palauttaa pantin saa takaisin.

Vierailija
30/42 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 14:08"][quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 14:03"]

[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 13:50"]Jaa, en tiedä, mutta itse olen suorittanut diplomi insinöörin tutkinnon, eikä koskaan ole ollut graafista laskinta. Nelilaskimellakin pärjää ihmeen pitkälle. Funktio/tieteislaskimella jo vaikka mihin.  Lennettiinhän kuuhunkin laskutikuilla ja tietokoneella jolla oli 2 kilotavun RAM. [/quote] Piirrätkö funktiotkin omin pikku kätösin millimetripaperille?

[/quote]

Mihin niitä funktioiden kuvaajia useinkaan tarvitsee? Analyyttisessä geometriassa selviää pitkälle vain funktiota tulkitsemalla ilman graafista puolta.
[/quote]

Höps! Siitä on monissa tehtävissä apua, että saa funktion visuaalisesti näkyviin ja pystyy siitä näkemään suoraan asioita, tarkistamaan laskennallisesti saatuja vastauksia jne.

Vierailija
31/42 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 14:29"]

[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 14:08"][quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 14:03"] [quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 13:50"]Jaa, en tiedä, mutta itse olen suorittanut diplomi insinöörin tutkinnon, eikä koskaan ole ollut graafista laskinta. Nelilaskimellakin pärjää ihmeen pitkälle. Funktio/tieteislaskimella jo vaikka mihin.  Lennettiinhän kuuhunkin laskutikuilla ja tietokoneella jolla oli 2 kilotavun RAM. [/quote] Piirrätkö funktiotkin omin pikku kätösin millimetripaperille? [/quote] Mihin niitä funktioiden kuvaajia useinkaan tarvitsee? Analyyttisessä geometriassa selviää pitkälle vain funktiota tulkitsemalla ilman graafista puolta. [/quote] Höps! Siitä on monissa tehtävissä apua, että saa funktion visuaalisesti näkyviin ja pystyy siitä näkemään suoraan asioita, tarkistamaan laskennallisesti saatuja vastauksia jne.

[/quote]

Juu, auttaa tuo visuaalinen myös, tosin ainakaan minä en _kokeessa_ käyttänyt laskinta kertaakaan, ei sattunut sellaisia tehtäviä. Tunneilla käytin tablettiin ladattua ilmaista funktion kuvaajaohjelmaa.

Vierailija
32/42 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 14:21"][quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 14:13"]

[/quote]

Olen työttömän yksinhuoltajan lapsi jolla on nuorempia sisaruksia. Äiti sanoi että voin valita pitkän matikan jos haluan mutta mä joudun maksamaan kaikki kirjani sun muut itse, eikä mulla ole kovin paljoa rahaa, jos se neljäkymppiä on mulle paljon. Saan ison osan kirjoista ilmaiseksi serkultani, mutta laskinta en saa kun serkku jatkoi matemaattiselle alalle niin tarvii itse. -ap
[/quote]

Mulla oli graafinen laskin, mutta käytin siitä vain funktiotoimintoja. Kokeessa joutuu joka tapauksessa tekemään välivaiheet. Graafisesta laskimesta on hyötyä vain niille, jotka eivät osaa ratkaista tehtävää aina oikein.

Vierailija
33/42 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

7.5 keskiarvolla suoritin pitkän matikan ihan perus laskimella. Kirjotuksista sain C.

Vierailija
34/42 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylioppilaskirjoitukset tulevat sähköistymään niin nopeasti, että kaikki lasketaan ohjelmien avulla. Eli kyllä, tulet tarvitsemaan graafista laskinta jos aijot suorittaa lukion tulevaisuudessa.

Vierailija
35/42 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 13:31"]

Olen ysillä, ja haluaisin valita pitkän matikan, sillä matikka on lempiaineeni, ja myös vahvin aineeni, ainoa 10 fysiikan ohella tällä hetkellä.

Minulla ei kuitenkaan todellakaan ole varaa kalliiseen laskimeen, pärjääkö pitkässä matikassa tavallisella nelilaskimella jos tekee vähän ylimääräistä työtä?

[/quote]

miksei pärjäisi... jengi on vaan tottunut helppoon ja ettei tarvii ajatella. 

kirjoitin 1987, lukion pitkässä matikassa 10, kirjoituksista L 54/60p  eikä ollut mitään graafisia laskimia tuohon aikaan. perusfunktioiden graafit nyt tuntee muutenkin, pitäisi tuntea. eikä siellä mitään superfunktioita ole mitä ei osaisi hahmottaa.  eikä graafeista muutenkaan saa lukea tuloksia.

t. m46 

Vierailija
36/42 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on symbolinen laskin?????
Joku ope tossa kehotti ostamaan sen eikä graafista?
(Itse ole DI ja ei siellä yliopistossa tarvinnut hienoa laskinta, mutta lukiossa mulla oli muinoin ihan pakko olla funktiolaskin )

Vierailija
37/42 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Funktiolaskimella pärjää aika pitkälle. Graafiset hommat voi tehdä tietokoneella jos niitä tarvitsee. Luokassa ja kokeessa tämä systeemi ei tietenkään toimi :)

Periaatteessa jos haluaa osata ne asiat pohjia myöten niin mitä vähemmän laskin laskee valmiiksi, sen parempi. Nelilaskinta en kuitenkaan yrittäisi käyttää. Ainakin sin, cos, neliöjuuri, yms funktiot olisi syytä olla.

Vierailija
38/42 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni ovat käyneet lukion ja molemmilla piti olla pitkässä matematiikassa symbolinen laskin. Ja olivat kalliit laskimet, pikkuisen vajaat 200 euroa/kpl.

Osta ehdottomasti kunnon laskin!

Vierailija
39/42 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni oli pitkässä matikassa graafinen laskin mutta ilmankin olisi pärjännyt. Ehkä kerran piirsin laskimella jonkun käyrän, en kunnolla edes osannut käyttää sitä. Voihan niillä derivoida ja integroida ja muuta kätevää, mutta tulevaisuuden kannalta parempi että oikeasti opettelee ne eikä vain syötä laskimeen. Mitään viiden euron laskinta en kuitenkaan suosittelisi, laskut usein niin pitkiä että on kätevää että näytössä on useampi rivi ja esimerkiksi jakolaskut saa näkymään "oikein", helpottaa laskimeen näpyttelyä.

Vierailija
40/42 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta symbolinen laskin (noin 200e).  Sillä pärjää koko lukion ja vielä pidemmällekin, mikäli tarvitsee.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kaksi