Olen raskaana viikolla 36, eikä kukaan neuvolassa tai yliopistosairaalan äitiyspolilla ole koko aikana puhunut mitään koronarokotteesta mulle. Miksi?
Ei suosituksia, ei kysymyksiä olenko ottanut, ei ohjeita, ei mitään. Olen ottanut hiljaisuuden niin, että tietävät jotain asiasta, eivätkä halua nostaa rokotta edes esille, etteivät ”joudu” virkansa puolesta suosittelemaan jotain jota eivät henkilökohtaisesti voi suositella raskaanaolevalle. Vai mistä muusta teidän mielestä voisi olla kysymys?
Kommentit (95)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla 35. Viikko menossa ja sama homma, ei ole mitään puhuttu. Harmi ettei influenssa-rokotteestakaan ole, täytyy ens kerralla muistaa pyytää se.
Influenssarokotetta tyrkytettiin viime viikolla neuvolassa kyllä! Koronarokotteesta kuitenkin oli ihan hiljaa.
Ap
Ja saattanan ääliöt, kuten sinä ap, ne lapsia saakin. Penskasi ovat varmasti kaikki imbesillejä. Olisit idi ootti kysynyt neuvolassa jos asia kiinnostaa. Vi. Ttuako täällä asiaa vatkaat.
Sekopääboomeri taas vauhdissa.
Joo, multakin vaan kysyttiin neuvolassa että kerkesinkö ennen raskautta ottaa rokotetta (en uskaltanut, kun yritettiin raskautta), mutta ei mitään sanottu että raskauden aikana kannattaisi ottaa. Eipä oikeastaan puhuttu enempää koko aiheesta.
Maailmassa on miljoonia rokotuksen saaneita raskaana olevia naisia.
Rokotevastaisilla käy tila päivä päivältä ahtaammaksi. Valtaosa maapallon väestöstä on rokotettu. Tuhansia ihmishenkiä on säästynyt tarpeettomalta kuolemalta tämän ansiosta.
Vierailija kirjoitti:
Rokotevastaisilla käy tila päivä päivältä ahtaammaksi. Valtaosa maapallon väestöstä on rokotettu. Tuhansia ihmishenkiä on säästynyt tarpeettomalta kuolemalta tämän ansiosta.
En ole rokotevastainen, vaan olen päättänyt olla ottamatta rokotetta raskauden aikana. Otan sen sitten sen jälkeen. Miten tämä tekee minusta rokotevastaisen?
Miksi rokotetta pitäisi tuputtaa? Ihan varmasti jokainen fiksu aikuinen tietää rokotteen olemassaolosta ja tietää suositukset sen ottamiseen. Onhan suomalaisista aikuisista jo melkein kaikki ottaneet rokotteen. Jos joku ei halua rokotetta niin ei se asia jankkaamalla siitä parane.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole rokotevastainen, vaan olen päättänyt olla ottamatta rokotetta raskauden aikana. Otan sen sitten sen jälkeen. Miten tämä tekee minusta rokotevastaisen?
Et halua ottaa rokotetta = olet rokotevastainen.
Se on sinänsä epäoleellista mikset halua. Samoin sekin on epäoleellista mitä mahdollisesti joskus tulevaisuudessa haluat tehdä. Voit olla tänään rokotevastainen vaikka vuoden kuluttua mielesi on muuttunut.
Lääkärit, terveydenhoitajat, sairaanhoitajat eivät saa suositella eivätkä kieltää rokotetta.
Rokotteen ottamisesta päättää aina yksilö itse.
Vain siinä tapauksessa, jos potila kysyy oman vaikean sairautensa takia lääkäriltä, että voiko hän ottaa rokotteen, niin lääkäri selitää kaiken sen mitä hän asiasta tietää.
On olemassa joitakin sairauksia, joiden takia ei ole hyvä ottaa koronarokotetta.
Ap ja muut olisivat voineet olla itse aktiivisia tuossa asiassa ja kysyä sitä lääkäriltä.
Toki lääkärit saavat julkisesti kertoa ja suositella vahvastakin rokotteen ottamista yleensä.
Mutta ykistyiselle potilaan omaa rokotukseen he eivä ota kantaa.
Vierailija kirjoitti:
Lääkärit, terveydenhoitajat, sairaanhoitajat eivät saa suositella eivätkä kieltää rokotetta.
Rokotteen ottamisesta päättää aina yksilö itse.
Vain siinä tapauksessa, jos potila kysyy oman vaikean sairautensa takia lääkäriltä, että voiko hän ottaa rokotteen, niin lääkäri selitää kaiken sen mitä hän asiasta tietää.
On olemassa joitakin sairauksia, joiden takia ei ole hyvä ottaa koronarokotetta.
Ap ja muut olisivat voineet olla itse aktiivisia tuossa asiassa ja kysyä sitä lääkäriltä.
Toki lääkärit saavat julkisesti kertoa ja suositella vahvastakin rokotteen ottamista yleensä.
Mutta ykistyiselle potilaan omaa rokotukseen he eivä ota kantaa.
Niin näin se on. He eivät saa ottaa kantaa siihen, puolesta eikä vastaan.
Itse kysyin kerran aikoinaan influenssarokotteesta kun kuulun riskiryhmään.
Lääkäri selitti rokotteen vaikutukset, mutta ei käskenyt ottamaan sitä eikä kieltänyt ottamasta.
Olen kiitollinen ettei minulla ole lapsia tässä maailman tilassa. Jos tulee pakkorokotukset voin aina ostaa teltan ja lähteä Lappiin metsäään piiloon. Lapsien kanssa ei oikein onnistuisi ..
Vierailija kirjoitti:
Ei mullakaan neuvolassa otettu kantaa suuntaan eikä toiseen. Jätetään asia naisen itsensä päätettäväksi. Jos jotain tulee rokotteesta/sen ottamattomuudesta, niin on ollut naisen oma valinta ja pesevät kätensä asiasta.
T. Jo lapsensa synnyttänyt.
Tottakai se on naisen oma päätös! Itse on otettava vastuu omasta elämästään eikä vierittää sitä aina muille. Ihme pullamössöporukkaa. Kaikki pitäisi tulla valmiina kun Manulle illallinen. Itse teet päätöksen siitä otatko rokotteen vai riskin vakavasta taudista niillä tiedoilla mitä on. Ei sitä kukaan muu voi sun puolesta tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on sinänsä epäoleellista mikset halua. Samoin sekin on epäoleellista mitä mahdollisesti joskus tulevaisuudessa haluat tehdä. Voit olla tänään rokotevastainen vaikka vuoden kuluttua mielesi on muuttunut.
Niin, raskaus on aika erityista aikaa sillä tavoin, että en esimerkiksi käytä raskauden aikana alkoholia, en syö monia ruoka-aineita joita ei suositella, vältän lääkkeiden käyttöä, en värjää hiuksiani, vältän kaikin keinoin altistumasta tupakansavulle, en voinut käydä magneettikuvauksessa ym... tämä ei kuitenkaan tee minusta lääkevastaista tai hiusvärivastaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Logiikkasi ei ole pätevä. Sanoisitko esim. lapsivastaiseksi ihmistä, joka ei vielä halua aloittaa lapsen tekoa vaan vasta vuoden kuluttua?
Oletteko lukeneet uutisen mitä Skotlannissa ollaan huomattu? Vastasyntyneitä vauvojen kuolleisuus on noussut.
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/234801ef-7b7c-424d-be70-f011393580f9
Vierailija kirjoitti:
Oletteko lukeneet uutisen mitä Skotlannissa ollaan huomattu? Vastasyntyneitä vauvojen kuolleisuus on noussut.
Tuo uutinen on vain jäävuorenhuippu jos olette yhtään seuranneet. Kuolleisuustilastot tulevat näyttämään kamalilta. Joko puhalleittais rokotukset poikki?
Vierailija kirjoitti:
Tuossa sanotaan syyksi epäillään koronaan sairastumista raskauden aikana. Eli juuri se asia miltä rokote suojaa! Tässä on suurena vaarana mennä ojasta allikkoon jos jättää rokotteen ottamatta. Mikäli sairastuu koronaan ilman rokotusta se saattaa olla sikiölle vaaraksi. Rokotuksen saaneet kun tiedetysti sairastavat taudin paljon lievempänä kuin täysin rokottamattomat.
Sama homma, aivan viimeiset viikot meneillään ja kun nyt viimein itse kysyin gyneltä, totesi, että ei totea mitään. Oma valinta ja päätös, mutta jotenkin alkoi kaartelemaan siten, että sitten uuden vuoden jälkeen katso uudelleen kun vauva syntynyt.
Skotlannissahan nyt on ollut piikki ennenaikaisissa / vastasyntyneiden kuolemissa, yllättäen kohonneet koronan aikana. Siellä rokotuskattavuus on hyvin korkea.
Vierailija kirjoitti:
Sama homma, aivan viimeiset viikot meneillään ja kun nyt viimein itse kysyin gyneltä, totesi, että ei totea mitään. Oma valinta ja päätös, mutta jotenkin alkoi kaartelemaan siten, että sitten uuden vuoden jälkeen katso uudelleen kun vauva syntynyt.
Skotlannissahan nyt on ollut piikki ennenaikaisissa / vastasyntyneiden kuolemissa, yllättäen kohonneet koronan aikana. Siellä rokotuskattavuus on hyvin korkea.
Olisiko ilman rokotuksia vielä isompi piikki kuolemissa? Se on tosi iso riski jos raskaana ollessa sairastuu koronaan. Sekä äidille, että vauvalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisiko ilman rokotuksia vielä isompi piikki kuolemissa? Se on tosi iso riski jos raskaana ollessa sairastuu koronaan. Sekä äidille, että vauvalle.
Miksi nämä kuolemat ovat alkaneet ja lisääntyneet vasta kun rokotukset aloitettiin?
https://www.reuters.com/article/factcheck-scotland-statistics-idUSL1N2Q…
Tuossa on Skotlannin kuolleisuutta ja muuta koronaa, tilastoina ja taulukoina. Tulkinnoissa on virhe, mutta oikaistunakin tilanne ei näytä hyvältä tai siltä miltä pitäisi rokotusten kohdalla.
Yllättävää, että kuolleisuus on nyt kääntynyt suuremmaksi 2 kertaan rokotetuiden joukossa kuin rokottamattomien.
5,4 miljoonasta skotista 3,935,095 on kaksi rokotetta ja 1,342,841 on jo saanut 3. annoksen.
Erikoista rokotteiden tyrkyttämisessä nyt raskaana oleville on se, että nimenomaan alussa heitä ohjeistettiin olemaan ottamatta rokotetta, koska tietoa haitoista ei ollut. Nyt käytössä täsmälleen samat rokotteet ja yhtä vähän tietoa. Tietoa rokotteiden vaikutuksista raskauksiin ja vastasyntyneisiin alkaa vasta tulemaan...
Minullakin on Primaspan-lääkitys ja loppuraskaudesta vaihtuu ihan kunnon verenohennuslääkitykseksi. Lisäksi itsellä määrittämätön diabetes, johon raskausaikana insuliinihoito. Isäni painostaa kyselemään rokotuksesta, mutta tulee sellainen fiilis, että sanovat vaan, että ota kun äitipolin seinillä on siitä mainoksia ajattelematta, ettei ehkä sovi sellaiselle etenkään raskausaikana, jolla on muutenkin moninkertainen alttius veritulpan saamiseen.
Minulta on äitipolilla kyllä kysytty onko rokote, koska täällä pitää aina täyttää tai vähintään vastailla sellaiseen kaavakkeeseen koronaoireista, jossa ylin kysymys koskee rokotetta, mutta kun on sanonut ei, ei ole enempää kysytty. Ihan ekalla kerralla kysyi ihan suoraan olenko ottanut, sanoin että en ota raskausaikana, joten totesi vain, ettei ole ajankohtainen.
Samoin ekassa neuvolassa hoitaja kysyi asiasta ja siellä neuvolan täti oli sitä mieltä, että ihan hyvä idea olla ottamatta, että asiaa voi katsoa loppuraskaudessa tai raskauden jälkeen uudestaan, jolloin on enemmän tietoa asiasta, kun mainitsin seuranneeni Fimean tilastoja siitä, miten paljon on tullut rokotteesta keskenmenoja ja kuukautishäiriöitä. Kuukautishäiriöiden tullessa puheeksi puhuttiin vielä satasista, mutta hoitsu totesi, että taitaa todellinen luku olla tuhansia, ettei kaikkia ole vielä ehditty vaan käsitellä. Oli ilahduttavaa keskustella ihan asiallisesti asiasta, eikä kuunnella vaan painostusta, että ota se p**keleen rokote, niin kuin omalla isällä on tapana nalkuttaa, vaikka ei ole lukenut ensimmäistäkään haittailmoitusta tai tutkimusta siitä, mitä tapahtuu omalle immuniteetille. Jos oliskin vain oma terveys kyseessä, ottaisin kyllä rokotteen, mutta lastani en sille altista.
Joo ja influenssarokotteen kyllä otan tällä viikolla ja 1v esikoinenkin sen saa, samoin mies, jolla on myös koronarokote. Hänkin on onneksi ymmärtänyt päätökseni ja ollut tukena, eikä nalkuta. On varmaan ainoa ihminen, jonka kanssa voi keskustella näistä asioista ilman että asettuu kummallekaan puolelle "rokotekriittisten" puolelle tai rokotettujen puolelle.