2. tyypin diabetes, kysymyksiä
Missä iässä se todettiin? Mitä oireita sinulla oli sitä ennen? Onko sinulla sukurasitetta tai ylipainoa? Millainen hoito sinulla on siihen ja onko omlut jotakin liitännäissairauksia?
Kommentit (42)
Itsellä ei diabetestä, mutta vahva sukurasitus, diagnostisoitu 2.tyypin diabetes noin 50-75 %:lla kussakin ikäluokassa alkaen isöisästäni ja hänen veljistään, sitten äidilläni ja usealla hänen veljellään ja sisarellaan sekä omassa sisarusparvessani kolmella (meitä on viisi). Sairastuneilla sisaruksilla on ollut omenalihavuutta ja huonot ruokailutottumukset. Ainakin väsymys ja jano olleet heillä oireina. Yksi siskoista laihtui lääkityksellä, veli sairasti syövän ja laihtui. Käsittääkseni tarvitsevat edelleen lääkityksen.
Itse päätin 23-vuotiaana, että jos itse voin vaikuttaa terveyteeni, teen kaiken voitavani sen eteen. Minulla ei ole ollut koskaan autoa ja kävelen kaikki kohtuulliset matkat, noin 10 km edestakaisin. Olen ollut 31 vuotta töissä vanhainkodissa ja syönyt päivisin kaloreiltaan ja terveellisyydeltään tarkoin lasketut ateriat. Kotona syön joka päivä esim.suomalaisia marjoja ja olen pitkälti kasvissyöjä, mutta en fanaattisesti. Lääkkeitä on 0 ja ikää 72 v. Olen pystynyt pitämään päätöksen, jonka tein nuorena.
Miten tuota metformiinia kannattaisi oikein ottaa? Lääkäri määräsi yhden aamulla ja kaksi illalla mutta tuntuu vähän tyhmältä tuolleen. Illalla kun ei syö mitään niin miksi pitäisi illalla ottaa enemmän? Eikö kannattaisi aamulla mielummin ottaa enemmän kun päivällä sitä syö kumminkin? Tai jos päivällä ottaisi kaksi? Sokerit on muuten hyvin mutta kun puoliltapäivin syö niin kohoaa aina sokerit korkealle ja illalla on taas hyvin mutta sitten pitäisi ottaa kaksi. En tajuu.
Olin ihmisen iässä. Oireet hikka ja näppy pyllyssä. Suku on rasittava ja olen joskus mennyt painon yli. Suullinen hoito ja liittänyt sairaana pari johtoa.
Vierailija kirjoitti:
Miten tuota metformiinia kannattaisi oikein ottaa? Lääkäri määräsi yhden aamulla ja kaksi illalla mutta tuntuu vähän tyhmältä tuolleen. Illalla kun ei syö mitään niin miksi pitäisi illalla ottaa enemmän? Eikö kannattaisi aamulla mielummin ottaa enemmän kun päivällä sitä syö kumminkin? Tai jos päivällä ottaisi kaksi? Sokerit on muuten hyvin mutta kun puoliltapäivin syö niin kohoaa aina sokerit korkealle ja illalla on taas hyvin mutta sitten pitäisi ottaa kaksi. En tajuu.
Luulisi, että on osittain ihmiskohtaista. Että ehkä turvallisinta on, kun kysyt asiasta lääkäriltäsi niin saat varmimman vastauksen. 🤔
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulisi, että on osittain ihmiskohtaista. Että ehkä turvallisinta on, kun kysyt asiasta lääkäriltäsi niin saat varmimman vastauksen. 🤔
Kyllä se pitää ottaa juuri noin, illalla kaksi, lääkärin ohjeen mukaan. Se liittyy jotenkin maksan toimintaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei sinun tarvitsekaan tajuta. Noudata vain lääkärin ohjetta. Hän tajuaa asian puolestasi.
Sensuuri iski tähän keskusteluun 😯
Täysin elintasosairaus. Laihduttakaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esiaste oli, laihtumalla hoitui.
Millaisia oireita sinulla oli silloin kun sairaus todettiin?
Ei oireita, löytyi työterveydessä.
Vierailija kirjoitti:
Ei se kyllä noin ole. Olen kakkostyypin diabeetikko, ja olen koko ikäni ollut normaali-tai alipainoinen. Sukurasite molemmilta vanhemmilta tuo 80 prosentin todennäköisyyden saada diabetes,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vahva sukurasitus, ei liitännäissairauksia. Todettiin vuosittain tapahtuvassa terveystarkastuksessa n. 17 vuotta sitten. Lääkityksellä pysynyt esiastetasolla.
Mikä siis on tämä esiaste ja kauanko suunnilleen sairauden pitää ns kehittyä ennen kuin se ei ole enää esiasteella? T. Tietämätön
Esiaste on lääkäreiden luoma "löyhä hirsi", eli " sul ei viel oo, mut pian voi jo olla!"
Vierailija kirjoitti:
N. 50 v. Tablettilääkitys. Sukurasitetta jonkin verran. Pysyy lääkityksellä hyvin hallinnassa.
Eikö elämäntapoihin kiinnitetty huomiota?
Niitä korjaamalla useimpien ei tarvi lääkkeitten kanssa pelata.
Ollut koholla sokeri kyllä ikuinen karkki riippuvuus ja mehut . Muutama päivä ilman sokeria ja olo paranee . Ei voi syödä jäätelöitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vahva sukurasitus, ei liitännäissairauksia. Todettiin vuosittain tapahtuvassa terveystarkastuksessa n. 17 vuotta sitten. Lääkityksellä pysynyt esiastetasolla.
Mikä siis on tämä esiaste ja kauanko suunnilleen sairauden pitää ns kehittyä ennen kuin se ei ole enää esiasteella? T. Tietämätön
Esiaste on lääkäreiden luoma "löyhä hirsi", eli " sul ei viel oo, mut pian voi jo olla!"
Vielä muutama vuosi sitten käytettiin termiä heikentynyt sokerinsieto. Joku valopää on sitten keksinyt, että esidiabetes on hienompi nimitys.
Metformiini aloitettiin vähitellen, ensin otin vain ilta-annoksen. Farmaseutti sanoi sen olevan tärkein aika ottaa lääke, koska maksa yön aikana vapauttaa sokeria verenkiertoon. Nyt otan siis aamuin illoin tabletin.
Oireita oli runsaasti. Väsymys, makeanhimo, suonenvedot, kuivat silmät ja iho, ihotulehdukset kuumalla ilmalla, lisääntyneet luomet ja skin tagit, karmea hikoilu ja raivokohtaukset. Luulin, että nuo johtuisivat alkavista vaihdevuosista mutta Db II se oli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sinun tarvitsekaan tajuta. Noudata vain lääkärin ohjetta. Hän tajuaa asian puolestasi.
Ajattelin vain jos joku täällä osaisi valottaa asiaa kun ei lääkärit sen kummemmin perustele.
Olen parikymppinen ja söin teininä stressiin ihan käsittämättömiä määriä karkkia, suklaata ja muuta sokeria. Ja en edes lapsena välittänyt herkuista. Teininä vaan homma meni niin överiksi että jäin koukkuun ja saatoin syödä kokonaisen kakun tai puoli kiloa irtareita kerralla. Olin tuon koko ajan normaalipainon alarajalla, uskokaa tai älkää. 16v:nä tuli siitä mässäämisestä sitten diabetes.
Mun mies lipitti limua 3-4,5 litraa päivässä, ennen meidän suhdetta eli kahvilla ja tupakalla.. Meni sitten työhöntulotarkastukseen ja siellä sokerit tapissa. Olimme vielä lähdössä reissuun seuraavana aamuna. Klo 23 päästiin sairaalasta ja omalla vastuulla lähdettiin lääkkeet mukana matkaan. Mies oli 36v
Sittemmin päässyt lääkkeistä eroon vhh ruokavaliolla
Vierailija kirjoitti:
Hoikkakin voi sairastua. On vanha ja väärä uskomus että diabetes olisi lihavien sairaus.
Säännöllisesti otetuilla verikokeilla seurataan taudin kulkua.