2. tyypin diabetes, kysymyksiä
Missä iässä se todettiin? Mitä oireita sinulla oli sitä ennen? Onko sinulla sukurasitetta tai ylipainoa? Millainen hoito sinulla on siihen ja onko omlut jotakin liitännäissairauksia?
Kommentit (42)
Diagnosoitiin kuusi vuotta sitten. Ylipainoa ja muista syistä annettu vahva kortisonilääkitys. Painon pudotus auttoi niin, että enää ei insuliinia tarvitse ruiskuttaa.
Oliko teillä ennen sairauden toteamista väsymystä, joka ei poistunut kunnon yöunillakaan? T. Tutkimuksiin menossa
Todettiin 21 vuotiaana, oireita oli jatkuva jano (join päivässä useamman litran) joka oli ihan järkyttävää yrittää sietää ja väsymys kun heräilin öisinkin juomaan ja pissalle. Aika nopeasti menin tutkimuksiin joissa paastosokeri oli yli normaalin ja sain sokeripillerit Merformin ja uuden ruokavalion. Paino on pysynyt entisellään mutta sokeriarvot korjaantui ja voin nykyään hyvin. Osittain varmasti vaikuttaa myös stressitasojen normalisoituminen, oireiden aikaan olin todella stressaantunut ja silloin oireet oli pahimmillaan.
Ylipainoa ei ole eikä ollut mutta molemmat vanhemman on diabeetikkoja, toinen 1 tyyppiä.
Ai kuivasilmäisyyskö on diabeteksen oire? Oho. Itsellä tuntuu tätä nykyä kuivuvan silmät päähän, mutta olen olettanut sen johtuvan vaan tästä liiasta läppärin tuijottamisesta ja ikänäöstä johon pitäisi hankkia paremmat silmälasit..
Ylipainoakin kyllä on jonkin verran, mutta elämäntavat ei kuitenkaan ole erityisen epäterveelliset enkä esim käytä alkoholia lainkaan. Sukurasitteena kyllä taitaa löytyä liki kaikkea mahdollista, mutta tästä olen vaan kuulopuheiden/muistini varassa koska näitä en keneltäkään voi enää kysyä.
En juurikaan ollut mitään huomannut muten kuin että näkö alkoi heiketä aina välillä aika voimakaastikin. Lääkäri sitten kerran totesi että sinulla taitaa olla diabetes. Menin sitten testeihin ja aloitin lääkityksen. Metformiinia on sitten määrätty aina enemmän ja vähemmän. mutta todellinen mullistus tapahtui kun sain Ozempikin. Turhan kallis lääke mutta sokeritasapaino on parantunut huomattavasti ja Metformiinia on voitu vähentää.
Olen pelännyt että on puhjennut diabetes, mutta sitten paastosokeri oli kuitenkin hyvin viitearvojen sisällä, mikä oli jonkinlainen helpotus.
Vierailija kirjoitti:
Oliko teillä ennen sairauden toteamista väsymystä, joka ei poistunut kunnon yöunillakaan? T. Tutkimuksiin menossa
Pyydä ottamaan ferritiini, arvo saa olla yli 100.
Ei mitään oireita, rutiinilabroissa löytyi. Normipaino, terveellinen ruokavalio, erittäin vahva sukurasite. Lievä lääkitys ja seurailen arvoja harvakseltaan kotona. Yllätys oli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyydä ottamaan ferritiini, arvo saa olla yli 100.
Otettu, se oli viimeksi 69 sitä ennen 33. Väsymys ei ole poistunut.
Vierailija kirjoitti:
Itsekin epäilen 2. tyypin diabetesta mutta mulla on enemmänkin niin ettei kunnon yöunia enää saa joka yö nukutuksi. Ja se väsymys mikä tästä seuraa on todella pelottavaa, koska sitä ei enää tunnu sietävän yhtään vaikka se ei niinkään edes tunnu varsinaisena väsymyksenä vaan siltä, että lähes huimaa ja on todella kummallinen, epätodellinenkin olo. Sitten kun menee pitkäkseen niin sitä simahtaa ihan heti ja parin tunnin unien jälkeen olo on (yleensä) ihan normaali ja ok.
Sori, en siis vastannut sun kysymykseen koska en tiedä onko mulla 2.tyypin diabetes mutta outoa väsymystä on kyllä.
Minäkin kuulisin mielelläni lisää kokemuksia. Pelkään, että sairastan sitä. Olen 27v, lähisuvussa ei ole rasitetta. Tuo voimakas väsymys, väsyneet (joskaan ei kipeät) jalat, hengästyn helposti jne. Viimeksi kun kävin testeissä, sokerit vähän koholla mutta lääkäri totesi, että niin vähän koholla ja kertaluontoisesti voi olla kenellä tahansa mistä syystä tahansa. Sovittiin, että käyn myöhemmin uudelleen päivittämässä tilanteen. Mulla on todettu todella alhainen ferritiini joka kyllä myös selittää kaikkia monia eri oireita joista kärsin. Silti pelottaa.
N. 50 v. Tablettilääkitys. Sukurasitetta jonkin verran. Pysyy lääkityksellä hyvin hallinnassa.
Vahva sukurasitus, ei liitännäissairauksia. Todettiin vuosittain tapahtuvassa terveystarkastuksessa n. 17 vuotta sitten. Lääkityksellä pysynyt esiastetasolla.
Vierailija kirjoitti:
Vahva sukurasitus, ei liitännäissairauksia. Todettiin vuosittain tapahtuvassa terveystarkastuksessa n. 17 vuotta sitten. Lääkityksellä pysynyt esiastetasolla.
Mikä siis on tämä esiaste ja kauanko suunnilleen sairauden pitää ns kehittyä ennen kuin se ei ole enää esiasteella? T. Tietämätön
Vierailija kirjoitti:
Esiaste oli, laihtumalla hoitui.
Millaisia oireita sinulla oli silloin kun sairaus todettiin?
Minulla on kakkostyypin diabetes. Olisiko ollut n. 40-vuoden iässä kun se todettiin. Tosin jo alle 30-vuotiaana terveydenhoitaja sanoi minulle, että minulle varmasti puhkeaa diabetes, esiaste oli jo näkyvissä. Minulla on ollut todella stressaava tilanne koko aikuiselämäni ajan, joten sitä vähän epäiltiin aiheuttajaksi. Sukurasitetta on isovanhemmilta, kummaltakaan vanhemmalta sitä ei tule. Ylipainoa ei ole ollut, eikä tule. Lääkityksellä pysyy kurissa. Ruokavaliota olen muuttanut paljon terveellisemmäksi, mutta se ei ole lääkityksen suhteen auttanut. Ai niin, mitään oireita ei ollut, ennenkuin se todettiin.
Olin 38 vuotias, kun 2 diabetes löytyi. Hakeuduin lääkäriin kuivien silmien takia. Lääkäri päätti otattaa yhtä ja toista testiä. Löytyi kilpirauhasten vajaatoiminta ja 2 diabetes.
Sukurasite saattaa löytyä isän puolelta, mutta isä kuollut, ettei varmaan tietoa (eikä juuri kohdattu elossa olessaankaan). Ylipainoa oli n. 10 kiloa, nyttemmin ei ollenkaan.
Hoitona oli kaksi diformin tablettia iltaisin. Paino putosi Thyroxin lääkkeen aloitettuani. Ei muita todettuja sairauksia.
N49, nyt syön metforminia 1 per ilta ja ehkä tuota ruokavaliotakin on tullut muokattua. Annoskokoja olen pienentänyt.