Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tiedätkö yhtään normaalia lestadiolaista?

Vierailija
12.02.2015 |

Ei ole provo, haluan oikeasti tietää. Minun tuntemani ovat juuri näitä "ihanaa meillä on 15 lasta ja kaksoset tulossa".... Heille se on ehkä normaalia, mutta minulle ei todellakaan.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En.

Vierailija
2/23 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mää oon normaali.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen montakin. Jos sua ei kiinnosta lasten saaminen, miksi se ei vois kiinnostaa muita? Aika kapea katsantokanta.

Vierailija
4/23 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maailma on täynnä erilaista elämää ja heille jokaiselle se on normaalia elämää. Jos lähdetään tarastelemaan ihmisten elämää niin omaan elämään nähden suurin osa on "ei normaalia". Kuka määrittelee onko toisen ihmisen elämä normaalia vai ei. Onko se hyvää vai ei. Onko se onnellista vai ei. Ei meistä kukaan.

Annetaan jokaisen valita oma elämänsä ja elää sitä elämää rauhassa. Sillä ehkäpä sinun tai minun elämä on jonkin toisen (ehkä monenkin) mielestä ei normaalia.

Vierailija
5/23 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Määrittele normaali

Vierailija
6/23 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ex-vl ja en ole enään ikinä normaali. Niin syvästi se lahko vaurioitti minua ihmisenä. Harmi.

Vierailija
7/23 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

en oo kyllä ite tutustunu keneenkään normaaliin. Kaikista on paljastunut outoja piirteitä. en usko että semmosta normaalia löytyy mistään piireistä.

Vierailija
8/23 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tunne ja olen heidän keskuudessaan eläny ja kasvanut. Valehtelevat ja varastavat ja kaiken saa anteeksi jumalalta kun vaan pyytää. Helppoa on elämä!

Vierailija
9/23 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nainen on pelkkä synnytyskone. Se ei mielestäni ole normaalia. Ja osalla on ainakin käsitys, että ovat muiden yläpuolella.

Vierailija
10/23 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen kaksi, veljekset. Tapasin heidät armeijassa ja toinen oli tyypillinen lestadiolainen: meni naimisiin heti kun tyttöystävä täytti 18, nyt 23-vuotiaana heillä on neljä lasta. Toinen on kuin kuka tahansa 25-vuotias järkevä mies, mistään ei huomaa hänen lestadiolaisuuttaan. Ovat kyllä perheestä, jossa on toistakymmentä lasta.

Koska otantani on näin pieni, niin en kyllä itse tee kovin pitkälle meneviä yleistyksiä lestadiolaisista.

Vierailija
11/23 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen normaaleja, mukavia lestadiolaisia. Yleisesti muissa onkin sitten semmonen ällö Päivi Räsäs hehkuma joka tiivistyy 15:een lapseen.

Vierailija
12/23 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Yksi opiskelee biologiaa yliopistossa, laittoi rastat ja vetäisi sitten hiukset lyhyeksi. Perheestä ei päälle päin huomaisi että ovat lestadiolaisia, lapsia on neljä, tv löytyy, kaikki lapset musikaalisesti lahjakkaita ja saavat kuunnella myös mitä vain musiikkia. Biologian opiskelija myös seurustelee ihan avoimesti ei lestadiolaisen kanssa.
Toinen on perheestä jossa on kaksi lasta. Autossa soi musiikki yms. Katsoo telkkaa ja elokuvia.
Mulla on paljon tälläisiä lestadiolaisia kavereina mutta en nyt puhelimella jaksa kirjoittaa pidempää

Vierailija
13/23 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Määrittele "normaali". Sellainenko, jolla ei ole lapsia isoa liutaa? Ainakin kaksi perhettä pystyn nimeämään suorilta, joilla ei ole kuin kolme lasta ja lapsilla joko isot ikäerot ja/tai lapsiluku ei ole vuosiin lisääntynyt. Kyllä niitä 80-luvulla syntyneessä ikäluokassa alkaa olla jo vähän enemmän näitä vähälapsisempia perheitä.

Vierailija
14/23 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän mummini, jolla "vain" 5 lasta. Kukaan lapsistaan ei ole lestadiolainen, enkä tietäisi mummoni olevan ellei sitä olisi kerrottu.

Vierailija
15/23 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harva suomalainen tuntee yhtään lestadiolaista, enpä tunne itsekään. Nuo lahkolaisethan ovat keskittyneet jonnekin tietylle alueella pohjoisessa Suomessa.

Vaikka ei pitäisi yleistää, lahkolaisuus on huono pohja normaalille kehitykselle. Itse arvelen siksi, että ns. "normaalit" ihmiset ovat heissä aika harvassa.

Vierailija
16/23 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 10:42"]No mää oon normaali.
[/quote]

Ei minullekaan ole hullun papereita kirjoitettu.

Vierailija
17/23 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on normaali?

Kyllähän lestadiolaisilla on oma kulttuuri, ja jos tuon kulttuurin noudattaminen on epänormaalia, niin aika harvassa silloin on normaalit lestadiolaiset.

Jos taas lapsiluvun perusteella määritellään normaalius, niin tunnen lestadiolaisperheitä, joissa on 0-3 lasta.

Vierailija
18/23 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen yhden vl-perheen. Ala-asteela tutustuin yhteen tyttöön, joka on nykyään mulle tosi läheinen ystävä. Hän sis vl. Perheessä 12 lasta, ja olen siellä useaan otteeseen käynyt. Ihan "normaalia" (kaikilla on omat normit, mut mun silmin nähtynä) elämää, välillä riitaa, enemmän yhdessäoloa ja välittämistä. Muistan ku olin aina kateellinen ystävällinen (olen vähän edelleenkin), kun hänellä on aina joku jolta kysyä apua. Aina siltä löyty sisko tai veli joka osas auttaa, neuvoa ja ohjata. Itellä taas pikkuveli, jolta ei koskaan ole saanut ainuttakaan elämänohjetta. :D Varmaan iso perhe on vaikea kasvattaa, mutta kyllä ne siitä saa sellasen rikkauden tulevaisuuteen, että kateus nostaa mulla välillä päätään.
Musta tuntuu että ne, jotka teilaa ja lyttää lestat, ei oikeesti tunne hlö kohtasesti ketään, ja näin ollen ei halua edes ymmärtää lestoja.
Mullakin tosin kokemus on vaan tästä yhdestä perheestä, voi olla että niitä on ihan laidasta laitaan, ihan ku meitä muitakin.

Vierailija
19/23 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitääkö se normaalius ilmetä elämäntyylissä, ulkoisessa olemuksessa, terveydentilassa, lapsiluvussa, luonteessa, taloudellisessa tilanteessa, missä? Jos kaikki osa-alueet ottaa huomioon, tuskimpa täältä pallolta löytyy montaakaan "normaalia" ihmistä, saati sitten lestadiolaista. Vähän outo kysymys siis.

Kyllähän lestadiolaiset sujahtavat aika usein tiettyyn muottiin, mutta niin kuin ihmisissä yleensäkin, aina on niitä jotka eivät niihin muotteihin istu. On hirveän vaikea määritellä minkälainen on "normaali" lestediolainen. Siksi tuohon kysymykseen ei voi mielestäni vastata.

Vierailija
20/23 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen vl- taustanen jonka tunnen, on jollain lailla neuroottinen. Tunnen parisenkymmentä aikuista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kuusi